Jump to content

Trenger nytt startbatteri til dieselmotor. Hva anbefales?


index

Recommended Posts

tacan skrev 9 minutter siden:

Det jeg vil frem til er at bly/syre batteri er et veldig godt alternativ når en skal kjøpe nytt batteri. Er ikke like følsomt for spenninger slik andre batteri typer kan være. Så lenge det får bra med lading og en følger med på syrenivået så har du et batteri som varer i mange, mange år 

 

Med mitt bruksområde er erfaringen ca 6 år. Har nettopp brukt opp det tredje på snaut 19 år. Ikke så ille, selv om de godt kunne holdt et par år til. Men korte turer og helårsbruk belaster dem nok litt ekstra ift til dem som kun bruker båten sommerstid. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 8 minutter siden:

Men korte turer og helårsbruk belaster dem nok litt ekstra

Temperaturkompensering er nøkkelen. Etter husken skal vel et std blybatteri ha 14.7V ved 0 grader og 14.4 ved 20 grd. Bilen min lader med 14.0-14.1 året rundt og derfor har den CTEC automatlader tilkoblet jevnlig, gjerne 2 netter i uken på denne tiden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

index skrev 20 minutter siden:

 

Med mitt bruksområde er erfaringen ca 6 år. Har nettopp brukt opp det tredje på snaut 19 år. Ikke så ille, selv om de godt kunne holdt et par år til. Men korte turer og helårsbruk belaster dem nok litt ekstra ift til dem som kun bruker båten sommerstid. 

Da kom SveinHa meg i forkjøpet. Det høres ut som batteriet ditt har et typisk liv som et bilbatteri. Blir batteriet 100% toppladet innimellom og i tillegg målt at syrevekten er i orden?

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 23 minutter siden:

Temperaturkompensering er nøkkelen. Etter husken skal vel et std blybatteri ha 14.7V ved 0 grader og 14.4 ved 20 grd. Bilen min lader med 14.0-14.1 året rundt og derfor har den CTEC automatlader tilkoblet jevnlig, gjerne 2 netter i uken på denne tiden...

 

Ja, det blir jo litt sånn som jeg gjør i båten. Gir den en arbeidsdag eller to på lading i uken vinterstid. For å veie opp for korte turer, suboptimal lading og mye lanternebruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tacan skrev 4 minutter siden:

Blir batteriet 100% toppladet innimellom og i tillegg målt at syrevekten er i orden?

 

Blir toppladet ukentlig vinterstid, men syrevekten blir ikke ofte sjekket. Trangt og fælt nedi der...

 

Det blir heldigvis ikke mye avdamping med mitt bruksmønster, så de tørker ikke ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Jeg skiftet fra en enkel 4A Biltema lader til en litt mer moderne fra samme sted på 8A. Ikke noe mer fancy enn det.

Håper det er denne

Batterilader 6 V, 2 A/12 V, 8 A

37-776

 

 

index skrev for 1 time siden:

Batterier med skrukork har jeg ikke sett siden åttitallet. Hvor kjøper du dine? Min dynamo leverer stødig mellom 14,2 og 14,3 volt.

14.4 sier ekspertene , er det målt rett på batteripolene?

Det er bra på sommeren med 25 grader i battrirommet.

 Man regner med at ladespenningen må økes med ca. 0,3 V for hver tiende grad temperaturen synker.

Skrukorker er vell ut, de såkalte Vedlikeholdsfrire  syrebatterier har flate felles lokk for vannfylling.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

index skrev 6 minutter siden:

 

Blir toppladet ukentlig vinterstid, men syrevekten blir ikke ofte sjekket. Trangt og fælt nedi der...

 

Det blir heldigvis ikke mye avdamping med mitt bruksmønster, så de tørker ikke ut. 

Ok, det hadde vært interessant hvis du går for et agm batteri og bruksmønsteret blir eksakt likt som ved bly/syre batteri.

