Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Jeg leder efter link til den pumpe, en eller anden herinde havde brugt til at holde båden isfri. En billig sag fra Chas Ohlson el. sådan et sted. Er der en, der kan huske linket? Vi har en badebro herude, der er ved at gro fast... :sad:

 

 

Redigeret: Fandt den selv....ellers tak

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder i Lillesands-Posten idag tatt 5/600 meter utenfor Ågerøya hvor istykkelsen var 10/15 centimeter og de regnet med at de kunne ha gått ytterligere 500 meter lenger ut.

Lillesand havn frøs til i forrige uke, og det er sikker is i store deler av gjestehavna. Skal se om jeg ikke får målt tykkelsen i morgen. Er litt spent på hvor mange båter som går til bunns når isen tiner. Båter med fast propellaksel er i faresonen når isen blir såpass tjkk som den er nå. Moderne, litt flatbunnede seilbåter med spaderor som fryser fast kan også få et problem.

 

Det går fremdeles lasteskip til dypvannskaia, så det er ikke umulig at isen beveger seg litt. De båteierne som ikke har sjekket båtene sine (det er faktisk noen) bør så absolutt vurdere å ta seg en tur innom brygga nå.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan du har greid å ta det bildet i Kostersundet....med Kosterfergen, eller "selvgående" fartøy?

 

På tur med båten så klart :yesnod: Neppe hehe

 

Det er fra websiden til kosterøyene :flag:http://www.kosteroarna.com/

 

Gikk foresten tur I Granholmsundet idag.. tjukk men våt is. I morgen blir det på med treplankene og lunsj ute i skjærgården i SFJ.. nydlig vær på dagen idag med kun -3 og strålende sol.. trenger ikke dra på fjellet når man kan være på vannet på skitur :cool:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Isforholdene i Lillesand i dag tidlig: her er det trygt å gå rundt båtene.

ishavn.jpg

Sett fra bølgebryteren og inn mot byen:

ishavn2.jpg

 

Ser vi utover er det en råk fra dypvannskaia til ytterst på Kokkenes, deretter er det is ut til øyene.

fjordis.jpg

 

Denne båten har gått på tomgang med propellen i gir noen døgn, og råken åpnet seg etter hvert. Om motoren soter skal jeg ikke mene noe om.

hekk.jpg

Link to post
Share on other sites

Spørs om ikke det blir en tur til Staversøya/Citadelløya i helgen. :smiley:

 

Fin spasertur i sola. Tjukk is hele veien.

 

mvh tuffff

 

Er det fremmdeles tryggt å gå ut dit?

 

Vet at det var tryggt forrige helg, men hadde ikke muligheten selv så jeg håper på en tur ut nå i helga når jeg kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

Denne båten har gått på tomgang med propellen i gir noen døgn, og råken åpnet seg etter hvert. Om motoren soter skal jeg ikke mene noe om.

hekk.jpg

Er det alt den har fått åpnet på etpar døgn? Sikker på at propell går da? Var ikke mye is igjenn bak min etter et par timer på litt over tomgang i hvertfall(10-15cm tykk).

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke denne klaringen bak båten er laget med båtens eget propellvann. Eller kanskje den står i bakk, for å bringe vann forover under båten. Eller kanskje de to tauene som står på skrå ned i vannet bak båten er festetauene til en ispropell. Men hvorfor går i såfall motoren?

Dete var litt mystisk!

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje de to tauene som står på skrå ned i vannet bak båten er festetauene til en ispropell. Men hvorfor går i såfall motoren?

Tro meg, de to linene på skrå ned i vannet har kommet på etter hvert. Det er mulig at båteier har fått på plass en ispropell etter at isen smeltet. På mandag var det bare tint opp et lite hull ved eksos/kjølevann, så åpningen i hekkens bredde har det tatt tid å tine.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker meg en sånn luftputebåt som den svenske redningstjenesten har. :yesnod:

 

Den artikkelen ble publisert 14. januari står det under. Det er ikke fullt så mye is som de fryktet at det skulle bli på dette tidspunktet. Kunne vært mye verre.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

oj det så jeg ikke.. fant den bare via link fra nrk østfold nyheter fra 10 feb.. ja enda godt det ikke er fullt så mye is. men det forandrer seg fort om dagen og color line ser ann dag for dag siden det er veldig mye is i skagerak.. noen dager med vind fra sydvest så kommer isen til og bli mye værre enn den var sier de som har greie på det.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Sant. Derfor håpa jeg egentlig på litt sørvest- vær så det ble skikkelit tett med is i ytre oslofjord. I motsetning til mange andre her. Liker litt unntakstilstander så lenge det ikke går utover liv og helse.

Både skøyta og jolla ligger godt innefryst så jeg kommer meg nok ikke ut med båt før mot slutten av mars uansett. Fjorden kan like godt fryse til så man kan GÅ til havs for min del. Eller kjøre luftputebåt...

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Er det fremmdeles tryggt å gå ut dit?

 

 

Har vært kuldegrader - tildels veldig mange hele tiden siden forrige helg - og helt vindstille, så det bør være enda tykkere is nå. Dersom det blir fint vær til helgen er det nok bare å følge strømmen (med mennesker) ut dit.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Sant. Derfor håpa jeg egentlig på litt sørvest- vær så det ble skikkelit tett med is i ytre oslofjord.Eller kjøre luftputebåt...

Luftputebåt ja :yesnod: I Sverige er jo dette skikkelig populært og det har det hvert i mange år.. og i resten av europa forøvrig.. Men her til lands er jo dette en raritet. Det er kanskje lovkneblet på noe hvis siden det ikke er fler slike artige farkoster her til lands? Ser i hvertfall grådig artig ut og sveve bortover isen i alt fra 30- 70 knop :eek:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...