Eika Svart 9.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2023 Nå ser du problemer, ikke løsninger. Ett lite plast/pressningtelt over cockpit så støvsuger. Sitér dette innlegget Link to post
Lillef0t Svart 9.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2023 Eika skrev 27 minutter siden: Nå ser du problemer, ikke løsninger. Ett lite plast/pressningtelt over cockpit så støvsuger. Mitt motto det der! Ellers hadde vel denne båten vært på bunn alt Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 9.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2023 Eika skrev for 2 timer siden: I båten min, som gjør 97knop med en 200hk, under optimale forhold, som har vunnet verdensmesterskap i offshore, så er det brukt finer Finer trekker vann HVIS man lar det komme vann inn. Støper man på begge sider, med vinylester som er vanntett og siker godt i bolthullene, så er problemet løst Det enkle, er ofte det beste. De 15kiloene på akterspeil plata og knestøttene, er ikke det som utgjør den store forskjellen for oss dødelige. Men selvfølgelig, kjenner man båten bedre enn sin egen bukselomme og kjører løp, så har 2 sekunder pr runde mye og si Better safe than sorry. Hva sier forsikringa hvis du river av akterspeilet og sekker motoren pga eksperiment med divinicell ? hva sier forsikringa uansett så lenge det er et hjemmebygg motoren løsner fra i svært høy hastighet? Argument annullert. bortsett fra slike trivialiteter, hva betyr 5 timer +- på et slikt prosjekt når man kan ved hjelp av noen timer ekstra utnytte komposittenes magi ved å utføre jobben med innsiden fremfor utsiden av hodet? jeg er ikke en komposittguru, men har litt utdanning som øker forståelse av hvordan greier funker pluss litt praktisk erfaring med kompositter i alt fra båter over og under vann til våpen. Med rett fiber, fiberretning, matrise, konstruksjon og fremgangsmåte trenger ikke ting være så komplisert at man får vondt i hodet, lukker øya og går for teknologi fra 50 tallet for å spare timer som kan telles på en hånd om man er en dyktig håndverker… Beklager om dette oppfattes som ytterligere oppfordring til å forfølge mitt forslag, det er det ikke. Kun info til ettertanke på sitert innlegg med innhold av gode praktiske tanker. Husk bare at alle, også mine argumenter for løsninger faller i biter om utførelsen av enhver teori ikke er god nok. Det er mange veier til mål, men sikaflex i bolthuller er ikke en av de varige. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2023 whisper skrev 31 minutter siden: hva sier forsikringa uansett så lenge det er et hjemmebygg motoren løsner fra i svært høy hastighet? Argument annullert. Hvis det skulle skje, med ett akterspeil jeg går god for, så setter båteier meg i kontakt med takstmann/forsikrings selskapet, så kan jeg forklare hvordan det er gjort og hvordan jeg vaneligvis gjør det når jeg gjør jobber for de. De har ikke klaget på jobbene jeg gjør ennå. Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon. Bilder av materialer, forklaringer på hvorfor, bilder av løsninger osv osv. Forsikringene godtar mye rart, så lenge det er skikkelig gjort av folk som vet hva de holder på med Har tatt skader på +- 1000 båter, så kan dokumentere litt :) rekorden min er å gjøre glassfiber/gelcoat arbeid på 107 forskjellige båter på 1mnd, men da hadde jeg også 114 timer overtid. Jeg støpte min første båt når jeg var 16, det er snart 27år siden. Så selv om jeg ikke er proff, bare en lykkelig amatør, så er det jeg som gjør mange av forsikringsjobbene til uheldige medlemmer her inne. og jeg kan eksperimentere på mine egne båter, der det kun er meg det går uttover. Men det skjer absolutt ikke på andre sine båter, der de kansje har med kjerring og unger, venner av ungene osv better safe that sorry, håper ingen andre enn mine værste fiender, trenger å oppleve det jeg har opplevd. Nå har det vært snart 4år med mareritt og flashback's. Så da får jeg heller fremstå som litt kjip og trygg Men for all del, hvis dere vil eksperimentere med andre sine liv, så skal dere få lov til det. Jeg er ikke villig til det, så da trekker jeg meg heller tilbake. Jeg krysser fingre, tær og baller, for at jeg aldri skal se en infra i avisene sammen med teksten dødsulykke Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 9.