Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

4 hours ago, glalaks said:

Flott båt og fin tur👍 hørt mye bra om stadsbygd båtsenter👍


Takker 🙂 Ja de er både dyktige og hyggelige å ha med å gjøre.  

 

3 hours ago, navid said:

Jøss, her går det unna. Rakk ikke å ta bilde en gang. :giggle:
God tur videre!


hadde flaks med føret frem til Kr Sund i dag så det gikk bedre enn forventet 🙂

vi får ta en hils neste gang 

 

1 hour ago, dennrick said:

.Det føles betryggende å ha på radar. Den plukker opp alt av båter, staker og til og med noen av (fiskeredskap)bøyene som lå i vannet (var ganske flatt vann).

 

God tur videre


ja, radar er godt å ha.  I dag var det tidvis redusert sikt.  Ikke veldig dårlig, men nok til at jeg så endel trafikk som kom i mot mye tidligere på radaren enn med øynene.  
 

jeg liker å kjøre radaren på forholdsvis kort range.  Slik som ut Trondheimsfjorden hvor det er 1-2 nm bredt så står radaren typisk på 0,5-1nm slik at skremme er mest mulig tom.  Da legger man lettere merke til et ekko som dukker opp enn om bildet er fullt av andre ekkoer som land osv.  

 

jeg liker å bruke radaren så godt som hele tiden.  Også da den ikke er nødvendig.   Man lærer seg å bruke den og de forskjellige innstillingene, justere gain og filtre samt å tyde/ skjønne ekkoer.  
jeg har mange ganger sagt at noe av det viktigste er å skjønne radaren sine svakheter i din båt med din radar.   Tar man for gitt at radaren viser alt uansett range og innstillinger kan det bli endel overraskelser.  
 

skal man plukke opp små joller, kajakker og staker lokalt må man ofte ha kort range, fjerne alt av filtre og justere gain høyt manuelt.   Autogain blir ofte for lav på endel radarer for slik bruk.  
 

større, åpne proffe radarer er en helt annen verden men koster.  Dagens digitale bredbåndsradarer, gjerne med doppler er blir veldig bra.  Nyttig å kunne skille ekkoer på farger som beveger seg relativt til dagen båt.  
 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da ble det Fosnavåg for natten. 
kjente meg litt sigen så godt å stoppe nå å få i seg noe mat.  
 

når jeg kommer frem til et sted slik som nå er det ofte for sent for restaurant og burgersjapper.  Eller hva sier du @Bjørn Løvjomås ? :giggle:


blir oftest enkel kost på disse turene.   Pakker med meg alt jeg trenger hjemmefra da det ofte er vanskelig og/ eller tar for mye tid å få handlet etter å ha plukket opp båten.  Bedre å få unna noen ekstra mil isteden :yesnod:

 

skal sjekke litt vær for Stadt og nedover, kikke over motorene og filtre, så blir det køya    
 

 

 

IMG_0713.jpeg

IMG_0716.jpeg

IMG_0718.jpeg

IMG_0720.jpeg

IMG_0721.jpeg

IMG_0723.jpeg

IMG_4609.png

IMG_0726.jpeg

IMG_0727.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kapteinens middag er viktig 🤘 Stemmer i et godt måltid @Bjørn Løvjomås

 

Går du inn ved Silda/Vågsøy når du kjører sør for Stad eller dundrer du forbi på utsiden av Bremangerlandet og så inn ved Kalvåg? 

 

God tur videre 👍

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Nisse..😅😅😅  dårlig taiming kalles dette.. hadde jeg vært med.. så hadde det blitt middag.. 👍👍👍god biff ellernoe 👌


alt etter hvordan man ser det min venn😉 Blir flere mil pr dag med blings-fôring enn biff. Billigere også… Dessuten er ingen av oss i noen umiddelbar fare for underernæring :giggle:

 

4 hours ago, Sjøbliss said:

Går du inn ved Silda/Vågsøy når du kjører sør for Stad eller dundrer du forbi på utsiden av Bremangerlandet og så inn ved Kalvåg? 

 

God tur videre 👍


Takker.  
 Bra spørsmål 🙂 har i årevis hatt lyst til å ta utsiden av Måløy/ Bremanger og ytre skjærgård ned til Fedje men det passer seg aldri slik.  Som regel pga været og det blir til at man velger den mest behagelige ruta.  
 

i dag er det meldt 8-12 fra NNW. De siste dagene har det vært 12-25 fra NE. Observasjonene på Svinøy fyr var opp mot 16 msek ved midnatt og synkende.  
skal vurdere det når jeg kommer så langt.  Har veldig lyst men når man skal gjøre unna mange mil blir det ofte til at man velger det mest behagelige.   

