Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

sap_2000 skrev 31 minutter siden:

Hvor er det ?

Jeg ligger i Dolviken.. Bjordal og Madsen. Er i båten nå med guttungen. 

 

sap_2000 skrev 32 minutter siden:

36 Explorer fra Ryfylke

Hørte at de kommer med 36, og håpet det var den. Det er jo den båten jeg håpet å kjøpe det. :smiley: Men tror jeg må ha en "ventepølse" før jeg tar meg råd til slikt. 

 

Hvis en hvis eier av s36 ser dette, melder jeg meg gratis for å transportere den opp. Jeg vet hvor den ligger, og vet hvor den skal. Hehe. (Ikke meningen å gå deg i næringa Sep.)

Link to post
Share on other sites

Da er jeg på vei til Bergen igjen. Denne gangen østfra med en ny Wesrøine 365 SC som skal på messe i Bergen neste helg.  
 

Bestemte meg for å dra i ettermiddag fremfor i morgen da nedbør og vind så ut til å roe seg tidligere enn meldt  

 

Plukket opp båten i Fredrikstadområdet og satt kursen over fjorden.  Var litt rusk igjen så gikk tregt i begynnelsen.  Vind fra nord og dønninger fra SV.  
 

passerer Jomfruland nå og vinden har roet seg veldig.   Som vanlig er det likevel litt humpete i dette området fra rakke, langesundsfjorden og sydover.  
 

kveldens mål ser ut til å bli Arendal 🙂

IMG_0864.jpeg

IMG_0867.jpeg

IMG_0865.jpeg

IMG_0875.jpeg

IMG_0876.jpeg

IMG_0860.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ble tidlig avgang fra Arendal i dag etter en hyggelig kveld med en viss sørlending pg en pizza 😋

 

 Er meldt mye vind fra Lindesnes og oppover mot jærens rev i dag, fra nordvest selvfølgelig og økende utover dagen.  
 

men det der litt bedre ut før 12/13 tiden så håper å få unnagjort Lista før det.  Ellers blir det å ligge i Farsund å vente til i morgen men tror ikke det blir så mye bedre da.  
 

Ser ut som det kan bli en lang tur mot Bergen denne gangen.  Og selvfølgelig er meldt om overgang til sørlig kuling mot helgen når jeg skal tilbake med S33.  Typisk 😫

 

 

IMG_0877.jpeg

IMG_0880.jpeg

IMG_0892.jpeg

IMG_0893.jpeg

IMG_0897.jpeg

IMG_0898.jpeg

IMG_0899.jpeg

IMG_0900.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
5 hours ago, Pequod said:

God tur, ja! Er på vei ut fra Lillesand nå etter å ha tanket litt. For 21kr literen!


takker 🙂 

det var voldsom pris til 2023 å være. Selv i Lillesand.  
 

hadde en fin tur i indre lei ned til Mandal og Spangereidkanalen.  Håpet å rekke rundt lista før det dro seg til men var nok litt sent ute.  
 

Et par nm før Borshavn valgte jeg å snu etter å ha stampet en stund  i 8 kn og dykket baugen et par ganger.  Ble for krapt til å stampe seg flere nm videre. 
så da bar det tilbake til Farsund.  Ser ut som i morgen tidlig kan være en mulighet da vinden skal litt ned.  Det jeg er usikker på er om den skal nok ned til at sjøene roer seg.  Vinden var ikke så halvgal i dag heller, men sjøene bar preg av at det har blåst samme retning i noen dager.  
 