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2023 Joda, du kan dokumentere erfaring ( om du har firma, ellers dokumenterer du bare en potensiell finansiell undergang med slikt volum), men du kan ikke argumentere mot potensielt bedre løsninger uten annet enn erfaring med 50 talls løsninger som GRP på finer i beste fall er ( selv om det er bra, bare tyngre og du riktig nok argumenterer for at dette er en solid løsning) ønsker deg og trådstarter det beste, melder meg av denne tråden nå. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2023 Kan dokumentere ansattelse som plastarbeider i ett av Norges største båtopplag, kan dokumentere ansettelse som plastarbeider i ett annet firma med nesten 500 båter i opplag, kan dokumentere middlertidig ansettelse på flere plastverksteder, kan dokumentere produksjon av former til bildeler så de får lettvekts carbon deler, dokumentere ansattelse på ett båtstøperi (når jeg var 16, nå snart 39), jeg dokumentere masse arbeid på egene og venners racerbåter. Kan dokumentere hva som har holdt og ikke holdt. Men siden du @whisper har en utdanning som øker forståelsen, så er det bedre at du styrer showet fra nå. Det er bare 5timer ekstra, så det greier du, du bor jo nærmere også :) jeg blir stille fra nå av, har sagt hva jeg mener burde gjøres, det har ikke blitt gjort, jeg kommer med tips basert på erfaringer, ikke via en bok, men det er gammeldags drit, Så kom igjen, styr showet, det jeg sier eller mener blir jo ikke tatt med i beregningene uansett. Så nå går stafett pinnen vidre til @whisper som har en utdannelse som øker forståelsen, så han vet garrantert hvilke type verktøy du burde kjøpe, hvilke matter og resiner du burde bruke, hvordan du skal få vindskjermen så pen som mulig, hvor mye setback du må ha, hvilke monteringshøyde du skal på motoren, propellvalg, flytting av tyngdepunkt. Jeg er jo bare en lykkelig amatør uten en fin utdannelse som øker forståelsen. Synd når de 2 som har masse førstehånds erfaring med racerbåter trekker seg ut av tråden pga teoretikere. men nå er du ikke aleine @dieselfan gleder meg fortsatt til den dagen vi har endt opp rundt det samme bordet, diskuterer båter, rigging, hva som har fungert eller ikke, produksjons metoder, propeller og sikkert en hel haug verdens problemer Jeg kommer til å komme innom og se på tråden, lese litt, men thats it. @Lillef0t du har fått snappen min på pm, du får sende spørsmål der hvor det er noe teoretikerene ikke har en fornuftig løsning på. Jeg trekker meg tilbake i min egen lille boble og gjør det jeg kan og mener er best https://youtube.com/shorts/2-BUzIx7CKY?feature=shared Samt ett siste bilde av hva som blei gjort med egen båt idag. Siste runde med gelcoat, nå er det kun finish arbeid igjen Sitér dette innlegget Link to post
Lillef0t Svart 14.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2023 Fikk tak i litt divinycell og vel så det hos en skraphandler. 10 plater H80, 2 plater H130 og 3kvm med H200! Og se @Komodo jaggu lå det ikke en 110l syrefast der også! Hva tror du det koster å få tillaget en tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 15.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2023 Hvilken type skiver brukte du for å slipe ned innvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Lillef0t Svart 15.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2023 junior 1 skrev 9 minutter siden: Hvilken type skiver brukte du for å slipe ned innvendig? Har brukt primært en type keramisk slipe/pusse-skive med sånn gummipad bak, til å sette på vinkelsliperen. Og flapdisc. Men det blir slitt. Det er såpass grovt hos meg noen steder at løsningen videre blir diamantskive til betong. skal slipe noe betong her hjemme en gang så kjøper muligens et sånt sett, med støvsaug også; https://www.bauhaus.no/diamantslipesett-tebo-diamond-125mm Så er utfordringen at batteriverktøyet sluker strøm raskere enn jeg får ladet opp, Så noe på ledning er anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 15.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2023 Takk for svar, er det noe tilsvarende denne du bruker https://www.carls.nu/no/Sandpapir/sliperondeller/lamellrondeller-402/125mm-ps994 Selv har jeg brukt slipeskive og diamantskive fra Jula, ja det blir slit, men synes slipeskive gir mere sliping for pengene en diamant skiven. https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/slipeskive--020767/ https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/diamantslipeskive--020768/ Det sette med støvsuger så bra ut . Lykke til med prosjektet og håper at du får det til som du ønsker Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2023 En kompis av meg som var bonde & tusenkunstner sverget til klauvskive for grovsliping av glassfiber. Visstnok så effektiv at man måtte være ganske lett på labben Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 16.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2023 Dette er favoritt skiva mi, drar fort over med denne etter grovslipinga, for og få skikkelig vedheft https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/slipeskive--020767/ Sitér dette innlegget Link to post
