SveinHa Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Roger jo skrev for 2 timer siden: Alle biler med start-stop-teknikken skal bruke start-stop-batterier. Start-stop-biler er kjennetegnet ved, at motoren slår seg av, når bilen står stille eksempelvis i et lyskryss. Selv om bilene kan kjøre med et vanlig batteri, vil dette ikke fungere etter 6-8 måneder. Det der så mest ut som et AI svar, altså fine ord uten å si noe... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 SveinHa skrev 23 minutter siden: et der så mest ut som et AI svar, altså fine ord uten å si noe.. typisk Googel ørlite mer her https://www.varta-automotive.no/no-no/teknologi/start-stop-teknologi Takket være den kompakte oppbyggingen, blir batteriene robuste med meget gode mekaniske og elektriske egenskaper i form av å tåle høy vibrasjon og ha lang levetid. Rekombinasjonsteknologi innebærer at syren er absorbert i separatorer og plater, hvilket medfører høyest mulig sikkerhetsnivå. Dette fordi risikoen for syrelekkasje elimineres. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Konas båt Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Har med stor interesse fulgt tråden da vår nyinstallerte Vetus M4.45 nærmer seg første start. I manualen er følgende oppgitt. Dynamo: 14 Volt, 110 A. Starter: 14 Volt, 1,7 kW. (Skulle tilsi at den trekker 142A ved 12 volt) Batterikapasitet: min. 55 Ah, maks. 108 Ah. Minimun CCA er ikkje oppgitt. Nærmeste eg kommer når eg søker på nett er å beregne 2A/kubik tomme. Da kommer eg opp i ca. 220 CCA. Skal brukes som reint start/motor batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 index skrev for 5 timer siden: Børster må jeg nok ut med dynamo for å sjekke, og siden jeg bruker båten hver dag venter jeg litt med dette. Må ta det en dag jeg har fri og det er vær til å jobbe nedi der. Børster er en ting. Sjeldent at de er utslitt, men viktig at de beveger seg fritt i børsteholderene. Men en annen ting er børstestøv, jeg har mest tro på at problemet ligger der. Jeg har hatt suksess med å plukke dynamoen fra hverandre og rengjøre for børstestøv, passer samtidig på å rengjøre mellom kommutatorene slik at det ikke er kortslutning der. Konas båt skrev for 1 time siden: Har med stor interesse fulgt tråden da vår nyinstallerte Vetus M4.45 nærmer seg første start. I manualen er følgende oppgitt. Dynamo: 14 Volt, 110 A. Starter: 14 Volt, 1,7 kW. (Skulle tilsi at den trekker 142A ved 12 volt) Batterikapasitet: min. 55 Ah, maks. 108 Ah. Minimun CCA er ikkje oppgitt. Nærmeste eg kommer når eg søker på nett er å beregne 2A/kubik tomme. Da kommer eg opp i ca. 220 CCA. Den informasjonen der ville jeg tatt med en klype salt. Særlig det uthevede. CCA-verdi på 220 synes jeg høres ekstremt lavt ut, men nå vet ikke jeg hva slags motor dette er heller da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Roger jo skrev for 1 time siden: typisk Googel ørlite mer her Kanskje på tide å finne opp en ny forkortelse: AS: Artificial Svada/KS: Kunstig Svada... Men det har vi jo hatt en forkortelse for allerede i mange tiår: GPP (Generelt PissPreik). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Fantino Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Konas båt skrev for 4 timer siden: Har med stor interesse fulgt tråden da vår nyinstallerte Vetus M4.45 nærmer seg første start. I manualen er følgende oppgitt. Dynamo: 14 Volt, 110 A. Starter: 14 Volt, 1,7 kW. (Skulle tilsi at den trekker 142A ved 12 volt) Batterikapasitet: min. 55 Ah, maks. 108 Ah. Minimun CCA er ikkje oppgitt. Nærmeste eg kommer når eg søker på nett er å beregne 2A/kubik tomme. Da kommer eg opp i ca. 220 CCA. Skal brukes som reint start/motor batteri. En 4 sylindret 1.75 l diesel med 1.7kW starter burde vel starte greit med bortimot hvilket som helst startbatteri innenfor oppgitt Ah intervall. 