Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

Er ikke så lett å lure sørlendingen, nei 😘 er nok de, ja. Men alt for langt ut for meg i dag.  Runder nok rett rundt bøya på jærens rev og sikter på Eigerøya.  Er ikle mer enn 7-8 msek på Kvitsøy så litt roligere enn meldt 🙂 

 

Marsjer behagelig på 36 kn den her. Enn så lenge 🙄

IMG_1710.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ferdig med Jæren.   Har gått veldig greit nedover i ca 27 kn.  Vinden har nok vært litt mindre enn meldt og dermed litt mindre krappe sjøer.  Møtte KV Tor ved Vigrestad.  Ser noe US gov skip på AIS’en men de er utenfor synsvidde.  
 

båten oppfører seg eksemplarisk. Føler meg mer som en dataoperatør enn båtfører her jeg sitter å glaner rundt på ikke mindre enn 6 skjermer 🤩

 

 

IMG_1712.jpeg

IMG_1714.jpeg

IMG_1716.jpeg

IMG_1717.jpeg

IMG_1718.jpeg

IMG_1721.jpeg

IMG_1722.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da ligger jeg og fueler opp i idylliske Kirkehavn  på Hidra.  Ble temlig nøyaktig 4 timer ned hit fra Vats og 106 nm.  
 

hadde flaks med været igjen ja.  Denne får som som en kniv i varmt smør i medsjø så derfor den hyggelige marsjfarten.  
 

hadde ikke vært like behagelig å motsatt vei med Bav.  Men det hadde gått greit i 10-12 kn.  
 

14 kr literen her på Kirkehavn hos Hidra Drivstoff. De er normalt billigst i sør.  
 

flott anlegg også med Sørlandets beste spyleslange.  1,5” slange med høyt trykk.  Spyler båten på 30 sek 😂 

 

få meg en liten matbit så bærer det videre 🙂

IMG_1723.jpeg

IMG_1726.jpeg

IMG_1727.jpeg

IMG_1725.jpeg

IMG_1728.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

På igjen nå.  Eller er båtens AIS «Ferd» 

På MarineTraffic så synes både SAP og FERD. Vesselfinder viser bare FERD.

Ser at MT visr AIS source for SAP som "Self report" og FERD som "Teresstrial AIS"

 

Du kan kanskje  (når du har fortøyd) gi oss en liten beskrivelse av hva du har med av egne navigasjonshjelpemidler når du stadig hopper ombord i nye og ukjente båter.

 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Eurus said:

Du kan kanskje  (når du har fortøyd) gi oss en liten beskrivelse av hva du har med av egne navigasjonshjelpemidler når du stadig hopper ombord i nye og ukjente båter.


bruker en iPad pro 12,9" med navionics som alltid er med på tur.   Har alle rutene lagret på den så jeg kan følge med på ETA og gjenværende distanse samt at den tjener som en ekstra skjerm (som det ikke var behov for med denne båten 😂).  

Mye lettere og kjappere og flytte og zoome seg inn på et annet område forut med iPad enn plotter.  Pleier aldri å sette opp ruter på båtens plotter eller bruke autoroute.  
 

17 hours ago, Eurus said:

På MarineTraffic så synes både SAP og FERD. Vesselfinder viser bare FERD.

Ser at MT visr AIS source for SAP som "Self report" og FERD som "Teresstrial AIS"


denne båten har klasse B AIS.  
SAP synes bare på MT da den selv rapportert fra OnCourse appen til MT.   
 


Etter jeg hilste på Bjørn ble kursen satt rett på Hvaler.  
Litt SV vind de siste 50 milene men under en meter sjø så kunne holde 27/28 kn hele veien.

 

Var fremme på Hvaler i 19-tiden.  Det ble ca 280 nm på 11 timer og gikk med 914 liter som blir  3,27 l/nm.   
 