Lillef0t Svart 16.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2023 dieselfan skrev On 28.9.2023 at 23.27: Legg en god plan for hvor den skal flekse. Kan du få @Eika som konsulent noen timer så sparer du mye tid og resultatet vil vokse @dieselfan.. Kan du utdype eller forklare litt mer rundt det med at det skal flekse? Hva, hvor, hvorfor, hvordan.. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2023 @whisper kan ikke du med den flotte utdannelsen din som øker forståelsen, komme med noen tips nå ? Hvordan skal båten flekse for best holdbarhet ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2023 Lillef0t skrev On 15.10.2023 at 1.52: Og se @Komodo jaggu lå det ikke en 110l syrefast der også! Hva tror du det koster å få tillaget en tilsvarende? Ser jeg ikke har svart deg på dette. Vet ikke hva det ville kostet å få laget seg en slik tank, men det er nok ikke billig! Fin mannluke og greier Det eneste jeg stusser på der er at lokket er skrudd med maskinskruer. Det betyr som regel at du har gjennomgående gjenger i flensen. Det ideelle er pinneskruer som enten står i bunnhull eller er sveiset i flensen, da unngår du potensielle lekkasjer rundt gjengene på skruen. Med forbehold for hvordan denne mannluka er konstruert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
whisper Svart 17.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2023 Eika skrev 41 minutter siden: @whisper kan ikke du med den flotte utdannelsen din som øker forståelsen, komme med noen tips nå ? Hvordan skal båten flekse for best holdbarhet ? Har i motsetning til deg ikke påberopt meg massiv erfaring eller kunnskap om båtproduksjon, så slike tips får du stå for. Min erfaring med kompositter er noe båtrep, men mest litt mer finurlige løsninger for høy ytelse i mye mindre skala. Like fullt er prinsippene de samme. det som falt deg tungt for brystet dessverre var mine betraktninger omkring utnyttelse av materialer på en måte du kanskje(?) ikke ser hensiktsmessig kontra tradisjonelle metoder. Om min kommentar om at grp på kryssfiner er gammelmodig løsning faller deg tungt for brystet får bare tåle. Diskusjonen dreide mot bruk av dvc i akterspeilet, så om du ikke tåler å drøfte alternativer får det være ditt problem, så kan jeg beklage flåsete språkbruk som du har oppfattet på din bekostning. Sorry for det. om du skulle trenge bekreftelse har jeg ingen interesse av omtalte båt utover tekniske løsninger. håper du godtar unnskyldning og holder fred, så gjør jeg det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2023 whisper skrev 5 minutter siden: Har i motsetning til deg ikke påberopt meg massiv erfaring eller kunnskap om båtproduksjon, så slike tips får du stå for. Min erfaring med kompositter er noe båtrep, men mest litt mer finurlige løsninger for høy ytelse i mye mindre skala. Like fullt er prinsippene de samme. det som falt deg tungt for brystet dessverre var mine betraktninger omkring utnyttelse av materialer på en måte du kanskje(?) ikke ser hensiktsmessig kontra tradisjonelle metoder. Om min kommentar om at grp på kryssfiner er gammelmodig løsning faller deg tungt for brystet får bare tåle. Diskusjonen dreide mot bruk av dvc i akterspeilet, så om du ikke tåler å drøfte alternativer får det være ditt problem, så kan jeg beklage flåsete språkbruk som du har oppfattet på din bekostning. Sorry for det. om du skulle trenge bekreftelse har jeg ingen interesse av omtalte båt utover tekniske løsninger. håper du godtar unnskyldning og holder fred, så gjør jeg det samme. Jeg godtar unnskylsninga jeg, men syns du burde hjelpe trådstarter nå, jeg har trukket meg helt ut av prosjektet nå som nymotens materialer skal brukes og tradisjonelle materialer ikke er bra nok mer. UIM har vel forbydd reine divinycell akterspeil, det har vært flere ulykker der divinycell akterspeil har blitt rivd av, jeg har selv lagt ut bilde der ett divinycell/finerakterspeil har blitt rivd istykker. Så nå kan de som er eksperter, ta over stafett pinnen, jeg er bare en lykkelig amatør som forholder seg til ting man vet holder. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 17.