Jump to content

Trenger nytt startbatteri til dieselmotor. Hva anbefales?


index

Recommended Posts

  pipe skrev On 7.1.2024 at 21.25:

Helt enig.
Her er min favoritt til ditt bruk. Ser ingen grunn til å kjøpe så stort batteri som 100amp/t
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-80-ah--2000029874

 

Vis hele sitatet  

Litt lite, og ikke på lager lokalt. Jeg trenger batteri i morgen.

 

Hvorfor er AGM bedre enn bly/syre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  Hulda skrev On 7.1.2024 at 21.27:

Om du har et stort batteri, det vil aldri bli ladet opp. Og batteriet vil langsomt dø.

Vis hele sitatet  

Derfor kompenserer jeg med litt landstrøm nå og da. Men kombinasjonen av en slapp forbruksbank og en dårlig lader har nok svekket startbatteriet. Har fjernet forbruksbank nå, og montert ny og større lader. Så neste startbatteri får nok et bedre liv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  Hulda skrev On 7.1.2024 at 21.36:

Skal du ha suksess med batterier, må du ha tro!

Vis hele sitatet  

Det sier de alle?.

 

Slik det ser ut nå, står det mellom to Biltema batterier. Ett bly/syre, og ett AGM. Begge på 110Ah og 920CCA. De er de to de har inne som er innenfor spec. Jeg tenker at en saktegående båt uten dunk og slag ikke har noe å tjene på AGM. Men jeg tar kanskje feil?

 

Det er klart jeg kunne ha kjøpt et mindre batteri og håpet på suksess. Men om det da blir for lite så sitter jeg der med et batteri til 2-3000,- som jeg ikke kan bruke til noe. Da er det vel like greit å kjøpe et jeg vet funker?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 7.1.2024 at 21.28:

Hvorfor er AGM bedre enn bly/syre?

Vis hele sitatet  

Fordi AGM har større evne til å gi fra seg og ta til seg strøm. For din del, med hyppige starter og kort driftstid, er det ekstra viktig at batteriet tar så mye lading som mulig når du først går for motor. Mulig du også bør se litt på landstrøm- og spenning?

 

Ellers enig med @pipe i at det på 80Ah bør være tilstrekkelig. Men det er bare fordel om det er større. 

 

  pipe skrev On 7.1.2024 at 21.25:

Er lettere å holde ett mindre batteri over sulfateringsgrensen

Vis hele sitatet  

 

  Hulda skrev On 7.1.2024 at 21.27:

Jo større batteri du har, dess lenger tid tar det å lade det 100 %.

Vis hele sitatet  

Det der må dere utdype. 

Link to post
  index skrev On 7.1.2024 at 21.44:

Jeg tenker at en saktegående båt uten dunk og slag ikke har noe å tjene på AGM. Men jeg tar kanskje feil?

Vis hele sitatet  

Ja, tror du bommer litt der. AGM batterier som er beregnet for start er friskere enn åpne syrebatterier. 

 

Når det er sagt valgte jeg åpent startbatteri sist jeg byttet startbatteri i Viksunden. Men det er vesentlig større enn det du snakker om her, og årsakene er litt andre.

Link to post
  Komodo skrev On 7.1.2024 at 21.52:

Ja, tror du bommer litt der. AGM batterier som er beregnet for start er friskere enn åpne syrebatterier. 

Vis hele sitatet  

 

Rart når de ellers har samme spec. Men greit nok, AGM koster bare 800,- mer. Godt mulig det er et lurt valg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  Komodo skrev On 7.1.2024 at 21.47:

Fordi AGM har større evne til å gi fra seg og ta til seg strøm. For din del, med hyppige starter og kort driftstid, er det ekstra viktig at batteriet tar så mye lading som mulig når du først går for motor. Mulig du også bør se litt på landstrøm- og spenning?

 

Ellers enig med @pipe i at det på 80Ah bør være tilstrekkelig. Men det er bare fordel om det er større. 

 

 

Det der må dere utdype. 

Vis hele sitatet  

 

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

Link to post
  Hulda skrev On 7.1.2024 at 21.57:

 

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

Vis hele sitatet  

Om du forutsetter at du har brukt samme mengde fra begge: Nei.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg hadde holdt en knapp på vanlig bly/syre. Har hatt flere AGM som har fulgt med bil/båt og ALLE har bare vært søppel men jeg aner jo ingenting om hvordan de har vært brukt... Kjøpte også et par Exide "Optima-kloninger" på Maritim en gang for lenge siden. De ble returnert etter få mnd da de rett og slett døde...

