Jump to content

Trenger nytt startbatteri til dieselmotor. Hva anbefales?


index

Recommended Posts

Jeg må til med nytt startbatteri til båten.  Rundt 110Ah, CCA 800A eller mer. Har brukt Biltema så langt, men nå ser det ut til at batteriene de har i denne størrelsen er av start/stopp type. Er det en ulempe, eller bare et mer solid batteri?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sikkert et ok batteri

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-105-ah-2000045767

 

Er av den gamle skolen og holder en knapp på syrebatterier så en 

kan følge med på veskenivået. og ha de i 10 -12 år hvis en holder de over 50%.

Noe som burde være lett hvis en har det som startbatteri.

 

Er ikke tilhenger av eget startbatteri, så jeg tok og innlemmet det i forbruksbanken i 1987.

har 2 Banker med to SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah Vedlikeholdsfritt.

I følge Sønnak er de vedlikeholdsfrie i 5-6 år før en 

har fordampet vesken.

Skal en ha de lenge sjekk syrenivået hvert år eller oftere.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker også best bly/syre. Det du viser til her er AGM. Sikkert gode greier,  men er det nødvendig som startbatteri? Det jeg har nå er seks år og en måned, med høy cca. Men motoren min er tung å dra i gang vinterstid. Og batteriet har mistet piffen sin...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 2 minutter siden:

Jeg liker også best bly/syre. Det du viser til her er AGM. Sikkert gode greier,  men er det nødvendig som startbatteri? Det jeg har nå er seks år og en måned, med høy cca. Men motoren min er tung å dra i gang vinterstid. Og batteriet har mistet piffen sin...

Er vel en gammel Qm30 Yanmar eller tilsvarende du har i båten eller? Har jo også en sådan gammel viksund 880 til fiskebåt her nede med den motor. Den startes fint med vanlig biltema batteri

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev Just now:

Er vel en gammel Qm30 Yanmar eller tilsvarende du har i båten eller?

Ford FSD 425, 70hk. Trenger et kraftig batteri for å dra den i gang. Minimum 730 CCA, men jeg liker å ha litt å gå på så batteriet tåler litt aldring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 7 minutter siden:

Ser https://www.thansen.no/ har 20 % på batterier

 

Jeg så de hadde et 110Ah som hadde passet, men CCA var bare 750. Burde holde, men litt mer hadde ikke vært feil.

 

Vi som er avhengige av båten året rundt trenger noe vi kan stole på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 18 minutter siden:

 Det 'no name' batteriet som er i sving nå, runder 10 år.

 

Så lenge varer aldri mine. 5-7år er normalen her. Uansett om de heter Sønnak eller Biltema. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Exide Technologies er batteriprodusent og ledende på batterier i Norge, og tilbyr hele sitt sortiment som en medlemsfordel til KNBFs medlemmer. Produktene tilbys til rabatterte priser for KNBF sine medlemmer.

Fordeler for KNBF-medlemmer:

  • Fast lavpris på utvalgte marine- og fritidsbatterier
  • 45 % rabatt på øvrige startbatterier
  • Forhandlerpris på tilbehør og nettoprisede batterier

Medlemmer bestiller, betaler og henter varene selv ved en av Exide Technologies sine fem fysiske avdelinger; Kløfta, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø.

Medlemsbevis hos KNBF må fremvises.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ett Sønak SR550 som er ett 115 AMP/T Duel batteri.
Mener å huske det har 760 amp start.
Var på tilbud på Mekonomen til kr 1790 noe som er en veldig god pris.
Koster nå 3 gangeren så ville funnet noen andre eller referere til høstens kampanje og spørre om pris.

Dog tviler jeg på om starteren din klarer å dra over 300 amp så etter min mening er det ikke noe vits i å jage batterier med 800 amp + 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 27 minutter siden:

Exide Technologies er batteriprodusent og ledende på batterier i Norge, og tilbyr hele sitt sortiment som en medlemsfordel til KNBFs medlemmer. Produktene tilbys til rabatterte priser for KNBF sine medlemmer.

Fordeler for KNBF-medlemmer:

  • Fast lavpris på utvalgte marine- og fritidsbatterier
  • 45 % rabatt på øvrige startbatterier
  • Forhandlerpris på tilbehør og nettoprisede batterier

Medlemmer bestiller, betaler og henter varene selv ved en av Exide Technologies sine fem fysiske avdelinger; Kløfta, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø.

Medlemsbevis hos KNBF må fremvises.

 

Dagens reklame!

 

Mine Sønnak/Exide batterier holdt ikkje meir enn eit par tre år.