Link to post
Share on other sites

En sånn en ja. Eller årgangen før, uten 6V. Ellers identisk.

 

Det hjelper ikke hva ekspertene sier, dynamoen min gir uansett ikke fra seg mer enn 14, 2. Samme hvor kaldt det er ute. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tacan skrev 1 minutt siden:

Ok, det hadde vært interessant hvis du går for et agm batteri og bruksmønsteret blir eksakt likt som ved bly/syre batteri.

 

Ja, det blir artig å prøve. Egentlig ikke verdt dobbelt pris, det dobler neppe levetiden. Men pålitelighet er et viktig element her også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tacan skrev for 1 time siden:

Et bly/syre batteri har bare godt av høy ladespenning så lenge man ikke kommer over 14,4 volt over lengre tid.

 

Helt enig, se mitt innlegg lenger oppe.

 

Jeg har bly/syre batterier med propper til forbruk. De kjøpte jeg hos Bema for 1 år siden. Til start har jeg et helt standard sølv/kalsium lukket batteri fra BT. Det er ikke mye som skal til for å starte min Yanmar 1,6 l, 44HP 4JHE diesel fra 1986.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Det er ikke mye som skal til for å starte min Yanmar 1,6 l, 44HP 4JHE diesel fra 1986.

 

Du er heldig. Min er også lettstartet, men den krever mer av batteriet. Med for lite futt får den ikke nok turtall til å starte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tacan skrev for 2 timer siden:

Har målt opptil 16 V ladespenning fra dynamo for kortere perioder ...

Da bør du få sjekket laderegulatoren din. 

 

index skrev for 2 timer siden:

Batterier med skrukork har jeg ikke sett siden åttitallet. Hvor kjøper du dine?

De er fremdeles å få, men de stilles nok i mindre grad ut i vanlige bil- og båtrekvisita forretninger. Jeg kjøpte dette Vartabatteriet for et par år tilbake. Enhver Varta eller Sønnakforhandler skaffer batterier med kork.

https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-promotive-heavy-duty/680-033-110 

 

Årsaken til at jeg valgte starbatteri med korker og mulighet til å fylle på vann er at jeg har et helt annet bruksmønster enn det du skisserer på Viksunden. I Dracoen derimot har jeg mer lignende driftsforhold, og da er AGM selvskrevent for min del. 

 

index skrev for 2 timer siden:

Min dynamo leverer stødig mellom 14,2 og 14,3 volt. Om din leverer 16 volt mistenker jeg at det er noe galt med den. 

Det høres litt slapt ut, det kan også tyde på at den ikke gir veldig mange ampere. Med så kort driftid som du har på motoren så kunne du godt hatt en laderegulator med høyere set-punkt. F.eks. 14,7V. 

 

index skrev 30 minutter siden:

Gir den en arbeidsdag eller to på lading i uken vinterstid. For å veie opp for korte turer, suboptimal lading og mye lanternebruk.

Litt topplading på landstrøm innimellom er ikke dumt. Jeg ville latt laderen stå på natta over med jevne mellomrom for å få toppet opp de siste prosentene, det er det siste lille i toppen det tar lang tid å få inn. Men så ville jeg koblet fra laderen slik at den ikke står på permanent. Men at den står på noen dager i ny og ne skal ikke gjøre noe. 

 

Når det gjelder lanternebruk og annet forbruk underveis så bør ikke det være noe problem. Men en forutsetning er at dynamoen er sprek nok til å gi mer strøm enn det du bruker. Så lenge ladespenningen på batteripolene er høyere enn hvilespenningen går det strøm inn. Men dersom du har så stort forbruk at dynamoen ikke klarer å løfte spenningen tilfredsstillende må du enten lade fast med landstrømslader med jevne mellomrom (ofte), eller så bør du bytte laderegulator. Den løsningen @Lars H. har er bra, da får du skikkelig lading mens motoren først er i gang. Da skal du ikke trenge å lade med landstrøm så ofte. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Med så kort driftid som du har på motoren så kunne du godt hatt en laderegulator med høyere set-punkt. F.eks. 14,7V. 

