Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Det har lagt fra seg is rundt Sætrelandet. Det har vært båt inntil Sætre marina i dag. En liten råk inn til marinaen var tilgjenglig i dag.

 

Glem det Astor, det blir ikke is i år. Med litt uflaks, heller ikke neste år. Nå måler Son 2,5 grader på den rette siden av nullinjen. En positiv oppgang på 8,5 grader siden i morges. Det blir en grønn jul på disse kanter.

 

Hulda var ute å trimmet motoren i går. Kunne med velvilje høre at iskniven splittet litt sarr.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe tegnt til noe særlig med is med det aller første, i allefall litt uten for de små fjorder. Måtte vår herre sørge for at det blir slik resten av vinteren også, og ikke så mye som en snøfille ved "havorflaten"

sst.nwe.61.png

og for de litt nærmere sørlige havområder ser det slik ut ved midnatt julaften...

sst.nsb.61.png

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ved Neset inderst i Bunnefjorden ,

 

ca 11.4 nm rett sør for Rådhuset i Oslo,

 

var det i dag ca kl 12 bare tilløp til noen flak av is

 

- og her renner som kjent ferskvann ut fra bekken ved Bekkevold, med vann som kommer fra Årungen i Ås.

 

Så de få nettene vi på østsiden av Oslofjorden har hatt de siste dagene har ikke gitt særlig synlig effekt på isforholdene.

Link to post
Share on other sites

Bobbleannlegget er starta opp for første gang i vinter , og det liker jeg dårlig . Ikke rare isen her i Horten , men den ligger utover hele indre havn . Er vel meldt varmere og vind , så da går den vel fort igjen . Og håper den blir borte , men vi er vel ikke så heldige trur jeg . Men har vært ombord idag og fått fyra motorane på begge båtane , lenge sia sist på snekka . Ikke så dumt å la den få gå litt innimellom vil jeg tru , isen bak er borte . Hadde håpa på en nyttårs tur noen dager til uka , men det bestemmer vel været .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tønsbergfjorden er islagt, likeså i leden inn Vestfjorden, vest av Nøtterøy.

Et godt råd er derfor å ikke legge nyttårsturen til gjestehavna i Tønsberg

dersom du ikke har stål i baugen.

 

En havnebåt holdt en råk oppe rett før jul for at "Flybåten" (Tønsberg - Engelsviken) skulle komme inn,

men i frykt for baugskader i plasten på denne, er nå ruten (og råken) stoppet.

 

Årsaken til isforholdene er alt regnet som kom i november og desember.

Tilsiget av ferskvann i den innerste delen av fjorden har vært "åver norrmalt" og hevet frysepunktet i sjøen.

Det legger seg nå is i fjorden allerede ved temperatur rett under 0 grader.

Link to post
Share on other sites

Til tross for at temperaturen har ligget rett oppunder null de siste ukene, ligger det over 10 cm. is i Halsbukta på Nesøya, den strekker seg helt inn i Holtekilen, åpent vann er det som vanlig ut for oset til Sandvikselva. Isoppsynet i Bærum advarer sterkt mot ferdsel på isen. Godt nytt år til alle! :newyearsign::fireworks2:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Har du båten på sjøen eller oppe i opplag ?.

 

Astor ligger på land for totalrenovering.

 

 

Is i Mossesundet i går kveld. Tykk nok til at bikkja ikke falt gjennom. Vil vel si 2-5 cm tykk.

Ingen is i Værla i dag tidlig

 

Is i Værlebikta er ikke hverdagskost. Jeg har opplevd at isen har lagt seg mellom Moss og Horten. Det begynner å bli noen år siden.

 

Da jeg var liten hadde vi 400meters-bane i Mossesundet. Vi vannet isen med tilkjørt ferskvann. Isbryteren gikk langsomt forbi for ikke å ødelegge for oss gutta.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kommer fra båten nå etter en lang dag med div arbeid , -13 til mårran når jeg reiste ned . Nå var det -9 på vei hjem , isen kryper lenger å lenger utover indre havn . Kjørt litt propell før jeg dro , så kansje det er lettere å få vekk isen bak vis tur i helgen . Men rykta sa varme grader , mage varme grader til helgen og uka . For så å bli bikje kaldt igjen neste helg , uffameg høres ikke bra den kulda . Ligga ved kai for lenge , det er ikke bra .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...