Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg var nede i havna på en inspeksjonstur i dag, og fikk rista litt snø av opplagspresenningen. Bortsett fra at det hadde samlet seg litt i et søkk i presenningen på ene siden, var den så godt som bar.

Det er imidlertid ikke mye som minner om sommerens havneidyll for de som frister tilværelsen utpå nå! :eek:

 

img_4029.jpg

Link to post
Share on other sites

Ligger båten helt fastfrosset så er det ren gambling. Blir det litt bevegelse i isen lar den seg ikke stoppe av en plastbåt. Blir det overvann risikerer du at båten løftes mens propeller og/eller ror sitter som støpt i isen. Skroggjennomføringer hvor ventilen fryser kan også senke båten i det isen tiner.

 

betyr det at alle de båtene vi ser på bilder her rett og slett skades eller er blitt skadet?

Link to post
Share on other sites

Forholdene på Nøtterøy idag, skulle nesten tro man var på Ustaoset, og ikke på solkysten.

 

20022010457.jpg

 

 

 

20022010451.jpg

 

 

Tror påsketuren herfra blir på ski.

 

Er det Knarberg Båtforening dette? Isåfall ganske ulikt fra i sommer da jeg var der å hentet hjem en båt... Her i Molde trenger vi ikke bekymre oss for is i havna heldigvis. :cheers:

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Det er meldt mildere vær, og da er det kanskje greit å være oppmerksom på at en del flytebrygger holdes flytende fordi de har frosset fast i isen, og ikke på grunn av all snøen som ligger oppå dem. Flytebrygger som presses under vann kan bl.a. få problemer med landstrøm. Kjekt å tenke på i tilfelle det blir kulde og mer snø før våren dukker fram.

 

snefonn.jpg

 

(denne brygga ligger fremdeles over vann, men nabobrygga med samme snømengde ligger under vann.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det er veldig mange båter som ikke er pakket inn for vinteren, er ikke det beste metoden for å få vannlekkasjer i vinduer,dekksluker etc.på??.Jeg pakker inn båten hver vinter etter alle kunstens regler, (den ligger ute)med stativ og presenninger og fandens oldemor. Er det ikke nødvendig mener dere?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg pakker inn båten hver vinter etter alle kunstens regler, (den ligger ute)med stativ og presenninger og fandens oldemor. Er det ikke nødvendig mener dere?

 

Dette er sikkert litt smak og behag, men avhenger også av hva som er praktisk og av hvilken båttype man har.

 

Jeg har aldri pakket inn noen båt om vinteren og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden. Det kommer mest av at jeg bruker båten vinterstid, og da er det upraktisk med alskens presenninger, stativer og tauverk i hytt og pine før det blir kastet loss. Jeg oppnår også en annen bonus ved å ikke pakke inn båten, nemlig at det lille av snø som kommer renser gelcoaten slik at det blir mindre arbeid med vasking. Teakdørken blir dessuten ren og pen av snøen. Jeg har aldri opplevd lekkasjer gjennom ventiler(vinduer) eller dekksluker på grunn av snø og/eller is.

 

Å ikke pakke inn båten er summasumarum spart tid og penger! Ja, jeg vet noen grøsser ved snø og is på et teakdekk, men det skal de få lov til uten at jeg bekymrer meg overhodet.

 

De som har åpne selvlensende båter, må selvsagt om de ikke har presenninger over, få bort snøen og stenge selvdreneringsventil da den ekstra tyngden kan gjøre at selvdreneringen kommer under vannivået.

Link to post
Share on other sites

Å ikke pakke inn båten er summasumarum spart tid og penger! Ja, jeg vet noen grøsser ved snø og is på et teakdekk, men det skal de få lov til uten at jeg bekymrer meg overhodet.

 

Jeg lar teakdekket ligge åpent for vær og vind. Mange grøsser sikkert ved tanken men jeg har gjort følgende forholdsregel. Varme under dekket fra en varmekilde i motorrommet gir varme oppunder dekket. De fleste stedene jeg måkte i går ( minus 15) slapp snøen fra dekket og ga meg et bart dekk. Det er andre året jeg benytter meg av denne undervarmen. Jeg hadde 11 pluss under dekket i går når jeg kom ombord. Men båtene er forskjellig konstruert og ikke alle vil få samme resultatet som oss. Båten ligger skjelden flere dager uten tilsyn og vedlikehold.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Isforholdene i sør ser ikke til å gi seg. Kulingen løste opp og fjernet litt av den faste isen ute men det meste har fryst til igjen. I dag kom drivisen igjen så langt øye kan se i norskerenna, ihvertfall utenfor Ny Hellesund som bildet viser.

23022010006.jpg

 

I dag ga vi opp å skjære løs fiskesjekta som ligger i Lundeelva i Søgne. Isen var 60cm på det tynneste rundt båten! Problemet var at sjekta ble hengende på isen ved lav-vann. Vi har holdt båten fri med motorsag til nå. Sabben gikk på halvt turtall i 8 timer og her er resultatet. Forhåpentligvis blir det lettere arbeid de neste dagene/ukene. Mulig en liten motorøkt i morgen også.

23022010004.jpg

 

Hadde en tur på ski på elva (nydelig sol og faktisk varmt i solsteken selv om det var -2,5 grader ute) og det er noen som spiller russisk rulett med båtene sine. Elven går opp og ned med tidevannet og båtene var ikke forsøkt holdt åpne rundt ror og propeller. Men det går jo som oftest bra da.

Link to post
Share on other sites

Ifølge SMHI er det normale tidspunkt for maximal isudbredelse den 6. marts. Så vi kan statistisk nok regne med at isen vil tiltage yderligere en smule i en uges tid endnu inden den så småt begynder af aftage. Men det afhænger jo af vejr og vind.

 

Intet tyder på MEGET varmere vejr foreløbig, men på den anden side heller ikke MEGET koldt. Sådan normalt forårsvejr i ihvert fald i sydnorge og DK. Så mon ikke der er is frem til påske i rigtig mange havne...?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det er ikke olje og diesel fra båten som sank da? Noe nytt om eier eller når den kan heves?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her var løsningen - det burde jeg har tenkt på :blush:

 

http://www.moss-avis.no/nyheter/snodumping...ovlig-1.4160491

 

det er nok en del som er ganske glade for at den båten som Lars nevner sank. Problemet er vel at eierne ikke har noe fast bopel - for å si det slik - og at de nok finner seg en ny båt ganske snart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...