klugg Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Jens_P skrev: Sier litt om isforholdene i tønsbergfjorden. Er ikke alle som har gått på ski til Fuglehuk! Bra bilde... Og for de som ikke kjenner til dette farvannet; Fuglehuk er et stykke ut. Redigert 21.Februar.2010 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Dagens rapport fra Mossesundet. Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Lysning Svennig åpent vann det var bra.Isen har gått opp helt inn til mitre Rauholmen i Håøyfjorden,så det er åpent sydover mot Drøbaksundet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Hei! Jeg var nede i havna på en inspeksjonstur i dag, og fikk rista litt snø av opplagspresenningen. Bortsett fra at det hadde samlet seg litt i et søkk i presenningen på ene siden, var den så godt som bar. Det er imidlertid ikke mye som minner om sommerens havneidyll for de som frister tilværelsen utpå nå! Sitér dette innlegget Link to post
eschri Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Her er bilder fra indre havn i Larvik (skotta) måtte måke vekk store snødyner, men isen var tjukk nok til å gå rundt båten for å måke da. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Sjøtummel skrev: Ligger båten helt fastfrosset så er det ren gambling. Blir det litt bevegelse i isen lar den seg ikke stoppe av en plastbåt. Blir det overvann risikerer du at båten løftes mens propeller og/eller ror sitter som støpt i isen. Skroggjennomføringer hvor ventilen fryser kan også senke båten i det isen tiner. betyr det at alle de båtene vi ser på bilder her rett og slett skades eller er blitt skadet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Odd Thomas skrev: betyr det at alle de båtene vi ser på bilder her rett og slett skades eller er blitt skadet? Nei da, det skal ikke mer enn en liten glippe mellom isen og båten før den flyter fritt, og bildene sier ikke noe om det er tynn is helt innerst rundt båten. Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 SRC31 skrev: Forholdene på Nøtterøy idag, skulle nesten tro man var på Ustaoset, og ikke på solkysten. Tror påsketuren herfra blir på ski. Er det Knarberg Båtforening dette? Isåfall ganske ulikt fra i sommer da jeg var der å hentet hjem en båt... Her i Molde trenger vi ikke bekymre oss for is i havna heldigvis. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
SRC31 Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Dette er Knarberg ja. Sitér dette innlegget Link to post
Sailor33 Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Tur øst for Sandefjord søndag - ikke helt egnet for båtpuss her.... Sitér dette innlegget Link to post
Dragon Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 (redigert) Vinden i helga har gjort litt på Fulehuk: Redigert 22.Februar.2010 av Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 (redigert) Det er meldt mildere vær, og da er det kanskje greit å være oppmerksom på at en del flytebrygger holdes flytende fordi de har frosset fast i isen, og ikke på grunn av all snøen som ligger oppå dem. Flytebrygger som presses under vann kan bl.a. få problemer med landstrøm. Kjekt å tenke på i tilfelle det blir kulde og mer snø før våren dukker fram. (denne brygga ligger fremdeles over vann, men nabobrygga med samme snømengde ligger under vann.) Redigert 22.Februar.2010 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Ser det er veldig mange båter som ikke er pakket inn for vinteren, er ikke det beste metoden for å få vannlekkasjer i vinduer,dekksluker etc.på??.Jeg pakker inn båten hver vinter etter alle kunstens regler, (den ligger ute)med stativ og presenninger og fandens oldemor. Er det ikke nødvendig mener dere? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Er isfritt i Drøbak nå. Men har vært helt fullt her inntil for noen dager siden. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Capitaine Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Fru Jacobsen skrev: Jeg pakker inn båten hver vinter etter alle kunstens regler, (den ligger ute)med stativ og presenninger og fandens oldemor. Er det ikke nødvendig mener dere? Dette er sikkert litt smak og behag, men avhenger også av hva som er praktisk og av hvilken båttype man har. Jeg har aldri pakket inn noen båt om vinteren og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden. Det kommer mest av at jeg bruker båten vinterstid, og da er det upraktisk med alskens presenninger, stativer og tauverk i hytt og pine før det blir kastet loss. Jeg oppnår også en annen bonus ved å ikke pakke inn båten, nemlig at det lille av snø som kommer renser gelcoaten slik at det blir mindre arbeid med vasking. Teakdørken blir dessuten ren og pen av snøen. Jeg har aldri opplevd lekkasjer gjennom ventiler(vinduer) eller dekksluker på grunn av snø og/eller is. Å ikke pakke inn båten er summasumarum spart tid og penger! Ja, jeg vet noen grøsser ved snø og is på et teakdekk, men det skal de få lov til uten at jeg bekymrer meg overhodet. De som har åpne selvlensende båter, må selvsagt om de ikke har presenninger over, få bort snøen og stenge selvdreneringsventil da den ekstra tyngden kan gjøre at selvdreneringen kommer under vannivået. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Capitaine skrev: Å ikke pakke inn båten er summasumarum spart tid og penger! Ja, jeg vet noen grøsser ved snø og is på et teakdekk, men det skal de få lov til uten at jeg bekymrer meg overhodet. Jeg lar teakdekket ligge åpent for vær og vind. Mange grøsser sikkert ved tanken men jeg har gjort følgende forholdsregel. Varme under dekket fra en varmekilde i motorrommet gir varme oppunder dekket. De fleste stedene jeg måkte i går ( minus 15) slapp snøen fra dekket og ga meg et bart dekk. Det er andre året jeg benytter meg av denne undervarmen. Jeg hadde 11 pluss under dekket i går når jeg kom ombord. Men båtene er forskjellig konstruert og ikke alle vil få samme resultatet som oss. Båten ligger skjelden flere dager uten tilsyn og vedlikehold. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ravddo Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Isforholdene i sør ser ikke til å gi seg. Kulingen løste opp og fjernet litt av den faste isen ute men det meste har fryst til igjen. I dag kom drivisen igjen så langt øye kan se i norskerenna, ihvertfall utenfor Ny Hellesund som bildet viser. I dag ga vi opp å skjære løs fiskesjekta som ligger i Lundeelva i Søgne. Isen var 60cm på det tynneste rundt båten! Problemet var at sjekta ble hengende på isen ved lav-vann. Vi har holdt båten fri med motorsag til nå. Sabben gikk på halvt turtall i 8 timer og her er resultatet. Forhåpentligvis blir det lettere arbeid de neste dagene/ukene. Mulig en liten motorøkt i morgen også. Hadde en tur på ski på elva (nydelig sol og faktisk varmt i solsteken selv om det var -2,5 grader ute) og det er noen som spiller russisk rulett med båtene sine. Elven går opp og ned med tidevannet og båtene var ikke forsøkt holdt åpne rundt ror og propeller. Men det går jo som oftest bra da. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Masserarti Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Godt med is i lahelle fjorden nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Nå er igjen byfjorden og indre bassenget i Kristiansand full av delvis fast drivvis, Vi måtte bistå los-skøyta hjem i dag Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
MajorAndy Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Ifølge SMHI er det normale tidspunkt for maximal isudbredelse den 6. marts. Så vi kan statistisk nok regne med at isen vil tiltage yderligere en smule i en uges tid endnu inden den så småt begynder af aftage. Men det afhænger jo af vejr og vind. Intet tyder på MEGET varmere vejr foreløbig, men på den anden side heller ikke MEGET koldt. Sådan normalt forårsvejr i ihvert fald i sydnorge og DK. Så mon ikke der er is frem til påske i rigtig mange havne...? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Begynner å se vinterlig ut i Skagen også. http://www.vejretiskagen.dk/stortbillede.html Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 I kanalaen i Moss ligger et nå masse skitten is. Ser ut som om det har vært oljeutslipp eller kloakkutslipp. Lurer på hvordan det er å rense opp forurenset is Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Det er ikke olje og diesel fra båten som sank da? Noe nytt om eier eller når den kan heves? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 (redigert) Her var løsningen - det burde jeg har tenkt på http://www.moss-avis.no/nyheter/snodumping...ovlig-1.4160491 det er nok en del som er ganske glade for at den båten som Lars nevner sank. Problemet er vel at eierne ikke har noe fast bopel - for å si det slik - og at de nok finner seg en ny båt ganske snart. Redigert 25.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Vårtegn i Mossesundet; Råken som tidligere frøs igjen etter at Emil hadde vært utpå, fryser ikke lenger igjen!! Den holder seg som åpent vann (her i huset klamrer man seg til ethvert halmstrå ...) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.