Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

Da er jeg avgårde, og  det før skjemaet :) har en følelse av redusert nedover Jæren mot lista.  
 

regner og tåkete i solbyen i dag.  Sikkert for å

vaske rent etter all feiringen hehe 😜

 

AP ønsket ble oppfylt, men i dag skulle gjerne radaren vært på plass også.  Tror det bedrer seg senere 


14,99 for diesel i dollviken foresten.  

 

IMG_1471.jpeg

IMG_1467.jpeg

IMG_1466.jpeg

IMG_1473.jpeg

IMG_1474.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 21 minutter siden:

De fleste har vel AIS.

 

Alle nyttefartøy ja, fritidsbåt nei!

AIS kan aldri erstatte en radar.  Radar er her og nå. AIS kan ha forsinkelser i oppdateringene. 
Dette er et tema vi tar opp på hvert eneste kurs i bruk av navigasjonsmidler. AIS er helt gull til sitt bruk. Radar er i en helt annen divisjon. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, J-Å said:

De fleste har vel AIS


langt fra så mange at jeg tør stole på det alene.  Spes sommerstid langs kysten.  
 

50 minutes ago, Chilli Solbris said:

Radar er i en helt annen divisjon. 


amen 🙏 

 

sier som Ole Brumm, ja takk til alt.  Jo mer, jo bedre 🤩

 

 

på vei ut Bømlafjorden nå.  Ser it som det lettet mer og mer 

 

Ser det blåser ca 5 msek på kvitsøy og 13 VNV på Lista nå.  Fordel jo mer nord vinden dreier 

IMG_1475.jpeg

IMG_1476.jpeg

IMG_1477.jpeg

IMG_1479.jpeg

IMG_1480.jpeg

IMG_1482.jpeg

IMG_1483.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Alle nyttefartøy ja, fritidsbåt nei!

AIS kan aldri erstatte en radar.  Radar er her og nå. AIS kan ha forsinkelser i oppdateringene. 
Dette er et tema vi tar opp på hvert eneste kurs i bruk av navigasjonsmidler. AIS er helt gull til sitt bruk. Radar er i en helt annen divisjon. 

Ja radarene er blitt gode, men for kajakker ute i tung sjø f.eks, synes jeg AIS klarer det bedre. Småbåter som fisker under broer er en annen.

Kanskje VTS kunne delt sine radarbilder, eller lagt ut AIS posisjoner for båter de sporer?

 

 

Link to post
Share on other sites

Er denne med D4 eller D6 ? Ellers hadde det vært artig å høre din erfaring med denne båten i litt sjø. Vi har jo tøffet rundt med en tilsvarende i 10 år som har tilnærmet (eller helt likt) samme skrog. 400 var den som kom etter 39 foteren.

 

Vår erfaring var at 15 knop med 1m signifikant rett imot var grensen (egentlig såpass ubehagelig for mannskapet at vi snudde en gang i slike forhold). Den er jo temmelig bred. I medsjø så tålte alle ombord langt mer sjø, men vår hadde en tendens til å falle ut av plan i oppoverbakkene. Den vi hadde hadde kanskje hatt godt av D6 og ikke D4. Hadde toppfart på 32,5 knop. Jeg husker at jeg syntes at autopilot installasjon var den beste investeringen vi la i denne båten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, dennrick said:

 

Er denne med D4 eller D6 ? Ellers hadde det vært artig å høre din erfaring med denne båten i litt sjø. Vi har jo tøffet rundt med en tilsvarende i 10 år som har tilnærmet (eller helt likt) samme skrog. 400 var den som kom etter 39 foteren

 


2x D4 300 her.
føles som nok (har riktige propeller og maks rpm på over 3500 den her 😉)

 

d6 hadde nok vært bedre men det koste vel en halv mill ekstra.  

marsjer 27,5 på 3000 rpm og 90 l/t 

 

jo som du sier er det ikke verdens mest behagelig båt i motsjø men det er ikke det de optimalisert for heller.  Men gud bedre for et volum man får i en 40 foter.  Mye båt for pengene og skjønner godt at det selger.  
 

snart utenfor kvitsøy nå.  
 

slang meg på bak gamle. RS Chr G Jebsen ned karmsundet.  Hadde på følelsen han skulle til Egersund så greit å ha en hekk å feste blikket på nedover.   
 

han går i ca 24 kn så ille noe problem å henge på.  Det vil si så lenge det ikke blir for humpete.   
 

da kommer nok 60 tonn dypt V skrog til sin rett.  
man kan jo få tårer i øynene av å tenke på hva den bruker på mila.  Sitter vel 2 x v12 på 1600 hk elns i den.  Skuffer unna mye vann hvertfall 😎

IMG_1484.jpeg

IMG_1486.jpeg

IMG_1487.jpeg

IMG_1488.jpeg

IMG_1489.jpeg

IMG_1490.jpeg

IMG_1491.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sa farvel til Mr Jebsen da han dreide inn mot Egersund.   Fortsatte med kurs rett utenfor Lista fyr.  Vinden tok seg som forventet etterhvert opp så det har blitt litt medsjø nedover.    
passert fyret nå.  Observasjonen er som de meldte tidligere, 16 msek VNV.  
sjøen er ikke noe problem så fortsetter og går rundt Lindesnes.  Blor noe flotte kaskader med sprut når man kommer riktig ned i Dalen 🙂

må nok inn til Gismerøya å tanke litt. 
 