Dette var en tur som gikk veldig kjapt og greit. Fin båt som fungerte prikkfritt og jeg var vel hjemme og i senga under et døgn etter at jeg dro med bussen over Haukeli.   
var heldig med været som for en gangs skyld ble vesentlig bedre enn meldt 🙂 

 

Følger fortsatt med på været og denne hersens nordvesten som regjerer på Vestlandet om dagen.   Er 2 båter som venter på å komme seg vestover  

 

IMG_1767.jpeg

IMG_1769.jpeg

IMG_1776.jpeg

IMG_1777.jpeg

IMG_4618.png

IMG_1771.jpeg

IMG_4620.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Arne Henriksen said:


Når jeg blir voksen skal jeg ha meg et sånt naust, med en sånn båt. Fy søren...

Men vi har jo 2,5m flo og fjære i Trøndelag! :worry:  Har naust men er ikke mer enn 8m langt, så får ikke inn mer enn 22-23 fot

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Arne Henriksen said:


Når jeg blir voksen skal jeg ha meg et sånt naust, med en sånn båt. Fy søren...


#metoo 😛 

 

båtene holdes utrolig strøkne av slik lagring.  Ikke noe UV, ikke noe nedbør, møkk, groe, ikke noen flere lag med bunstoff.  Ingenting.  I tillegg ligger dette naustet innerst i en fjord med elveutløp rett ved siden av så motorene er er i praksis  fersvannskjørte hver gang.  
 

nestmann som overtar den får en båt helt som ny, det er sikkert.  
 

 

klart for ny tur igjen.  Ser it som det åpner seg en liten pause i NV kulingen på Lista og Jæren i morgen så da var det bare å hive seg rundt.  
 

S33 som jeg tidligere hentet i Trondheim som skal få nytt hjem på Vestlandet.   
 

Ligger å tanker i Utgårdskilen på hvaler nå.  14,99,- for litern.   Satser på Korshavn eller Farsund i dag.  Håper på greie forhold ned Sørlandet.   
De grønne kjellerdyrene er nyservede, så bare en kjapp sjekk før avgang.  
 

 

IMG_1816.jpeg

 

IMG_1819.jpeg

IMG_1820.jpeg

IMG_1821.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det har gått veldig greit nedover Sørlandet i dag.  Ble nesten vindstille fra ca Lyngør så holdt uttaskjærs nes forbi Tromøya og dermed by-passet onkel bjørns stemplingskontor (og stemplingsavgift 😜).  Var litt humpete her og der tross lite vind så hoppet inn ved torungene og ytre skjærgård nedover.  Mye mer behagelig og knapt noen omvei.  
 

passerer Mandal nå.  Går kanalen og til Farsund.  Tror ikke jeg kommer lenger i dag selv om jeg er tidlig ute. Østavinden som er meldt i sør kommer rundt midnatt og skyver NV på sørvestlandet ut i havet og langer et rolig belte innenfor.   I håpet og teorien hvertfall :pray:

 

 

IMG_1824.jpeg

IMG_1826.jpeg

IMG_1833.jpeg

IMG_1834.jpeg

IMG_1835.jpeg

IMG_1836.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Se der ja🙂. Bor du her ute @nor star 290..?  Flott sted å tanke.  Fint anlegg, billigste diesel i området (så vidt jeg vet) og ca halvveis mellom Oslo og Bergen.   
Bra service også. Mangler det kvitteringspapir, så har jeg det på Mail etter noen minutter 🙂 

 

for ikke snakke om Sørlandets heftigste spyleslange 😎 

 

bestemte meg for å prøve på Lista da jeg så at vinden nesten hadde dødd ut.  
gikk helt fint men farten måtte ned i 12/14 kn og da ble det behagelig.  
 Har stått på så mye og lenge fra NW og langt unna så trillet inn noen volsne bjesser innimellom ute ved Listaodden.   

 

fortsetter oppover mot Egersund om det går greit.  Hvis ikke snur jeg og blir her i området i natt.  
 

 

IMG_1842.jpeg

IMG_1845.jpeg

IMG_1846.jpeg

IMG_1847.jpeg

IMG_1849.jpeg

IMG_1850.jpeg

IMG_1852.jpeg

IMG_1855.jpeg

IMG_1857.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...