 

Ja, jeg får se litt på det når det blir varmere i været tenker jeg. Her og nå gjelder det bare å holde sakene i drift. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

Ja, jeg får se litt på det når det blir varmere i været tenker jeg. Her og nå gjelder det bare å holde sakene i drift. 

 

Ser den :thumbsup: Men det kan jo være greit å ha noen små prosjekter på blokka til den dagen det blir litt varmt og mer koselig å holde på ute og under dørken. 

 

Vet ikke hva slags dynamo du har, men regner med at det er en vanlig bildynamo? Noen av disse har børsteholder med laderegulator i en enhet. De er gjerne å få kjøpt med litt ulik set-punkt. I så tilfelle er det en enkel operasjon å bytte. 

 

Et annet alternativ er jo å montere en ekstern laderegulator. Det er nok den beste løsningen, men litt dyrere. 

 

Et tredje alternativ er å gjøre som jeg har gjort. Det er å lodde inn en diode i dynamoen som lurer den til å kjøre opp ladespenningen, og dermed også ladestrømmen. Ulempen er at ladespenningen kan bli litt i høyeste laget, derfor har jeg koblet inn en bryter slik at jeg kan bypasse den dioden. Ganske enkelt, men selvsagt, litt jobb. Fordelen er at jeg har veldig effektiv lading selv om batteriet begynner å bli fullt. Det har nok ikke du med dine 14,2-14,3V. 

Link to post
Share on other sites

Siste Ordet skrev 13 minutter siden:

Optimal lading av de ulike batteri typene, krever smart lader med velgebryter.

Silles ofte mellom agm og andre batterityper.

Men det går å sette inn agm i veteran dynamo krets.

Ladingen blir bare ikke optimal.

Det er vel ingen batterier som får optimal lading fra en standard dynamo på en båtmotor, ny eller gammel. Skal man få optimal lading må man inn med en avansert ekstern laderegulator. 

 

Men det er ikke sikkert at index er avhengig av at det skal være optimalt for at det skal fungere. Men et batteri med høyere CCA-verdi som også lettere tar til seg lading er i alle fall en forbedring. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Men det er ikke sikkert at index er avhengig av at det skal være optimalt for at det skal fungere. Men et batteri med høyere CCA-verdi som også lettere tar til seg lading er i alle fall en forbedring. 

 

Så langt jeg har fått med meg har trådstarter (index) et bruksmønster for båten omtrent som jeg (som pensjonist) har for bilen. Han bruker båten ofte (daglig) for korte turer til jobb, på samme måte som jeg bruker bilen for å komme til butikken. Det tar 3 minutter, til Biltema 5 min, til Strømmen, snaut 10min. der jeg finner tannlege, frisør, Jernia, Dressman osv, osv . . Da blir det dårlig med lading for begge, og om vinteren litt kritisk. Men begge har mulighet til lading fra 230V. Til båten er det 7 mil som tar ¾ time, men det er jo ikke daglig.

 

For meg er det et rimelig Biltema sølv/kalsium batteri av max størrelse som passer i bilen og med en CCA på 7 - 800A EN. For at batteriet da skal få lang levetid, får det en liten dash strøm (et døgn+) fra hjemmeladeren en gang iblant. Dette burde vel fungere greit og enkelt for trådstarter også.

 

Vanskeligere trenger det ikke å være!

 

Opplegget for forbruk i båten min med et helt annet bruksmønster er et helt annet kapittel.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Vet ikke hva slags dynamo du har, men regner med at det er en vanlig bildynamo?

 

Helt vanlig bildynamo ja. 55A, produsert av mørkets fyrste (Lucas).  Jeg skal prøve å se på regulatoren. Men det er trangt med en skråstilt firesylindret motor i en båt som ble levert med en tosylindret VP 25hk som basismotor.

