Jump to content

Trenger nytt startbatteri til dieselmotor. Hva anbefales?


index

Recommended Posts

Janoho skrev 40 minutter siden:

Hvis du har penger, velg et Optima batteri

 

Penger har jeg, og batteri har jeg også. Trenger ikke enda flere😁

 

Vi hadde flere arbeidsbåter med Optima der jeg jobbet før, jeg er ikke så veldig imponert. Holdt ikke lengre enn andre batterier.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 4 minutter siden:

 

Penger har jeg, og batteri har jeg også. Trenger ikke enda flere😁

 

Vi hadde flere arbeidsbåter med Optima der jeg jobbet før, jeg er ikke så veldig imponert. Holdt ikke lengre enn andre batterier.

Må ha skjedd noe med kvaliteten de siste årene da, er vel blitt billige kinavarer det også. Mitt er over 12 år gammelt så kanskje det er av bedre sort 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Med så kort driftid som du har på motoren så kunne du godt hatt en laderegulator med høyere set-punkt. F.eks. 14,7V.

Da får vi jo ikke vite om hvem som er den tøffeste i klassen når det kommer til forskjellig batteriteknologi 😆 tuller litt nå.

Link to post
Share on other sites

tacan skrev 1 time siden:

Da får vi jo ikke vite om hvem som er den tøffeste i klassen når det kommer til forskjellig batteriteknologi

 

Trenger ikke være så tøff jeg. Vil bare ha en motor som starter. Litt spent på hvor villig den er i morgen tidlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 49 minutter siden:

 

Trenger ikke være så tøff jeg. Vil bare ha en motor som starter. Litt spent på hvor villig den er i morgen tidlig.

He he tenker den starter som ett skudd i morgen. Du har ett konsistent bruksmønster med din båt som gjør at det hadde vært interessant og rettferdig å sett hvordan ett bly/syre batteri hadde holdt stand mot ett agm batteri. 

Link to post
Share on other sites

tacan skrev for 8 timer siden:

He he tenker den starter som ett skudd i morgen.

 

Det gjorde den. Men jeg har litt utfordringer med at dynamoen ikke slår inn før etter et minutt eller to, så noe er ikke helt bra på ladesiden også. Så det må ses på.

 

Levetiden på bly/syre batteriene har jeg oversikt på, de holder ca 5 år før de begynner å svekkes. Så da skal det bli artig å se om AGM er så mye bedre at det forsvarer høyere pris. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 51 minutter siden:

 

Det gjorde den. Men jeg har litt utfordringer med at dynamoen ikke slår inn før etter et minutt eller to, så noe er ikke helt bra på ladesiden også. Så det må ses på.

 

Levetiden på bly/syre batteriene har jeg oversikt på, de holder ca 5 år før de begynner å svekkes. Så da skal det bli artig å se om AGM er så mye bedre at det forsvarer høyere pris. 


Slitte børster som må rakles på plass eller manglende magnetisering på dynamo kanskje? Kan vel fort være årsak til at den ikke gir så veldig gass på spenningen?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 21 minutter siden:

Slitte børster som må rakles på plass eller manglende magnetisering på dynamo kanskje?

Første tanken min og. Litt for liten ladelampe kanskje? I bilen min er der originalt 1.2W ladelampe men også originalmontert 1.3 ohm motstand i parallell for å gå nok magnetiseringsstrøm i starten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 32 minutter siden:


Slitte børster som må rakles på plass eller manglende magnetisering på dynamo kanskje? Kan vel fort være årsak til at den ikke gir så veldig gass på spenningen?

 

Ja, jeg mistenker børstene. Litt synd, jeg hadde en ekstra dynamo liggende men lot meg overtale til å selge den til en som stod uten. Den hadde vært god å ha nå. 

 

SveinHa skrev 5 minutter siden:

Første tanken min og. Litt for liten ladelampe kanskje?

 

Neppe ladelampen, den har aldri hatt problemer før. Det skal ikke stort til for å få ladelampen til å slukke, men turtelleren begynner ikke å virke skikkelig før den har hatt litt turtall en stund. Når turteller slår inn hører man også at motoren går lettere.  Slik har den ikke oppført seg før. Når den først slår inn, så lader den tilsynelatende normalt med korrekt spenning. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Regner med at reim på dynamo har riktig stramming og at reimhjulet ikke har rust eller dritt inni kilesporet. Men nå er det i alle fall nevnt.

 

Ellers så mistenker jeg slitte børster/regulator og eller sleperinger, reduserte viklinger på stator/rotor samt dårlig kontakt termineringer på pluss eller minus siden.

 

Redigert av tacan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tacan skrev 54 minutter siden:

Regner med at reim på dynamo har riktig stramming og at reimhjulet ikke har rust eller dritt inni kilesporet. Men nå er det i alle fall nevnt.

 

Ellers så mistenker jeg slitte børster/regulator og eller sleperinger, reduserte viklinger på stator/rotor samt dårlig kontakt termineringer på pluss eller minus siden.