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2023 Eika skrev 2 minutter siden: Jeg godtar unnskylsninga jeg, men syns du burde hjelpe trådstarter nå, jeg har trukket meg helt ut av prosjektet nå som nymotens materialer skal brukes og tradisjonelle materialer ikke er bra nok mer. UIM har vel forbydd reine divinycell akterspeil, det har vært flere ulykker der divinycell akterspeil har blitt rivd av, jeg har selv lagt ut bilde der ett divinycell/finerakterspeil har blitt rivd istykker. Så nå kan de som er eksperter, ta over stafett pinnen, jeg er bare en lykkelig amatør som forholder seg til ting man vet holder. vennligst les gjennom en gang til. Det er du som faktisk har tilbudt hjelp og forsøker å vri deg unna det, slik jeg leser det. Jeg har kun forsøkt å delta i en liten teknisk detalj og endte med å havne i en uønsket krangel med deg. Tipper det er i trådstarters interesse om vi avslutter mellom oss nå. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2023 Jeg tilbydde hjelp, kryssfiner akterspeil og resten i divinycell, hadde det forrsatt vært planen, skulle jeg gjerne hjelpa, men så kommer andre og mener andre nymotens dritt er bedre. Da har ikke jeg erfaring nok til og bygge noe man VET holder. Jeg vil ikke lese i avisene og en dødsulykke og overskriften er dødsulykke. Så da får heller ekspertene hjelpeb Som jeg har sagt tideligere i tråden, alt til sitt bruk Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 17.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2023 Eika skrev 2 minutter siden: Jeg tilbydde hjelp, kryssfiner akterspeil og resten i divinycell, hadde det forrsatt vært planen, skulle jeg gjerne hjelpa, men så kommer andre og mener andre nymotens dritt er bedre. Da har ikke jeg erfaring nok til og bygge noe man VET holder. Jeg vil ikke lese i avisene og en dødsulykke og overskriften er dødsulykke. Så da får heller ekspertene hjelpeb Som jeg har sagt tideligere i tråden, alt til sitt bruk hvis trådstarter har bestemt seg for løsning du ikke ønsker å hjelpe ned får det stå for hans regning. om du har besluttet å gi faen pga du misliker meg og min input bør ikke gå ut over han som ønsker hjelpen du har tilbudt. Håper dere fortsetter kontakten. Med teskje: jeg har kun deltatt i diskusjon om utnyttelse av dvc med utgangspunkt i å spare vekt og øke stivhet pr vekt og kommet i skade for å kalle finerkjerne gammeldags som er punktet du ble fornærmet for og jeg har unnskyldt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2023 Jeg gir faen jeg nå :) bedre og la folk lære av sine egne feil enn og lære av andre sine feil. Going to back til my own little bubble Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 10.November.2023 Del på Facebook Svart 10.November.2023 Hvordan går det med båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.November.2023 Del på Facebook Svart 12.November.2023 Eika skrev On 18.10.2023 at 0.04: Jeg gir faen jeg nå :) bedre og la folk lære av sine egne feil enn og lære av andre sine feil. Going to back til my own little bubble ...jada, her går det bra vetdu. Når ting gjentar seg til det verre, bør man skjønne tegninga. Du lovet ganske så mye i begynnelsen av tråden. Kommentar fra moderator: Utidig personangrep slettet. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.November.2023 Del på Facebook Svart 12.November.2023 Solseng skrev On 12.11.2023 at 2.29: ...jada, her går det bra vetdu. Når ting gjentar seg til det verre, bør man skjønne tegninga. Du lovet ganske så mye i begynnelsen av tråden. Jeg lova mye, men så var det enkelte som satte ideer i hodet på han som har blitt bannlyst av UIM og han fortsatte og holde på de ideene, så da trakk jeg meg ut. Jeg hjelper ikke på noe som kan potensielt ende opp med en avis overskrift "5døde i båtulykke også bilde av en infra" Hadde det blitt bygd sånn jeg kunne gått god for, så hadde saken stilt seg annerledes Jeg forholder meg til ting jeg vet virker, eksperimentere på en 'kundebåt" er ikke noe jeg driver med, spess ikke når han vil ha ett beist på 500hk bakpå. Jeg har solgt en båt før, der 2 døde. Ikke noe feil med båten, der var det brukerfeil, men en sånn mental påkjenning skal jeg aldri utsette meg selv for igjen Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.November.2023 Del på Facebook Svart 12.November.2023 Ryddig det Eika. Regner med det er bom stopp i prosjektet da han ikke hadde ett eignet sted å stå å jobbe i kulden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.