Jump to content

Trenger nytt startbatteri til dieselmotor. Hva anbefales?


index

Recommended Posts

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Alle biler med start-stop-teknikken skal bruke start-stop-batterier. Start-stop-biler er kjennetegnet ved, at motoren slår seg av, når bilen står stille eksempelvis i et lyskryss. Selv om bilene kan kjøre med et vanlig batteri, vil dette ikke fungere etter 6-8 måneder.

Det der så mest ut som et AI svar, altså fine ord uten å si noe...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 23 minutter siden:

et der så mest ut som et AI svar, altså fine ord uten å si noe..

typisk Googel

ørlite mer her

https://www.varta-automotive.no/no-no/teknologi/start-stop-teknologi

 

 Takket være den kompakte oppbyggingen, blir batteriene robuste med meget gode mekaniske og elektriske egenskaper i form av å tåle høy vibrasjon og ha lang levetid. Rekombinasjonsteknologi innebærer at syren er absorbert i separatorer og plater, hvilket medfører høyest mulig sikkerhetsnivå. Dette fordi risikoen for syrelekkasje elimineres.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har med stor interesse fulgt tråden da vår nyinstallerte Vetus M4.45 nærmer seg første start.

I manualen er følgende oppgitt.

Dynamo: 14 Volt, 110 A.

Starter: 14 Volt, 1,7 kW. (Skulle tilsi at den trekker 142A ved 12 volt)

Batterikapasitet: min. 55 Ah, maks. 108 Ah.

Minimun CCA er ikkje oppgitt. 

Nærmeste eg kommer når eg søker på nett er å beregne 2A/kubik tomme.

Da kommer eg opp i ca. 220 CCA.

 

Skal brukes som reint start/motor batteri.

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 5 timer siden:

Børster må jeg nok ut med dynamo for å sjekke, og siden jeg bruker båten hver dag venter jeg litt med dette. Må ta det en dag jeg har fri og det er vær til å jobbe nedi der.

Børster er en ting. Sjeldent at de er utslitt, men viktig at de beveger seg fritt i børsteholderene. Men en annen ting er børstestøv, jeg har mest tro på at problemet ligger der. Jeg har hatt suksess med å plukke dynamoen fra hverandre og rengjøre for børstestøv, passer samtidig på å rengjøre mellom kommutatorene slik at det ikke er kortslutning der. 

 

Konas båt skrev for 1 time siden:

Har med stor interesse fulgt tråden da vår nyinstallerte Vetus M4.45 nærmer seg første start.

I manualen er følgende oppgitt.

Dynamo: 14 Volt, 110 A.

Starter: 14 Volt, 1,7 kW. (Skulle tilsi at den trekker 142A ved 12 volt)

Batterikapasitet: min. 55 Ah, maks. 108 Ah.

Minimun CCA er ikkje oppgitt. 

Nærmeste eg kommer når eg søker på nett er å beregne 2A/kubik tomme.

Da kommer eg opp i ca. 220 CCA.

Den informasjonen der ville jeg tatt med en klype salt. Særlig det uthevede. CCA-verdi på 220 synes jeg høres ekstremt lavt ut, men nå vet ikke jeg hva slags motor dette er heller da. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

typisk Googel

ørlite mer her

Kanskje på tide å finne opp en ny forkortelse: AS: Artificial Svada/KS: Kunstig Svada... Men det har vi jo hatt en forkortelse for allerede i mange tiår: GPP (Generelt PissPreik).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Konas båt skrev for 4 timer siden:

Har med stor interesse fulgt tråden da vår nyinstallerte Vetus M4.45 nærmer seg første start.

I manualen er følgende oppgitt.

Dynamo: 14 Volt, 110 A.

Starter: 14 Volt, 1,7 kW. (Skulle tilsi at den trekker 142A ved 12 volt)

Batterikapasitet: min. 55 Ah, maks. 108 Ah.

Minimun CCA er ikkje oppgitt. 

Nærmeste eg kommer når eg søker på nett er å beregne 2A/kubik tomme.

Da kommer eg opp i ca. 220 CCA.

 

Skal brukes som reint start/motor batteri.

