Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Vi får håpe på det beste :flag: Men værutsiktene over helgen ser ikke så lyse ut med SNØ i bøtter og spann og vind fra sydøst på tirsdag bla. det skal snø helt fra mandag til torsdag iflg Yr.no med færder som utgangspunkt. Vintærn slipper ikke taket enda ser det ut til.. men februar er og blir en vintermåned og mars også så vi får vel banne og sparke i snøen ei stund til :smash:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Fjorden kan like godt fryse til så man kan GÅ til havs for min del. Eller kjøre luftputebåt...

 

Slik tenker ikke båtfolk, Trulte37. Vi er da solidariske med hverandre? Vi er en gjeng som gjerne skulle ha tatt turen til Borgen for vintertreff. Og da vil vi ha isen ut av fjorden. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Satte garn under isen utenfor Fjærholmen i ettermiddag. "Midt i leia" (mellom Stampa og lykta på Hvalø, for de lokalkjente) var istykkelsen 25cm blå og hard is med 2-3 cm mykt og grått på toppen. Frøys fort til i hullene gjorde det også, selv om det bare var 3-4 minusgrader i lufta. Inne i Bjerkøsundet var det over 30 cm is og -1 grader på 1,2 meter dyp. Så isen forsvinner nok ikke med det første. (og godt er det, for da kan man jo bare ta på skiene og la båten ligge :cool: )

Link to post
Share on other sites

Har vært en tur i båten idag. Der er dem sløve med å kjøre propellene, så her har vi frysi godt inne. Det er lenge til disse kommer ut. Kunne gå på isen 1 meter fra hullene etter propellen. Har lagt varmekabler på eksosanlegg og alle kraner idag.

 

dsc00081.jpg

Den blå kalesjen er Marida

 

dsc00083.jpg

Denne isen er rimlig massiv

 

dsc00084.jpg

Isen renner nedover Cenita som ligger ved siden av oss.

 

dsc00086.jpg

Trenger jo egentlig ikke fendere eller tau her da.

 

dsc00093.jpg

Er jo nesten klar for tur ellers da. Rakk ikke å pakke inn i år heller.

Det har snødd bare en gang så det ser ut til å gå greit. Nå gidder jeg ikke å pakke inn.

Guttungen (6år) og jeg skal på guttetur til helga.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår deg godt, Astor. Håper dere får båtene deres fri alle sammen og at dere får et hyggelig vintertreff. Men jeg slites nå mellom denne solidariteten og mitt eget personlige ønske om en islagt fjord og at man kan bruke fjorden på en annen måte i noen uker. Isfiske og skiturer med familien til holmer og skjær for eksempel. Artig for unga vettu. Lenge siden sist og blir kanskje lenge til neste gang forholdene ligger til rette for sånt.

 

Bilder tatt mandag 8.februar:

 

motflatskjaera_redusert.jpg

Bildet er tatt på utsiden av badestedet Foten i Onsøy mot Flatskjæra.

 

 

 

fiskebaatmotstrutenredusert.jpg

En fiskebåt passerer utenfor isen sør for Flatskjæra. Utenfor ser vi Struten fyr og det skimtes en svær tåkebanke utenfor.

 

 

 

motstrutenredusert.jpg

Sola bryter frem. Et hyggelig par leker med hunden sin langt ute på isen.

 

 

 

 

Bilder tatt i dag 12.februar:

 

grindastrutenbak_redusert.jpg

Dette bildet er fra nordsiden av Lyngholmen i Onsøy. Stakene vi ser kalles grinda. Bakom ligger Struten.

 

 

 

strutenogsoester_red.jpg

Her ser vi sørover mot søndre og nordre Søster.

 

 

 

danskebaatenmissingene_redusert.jpg

Vest sørvestover kommer danskebåten inn fjorden for å passere vest for Missingene og Ovnskjær. Isen ligger ut til Missingene, men er nok ikke trygg helt ut. På bildet ser vi søndre Missingen og Ovnskjær lengst sør.

 

 

 

lunchpaakubben_redusert.jpg

Far og bror har satt seg i le for den kalde nordøsta-vind ved den svarte kubben nord for Lyngholmen. Til venstre ser vi Stensholmen utenfor Slevik.

 

 

 

flottegreier_red.jpg

Hav, holmer og skjær blir vakkert på en litt annerledes måte når naturen byr på skikkelig vinter.

 

 

 

megvedpaalen_red.jpg

Og jeg går til fots til sjømerker jeg vanligvis putrer forbi.

 

 

:smiley:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

For oss båtfolk er det helt klart spesiellt å være med på når naturen slår om som nå i vinter.

 

Ja Astor, klimaendringen slår tilbake. Mener jeg leste et sted at isvinterene slår til med 11 års sykluser.(Mulig noe med solaktivitet) Når jeg leser at 1966 var en av de hardeste isvinterene(i dette århundre) her på Østlandet, kan det jo stemme at 2010 ikke blir noe bedre. Hvordan det var i 1977-1988-1999 har jeg ikke registrert.