 

IMG_0901.jpeg

IMG_0902.jpeg

IMG_0904.jpeg

IMG_0906.jpeg

IMG_0907.jpeg

IMG_0909.jpeg

IMG_0911.jpeg

IMG_0912.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

VAr nok lurt å snu der ja hadde blitt verre når du komer ut i strømmen fra Feda
ja ser vinden roer seg i natt så bare å håpe det blir nok for deg til å kunne sette litt fart
Men ser dårlig ut for returen ja, ser ut til Tirsdagen kan bli en mulighet
God tur videre

 

 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, LALUNA II said:

VAr nok lurt å snu der ja hadde blitt verre når du komer ut i strømmen fra Feda
ja ser vinden roer seg i natt så bare å håpe det blir nok…
Men ser dårlig ut for returen ja, ser ut til Tirsdagen kan bli en mulighet
God tur videre

 


planen var å runde hjørnet på lista og inn rundt Hidra for å snirkle meg langs land oppover til Egersund i le av det som er der.   
 

men det hadd blitt veldig vått frem til odden når baugen dupper under i 7-8 kn så det vil jeg spare båten for.  
 

ja håper vinden roer seg nok til at det ikke er så krapt i morgen.  Vi får se.  
 

tenker også på returen.  Ser ikke ut til bli noen behagelig tur det heller.   Typisk min uflaks.  Motvind uansett hvor jeg skal 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
2 hours ago, Gabi said:

Hvordan opplever du forskjell på båter i tung stampesjø rett i mot? Er enkelte typer båter vesentlig bedre enn andre her? Større båter er sikkert bedre? Halvplanere bedre enn planende?


stor forskjell og på flere områder.  
større, lengre og tyngre bidrar positivt.  
 

i motsjø så må farten ned og baugen må trimmes ned så det ikke blir bunnslag.  Jo spissere og dypere baug jo bedre.  I grovere sjø må farten videre ned til det ikke slår, 18-16-14 og noen ganger helt ned i 10 kn eller mindre.  Da gjelder det å ha nok trimplan til å kunne presse baugen ned selv i lavere hastigheter.  Stor fordel bed høy baug som ikke er for butt over vannlinjen.  Da blir det fort stenging. 
 

drevbåter er generelt baktunge 2 tunge motorer bakerst og ofte er tankene plassert langt akter også.  Baugen blir således «lett» og slått opp av bølgene med påfølgende høyere fall ned i neste bølge.  Gjelder å avpasse farten samt trimme.  
 

en typisk 2 x akslingbåt type Princess eller fairline med motorene midt i båten får et helt annet tyngdepunkt og således mer masse i baugen som i større grad vil slå seg gjennom bølgene enn å klatre seg over.  
skrogene på disse (spes de litt eldre) er både spisse og dype i baugen og går behagelig frem til det blir for stort.  Også her må farten ned.   
 

IPS flytter motorene litt frem i forhold til drev som også virker positivt.  
 

men det er andre ting som spiller inn også.  I sterk motvind og sjø blir det mye sprut og store kaskader med vann som blåses over båten.  Så hvor tett er det overalt? Hvordan er luftinntak etc konstruert ? 

 

her er det store forskjeller. 
lufteventiler, dører, vinduer.  Det kan piple vann inn de utroligste steder bare trykket og mengden vann blir stor nok så finner det veien inn et sted og over tid så er det ugunstig.  På en båt som er noen år gammel ser man fort om det har vært mye saltos i motorrommet.   
her vil jeg berømme produsenter som Targa og Sargo.  Luftinntak er ikke i skrogsider, men ofte under en benk på innsiden av akterdekket der lufta bremses og må høyt opp via vannfeller før den ledes inn i motorrommet.  Har ikke sett en saltflekk eller vann i motorrommet på disse selvom de har blitt utsatt for timer med konstant høytrykksspyling i dårlig vær.  Små men betryggende detaljer når man sitter der og kjører.  
 

en annen faktor er at man sitter behagelig, har godt utsyn og gasspak, viskere og det man trenger å betjene innen rekkevidde uten å måtte strekke seg .
 

 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dro klokka 04 i dag tidlig.  Var ikke så krapt som i går men måtte ned i 10 kn ca langsmed listalandet.  Var en lettelse å runde inn mot Hidra for det hadde tatt mye tid og milene blitt lange om man skulle fortsatt rett til Egersund.  Slikket land fra Hidra og oppover.  Var langt roligere der inne så gikk vel i 14/15 kn.  Det samme opp til jærens rev.  Gikk relativt nær land oppover langs jæren.  
etter børens rev stilnet det helt hen og gleden var stor 🙂

 

på vei mot boknasundet nå.  85 nm igjen til Bergen. Tror ikke sletta byr på noen utfordringer i dag heldigvis 🙂

 

ellers må jeg si båten går relativt billig.  Ligger rundt 1,85 l/nm på 2950 rpm og 26,5 kn

ikke galt for 36 fot på nesten 7 tonn.  
 

