Jump to content

Infra 727 Prosjekt. Fra dovendyr til Fullblods racer og 500hk!


Lillef0t

Recommended Posts

Solseng skrev Just now:

Jeg trenger ikke oppskrift på rubbing og polering. Det har jeg funnet ut av selv.

 

Men det vi trenger, er 500k budsjettet, vise oss hva som er det absolutt dyreste og beste utstyret. Når du har lagt frem ditt budsjett, så legger jeg frem ett komplett budsjett etterpå, både billigt og dyrt 

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 9 minutter siden:

Nå lar du dette bare bli personlig vas.

Vil bare at du skal fremlegge priser på produkter som kan tilsi at dette kommer på 500k, for sånn jeg ser det, så er det bare ett tall tatt fra løse lufta og som ikke har noe som helst med virkeligheten og gjøre. Med mindre TS kjøper en splitter ny 400r 

 

Er du missunelig på at andre faktisk gjennomfører noe ? Så da må du bare slenge negativitet for å stikke kjepper i hjulene på TS sin drøm ? 

Link to post
Share on other sites

Vi trenger ikke kverulere rundt spekulasjoner og ende opp i angrep her inne.

 

Men kom gjerne med håndfaste ting rundt pris på ditt og datt.

 

Penger kommer det til å koste uansett, men det er utrolig hva en finner på Finn også, eller hva folk har liggende hjemme og plutselig tilbyr.  Og her inne er det allerede personer som er hjelpsomme og strekker ut en hånd. 
 

jeg er allikevel optimist av natur og går gjerne i gang med ting andre sier er umulig. Og fullfører på pure faen😁 

Så liker jeg å ha litt unike ting som ingen andre har. Hydroliften blant annet. Infran som neste.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei. Jeg ønsker bare på kaste inn realisme i dagdrømmen. Jeg har selv en gammel -96 Ibiza 20 Touring med en nyere 150hk Suzuki på hekken.

 

Jeg har lekt med tanken å selge den, men for å gjøre en så gammel båt sånn noenlunde presentabel, så må jeg minst påkoste:

Nye akslinger til boogiehengeren: 20K

Nye puter og førerstol: 10K

Ny kalesje: 10K

 

Det finnes selvsagt mal på både puter og kalesje til Ibizaen. Til Infraen? Hvis man er nøye på det, ser jeg at det fort ryker 50K bare der.

 

Jeg har også feil stigning på en god propell, så det ryker 10K også der. Jeg vet selvsagt hvilkien propell jeg trenger, men Telmo (norsk importør) tar ikke inn rett stigning. Så i tillegg til utgiften må jeg få dem til å "spesial"bestille propellen i rett stigning. Alternativet er en Merc Racing Bravo-1 FS til 15K. Jeg har finlest Finn i flere år, og det er bare å glemme. Skal man ha dobbel motor ryker det fort 30K bare på propeller.

 

Så bare den lille oppgraderingen på min lille Ibiza har klokket 50K før jeg har rukket å finne på noe fancy...

Link to post
Share on other sites

Så tallene er tatt ut av løse lufta 

 

Topp of the line utstyr: epoxy/carbon/kevlar og divinicell 50k, latham/imco rustfri bling bling styring koster ca 50k, seastar Xtreme/atlas lift 30-40k, seter og sofa baki spesiallaget av salmaker 100k, livorsi intstrumenter 30k, Simrad nss Evo 16" 50k, rolla propell 50k. Rett i overkant av 350k for det beste av det beste, dyreste av det dyre, splitter nytt i butikk. 

 

Men alt dette, i en kvalitet som er bra nok, får man for 1/4 på finn/Facebook/blocket/baatplassen.no hvis man leiter litt og spør litt

Link to post
Share on other sites

Kan få det enda billigere også, hvis TS moderer målet litt og godtar 60knop på toppen. Det vil fortsatt være en krevende, men leken og morsom båt, som kjører fra det meste i god sjø og frembringer ett smil selv på flatt vann, Da burde det holde med 150k totalt ink motor. Det er 350k unna pris estimatet ditt 

 

Det er enkelte medlemmer her inne, som sitter på absolutt alt som trengs til det prosjektet her som kansje er villige til å rydde litt i garasjen for en fornuftig sum. 

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 8 timer siden:

Ja, hvis mine spådommer kan gjøres til skamme - så gjerne det. :thumbsup: Jedg har intet å vinne eller tape på prosjektet.