 

IMG_1499.jpeg

IMG_1501.jpeg

IMG_1514.jpeg

IMG_1506.jpeg

IMG_1513.jpeg

IMG_1520.jpeg

IMG_1521.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var fine forhold videre fra Mandal.  Gikk som vanlig Skjærnøyleia forbi Tregde og skipsleia videre.  Blåste endel i sør men det var for en gangs skyld ren fralandsvind, så hoppet ut i havet ved ny Helleseund og så strake veien opp til Arendal hvor jeg fikk forhandlet meg en plass for natten utenpå en viss blå seilbåt 🙂 


Båten har fungert prikkfritt på denne turen også.  Synes den oppførte seg meget bra i den relativt grove medsjøen fra Hidra til Lindesnes i dag.  Forbruket har ligget på ca 3,4 l/nm og det er ikke galt for en så stor båt 🙂

 

5 hours ago, pacuare said:

så på finn i dag en båt til salgs i Lofoten. Litt mye å kjøpe båten bare for å få en lang hentetur? 


Synes jeg ikke. Minne for livet, og båten kan jo selges igjen. -Ferdig levert hvorsomhelst :giggle:

IMG_1532.jpeg

IMG_1533.jpeg

IMG_1534.jpeg

IMG_1535.jpeg

IMG_1536.jpeg

IMG_1539.jpeg

IMG_1538.jpeg

IMG_1540.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Rekker sjelden å rømme før bjørnen våkner :giggle:

 

da er jeg snart hjemme igjen. Passerer Oscarsborg festning hvert øyeblikk.  Turen oppover i dag har vært fin.  Ren fralandsvind så nesten flatt hele veien oppover så lenge man holdt seg tett på kysten.  Deilig.  Eneste stedet med bølger var opp mot Filtvedt da vind og sjø rakk å gå seg opp helt ut fra Svelvik.  
 

inne på brygge står en spent eier og tripper etter ny båt.  Og set er en fin og velfungerende  båt han får.   
 

for meg blir det hjem å hvile litt.  Neste uke blir det  ny tur motsatt vei.  Satser på rolige vindforhold, evt lett medvind opp langs Jæren 🙏🙂 

IMG_1542.jpeg

IMG_1544.jpeg

IMG_1547.jpeg

IMG_1548.jpeg

IMG_1550.jpeg

IMG_1551.jpeg

IMG_1554.jpeg

IMG_1557.jpeg

IMG_1559.jpeg

IMG_1563.jpeg

IMG_1564.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ny uke og nye båter 🙂 

 

Jeg skulle egentlig dratt fra Oslo mot Bergeni dag med en Bav 35HT.  Har fulgt med på været og vært i tvil da det har blåst jevnt med NV de siste dagene.
Så ut som det skal være en liten dropp i morgen tidlig tirsdag, men mest i sør.  Oppe på Jæren lå det fortsatt an til å bli 1,5-1,8 m sign og 7 sek periode med maks på +-3m.  
 

Beslutningen falt på det ville blitt i overkant slitsomt og tatt mange timer fra Egersund og oppover, så da får den drøye noen dager til det blir bedre forhold.  
 

så har det tilfeldigvis seg slik at det er en båt som skal motsatt vei fra nordre Ryfylke.   Og da blir det noe helt annet.  Heller 3 meter medsjø enn 1 meter imot.  
og båten er en gammel kjenning. En Sargo 36 Explorer som jeg leverte ny motsatt vei for omtrent 2 år siden på dagen.  
 

Dette er ingen hvilken som helst 36 heller, men etter sigende den mest velutstyrte som har blitt bygget.  2x D6 440 DPI, joystick, DP og et stort Raymarine anlegg med ørten skjermer, termisk FLiR kamera, radar, AP osv.  mener det var dempede stoler i den også.  
 

så det blir nok et hyggelig gjensyn selv om det skulle humpe litt på veien 🙂.
 

Satser på avgang i 08 tiden i morgen. Da kommer jeg forhåpentligvis rundt og nedover Jæren før det øker noe på.   
på Sørlandet skal det dreie på SV utover ettermiddagen, så det blir antagelig medsjø oppover der også.  

 

IMG_9764.jpeg

IMG_9765.jpeg

IMG_1696.jpeg

IMG_1697.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, har ikke spurt.  Men de pleier å gå ut relativt kjapt de nyere 36’ene. 
 

15 minutes ago, Thomas_h said:

Hørt noe mer om den 45'en som skal motsatt vei? 


ikke annet enn at den er i rute.  Blir første 45 i landet.  Den skal nok på messen i Oslo i høst s håper jeg får æren :saint:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

 

Satser på avgang i 08 tiden i morgen. Da kommer jeg forhåpentligvis rundt og nedover Jæren før det øker noe på.   
på Sørlandet skal det dreie på SV utover ettermiddagen, så det blir antagelig medsjø oppover der også.  

 

Perfekt :-)

Arbeidsdagen blir alltid triveligere med noen små avbrekk for å følge med på  turtrådene dine:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Så hyggelig. @nie 🙂

 

etter en flott tur i måneskinn over fjellet med haukeliekspressen har jeg kastet loss og tusler ut mot vindafjorden mens jeg trykker meg inn i båten systemer.  Og de er det litt av her så tar son tid 😍 

 

godt med fuel på båten så kjører ned til Hidra elns.  Får lese meg litt opp på observasjoner og prognoser.  
 

noen som vet hvor langt USS gerald Ford har kommet? De er vel kanskje forbi her nå…

 

 

IMG_1703.jpeg

IMG_1705.jpeg

IMG_1706.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...