 

Ellers så fulgte jeg ditt råd og kjøpte det største AGM batteriet de hadde. 105Ah, 950CCA og passet såvidt inn. Motoren startet som et skudd, og nå får den toppladet seg over natten. Håper dette var et lurt valg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 14 minutter siden:

 

Helt vanlig bildynamo ja. 55A, produsert av mørkets fyrste (Lucas).  Jeg skal prøve å se på regulatoren. Men det er trangt med en skråstilt firesylindret motor i en båt som ble levert med en tosylindret VP 25hk som basismotor.

Ja, gjettet det siden det er en marinisert bilmotor du har. Du har jo fortalt flere ganger her inne at du har marinisert en velbrukt motor, så det hadde limt seg fast. De dynamoene er jo designet for at batteriet ikke skal lades ihjel ved langkjøring, så for din småkjøring blir det jo slapp lading. Det hadde nok vært fint å få løftet ladespenningen et par hakk. 

 

Ser i dokumentasjonen at maks ladespenning er oppgitt til 12,8V. Og for så kort driftstid som du har så hadde det nok vært en fordel om du kom deg helt opp på 12,7-12,8V. Med litt lanterner, kanskje en dieselvarmer eller defroster, og litt annet forbruk, så blir det ikke mye lading igjen til batteriet med en slapp intern regulator. 

image.png.f1a53a2e8e11c4171d7c04f9ddcbbf07.png

 

index skrev 14 minutter siden:

Ellers så fulgte jeg ditt råd og kjøpte det største AGM batteriet de hadde. 105Ah, 950CCA og passet såvidt inn. Motoren startet som et skudd, og nå får den toppladet seg over natten. Håper dette var et lurt valg. 

Hyggelig, tviler på at du blir skuffet med det batteriet der :thumbsup: Men for nysgjerrighets skyld. Målte du spenning på batteriet i butikken?

 

 

Lars H. skrev 1 time siden:

For meg er det et rimelig Biltema sølv/kalsium batteri av max størrelse som passer i bilen og med en CCA på 7 - 800A EN. For at batteriet da skal få lang levetid, får det en liten dash strøm (et døgn+) fra hjemmeladeren en gang iblant. Dette burde vel fungere greit og enkelt for trådstarter også.

 

Vanskeligere trenger det ikke å være!

Ja, det er jo så enkelt. Men hvis jeg husker riktig så har du en liten Opel med bensinmotor? I så tilfelle må du regne med at dieselmotoren til @index er en god del treigere å trekke rundt. Han har jo også selv skrevet at den er litt tung å starte (så vidt jeg husker). Derfor greit med litt kraftigere batteri enn det du har i bilen. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 41 minutter siden:

Helt vanlig bildynamo ja. 55A, produsert av mørkets fyrste (Lucas).

Du får sørge for å ha en slik på lur...just in case... :giggle:

LucasWireHarnessSmokeReplacement.jpg.532f65876ecdd08f15935decab2d62a0.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 29 minutter siden:

Men for nysgjerrighets skyld. Målte du spenning på batteriet i butikken?

 

Selvsagt, jeg kjøper aldri uten å måle. Hele rekka lå på 12,6 blank. Produsert i desember 23, så det er ferskvare heldigvis. Jeg fikk dem til og med til å teste med batteritesteren sin. Alt så greit ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Da bør du få sjekket laderegulatoren din. 

Det er når batteriet ikke har ligget på landstrøm over en periode at jeg under oppstart har målt 15.8v-15.9v i noen minutter, spesielt om sommeren da selvutlading er på det høyeste. Laderegulatoren regulerer spenningen trinnvis ned til 14.0v -13.8v når batteriet er topp ladet. Batteriet som står i båten er 10.5 år gammelt så dette fungerer veldig bra for mitt bruk.

 

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 15 minutter siden:

Holy smoke?

Det kan det jo også kalles :saint:

 

Apropos: Do you know how to make holy water? Just boil the hell out of it... :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...