Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts


 

2 hours ago, LALUNA II said:

Hviler enda,   er velfortjent etter noe aktive dager :thumbsup:

Var våken i 6:30 tiden og tenkte bare en liten time til 🙄 

 

avgårde klokka 10 etter en liten visitt nede hos kjellerdyra.  Hadde forsovet seg de også begge to   Ikke godt å vite hva de har drevet med 😂

 

på vei til Korshavn møtte jeg den nye RS’en i godt driv.  På sporet kan det set ut som han har assistert det jeg gjetter på er fisketurister i leid båt. Mye av det i området her.  
blåser friskt, opp mot 20 msek på Lindesnes nå.  
godt det finnes en vei innafor i dag 🙂

 

 

IMG_1044.jpeg

IMG_1049.jpeg

IMG_1047.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja går fint her :) 

men har sjeldent sett det så ruskete i indre lei.  Mellom båly og ville stod det rett inn.  Samme mellom tregde og ny Helleseund.  Ble endel i 10 kn. 
 

passert stokken og snart i Kvåsefjorden. 
blir nok blindleia etter det 

IMG_1050.jpeg

IMG_1051.jpeg

IMG_1058.jpeg

IMG_1062.jpeg

IMG_1065.jpeg

IMG_1066.jpeg

IMG_1069.jpeg

IMG_1072.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, det var «kvåsete» over der i dag, mest i starten.  Stod rett inn etter Ulvøysund også.  Tok igjen en noen og tyve fots skjærgårdsjeep og en svær seilskute som basket seg rundt der.  Den gamle skøyta svingte godt på seg 🙂 

 

smatt inn i blindleia.  Stille vann er best 👍

 

 

IMG_1073.jpeg

IMG_1075.jpeg

IMG_1076.jpeg

IMG_1078.jpeg

IMG_1077.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Får runde av tråden for denne gang.

 

Fra Arendal gikk innaskjærs til Lyngør og så over til Skjærhalden fra rett syd av Jomfruland da det stilnet hen. Så inn til Skjebergkilen der båten skulle leveres. Men turen sluttet ikke helt der, da jeg hadde bilen min ute på Hvaler der turen med W365 startet. "tilfeldigvis" lå det en annen båt i Skjeberg som jeg tok ut til Hvaler igjen. Var blitt mørkt innen jeg var ferdig med å pakke og vaske meg ut av Sargoen, men et fint måneskinn ga litt lys. For en som ikke har fartet så mye i området, må jeg si det mye holmer, grunner og skjær samt lite merking som gjør det utfordrende å navigere i området NE for Vesterøy i mørket.

 

Statestikken viser at det ble 663 Nm fra Stadsbygd til Skjeberg. Kjøreretid ble 35 timer med et snitt på 19 kn og det gikk med litt over 1900 liter som gir et snitt på ca 2,9 l/nm. I dette snittet ligger det endel kjøring i halvplan pga sjøgang samt endel nm på høy marsjfart 32/34 kn. 2 x D6 330 i denne. Flott kombinasjon med plenty av krefter. tor den hadde fungert fint med 2 x D4 300/320 også.

 

Til sist, fikk tilsendt et over 45 år gammelt bilde fra opphavet i dag tidlig som jeg legger ut :giggle:

IMG_1085.jpeg

IMG_1096.jpeg

IMG_1097.jpeg

IMG_1098.jpeg

IMG_1101.jpeg

IMG_1103.jpeg

IMG_1114.jpeg

IMG_1118.jpeg

IMG_4616.png

IMG_1111.jpeg

IMG_1112.jpeg

IMG_8653.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 5.5.2023 at 14.08:

Ja, det var «kvåsete» over der i dag, mest i starten.  Stod rett inn etter Ulvøysund også.  Tok igjen en noen og tyve fots skjærgårdsjeep og en svær seilskute som basket seg rundt der.  Den gamle skøyta svingte godt på seg 🙂 

Samme erfaring rundt Ulvøysund har jeg. Det er alltid litt urolig sjø i Bjørnholmsundet. Da jeg var på vei sørover for et par uker siden var det skikkelig rotete der, så jeg forberedte meg på en tøff overfart over Kvåsefjorden, men da jeg kom ut etter Ulvøysund så var det ikke en gang halvparten så ille!

 

Du passerte for øvrig restauranten til broren min når du kjørte gjennom sundet. Der kan du legge til ved brygga og få deg et bedre måltid hvis du skulle ha behov for det også! Mulig å få strøm også, men det er bare vanlige "kjøkkenkontakter" ikke bryggestrøm.  Det heter Slurkehola på kartet, men det står gjerne Brygga restaurant på kartet også. Du ligger ganske lunt der, bortsett fra hvis vinden står inn mot brygga, det blir vel sånn omtrent ved sørvestlig retning. Bare som et lite tips til både deg og andre hvis det noen gang skulle være aktuelt.

 

Markert med seilbåt på kartet. Både Roar og Monika har for øvrig båterfaring fra tidligere, både fra motor- og seilbåt. Har seilt en del i Hellas og deromkring.