 

Men du fremstår som en wannabe besserwisser som fabler og henter tall og spådommer fra en glasskule :clap: halv million budsjettet ditt gikk akuratt i grus, med mindre TS faktisk skal ha det beste og dyreste av alt.

 

Med en god veileder, så burde TS få en nøkkelklar 60knoper for 150k og 100-150timers effektivt arbeid. 

 

Men først steg nå, er og få laga en bukk på mål, sånn at båten står helt rett uten vridninger, uten fare for at den blir konkav/konveks eller at hele båten vrir seg 2-3grader, før man begynner på det strukturelle arbeidet, for sluttresultatet blir aldri bedre enn grunnarbeidet 

 

Det jeg trur kommer til og skje, er at tråden etterhvert utviklér seg til hvordan man kan få mest ut av lite, før det plutselig kommer ett beist av en motor bakpå 

Link to post
Share on other sites

@Lillef0t hvis du tar deg ett kvarters tur med bilen imorra, henter meg, så forteller du litt hva du ønsker, men også hva du kan si deg fornøyd med, så tar jeg endel bilder, måler litt her og der, bruker noen dager på å klekke ut en plan, så henter du meg på nytt, har ett par kalde battery klare, så peker og forteller jeg hva jeg mener er beste alternativet og hvordan det burde gjøres 

 

Men vi må nedi s24'n også, se åssen de har jobben når de bygde om til utenbords 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Du vet at voksenstemme ikke er synonymt med stemmen som dykker opp når man har drukket for mye voksenbrus?

 

Historien gjentar seg gang på gang. Det personlige hatet bygger seg opp siden jeg ikke gadd å analysere en youtube video og komme med en analyserapport på den, for så komme med en komplett polerings oppskrift når @Solseng trengte det for noen år siden, det ser vi hver gang han kommenterer i en tråd jeg er aktiv i. Ser jo tidspunktet han begynte å kommentere i den tråden her også. Sånn er det gang på gang. Han er det vi kaller netttroll. Sånne som han, er mye av grunnen til at jeg ikke gidder å engasjere meg i mer enn noen få tråder her inne, noe mer. Han ødelegger gleden av og hjelpe

Screenshot_2023-10-01-11-06-23-333_com.android.chrome.jpg

Skulle virkelig ønske vi fikk vekk kritikerne og surmagene, spess de med lite gjennomtenkte snøvlende svar, skrevet i fylla. Kansje https://forum.kvinneguiden.no/ er plassen for deg @Solseng ? Da kan dere sitte der på de høye stolene deres, drikke rødvin fra pappkartonger også slenge ut mest mulige negative og hatefulle innlegg. https://baatplassen.no/i/ er ett forum for oss som elsker båt, mer enn drama og alkohol

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at vi sparer tråden for mer skit, og at begge bare må heve seg over kriblingen etter noen siste kommentarer👍

 

Realisme og konstruktiv kritikk er på sin plass, men pessimisme løser sjeldent utfordringer. 
 

@Eika På vei til trening nå så ikke sikkert vi rekker noe akkurat i dag. Men på en annen side hadde det passet ypperlig med det pene været.

 

Føler jeg også kunne vært hakket lenger. Men neste blir å lage noen bukker så jeg får frigjort hengeren. Videre 3D Scanner jeg båten innvendig og utvendig og får den inn i Sketchup. Da kan løsninger tegnes på der først.

 

Mulig toppdelen av båten også kappes i to , bak vindskjermen og løftes av for å bygge ny form og bakpart. Innvendig er det også lysglepper imellom top og bunn så den er ikke tett. Det er dårlig pakning i mellom topp og bunn. Samtidig er det et helvete å holde på inni baugen. Fjerne toppen og det blir enklere. 

Link to post
Share on other sites

Eller bare satt den på bukker, slipe hardt i 3dager, kappe og tilpasse divinicell, så bare gå løs på støpene, en etter en, boom, alt det strukturelle er ferdigt på kort tid. Pleier og forholde meg til tegninger i hodet jeg da, kansje noe 30sekunders nedrabbling på ett papir for å visualisere litt mer 

 

Dårlig plass er det alltid i speedbåter :p må jo ligge inni der å støpe uansett, for skrog og dekk burde støpes sammen.

en sånn som det her, er luksus, mesteparten av slipestøvet og gasser forsvinner ut av båten.

https://www.fruugonorge.com/10-250mm-baerbar-ventilasjonsvifte-med-5m-pvc-kanalventilator-aksialblaser/p-92901704-194814589?language=no&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gclid=CjwKCAjwseSoBhBXEiwA9iZtxhIhMI3BeLrRrZPaFnioeq4nH4I6Zd8JMBOCT7bA_SjX63XLxrnloxoCi38QAvD_BwE

 

men aldri glem av ting tar tid, you cant rush love. Snarveier blir omveier. 