Forbruksbatterier.

 

Eg er særs nøgd med Optima sine startbatteri.

 

I dykkebåten holdt eit Optima Blue Top i 8-9 år, og det blei heilt utlada fleire gangar.

 

I seglbåten har eit Optima Red Top holdt i 10-12 år, og er "still going strong".

Yanmar 18-hk motor.

 

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

Dog tviler jeg på om starteren din klarer å dra over 300 amp så etter min mening er det ikke noe vits i å jage batterier med 800 amp + 

 

Rart at motorprodusenten oppgir minimum 730CCA da. Jeg har hatt motoren i 15 år og vet at den aldri ville ha startet vinterstid med 300CCA. Selv om du tviler på det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Jeg liker også best bly/syre. Det du viser til her er AGM. Sikkert gode greier,  men er det nødvendig som startbatteri? Det jeg har nå er seks år og en måned, med høy cca. Men motoren min er tung å dra i gang vinterstid. Og batteriet har mistet piffen sin...

Med tanke på det uthevede ville jeg gått for AGM. Det batteriet fra BT som @Roger jo linket til i post nummer to er et friskt batteri som sparker fra seg. Har hatt god erfaring med et tilsvarende, men kun 80Ah. Ta med et multimeter i butikken, og plukk ut det som har høyest hvilespenning.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-105-ah-2000045767

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Så lenge varer aldri mine. 5-7år er normalen her. Uansett om de heter Sønnak eller Biltema. 

Nå har vel battetiet ditt langt fler starter enn batteriet til Hulda. På den andre siden, med korrekt lading så bør et startbatteri holde veldig lenge.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Ta med et multimeter i butikken, og plukk ut det som har høyest spenning.

 

Det gjør jeg alltid. Selv om de som jobber der nesten hver gang prøver å overbevise meg om at det ikke er nødvendig, og at batteriene er like gode uansett spenning..😁

 

Er det en grunn til at AGM er sterkere enn vanlig bly/syre med tilsvarende CCA? Jeg spør siden jeg ikke har hatt AGM før.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Nå har vel battetiet ditt langt fler starter enn batteriet til Hulda. På den andre siden, med korrekt lading så bør et startbatteri holde veldig lenge.

Stort sett 2-4 starter pr dag, og 10-15 minutters gange hver tur. Det gir ikke optimal lading. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 26 minutter siden:

Rart at motorprodusenten oppgir minimum 730CCA da. Jeg har hatt motoren i 15 år og vet at den aldri ville ha startet vinterstid med 300CCA. Selv om du tviler på det.

 

Er bare fint med sterkt batteri men henger du på ett tangampermeter drar nok starteren mindre enn man skulle tro.
Fritt i fra husken så drar en 4hk starter ca 300 amp 

Link to post
Share on other sites

Nei, den frekvensen er batterimord. Vil jeg anta. Dattern min har samme frekvens på bilen sin. Og jeg lader den stadig vekk med ekstren lader. Vår forrige pizzabil fikk nytt batteri da vi kjøpte bilen. Og det batteriet satt i bilen da vi solgte den 10 år senere. Lukket batteri fra Biltema. Mye langkjøring og vedlikeholdslading innimellom.

Link to post
Share on other sites

index skrev 26 minutter siden:

Stort sett 2-4 starter pr dag, og 10-15 minutters gange hver tur. Det gir ikke optimal lading. 

Ett AMG batteri har bedre lade motagelighet enn bly/syre så stemmer på ett AGM batteri til ditt bruk.
Men det er lettere å holde volten høyere på ett mindre batteri når du går så kort av gangen så kanskje 70-90 amp/t er riktigere størrelse?
Ett AGM batteri sulfaterer det også og den hellige grensen er 12,3V for ett lengre batteri liv

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 43 minutter siden:

Er bare fint med sterkt batteri men henger du på ett tangampermeter drar nok starteren mindre enn man skulle tro.
Fritt i fra husken så drar en 4hk starter ca 300 amp 

 

Mulig det. Men å bruke noe mindre enn leverandørens spesifikasjon er neppe lurt. Når denne motoren ble brukt i bil var den satt opp med to stk 74Ah batterier. Ikke uten grunn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 7 minutter siden:

Men å bruke noe mindre enn leverandørens spesifikasjon er neppe lurt.

Helt enig.
Her er min favoritt til ditt bruk. Ser ingen grunn til å kjøpe så stort batteri som 100amp/t når du går så kort som du gjør.
Er lettere å holde ett mindre batteri over sulfateringsgrensen
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-80-ah--2000029874

Eller gå all in med Optima blutop 75AH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...