 

IMG-7680.jpg

Link to post
Share on other sites

da var det dags for en liten svipptur igjen.  På vei nå til Kragerø med Windy 31 Zonda i strålende solskinn ☀️ Retur i ettermiddag med Windy 39 Camira.  Gleder meg til å kjøre den. Camira er etterfølgern til Khamsin som var ett av de beste skrogene Windy har laget så forventningene er høye.  
 

på vei ut drøbaksundet nå.  Meldt relativt rolig i dag heldigvis 🙂
 

1 hour ago, I og PK said:

 

Takk for at du deler turene dine! De er til stor inspirasjon og glede! Båthilsen fra oss og Midsund i dag🛥️☀️😎 

 


Takk for hyggelige ord 🙂 håper alt er bra med dere og båten 🙂

 

49 minutes ago, Pequod said:

 

Du passerte for øvrig restauranten til broren min når du kjørte gjennom sundet. Der kan du legge til ved brygga og få deg et bedre måltid hvis du skulle ha behov for det også!


var ikke klar over at det var noe det men skal legge det på minnet 🙂 Artig med slike steder 

 

 

IMG_1136.jpeg

IMG_1138.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gikk rød linje i dag.  Man kan gå på de grønne linjene også.  Dette området krever litt aktsomhet og gjerne en på baugen om man ikke er kjent.  Mange fine plasser inne i naturhavna.  
 

da har vi byttet båt et par størrelser opp i Kragerø.   Camira er en vesentlig større og mer massiv båt enn 35 Khamsin var.   Gleder meg til turen hjem.  
vi gikk steinrøysleia nord for vestre langøy bort til Valle for å få oss litt lunsj. Endel skvalpeskjær i den leia og ingenting er merket.  Men flott lei å gå.  
 

nå kom Fiskesuppe og fish and chips på bordet her  😋.    

IMG_1166.jpeg

IMG_1154.jpeg

IMG_1159.jpeg

IMG_1160.jpeg

IMG_1162.jpeg

IMG_1163.jpeg

IMG_1165.jpeg

IMG_1167.jpeg

IMG_1171.jpeg

IMG_1170.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Chilli Solbris said:

Kan jeg gå de rød rutene med min lille båt @sap_2000?

Nydelige bilder!😃😃


ja det kan du men det er trangt mellom steinene noen steder så det er flybridgekjøring som gjelder og liste seg frem.  Det trange sundet i bord må su ligge kloss i fjellveggen.  
 

tok en svipptur gjennom Lille Færder også.  Første gangen.  Litt å passe på der og så vi listet oss frem.  Var flott der ute nå i sola 😊 

 

på vei over til hvaler.  Siden jeg har med en kompis så plukker jeg med meg den båten jeg brukte fra skjeberg til hvaler på fredag da den skal inn til Oslo.  To fluer i en smekk 🙃 

Camiraen er helt rå. Utenfor rakke var det dønninger som passet perfekt slik at man nesten kjenner vektløshet på veien ned over toppen med påfølgende silkemyk landing.
windy kan lage skrog 👍 

  Marsjer på 36-37 kn på 3000 rpm og med et forbruk på litt under 3 liter på mila.  

 

 

IMG_1175.jpeg

IMG_1172.jpeg

IMG_1176.jpeg

IMG_1177.jpeg

IMG_1179.jpeg

IMG_1182.jpeg

IMG_1183.jpeg

IMG_1185.jpeg

IMG_1188.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja det er fin lei å gå.  Alltid likt det området.  Vi lå mye i Langøykilen når jeg var ung.  Vi i jollemafiaen var i paradis der med alle de snap trange sundene 🙂 

 

45 minutes ago, LAKA said:

I dag kjører du min definitive (oppnåelige) drømmebåt. Håper den står til forventningene. 😊


det gjør den.  Har kjørt mange timer med 35 Khamsin, men denne er et par hakk over.  Stor og massiv men like sportslig.  
 

på vei nordover nå.  Går vel mossekanalen for en gangs skyld.  
 

 

IMG_1191.jpeg

IMG_1201.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

da var det dags for en liten svipptur igjen.  På vei nå til Kragerø med Windy 31 Zonda i strålende solskinn ☀️ Retur i ettermiddag med Windy 39 Camira.  Gleder meg til å kjøre den. Camira er etterfølgern til Khamsin som var ett av de beste skrogene Windy har laget så forventningene er høye.  
 

på vei ut drøbaksundet nå.  Meldt relativt rolig i dag heldigvis 🙂
 


Takk for hyggelige ord 🙂 håper alt er bra med dere og båten 🙂

 


var ikke klar over at det var noe det men skal legge det på minnet 🙂 Artig med slike steder 

 

 

IMG_1136.jpeg

IMG_1138.jpeg

Alt vel her. Denne uka skal vi prøve å finne ut hvorfor vi ikke oppnår fullt turtall. Propeller (som du har nevnt for leeenge siden) er en av teoriene. En annen er tette dyser, men i tilfelle er det kanskje litt merkelig at begge motorene ligger på akkurat samme maks turtall…??? Ellers så er båten fortsatt HELT super og alt ombord funker som det skal🤩

Redigert av I og PK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var det dags for ny tur.  
Er straks på vei over fjellene med NAS sin B737 til solbyen i vest for å hente en båt hjem til oslofjorden.  
 Båten, en Bav 400 kjenner jeg fra før da jeg har kjørt den litt hit og dit tidligere.  Sist gang var ca samme tid i fjor da den gikk til Bergen.  
 

egentlig skulle dette være en tur retur med start i Oslo, men NV kulingen i går satt en stopper for det.  Så da blir turen delt i to isteden.  Regner med å ta den andre båten motsatt vei neste uke om værgudene vil.   
 

Satser på avgang fra Dollviken tidlig ettermiddag.  Jo før jo bedre.  
Det er meldt opp mot 16 msek på lista fyr i ettermiddag, heldigvis fra NV.  Mindre lenger nord og tidligere på ettermiddagen.  Er nok litt sjø igjen fra i går også men den går riktig vei for en gangs skyld.  Får se hvor langt jeg kommer i kveld.  
 

heldigvis har denne båten autopilot.   Og den gjør natt og dag i forskjell på lengre turer som dette.  Spesielt når man er alene.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...