 

  Hulda skrev On 7.1.2024 at 21.57:

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

Vis hele sitatet  

Mnjjeiii. Et blybatteri har aller best av å være fulladet og ikke brukes. Et lite batteri tappes mer under start enn et stort men like mye energi må fylles tilbake... En Ladac e.l. på dynamoen er gull og landstrømlader jevnlig i tillegg så har du batteriet lenge.

 

Jeg ville kjøpt så stort standardbatteri som du har plass til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  Hulda skrev On 7.1.2024 at 21.57:

Milde. Det er ren matte. Analogt. Med en konstant flow, vil det ta lenger tid å fylle et spann på fem liter enn et vannglass på 0,05 liter? 

Vis hele sitatet  

 

 

Nå surrer du vel litt gamle mann?

 

@index sitt behov er å starte opp båten, legge fra kai, og kjøre fra øya der han bor og til jobben. Derav daglig drift året gjennom, men med kort driftstid. 

 

Forbruket er derfor tilsynelatende konstant, uansett hvor stort batteriet er. Mengden energi som skal tilbake i det store og det lille batteriet er den samme. 

 

Men i tillegg vil peukerts effekt spille inn i disfavør for små batterier. Et lite batteri vil bli hardere belastet da den indre motstanden er høyere, og vil derfor bli (marginalt) mer nedtappet. 

Link to post
  SveinHa skrev On 7.1.2024 at 22.05:

Jeg hadde holdt en knapp på vanlig bly/syre. Har hatt flere AGM som har fulgt med bil/båt og ALLE har bare vært søppel men jeg aner jo ingenting om hvordan de har vært brukt... Kjøpte også et par Exide "Optima-kloninger" på Maritim en gang for lenge siden. De ble returnert etter få mnd da de rett og slett døde...

 

Mnjjeiii. Et blybatteri har aller best av å være fulladet og ikke brukes. Et lite batteri tappes mer under start enn et stort men like mye energi må fylles tilbake... En Ladac e.l. på dynamoen er gull og landstrømlader jevnlig i tillegg så har du batteriet lenge.

 

Jeg ville kjøpt så stort standardbatteri som du har plass til...

Vis hele sitatet  

 

Et lite batteri lades også fortere opp til 100 %.

 

Jeg kjøpte en brukt BMW 330 XD i 2013. Den skulle brukes på langkjøring. BMW skulle den gangen ha 2500 kroner for å sette inn et AGM (anbefalt) batteri. Jeg kjøpte et Biltema standard startbatteri til 700 kroner, det batteriet starter fremdeles BMW'en.  For meg er det bruk og frekvens som styrer. Så langt har jeg verken hatt AGM eller Gel. Det skal jeg vurdere når jeg trenger batteri som kan snus opp/ned uten å lekke syre. 

 

Jeg har til dags dato ikke hatt et batteri som ikke har rundet 10 år. Verken i bil eller båt. Det vil si i nyere tid, siden 80-tallet. Nå får dere bare fortsette å kverulere, jeg melder meg av. 

Link to post
  Hulda skrev On 7.1.2024 at 22.18:

 Så langt har jeg verken hatt AGM eller Gel. Det skal jeg vurdere når jeg trenger batteri som kan snus opp/ned uten å lekke syre. 

Vis hele sitatet  

 

Når det er så dårlig vær at det er fare for at båten blir snudd opp ned tar jeg hjemmekontor.?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  Hulda skrev On 7.1.2024 at 22.26:

Har aldri krenget mer enn 50 grader. Det vil si, med båt som har batteri.

Vis hele sitatet  

Om båten hadde krenget mer enn 50 grader hadde jeg vurdert redningsvest. Men på den annen side så skal det mye til for at jeg skal gå ut i sånt vær. Over 20-22 m/s er bare utrivelig. Bedre hjemme foran peisen da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  Komodo skrev On 7.1.2024 at 22.32:

Ja ja, det skal ikke være lett. Enhver får ta sine egne valg. 

 

Vis hele sitatet  

Ja, men det er jo greit med innspill om andres erfaringer før man tar det valget da. Det har kommet fram mange gode argumenter her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...