 

IMG_0932.jpeg

IMG_0934.jpeg

IMG_0935.jpeg

IMG_0936.jpeg

IMG_0930.jpeg

IMG_0937.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Godt du kom deg forbi Lista og Jæren ja. Sletta er nok helt grei i dag. 

 

Ikke mange timene til du er fremme nå. Håper du kommer deg nedover med den andre båten også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 17 minutter siden:

... ellers må jeg si båten går relativt billig.  Ligger rundt 1,85 l/nm på 2950 rpm og 26,5 kn

ikke galt for 36 fot på nesten 7 tonn ...

 

Gunstig forbruk på det skroget der, ja. Vi lå noe høyere på vår Windy 37 GM HT, da med full, ferielastet båt.

 

Literprnautiskmil.jpg.0f039cd1c85a7219e3df3a5bcefdb53c.jpg

Link to post
Share on other sites

Med tanke på returen så ser det jo greit ut for Jæren frem til lunsj imorgen torsdag mens det er litt brunfarger på windy på den feile siden av Lindesnes.  Komme seg litt sørover igjen ikveld så burde det jo være godt håp om  å unngå det verste langs Jæren imorgen... 2-2,5 sign og 4-4,5m maks. med 5,6s periode høres ikke så gøy ut :nonod:

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 11 minutter siden:

Må du ikke jage han ut av Bergen igjen. :wink: Må jo være med på Messen. Fest der på fredags kvelden. :cheers:

 

Hehe, du kan ta han med på fest du, så er vi sikkert flere som kan tilby oss å kjøre båten over på den feile siden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

50 minutes ago, nie said:

Med tanke på returen så ser det jo greit ut for Jæren frem til lunsj imorgen torsdag mens det er litt brunfarger på windy på den feile siden av Lindesnes.  Komme seg litt sørover igjen ikveld så burde det jo være godt håp om  å unngå det verste langs Jæren imorgen... 2-2,5 sign og 4-4,5m maks. med 5,6s periode høres ikke så gøy ut :nonod:


5,6 sekunder på 2,5 sign er ikke moro.  Er vel på nippet til at toppene raser da. 
 

jeg kommer meg nok ikke avgårde før i morgen ettermiddag eller kveld.  Ser det for ille ut da så vurderer jeg heller å bli i solskinnsbyen til det ser bedre ut.  Skal følge med.  
 

42 minutes ago, Thomas_h said:

Må du ikke jage han ut av Bergen igjen. :wink: Må jo være med på Messen. Fest der på fredags kvelden. :cheers:


i så fall får jeg sikkert ikke dratt før utpå søndag hehe 🥳

 

2 hours ago, Bonus said:

 

Gunstig forbruk på det skroget der, ja. Vi lå noe høyere på vår Windy 37 GM HT, da med full, ferielastet båt.

 

Literprnautiskmil.jpg.0f039cd1c85a7219e3df3a5bcefdb53c.jpg


fantastisk skrog på 37 GM.  Så vasst, men likevel økonomisk.  2 l/nm er helt rått med 2 motorer.  Sargo 33 ligger på 2,8 med 2 x D6 330 til sammenligning.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Så når alle restauranter og koselige steder er stengt  🤪 da er han klar😅😅😅 :flag_bp:


det er da det er trygt på de andre stedene, når bjørnen fra Sørlandet sover   😜


Passert Austevoll så ikke lange biten igjen.  Var utrolig godt med tilnærmet flatt føre fra Tananger og opp 🙂 

 

 

 

IMG_0938.jpeg

IMG_0939.jpeg

IMG_0940.jpeg

IMG_0941.jpeg

IMG_0943.jpeg

IMG_0946.jpeg

IMG_0948.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...