Jump to content

Trenger nytt startbatteri til dieselmotor. Hva anbefales?


index

Recommended Posts

Jo større batteri du har, dess lenger tid tar det å lade det 100 %. Derfor, det er ikke noe innertier å ha et stort startbatteri om man har korte turer. Om du har et stort batteri, det vil aldri bli ladet opp. Og batteriet vil langsomt dø.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 minutt siden:

Helt enig.
Her er min favoritt til ditt bruk. Ser ingen grunn til å kjøpe så stort batteri som 100amp/t
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-80-ah--2000029874

 

Litt lite, og ikke på lager lokalt. Jeg trenger batteri i morgen.

 

Hvorfor er AGM bedre enn bly/syre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutter siden:

Jo større batteri du har, dess lenger tid tar det å lade det 100 %. Derfor, det er ikke noe innertier å ha et stort startbatteri om man har korte turer. Om du har et stort batteri, det vil aldri bli ladet opp. Og batteriet vil langsomt dø.

Amen

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

Om du har et stort batteri, det vil aldri bli ladet opp. Og batteriet vil langsomt dø.

Derfor kompenserer jeg med litt landstrøm nå og da. Men kombinasjonen av en slapp forbruksbank og en dårlig lader har nok svekket startbatteriet. Har fjernet forbruksbank nå, og montert ny og større lader. Så neste startbatteri får nok et bedre liv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 8 minutter siden:

Derfor kompenserer jeg med litt landstrøm nå og da

Da kan du jo prøve deg hvis BT lokalt har ett eller to hakk større AGM batteri enn det 80 amp.
Fordelen med AGM kan du lese om på samme siden på BT der du finner batteriene.
Må ut å kjøre en tur nå

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev Just now:

Skal du ha suksess med batterier, må du ha tro!

Det sier de alle🤣.

 

Slik det ser ut nå, står det mellom to Biltema batterier. Ett bly/syre, og ett AGM. Begge på 110Ah og 920CCA. De er de to de har inne som er innenfor spec. Jeg tenker at en saktegående båt uten dunk og slag ikke har noe å tjene på AGM. Men jeg tar kanskje feil?

 

Det er klart jeg kunne ha kjøpt et mindre batteri og håpet på suksess. Men om det da blir for lite så sitter jeg der med et batteri til 2-3000,- som jeg ikke kan bruke til noe. Da er det vel like greit å kjøpe et jeg vet funker?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 17 minutter siden:

Hvorfor er AGM bedre enn bly/syre?

Fordi AGM har større evne til å gi fra seg og ta til seg strøm. For din del, med hyppige starter og kort driftstid, er det ekstra viktig at batteriet tar så mye lading som mulig når du først går for motor. Mulig du også bør se litt på landstrøm- og spenning?

 

Ellers enig med @pipe i at det på 80Ah bør være tilstrekkelig. Men det er bare fordel om det er større. 

 

pipe skrev 21 minutter siden:

Er lettere å holde ett mindre batteri over sulfateringsgrensen

 

Hulda skrev 19 minutter siden:

Jo større batteri du har, dess lenger tid tar det å lade det 100 %.

Det der må dere utdype. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 3 minutter siden:

Jeg tenker at en saktegående båt uten dunk og slag ikke har noe å tjene på AGM. Men jeg tar kanskje feil?

Ja, tror du bommer litt der. AGM batterier som er beregnet for start er friskere enn åpne syrebatterier. 

 

Når det er sagt valgte jeg åpent startbatteri sist jeg byttet startbatteri i Viksunden. Men det er vesentlig større enn det du snakker om her, og årsakene er litt andre.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Ja, tror du bommer litt der. AGM batterier som er beregnet for start er friskere enn åpne syrebatterier. 

 

Rart når de ellers har samme spec. Men greit nok, AGM koster bare 800,- mer. Godt mulig det er et lurt valg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 6 minutter siden:

Fordi AGM har større evne til å gi fra seg og ta til seg strøm. For din del, med hyppige starter og kort driftstid, er det ekstra viktig at batteriet tar så mye lading som mulig når du først går for motor. Mulig du også bør se litt på landstrøm- og spenning?

 

Ellers enig med @pipe i at det på 80Ah bør være tilstrekkelig. Men det er bare fordel om det er større. 

 

 

Det der må dere utdype. 