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for å legge budsjett diskusjonen død, Her ser man hva 25-30 000kr og "noen" timer kan gjøre med en båt :) fra 2seters racerbåt som var full av gammelt juks og snarveier, til 4seters sportcruiser, på siste bildene er båten gelcoat sprøyta. Hvis jeg kan gjøre det med mine 2 hender, så kan de fleste andre det også. Det handler om pågangsmot og fullføringsevne. Vite når man må spørre om hjelp, jeg har selv spurt om og fått hjelp av ett par jeg anser som flinkere enn meg selv, ca 15timer totalt, i tilegg til en jeg har brukt litt som konsulent på det støpe tekniske, han har støpt på båter lenger enn jeg har levd, så vi har hatt noen dype diskusjoner om hvordan, hvorfor og men hva hvis jammen ? 

 

En ting jeg trur vi alle er enige om, drømmene blir hvert fall ikke realisert av og sitte på ræva å dømme prosjektet nedenom og hjem.

IMG_20220424_183839.jpg.bbbe250f456da9fab30b2d9973587f65.jpg

IMG_20220424_184000.jpg.3bb4f73e4bb41640b6189cb21c91fda6.jpg

IMG_20220827_002722.jpg

IMG_20220903_165142.jpgIMG_20220903_164942.jpg.3932bede7959c618d3e24a30746b91e9.jpg

IMG_20230910_130824.jpg.d6ff0ef24cbd470d922d2d517ac528d4.jpg

IMG_20230910_173419.jpgIMG_20230911_145159.jpg.c7c8683cd0079fa85904d263deb1ca71.jpg

Se på lengden på sidevinduet

gph2.jpg.e2946937000764edb882d92c4d950fa5.jpg

se på størrelse forskjellen på luka i taket Snapchat-1710236676.jpg.311442ba92d01171fc262a6cac7e0360.jpg

IMG_20230912_182538.jpg

Snapchat-570521499.jpg

Link to post
Share on other sites

Den innvendige braketten der, så ikke tung ut, er vel laget i alu ? 

 

Da er neste steg og finne ut om det er 20 eller 25" stamme, evt en lettere motor. Mercury 300 v8 veier 100kg mindre og det har mye og si når vekta kommer 30-40-50cm bak akterspeilet. Det kan hjelpe og få ned på setbacket, for og få mer vekt fremover på båten, tenk vektstang prinsippet. Disse går jo godt med en stor diesel også, men da ligger venta på innsiden av akterspeilet, så da blir tuøyngdepunktet flytta fremover og lenger ned. Som du skjønner er det svært mange faktorer å tenke på. Men hvis ikke man skal tenke så mye på slanking, så får man 450r/500r som fortsatt veier ca 40kg mindre enn den store tunge yamaha'n. Hvor mye er den verdt ? Hvor mye må du ut med i innbytte for og få en motor som passer båten bedre ? Bare tenker litt høyt jeg nå, på hva som skal til for og få optimalisert den best muligt 

 

Vekt og balanse, er viktigere enn antall hestekrefter, når det kommer til en visst punkt. Man får jo ikke hestene ned i vannet, hvis alt det andre ikke er på stell 

Link to post
Share on other sites

Hva er det du trenger hjelp til eller ønsker innspill på nå?

 

Anbefaler at du gjør en seriøs jobb med å stive av skroget utvendig før du tynner ut skroget noe mere. Skjær gjerne ut spor for å kunne bruke bruke rettholt på skroget også etter at du har laget krybbe. Alternativt bore hull.

Spennende med moderne teknologi men ikke lukk mulighetene for å dobbeltsjekke de enkleste og viktigste målene med gode gammeldagse metoder...  Både laser og nivelleringskikkert er enkle men gode hjelpemidler som ikke er leke sårbare for strømbrudd, harddiskhavari og virus :wink:

Har du tilgang på "3D magick arm" eller rundtstrålescanner så er det klart det gir deg en god modell raskt. 

 

Har du tatt noen innvendige mål av båten før du startet å ribbe den, slik at du har kontroll på om den har endret fasong?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...