 

 

Her er det flatreim/multirib. Tror den er passe stram, men det kan være lurt å sjekke. Den ligger vanskelig til.

 

Koplingene er sjekket, de er OK. Børster må jeg nok ut med dynamo for å sjekke, og siden jeg bruker båten hver dag venter jeg litt med dette. Må ta det en dag jeg har fri og det er vær til å jobbe nedi der. Trangt og ubehagelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Neppe ladelampen, den har aldri hatt problemer før. Det skal ikke stort til for å få ladelampen til å slukke, men turtelleren begynner ikke å virke skikkelig før den har hatt litt turtall en stund. Når turteller slår inn hører man også at motoren går lettere.  Slik har den ikke oppført seg før. Når den først slår inn, så lader den tilsynelatende normalt med korrekt spenning. 


Er ikke det at motoren faktisk går lettere når dynamo starter det motsatte av det en forventer? (Uten at jeg har en god teori på hvorfor i alle verden den går lettere da 😁). Hos meg er det hørbart dropp i turtall når dynamo starter (den styres av ECU og venter noen sekunder før den ‘gir gass’)

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 2 minutter siden:


Er ikke det at motoren faktisk går lettere når dynamo starter det motsatte av det en forventer? (Uten at jeg har en god teori på hvorfor i alle verden den går lettere da 😁). Hos meg er det hørbart dropp i turtall når dynamo starter (den styres av ECU og venter noen sekunder før den ‘gir gass’)

Det normale er at man får en dropp på motorturtallet når dynamo begynner å lade. Et eksempel er å tenke tilbake til barndommen når en koplet inn dynamo på sykkelhjulet. Da kjente man godt at det ble mye tyngre å trø.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 23 minutter siden:

Er ikke det at motoren faktisk går lettere når dynamo starter det motsatte av det en forventer? 

 

Jo, jeg synes også det er noe merkelig. Enn så lenge har jeg ingen gode forklaringer på hvorfor det er slik. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 7.1.2024 at 17.39:

Har brukt Biltema så langt, men nå ser det ut til at batteriene de har i denne størrelsen er av start/stopp type. Er det en ulempe, eller bare et mer solid batteri?

Har ofte lurt på hva som er så spesielt med start/stopp batteri. Siden det var nevnt i starten og ingen tok opp den tråden så drar jeg den fram igjen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 1 minutt siden:

Har ofte lurt på hva som er så spesielt med start/stopp batteri. Siden det var nevnt i starten og ingen tok opp den tråden så drar jeg den fram igjen...

 

Kanskje de bare er mer robuste? De koster i alle fall en del mer...

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:


Er ikke det at motoren faktisk går lettere når dynamo starter det motsatte av det en forventer? (Uten at jeg har en god teori på hvorfor i alle verden den går lettere da 😁). Hos meg er det hørbart dropp i turtall når dynamo starter (den styres av ECU og venter noen sekunder før den ‘gir gass’)

Hvis motoren går tungt, så må den jo dra på et eller annet. Det er gjerne lurt å sjekke med et tangamperemeter om dynamoen faktisk leverer ekstra mye strøm i denne fasen, heller at den ikke har startet. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 2 minutter siden:

Hvis motoren går tungt, så må den jo dra på et eller annet. Det er gjerne lurt å sjekke med et tangamperemeter om dynamoen faktisk leverer ekstra mye strøm i denne fasen, heller at den ikke har startet. 

 

Ja, det er litt rart. I følge voltmeteret lader den ikke, men ladelampa slukker. Jeg hadde jo håpet at alt løste seg med nytt batteri, men det er nok flere ting som skjer her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 18 minutter siden:

Har ofte lurt på hva som er så spesielt med start/stopp batteri. Siden det var nevnt i starten og ingen tok opp den tråden så drar jeg den fram igjen...

fra googel

Hva er start stopp batteri?
 
Alle biler med start-stop-teknikken skal bruke start-stop-batterier. Start-stop-biler er kjennetegnet ved, at motoren slår seg av, når bilen står stille eksempelvis i et lyskryss. Selv om bilene kan kjøre med et vanlig batteri, vil dette ikke fungere etter 6-8 måneder.
 
Hva er forskjellen på Startbatteri og fritidsbatteri?
 
Den største forskjellen mellom et konvensjonelt bilbatteri og et fritidsbatteri er evnen til å levere strøm over tid. Et bilbatteri er konstruert for å kunne gi høy startstrøm (CCA), men har ikke samme evne til å gi strøm over lang tid. Dette er nødvendig for å kunne gi strøm til for eksempel TV, kjøleskap og lignende.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

. I følge voltmeteret lader den ikke, men ladelampa slukker. Jeg hadde jo håpet at alt løste seg med nytt batteri,

Har du voltmeter koplet rett på batteriet så ser du "hvilespenningen" før start  så skal volten stige så fort dynamoen lader, hvis dynamospenningen er over batterispenning.

prøv med 1200 omd og se om det skjer noe,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...