Jump to content

Trenger nytt startbatteri til dieselmotor. Hva anbefales?


index

Recommended Posts

index skrev 2 minutter siden:

Ja, men det er jo greit med innspill om andres erfaringer før man tar det valget da.

Helt klart 👍

 

index skrev 2 minutter siden:

Det har kommet fram mange gode argumenter her.

Ja, ikke sant? Både mer og mindre kvantitative...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Ja, ikke sant? Både mer og mindre kvantitative...

 

Ja. Men jeg er fortsatt usikker på om jeg bør ha AGM eller ei. Uansett, noe må kjøpes i morgen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Til ditt bruk bør du velge det batteriet Rogerjo linket til i post to. 

Ja, det står mellom EFB og AGM. Om AGM er bedre er det sikkert lurt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, index said:

Jeg har hørt så mye rart om AGM som svikter etter få år...

Det som mange av disse historiene har til felles, er at batteriet har vært konstant tilkoblet landstrømlader, gjerne med relativt høy floatspenning (13.6V+). Dette er en garantert metode til å ta livet av et AGM batteri.

Dersom du kjøper AGM, bør du bare bruke landstrømladeren av og til, eventuelt sette ned floatspenningen.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 6 timer siden:

Det som mange av disse historiene har til felles, er at batteriet har vært konstant tilkoblet landstrømlader, gjerne med relativt høy floatspenning (13.6V+). Dette er en garantert metode til å ta livet av et AGM batteri.

 

 

De fleste rimelige ladere har vel float på 13,6 volt?Jeg kan ikke se at min har noen justering på dette. Men ved forsiktig bruk går det vel greit. Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av konstant vedlikeholdslading. Men jeg har i det siste hatt den på lading noen timer hver uke mens jeg er på jobb vinterstid. På sommeren har den greid seg fint uten. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min gamle Stirling ligger vel på mellom 13,2- og 13,6 V når laderen er satt på vanlige batterier. En Cetek lader som tar seg av baugbatteriet ligger på 13,0- til 13,4 V, denne laderen har ingen justering. Baugbatteriet er vel drøyt 10 år gammelt, virker fremdeles helt greit. Begge laderene er aktive så lenge båten ligger med landstrøm. Batteriet jeg har til aggregatet ligger ikke med konstant lading. Dette batteriet tar vel kvelden etter rundt fem år, et vanlig Biltema startbatteri med lukkede celler.

Link to post
Share on other sites

Kjøp batteri som er tilpasset dynamo og motor. AGM krever egnet utstyr. 

BT gir noen års garanti, uten diskusjon med kassadama.

BT har bra omløpshastighet, ferske battrrier.

"Thilbud" er ofte gamle overprisede batterier.

Link to post
Share on other sites

Siste Ordet skrev for 1 time siden:

Kjøp batteri som er tilpasset dynamo og motor. AGM krever egnet utstyr. 

 

Må man skifte dynamo om man skifter til AGM? Den har jeg ikke hørt om før.

 

Roger jo skrev 36 minutter siden:

Tro holder ikke, en må vell ha ørlitelitt peiling.:rolleyes:

 

Jeg foretrekker peiling. Derfor spør jeg her når jeg er usikker. Men så er det jo mye tro her også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

Jeg foretrekker peiling. Derfor spør jeg her når jeg er usikker. Men så er det jo mye tro her også...

jeg mener jeg gjør noe rett siden batteriene holder i 10-12år,  syrebatterier så en 

kan følge med på veskenivået.

For å skape mer forvirring mye ok der. 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-batterier/batteriladere-og--lading/675136

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sett gjennom hva som kan være aktuelt til mitt bruk ut fra spec, fysiske mål etc. Priser fra 1395,- til 2895,-. Alle disse er på lager. Det jeg har nå er en litt større variant av sølv/kalsiumbatteriet som ikke tilbys lenger. Så da blir det en av disse fire. Tror kanskje 95Ah AGM burde funke?

