Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Er heldigvis aldi plaget med is der båtene mine ligg.

Is kan jo ødlegge ein fin båt tur, ein fin vintersdag.

 

Nei, den vil jeg ikke være med på. 100 meter ut for der jeg ligger er det nå åpent vann. Det å brase gjennom isen og føle elementenes kraft er noe som gir hverdagen en ekstra spiss. V8'ern brøler nedi der, mens båten hiver seg innover isen, 15 tonn går så det fosser. Og i tillegg har man den måpende tilskuermassen på et par personer i kulda som står på brygga og ser på seilbåtisbryteren som kommer fossende så isen spruter. Det gir et ekstra kikk for oss som ikke er kjendiser til daglig. "Hva slags båt er det? Er det en Motiva?" "Nei, jeg har laget den selv, dette er en one off". Måpet blir enda større. Og selvaktelsen stiger enda et hakk. Akk ja, så enkel i hue kan jeg være.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er det meldt liten kuling, frisk bris fra nord øst i morgen. Da er det en stor sjans for at isen blitt brukket opp og forsvinner. Sammen med mildere vær er dette et håp for at det kan bli sjøsetting om en drøy måned.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her er et isforhold jeg er litt engstelig for.

 

Bildet viser isdannelse i en skroggjennomføring over vannlinjen i en båt som har landstrøm og oppvarming.

 

Isdannelsen skyldes noe snø som smelter og renner ut i et dreneringssystem.

 

Når vannet kommer ut i kaldluft fryser det til.

 

Under uheldige omstendigheter kan isdannelsen bryte ganske godt.

 

isbryting.jpg

Link to post
Share on other sites

Vært kaldt noen dager , men hakke vært is frem til nå . Er - 11 her idag , hakke vært i havna enda men redd isen siger på nu . Tenkte meg en tur innom Sætre snart , så du får melde om isfoholde Astor så sees vi en dag .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ute er det minus 11 mens ombord på uteplassen, under kallesje og vinterpresenning er det pluss 20. I dag er hele uteplassen renset og polert. Godt man kan jobbe med ting som må gjøres, selv om det er bitende kaldt ute. Nå kan heldekningsteppe legges til uken.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er så ille som det ser ut roaldbj.Antagelig så har isen hatt plass nok til å ekspandere på slik at risken for skade ikke er så stor som det ser ut.

 

Da skulle dere tatt en titt på cockpitdreneringen til Hulda. Røra er helt fylt igjen med isstaver som står nede på badeplattformen. For en jernbåt har det ikke noe å si. Hadde det vært en slange på innsiden som ville kunne blir presset av på grunn av isen, ville saken været annerledes. Jeg har sett denslags hende før, slanger som har hoppet av.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er så ille som det ser ut roaldbj.Antagelig så har isen hatt plass nok til å ekspandere på slik at risken for skade ikke er så stor som det ser ut.

Vet ikke om det er noen akuitt fare, men vil anbefale å følge med at dreneringen er åpen ved væromslag i kombinasjon med regn. Du kan jo strø litt salt i for å åpne opp, eller varmt vann om det fortsatt er åpning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser av langtidsvarselet at det er meldt en pluss grad eller to i Son-området om 4 - 5 dager.

 

Det jeg er engstelig for på vegne av andre båteiere (i år ligger jeg inne og har derfor ikke bekymringer for egen båt) er at

isen ved smelting trenger inn i små sprekker, eksempelvis mellom glassfiber og teak, slik at en får isbrytning ved ny frysing.

 

Etter hva jeg minnes er det en 7 % utvidelse av volum ved overgang fra flytende form til frosset tilstand.

 

Vann har egen evne til å trenge inn i de minste sprekkdannelser og ekspandere disse ved tilfrysing.

 

Jeg har også observert det fenomenet Hulda beskriver - at slanger at blitt presset ut av gjennomføringer.

 

Jeg har trukket inn dette poenget slik at båtvennene her på BP kan følge med på båten der hvor kulda nå slår til.

Link to post
Share on other sites

Isen hadde lagt seg inne i havna idag kjørte det vekk med litt kjøring i båsen . Satte på bobbleannlegget , trur det er andre gangen iår .

Foresten så har jeg en sånn stygg istapp ut fra skutesia fra vasken ombord , tømte noe vanngreier i vasken igår . Kansje best å følge med på det da , men hakke skjedd noe før ..........

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Is i Værlebikta er ikke hverdagskost.

Ingen fare nå heller. Her er et par bilder som viser hvordan det stod til i dag. Det ene tatt like nedenfor Alby, og det andre fra Reierstranda. Frostrøyken driver avgårde i nordavinden, så det var litt kjølig der i dag. Vi ser Revlingen og Kollen i det fjerne på det siste bildet. :smiley:

 

ustikt_fra_Alby.jpg

 

Reierstranda.jpg

Link to post
Share on other sites

Leangbukta har ligget som et vinterlig teppe i flere uker. I dag begynte isen å bli gråsvart.

 

Samme utenfor Sætrelandet. Inne i havna er det snart isfritt. Utenfor tærer tåka og mildværet godt på isen.

 

18 mars er det uttak. Til en isfri havn? Vi får se.....

 

 

Fortsatt is i Draammensfjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Is i Kanalen i Trondheim. Normalt er havnene i Trondheim i all hovedsak isfrie. På grunn av bygging av ny vei er Skansenløpet stengt med en diger spunt-vegg. Dette hinderer vanngjennomstrømning i Vestre Kanalhavn. Vannet her er for en stor del ferskvann fra Nidelva, og dette har i kulden vi har hatt de siste to ukene frosset skikkelig til. Det ligger nå is fra jernbanebroa på Skansen og østover cirka til Ravnkloa.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Drammens IS det Astor, :lol:

 

Det er vel heller tvilsomt at det vil bygge så mye is fremover. Nå kommer det mildvær og vind. Når det er over, er det mars. Nei, Astor tror ikke på noen skikkelig is fremover.

I fjor var det først i mars det var noen særlig bruk for Thor III i Drammensfjorden, med tre ukers isbryting. Men med de tendensene vi har hatt i år så kommer kanskje våren snart.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Mildværet slår til!!

 

I dag var det en større båt innom marinabrygga på Sætre. Den gikk lett gjennom isen, uten særlig motorkraft.

Dermed vil restene av isen forsvinne i løpet av neste uke.

 

To nye 38-fotere skal sjøsettes neste mandag. Kommer fra Polen faktisk!

 

Er veldig gira på å slenge meg med i uttaket allerede da, hvis kranbilen for til et løft over to utenpåliggene opplagsbåter. Da er også påsketuren sikret.

 

Legger seg neppe særlig tykk is fremover vil jeg tro.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skal bli kaldere fra midten av førstkommede uke :nonod:

Uff ja har sett det , lurer på om jeg ikke tar meg noen dager på sjøen . Er været bra imårra , så stikker jeg tipper jeg . Håper på null is framover.....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Også denne helgen ligger det båt på "Bendikbrygga". Snakket med skippern og han lager en ny råk ut, slik at et større flak flyter vekk fra havna. Han forteller at isen ver myk og råtten.

Mandag skal to 38 fotere sjøsettes fra Sætre....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...