Håper ellers på at vi får en Super sommer i år. :flag:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Astor, klimaendringen slår tilbake. Mener jeg leste et sted at isvinterene slår til med 11 års sykluser.(Mulig noe med solaktivitet) Når jeg leser at 1966 var en av de hardeste isvinterene(i dette århundre) her på Østlandet, kan det jo stemme at 2010 ikke blir noe bedre. Hvordan det var i 1977-1988-1999 har jeg ikke registrert.

Håper ellers på at vi får en Super sommer i år. :flag:

 

Her er en oversikt fra Danmark:

 

Danmark har haft isvinter 15 gange inden for de seneste 100 år.

 

1995-96

1986-87

1985-86

1984-85

1981-82

1978-79

1969-70

1962-63

1955-56

1946-47

1941-42

1940-41

1939-40

1928-29

1923-24

 

http://www.bt.dk/danmark/sne-og-ekstrem-kulde-paa-vej

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Danmark har haft isvinter 15 gange inden for de seneste 100 år.

 

Ser ikke ut som vi har hatt de samme problemer som Danmark.

■1996: Store deler av Kattegat og Skagerrak islagt.

■1987: Den siste kalde vinteren hva temperatur angår. Omfattende islegging i Kattegat og farvannene mellom Norge og Danmark. Oslofjorden ble holdt åpen av nordavind, som drev isen ut fjorden. Store isproblemer i Danmark.

■1986: Svært omfattende islegging – en kort periode var hele Skagerrak og Kattegat islagt nord for en linje Skagen - Lindesnes.

■1985: Store deler av Oslofjorden, Skagerrak og Kattegat islagt. På senvinteren var det mye vind som stuet is inn i fjordene på Øst- og Sørlandet. Store isproblemer i havnene.

■1982: Omfattende islegging, men forsvant tidlig. I månedsskiftet januar/februar var det meste borte.

■1966: Den virkelig store isvinteren i Oslofjorden, Skagerrak og Kattegat. Da lå isen helt ut til Lindesnes, og man kunne gå til Færder på trygg is.

■1963: Også en svært kald vinter.

■1941 og 1942: Svært kalde vintre med omfattende tilfrysing.

Kilde: Ketil Isaksen, Meteorologisk institutt på Blindern

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg koser meg på sjøisen er jeg smertelig klar over at isen fører med seg mye elendighet for oss båtfolk. Selv fikk jeg erfare det for bare noen uker siden når isen pressa skøyta helt inn mot brygga på overraskende kort tid. Pløsefenderne ble pressa delvis under brygga og opp mellom rekkestøttene og gjorde ingen nytte for seg. Dermed ble Trulte liggende kloss inntil brygga sidelengs.

 

Samtidig som hun lå pressa inntil brygga kom det hard nordavind med påfølgende heftig lavvann. Underkanten av topprekka hektet seg i overkanten av brygga og mens resten av båten fulgte den lave vannstanden ned, så gjorde topprekka IKKE det. Den ble hengende igjen på kanten av brygga. Så topprekka ble da revet opp fra rekkestøttene fra puller til puller på babord side.

 

 

ikkekult_1.jpg

 

 

ikkekult_2.jpg

 

 

ikkekult_3.jpg

 

 

Men det endte uten store skader. Utrolig nok. Rekka føya seg uten å knekke, isen som pressa på motsatt side ble fjerna, høyvannet kom, topprekka smalt tilbake på plass igjen av seg selv og skøyta ble skjøvet ut fra brygga og fendringa ble gjort bedre.

 

LITT flaks bør man ha når man er trebåteier :smash:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Sist mandag kjørte jeg råk for Hulda som nå ligger til en fast brygge fordi flytebryggeplassen min havarerte og har ikke blitt reparert. På fem dager har det som var en råk frosset til, og den nye isen er ca. 15 centimeter tykk og klemmer Hulda med stor kraft inn i brygga. Fendrene er som tomme pølseskinn. Så nå er det på'n igjen.

Link to post
Share on other sites

Hva er det du varmer opp havet ditt med Astor? Er sommerens varme som henger igjen eller er det den indre varmen som stråler ut?

 

Bruker mye energi på å sende varme tanker mot Astor. Flere burde prøve dette. :rolleyes:

Jeg mener å huske at det var godt med indre varme hos mannskapet på Regina III. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Trulte, flotte bilder du har lagt ut fra Onsøylandet! Husker isvintrene på 80-tallet, da gikk vi halvveis til missingene på skøyter. Hadde mye glede av det. Kubben nord for Lyngholmen er forøvrig "Sofus", men står ikke med navn i kartet.

Link to post
Share on other sites

Panoramafoto fra Horten gjestehavn i dag (satt sammen av fire fotografier tatt fra dekket på Bastøfergen). Hele havna i praksis gjenfrosset. Dere ser spor etter de siste båtene som har gått ut og inn i havna i det tynne islaget som ligger fra innløpet og innover (mørk blått område). Vi som ligger i den "hvite" isen får bare vente på godværet.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/799/panorama1.jpg

 

Om isen er sikker - tja, ser sånn ut....

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/799/paaisen.jpg

 

Hmmm - hvorfor kommer bare linkene her....?

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...