 

Sølv/Kalsium 95Ah

Tinn/Kalsium 95 Ah

EFB 110Ah

AGM 95Ah

AGM 105Ah

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 4 minutter siden:

jeg mener jeg gjør noe rett siden batteriene holder i 10-12år,  syrebatterier så en 

kan følge med på veskenivået.

 

Men likevel anbefaler du AGM i første innlegg? Hvorfor det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Siste Ordet skrev for 2 timer siden:

Kjøp batteri som er tilpasset dynamo og motor. AGM krever egnet utstyr.

 

Jeg har ekstern regulator for dynamoen slik at jeg kan tilpasse den til hvilket batteri den skal lade. Jeg har åpne bly/syre batterier og har derfor valgt 14,8V frem til batteriet er fult (min 1 time) og deretter float på 13,65V. For lange turer synes jeg det er greit at det reguleres ned til 13,xx Volt.

 

pdar_setting.jpg.e24f6c031adf5916ca4b6452de27f8df.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 27 minutter siden:

Jeg har ekstern regulator for dynamoen slik at jeg kan tilpasse den til hvilket batteri den skal lade. 

 

Jeg har tenkt at med mine korte turer og tilgang til landstrøm ved behov så trenger jeg ikke noe avansert ladeopplegg? Men jeg er kanskje på gyngende grunn her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 13 minutter siden:

eg har tenkt at med mine korte turer og tilgang til landstrøm ved behov så trenger jeg ikke noe avansert ladeopplegg? Men jeg er kanskje på gyngende grunn her?

Hva er ny og srørre lader?

lest denne?

https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-batterier/batteriladere-og--lading/675136

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 minutt siden:

Hva er ny og srørre lader?

 

Jeg skiftet fra en enkel 4A Biltema lader til en litt mer moderne fra samme sted på 8A. Ikke noe mer fancy enn det.

 

Tidligere hadde jeg en Waeco 25A lader, men den gikk litt i stå med spenninger etter noen år så den ikke lot seg justere ned til korrekte nivåer på bulk og vedlikehold. Så den gikk i bosset. 

 

Nå har jeg ikke behov for forbruksbank lenger, så et godt nok startbatteri og en liten lader til litt klattlading burde holde. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde gått for åpent bly/syre batteri med skrukorker. Har målt opptil 16 V ladespenning fra dynamo for kortere perioder hvis båten ikke ligget på landstrøm på en stund. Float spenning ligger på 13,8 V. Batteriene har nå passert 10 år. Trenger dog en skvett med vann årlig.

Link to post
Share on other sites

tacan skrev 6 minutter siden:

Jeg hadde gått for åpent bly/syre batteri med skrukorker. Har målt opptil 16 V ladespenning fra dynamo for kortere perioder hvis båten ikke ligget på landstrøm på en stund. 

 

Batterier med skrukork har jeg ikke sett siden åttitallet. Hvor kjøper du dine? Min dynamo leverer stødig mellom 14,2 og 14,3 volt. Om din leverer 16 volt mistenker jeg at det er noe galt med den. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ble kjøpt på en lokal forhandler som ikke eksisterer lenger. Men du finner garantert hvis du søker på nettet eller at noen her inne kan tipse deg hvor du finner et godt åpent bly/syre batteri.

 

Som sagt så lader den kun 16 volt over en kort periode hvis batteriet ikke har blitt ladet på en stund. Den reguleres ned til 14 volt. Et bly/syre batteri har bare godt av høy ladespenning så lenge man ikke kommer over 14,4 volt over lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Det jeg vil frem til er at bly/syre batteri er et veldig godt alternativ når en skal kjøpe nytt batteri. Er ikke like følsomt for spenninger slik andre batteri typer kan være. Så lenge det får bra med lading og en følger med på syrenivået så har du et batteri som varer i mange, mange år 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...