Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Hvis vinden blir sånn passelig blir det båttur i morgen. Vi har det ikke så verst i Trøndelag :yesnod: (finnes det ikke barte-smily?). Her er det isfritt de fleste steder . Drøyt 2 meter mellom flo og fjære kan være upraktisk, men det har jo store fordeler også.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor fryser ikke indre oslofjord på samme måte? Så vidt jeg har observert har deler av indre Oslofjord holdt seg åpent for fast is lenge i forhold til forholdene lenger ute i fjorden. Hva kommer dette av? Vi har jo hatt temmelig kaldt vær over en lang periode. Er det saltgehalten i vannet? Kjører daglig forbi strekket båtstø til Slemmestad og det er kun siste uke at jeg har observert is som ser ut til å gå helt over til Nesodden. Kan jo ikke være Astors ønske om åpent hav som gjør dette alene.

Link to post
Share on other sites

Det spesielle i Drøbaksundet er hva jeg tror at den er dyp sørover. Ved Drøbak kommer ryggen brått opp og det varmere vannet fra dypet kommer opp mot overflaten. Det er mye vannmasser som blir presset mot den grunne ryggen ved Drøbak. Min teori er at denne holder overflatevannet varmere her enn andre steder i fjorden.

Jeg har gått mye i området og konstantert at man skal ikke mange kablene innefor ryggen før vannet blir kaldere.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lyder svært så plausibelt Astor.

Og i tillegg slipper dere å få opp til dere alt det kalde, ferske og ekle svenskevannet som vi her ute mottar i rikelige mengder fra Østersjøen. Hvis du ser på strømkartene ser du at denne strømmen ofte går helt inn i Breiangen før den snur, men aldri opp til Drøbak.

Link to post
Share on other sites

Pluss 2.5 grad, en meter under Astor, noe som bertyr at det er blitt "litt" varmere i vannet sist uke.

I dag lå det to fiskeskøyter midt i Drøbaksundet med hobbyfiskere ombord. Det er en stund siden jeg så disse sist.

 

Nå skinner sola og det er varmt i solveggen. Pluss 2.5 i solveggen her på Hurum i dag.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette er interessant, Astor.

Her har sjøtemperaturen på 1 meter dyp ligget klisteret på -1 i lange tider.

Vi fikk først litt is (-1), så steg temperaturen til +2.5 og mesteparten av isen forsvant. Snart sank temperaturen på nytt til -1 og isen var straks på plass igjen.

 

Det skal bli spennende å se når sjøtemperaturen nå endrer seg, stiger fordi det går mot vår eller synker fordi isen blir mer enn 1 meter tykk?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...