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var litt humpete på utsiden av Stadt, ja men ikke verre enn at det gikk greit i 16-18 kn. Ikke mye vind men mer rotete sjø enn jeg hadde trodd.  Sikkert pga de siste dagene med sterk NE vind.  
 

Årsaken til lav fart etter bukktjuvane nettop var for å lage ny rute på utsiden av Måløy og Bremangerlandet og inn forbi Kalvåg mot Florø samt mangel på AP.  Blir første gang for min del på utsiden her.  Blir gøy å se Kråkenes fyr utenfra 🙂 

 

har sjøen inn skrått aktenfra nå.  Går i 18-20 kn.  
 

 

 

IMG_0732.jpeg

IMG_0737.jpeg

IMG_0738.jpeg

IMG_0740.jpeg

IMG_0743.jpeg

IMG_0744.jpeg

IMG_0747.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fantastisk! Aldri kjørt på utsiden der før selv, aldri kjørt Stad heller for den del, men voks opp i området og har kjørt masse båt innaskjærs. Fantastisk område. 

 

God tur videre! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det var en artig opplevelse å gå på utsiden ja 🙂
 

Bremangerlandet var som Stadt’en, mektig og et sted jeg ser for meg st man ikke bør være i for dårlig vær.  
flott å kjøre mellom alle holmene på innsiden av Frøya og Kalvåg også.  
 

nå har jeg passert Florø og har fått opp dampen igjen.  85 nm igjen til Bergen 

 

 

IMG_0748.jpeg

IMG_0752.jpeg

IMG_0756.jpeg

IMG_0759.jpeg

IMG_0760.jpeg

IMG_0761.jpeg

IMG_0763.jpeg

IMG_0764.jpeg

IMG_0765.jpeg

IMG_0766.jpeg

IMG_0767.jpeg

IMG_0768.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Blir Bergen i ettermiddag og fly hjem til Oslobygda.  Plukker opp Sargoen igjen midten av neste uke når jeg kommer fra Oslo med Westline 365.  Må si jeg sykes det er like flott hver gang her ute i Sogn og fjordane.  
 

hadde meg nettop en bedre luksuslunch (som @Bjørn Løvjomås ville kalt det 😂) drivende fritt på blankt hav med flotte Alden i bakgrunnen 🙂 

 

på vei over mot Sula og min favorittklippevegg, i Krakhellesundet 🙂

IMG_0770.jpeg

IMG_0771.jpeg

IMG_0772.jpeg

IMG_0774.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, ligger noe bilder og film på snap. 
 

1 hour ago, Trond123 said:

Du får gi en lyd hvis du får noe tid til overs mellom de to båtturene da. 😀


Det skal jeg gjøre Trond :) 

regner med at det blir en dag mellom før jeg drar tilbake så hyggelig å treffes igjen 🙂

 

1 hour ago, Thomas_h said:

@sap_2000 har du funnet kai? 

 

Den skjermen ved siden av plotter; er det en Ipad? eller fast montert? Den passet så bra inn. 


Ja plass er i boks i Eidsvågen :) 

den ved siden av plotter er en iPad 12,9” på høykant med navionics kartprogram. 
 

kjekt i kombinasjon med plotter.  Har alle ruter på den samt kjappere å kikke rund og zoome inn/ut i kartet med den.  
 

noen ganger kjører jeg to forskjellige zoom nivåer på plotter og iPad.  Andre ganger setter jeg iPad fast zoomet inn på et område foran meg hvis det er mye å følge med på/ orientere seg i. 
 

Passert Feste nå og del 1 av turen nærmer seg slutten   

IMG_0785.jpeg

IMG_0786.jpeg

IMG_0788.jpeg

IMG_0789.jpeg

IMG_0790.jpeg

IMG_0792.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk takk 🙂

jo, turen gikk veldig greit.  Båten er helt lytefri og været var godt.  Det som var av vind og sjø var i riktig retning for en gangs skyld.  Vanligvis er det motvind og sjø uansett hvor jeg skal 😂 

 

noen siste bilder og litt statistikk for turen Fra Stadsbygd til Bergen 
 

 

IMG_0795.jpeg

IMG_0796.jpeg

IMG_0797.jpeg

IMG_0799.jpeg

IMG_0800.jpeg

IMG_0802.jpeg

IMG_4612.jpeg

IMG_0801.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Thomas_h said:

Kommet 2 stk Sargoer på kaien her hos meg klar til messe neste helg. 🤣 (28 og 31). Hadde vært bedre med en 33 og en 36. 


Hvor er det ?
ønsket ser ut til å bli oppfylt.  Antagelig blir det også en viss 36 Explorer fra Ryfylke på messa.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...