 

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

 

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

Men hvis du tapper 1 liter ut av en 10 liters bøtte, tar det ikke like lang tid å fylle en 25 liters dunk du tappa 1 liter av? 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 5 minutter siden:

 

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

Om du forutsetter at du har brukt samme mengde fra begge: Nei.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde holdt en knapp på vanlig bly/syre. Har hatt flere AGM som har fulgt med bil/båt og ALLE har bare vært søppel men jeg aner jo ingenting om hvordan de har vært brukt... Kjøpte også et par Exide "Optima-kloninger" på Maritim en gang for lenge siden. De ble returnert etter få mnd da de rett og slett døde...

 

Hulda skrev 3 minutter siden:

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

Mnjjeiii. Et blybatteri har aller best av å være fulladet og ikke brukes. Et lite batteri tappes mer under start enn et stort men like mye energi må fylles tilbake... En Ladac e.l. på dynamoen er gull og landstrømlader jevnlig i tillegg så har du batteriet lenge.

 

Jeg ville kjøpt så stort standardbatteri som du har plass til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

 

 

Nå surrer du vel litt gamle mann?

 

@index sitt behov er å starte opp båten, legge fra kai, og kjøre fra øya der han bor og til jobben. Derav daglig drift året gjennom, men med kort driftstid. 

 

Forbruket er derfor tilsynelatende konstant, uansett hvor stort batteriet er. Mengden energi som skal tilbake i det store og det lille batteriet er den samme. 

 

Men i tillegg vil peukerts effekt spille inn i disfavør for små batterier. Et lite batteri vil bli hardere belastet da den indre motstanden er høyere, og vil derfor bli (marginalt) mer nedtappet. 

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 3 minutter siden:

Jeg ville kjøpt så stort standardbatteri som du har plass til...

 

Det er sånn jeg har tenkt også. Jeg har hørt så mye rart om AGM som svikter etter få år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev Just now:

Jeg hadde holdt en knapp på vanlig bly/syre. Har hatt flere AGM som har fulgt med bil/båt og ALLE har bare vært søppel men jeg aner jo ingenting om hvordan de har vært brukt... Kjøpte også et par Exide "Optima-kloninger" på Maritim en gang for lenge siden. De ble returnert etter få mnd da de rett og slett døde...

 

Mnjjeiii. Et blybatteri har aller best av å være fulladet og ikke brukes. Et lite batteri tappes mer under start enn et stort men like mye energi må fylles tilbake... En Ladac e.l. på dynamoen er gull og landstrømlader jevnlig i tillegg så har du batteriet lenge.

 

Jeg ville kjøpt så stort standardbatteri som du har plass til...

 

Et lite batteri lades også fortere opp til 100 %.

 

Jeg kjøpte en brukt BMW 330 XD i 2013. Den skulle brukes på langkjøring. BMW skulle den gangen ha 2500 kroner for å sette inn et AGM (anbefalt) batteri. Jeg kjøpte et Biltema standard startbatteri til 700 kroner, det batteriet starter fremdeles BMW'en.  For meg er det bruk og frekvens som styrer. Så langt har jeg verken hatt AGM eller Gel. Det skal jeg vurdere når jeg trenger batteri som kan snus opp/ned uten å lekke syre. 

 

Jeg har til dags dato ikke hatt et batteri som ikke har rundet 10 år. Verken i bil eller båt. Det vil si i nyere tid, siden 80-tallet. Nå får dere bare fortsette å kverulere, jeg melder meg av. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutter siden:

 Så langt har jeg verken hatt AGM eller Gel. Det skal jeg vurdere når jeg trenger batteri som kan snus opp/ned uten å lekke syre. 

 

Når det er så dårlig vær at det er fare for at båten blir snudd opp ned tar jeg hjemmekontor.🤣

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

 

Når det er så dårlig vær at det er fare for at båten blir snudd opp ned tar jeg hjemmekontor.🤣

 

Jeg har greid meg uten i noenogseksti år. Har aldri krenget mer enn 50 grader. Det vil si, med båt som har batteri.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Har aldri krenget mer enn 50 grader. Det vil si, med båt som har batteri.

Om båten hadde krenget mer enn 50 grader hadde jeg vurdert redningsvest. Men på den annen side så skal det mye til for at jeg skal gå ut i sånt vær. Over 20-22 m/s er bare utrivelig. Bedre hjemme foran peisen da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Ja ja, det skal ikke være lett. Enhver får ta sine egne valg. 

 

Ja, men det er jo greit med innspill om andres erfaringer før man tar det valget da. Det har kommet fram mange gode argumenter her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...