 


En 4 sylindret 1.75 l diesel med 1.7kW starter burde vel starte greit med bortimot hvilket som helst startbatteri innenfor oppgitt Ah intervall. 2A/kubikktomme høres veldig amerikansk bensin V8 ish ut. Om batteriet kun skal brukes til start og ingen andre oppgaver hadde jeg gått for et rimelig alternativ a-la dette: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/tinn-kalsiumbatterier/startbatteri-12-v-62-ah-2000049714

 

590 CCA burde ta høyde for inrush strøm på noen ganger nominell strøm på rundt 140A skulle en tro. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

 Jeg har hatt suksess med å plukke dynamoen fra hverandre og rengjøre for børstestøv, 

 

Det får vente til våren,  når jeg får motoren på jolla til å gå som den skal igjen. Måneder med rått og kaldt gjør at den ikke er noe trivelig å ha med å gjøre.  Og jeg må ha en båt å bruke mens dynamoen er ute.  Evt få tak i en ny dynamo og bare bytte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 44 minutter siden:

132 svar, Båtplassen, ingen over ingen på siden :thumbsup::giggle:

 

Ja, er det ikke flott at man får så umiddelbar respons? Og resultatet så langt er også over all forventning, jeg har aldri hatt sånt trøkk i startmotoren vinterstid før! Håper det holder seg sånt lenge. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 53 minutter siden:

jeg har aldri hatt sånt trøkk i startmotoren vinterstid før! Håper det holder seg sånt lenge. 

Så bra :thumbsup:

Du får bare sørge for å holde batteriet toppladet uten å overlade det, så har du nok det batteriet i minst 10 år.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 15 minutter siden:

Du får bare sørge for å holde batteriet toppladet uten å overlade det, så har du nok det batteriet i minst 10 år.

 

Det får vi satse på. Da går det opp i opp med prisen. Og jeg slipper problemene. Vinn vinn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 9.1.2024 at 12.48:

Hvis motoren går tungt, så må den jo dra på et eller annet. Det er gjerne lurt å sjekke med et tangamperemeter om dynamoen faktisk leverer ekstra mye strøm i denne fasen, heller at den ikke har startet. 

Jeg klarer ikke helt og slippe denne teorien. Det var en tråd med noen Yanmar eiere som hadde automatisk gløding i innsug etter start. Det førte til lav spenning og de kunne høre at motor jobbet lettere når glødingen var ferdig og spenningen steg igjen. Samme var det på en del volvo lastebiler på 70/80 tallet. Men rart du ikke har merket det før ja. Husker jeg rett så hadde vel du egen forbruksbank og VSR med lading prioritert på forbruk. Mulig det har hatt innvirkning uten at jeg vet .                Dessuten vet du kanskje utmerket godt selv hva motoren har av forvaring eller lignende, og da ser du bare bort fra det jeg har skrevet.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 1 time siden:

Husker jeg rett så hadde vel du egen forbruksbank og VSR med lading prioritert på forbruk. 

 

Det stemmer ja. Nå har jeg fjernet forbruksbanken, da jeg var redd for at denne gjorde at startbatteriet ikke fikk nok lading. Så da går all lading til startbatteriet. Men denne forsinkelsen ligger der fortsatt. Jeg har ingen gløding, verken før eller etter start. Så det eneste som trekker strøm er startmotor og lanterner. Når den slår inn etter et minutt eller to så er ladespenning og alt slik det skal være. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev Just now:

Tar det like lang tid før ladingen slår inn selv om du løfter opp turtallet til 11-1200 rpm?

 

Ja. Det ser nesten ut til å gå mer på tid enn turtall. 

 

Morgenrutinen er som følger: Starter opp uten gasspådrag, gir den ørlite ekstra gass for å slukke ladelampa, bakker ut av båsen på 12-1300rpm og snur båten. Gir så  på litt til, og like etter slår den inn. Litt rart at ladelampa slukker uten at den faktisk begynner å lade, men sånn er det nå. Frem til den begynner å lade viser turteller rundt 500 rpm uansett pådrag. 

 

Kommer nok til å kjøpe meg en ny dynamo etter hvert og bytte over. Siden jeg er avhengig av båten liker jeg ikke å skru ting fra hverandre uten å ha delene klar.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 38 minutter siden:

Starter opp uten gasspådrag, gir den ørlite ekstra gass for å slukke ladelampa, bakker ut av båsen på 12-1300rpm og snur båten. Gir så  på litt til, og like etter slår den inn. Litt rart at ladelampa slukker uten at den faktisk begynner å lade,

Overvåker du strøm og spenning med amperemeter og voltmeter i den perioden, eller er det kun ladelampa du ser på? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Overvåker du strøm og spenning med amperemeter og voltmeter i den perioden, eller er det kun ladelampa du ser på? 

 

Voltmeter. Har ikke amperemeter montert. Ladelampa slukker bare jeg rører spaken omtrent. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok, men da mistenker jeg at du bommer litt. Jeg tenker at dynamoen begynner å lade straks ladelampa slukker, men at den ikke klarer å løfte spenningen på batteriet før etter et par minutter. For å finne ut av det kan du henge på et tangapmeremeter på den tykke røde ledningen på dynamoen og overvåke de første minuttene etter oppstart. Tipper at den gir ladestrøm med en gang ladelampa slukker. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Ok, men da mistenker jeg at du bommer litt.

 

Mulig det. Men turteller endrer ikke utslag, og spenning endrer seg ikke fra batterispenning før den brått slår inn på 14,2 volt. Det er ingen gradvis prosess.  Jeg synes det virker rart. Og den var ikke slik før. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 2 minutter siden:

Jeg synes det virker rart. Og den var ikke slik før

Ja, det er jo litt rart. Det jeg tenker da er at det nye batteriet har en større lademottagelighet enn det gamle, slik at når du starter og bruker litt strøm på det, så må dynamoen gi litt "mat" før polspenningen løftes. 

 

Mulig jeg husker feil nå, men var det ikke også slik at motoren trekker litt tungt rundt etter at den har startet, men før du registrerer lading?

Link to post
Share on other sites

index skrev 7 minutter siden:

 

 Men turteller endrer ikke utslag, og spenning endrer seg ikke fra batterispenning før den brått slår inn på 14,2 volt. Det er ingen gradvis prosess.  

Bare for og sammenligne. Om jeg kjører baugtrøster med motor i gang faller voltmeter til under 12 volt, men går opp på 14 på ett blunk så snart jeg stopper truster . Og ladelys er slukket hele tiden. Men ja, jeg forstår jo bare ikke hva som eventuelt trekker strøm hos deg . Vanskelig den der.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 5 timer siden:

Jeg klarer ikke helt og slippe denne teorien. Det var en tråd med noen Yanmar eiere som hadde automatisk gløding i innsug etter start. Det førte til lav spenning og de kunne høre at motor jobbet lettere når glødingen var ferdig og spenningen steg igjen.

Det med gløding eller innsugvarme kan absolutt være en forklaring. Som sagt, et tangamperemeter er et godt redskap for å finne strømforbrukere. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 10 minutter siden:

Det med gløding eller innsugvarme kan absolutt være en forklaring. 

Ja, men nå har jo @index avkreftet at denne motoren har slik gløding. På min Yanmar er det ettergløding i innsuget, denne har jeg koblet ut. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 12 minutter siden:

Det med gløding eller innsugvarme kan absolutt være en forklaring. Som sagt, et tangamperemeter er et godt redskap for å finne strømforbrukere. 

 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ja, det er jo litt rart. Det jeg tenker da er at det nye batteriet har en større lademottagelighet enn det gamle, slik at når du starter og bruker litt strøm på det, så må dynamoen gi litt "mat" før polspenningen løftes. 

 

Mulig jeg husker feil nå, men var det ikke også slik at motoren trekker litt tungt rundt etter at den har startet, men før du registrerer lading?

 

Det var akkurat likt med det gamle batteriet da, så det har neppe noe med det å gjøre.

 

Den går helt greit etter start , men det er en ørliten forskjell i lyden når turteller og lading slår inn.  Rare greier.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...