2A/kubikktomme høres veldig amerikansk bensin V8 ish ut. Om batteriet kun skal brukes til start og ingen andre oppgaver hadde jeg gått for et rimelig alternativ a-la dette: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/tinn-kalsiumbatterier/startbatteri-12-v-62-ah-2000049714 590 CCA burde ta høyde for inrush strøm på noen ganger nominell strøm på rundt 140A skulle en tro. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Komodo skrev for 4 timer siden: Jeg har hatt suksess med å plukke dynamoen fra hverandre og rengjøre for børstestøv, Det får vente til våren, når jeg får motoren på jolla til å gå som den skal igjen. Måneder med rått og kaldt gjør at den ikke er noe trivelig å ha med å gjøre. Og jeg må ha en båt å bruke mens dynamoen er ute. Evt få tak i en ny dynamo og bare bytte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Førstefender Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Trenger nytt startbatteri til dieselmotor. Hva anbefales? 132 svar, Båtplassen, ingen over ingen på siden Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Førstefender skrev 44 minutter siden: 132 svar, Båtplassen, ingen over ingen på siden Ja, er det ikke flott at man får så umiddelbar respons? Og resultatet så langt er også over all forventning, jeg har aldri hatt sånt trøkk i startmotoren vinterstid før! Håper det holder seg sånt lenge. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 index skrev 53 minutter siden: jeg har aldri hatt sånt trøkk i startmotoren vinterstid før! Håper det holder seg sånt lenge. Så bra Du får bare sørge for å holde batteriet toppladet uten å overlade det, så har du nok det batteriet i minst 10 år. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 10.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Komodo skrev 15 minutter siden: Du får bare sørge for å holde batteriet toppladet uten å overlade det, så har du nok det batteriet i minst 10 år. Det får vi satse på. Da går det opp i opp med prisen. Og jeg slipper problemene. Vinn vinn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 J-Å skrev On 9.1.2024 at 12.48: Hvis motoren går tungt, så må den jo dra på et eller annet. Det er gjerne lurt å sjekke med et tangamperemeter om dynamoen faktisk leverer ekstra mye strøm i denne fasen, heller at den ikke har startet. Jeg klarer ikke helt og slippe denne teorien. Det var en tråd med noen Yanmar eiere som hadde automatisk gløding i innsug etter start. Det førte til lav spenning og de kunne høre at motor jobbet lettere når glødingen var ferdig og spenningen steg igjen. Samme var det på en del volvo lastebiler på 70/80 tallet. Men rart du ikke har merket det før ja. Husker jeg rett så hadde vel du egen forbruksbank og VSR med lading prioritert på forbruk. Mulig det har hatt innvirkning uten at jeg vet . Dessuten vet du kanskje utmerket godt selv hva motoren har av forvaring eller lignende, og da ser du bare bort fra det jeg har skrevet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 hegra skrev 1 time siden: Husker jeg rett så hadde vel du egen forbruksbank og VSR med lading prioritert på forbruk. Det stemmer ja. Nå har jeg fjernet forbruksbanken, da jeg var redd for at denne gjorde at startbatteriet ikke fikk nok lading. Så da går all lading til startbatteriet. Men denne forsinkelsen ligger der fortsatt. Jeg har ingen gløding, verken før eller etter start. Så det eneste som trekker strøm er startmotor og lanterner. Når den slår inn etter et minutt eller to så er ladespenning og alt slik det skal være. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 index skrev 1 time siden: Når den slår inn etter et minutt eller to så er ladespenning og alt slik det skal være. Tar det like lang tid før ladingen slår inn selv om du løfter opp turtallet til 11-1200 rpm? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 Komodo skrev Just now: Tar det like lang tid før ladingen slår inn selv om du løfter opp turtallet til 11-1200 rpm? Ja. Det ser nesten ut til å gå mer på tid enn turtall. Morgenrutinen er som følger: Starter opp uten gasspådrag, gir den ørlite ekstra gass for å slukke ladelampa, bakker ut av båsen på 12-1300rpm og snur båten. Gir så på litt til, og like etter slår den inn. Litt rart at ladelampa slukker uten at den faktisk begynner å lade, men sånn er det nå. Frem til den begynner å lade viser turteller rundt 500 rpm uansett pådrag. Kommer nok til å kjøpe meg en ny dynamo etter hvert og bytte over. Siden jeg er avhengig av båten liker jeg ikke å skru ting fra hverandre uten å ha delene klar. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 index skrev 38 minutter siden: Starter opp uten gasspådrag, gir den ørlite ekstra gass for å slukke ladelampa, bakker ut av båsen på 12-1300rpm og snur båten. Gir så på litt til, og like etter slår den inn. Litt rart at ladelampa slukker uten at den faktisk begynner å lade, Overvåker du strøm og spenning med amperemeter og voltmeter i den perioden, eller er det kun ladelampa du ser på? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 Komodo skrev 2 minutter siden: Overvåker du strøm og spenning med amperemeter og voltmeter i den perioden, eller er det kun ladelampa du ser på? Voltmeter. Har ikke amperemeter montert. Ladelampa slukker bare jeg rører spaken omtrent. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 Ok, men da mistenker jeg at du bommer litt. Jeg tenker at dynamoen begynner å lade straks ladelampa slukker, men at den ikke klarer å løfte spenningen på batteriet før etter et par minutter. For å finne ut av det kan du henge på et tangapmeremeter på den tykke røde ledningen på dynamoen og overvåke de første minuttene etter oppstart. Tipper at den gir ladestrøm med en gang ladelampa slukker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 Komodo skrev 3 minutter siden: Ok, men da mistenker jeg at du bommer litt. Mulig det. Men turteller endrer ikke utslag, og spenning endrer seg ikke fra batterispenning før den brått slår inn på 14,2 volt. Det er ingen gradvis prosess. Jeg synes det virker rart. Og den var ikke slik før. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 index skrev 2 minutter siden: Jeg synes det virker rart. Og den var ikke slik før Ja, det er jo litt rart. Det jeg tenker da er at det nye batteriet har en større lademottagelighet enn det gamle, slik at når du starter og bruker litt strøm på det, så må dynamoen gi litt "mat" før polspenningen løftes. Mulig jeg husker feil nå, men var det ikke også slik at motoren trekker litt tungt rundt etter at den har startet, men før du registrerer lading? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 index skrev 7 minutter siden: Men turteller endrer ikke utslag, og spenning endrer seg ikke fra batterispenning før den brått slår inn på 14,2 volt. Det er ingen gradvis prosess. Bare for og sammenligne. Om jeg kjører baugtrøster med motor i gang faller voltmeter til under 12 volt, men går opp på 14 på ett blunk så snart jeg stopper truster . Og ladelys er slukket hele tiden. Men ja, jeg forstår jo bare ikke hva som eventuelt trekker strøm hos deg . Vanskelig den der. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 hegra skrev for 5 timer siden: Jeg klarer ikke helt og slippe denne teorien. Det var en tråd med noen Yanmar eiere som hadde automatisk gløding i innsug etter start. Det førte til lav spenning og de kunne høre at motor jobbet lettere når glødingen var ferdig og spenningen steg igjen. Det med gløding eller innsugvarme kan absolutt være en forklaring. Som sagt, et tangamperemeter er et godt redskap for å finne strømforbrukere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 J-Å skrev 10 minutter siden: Det med gløding eller innsugvarme kan absolutt være en forklaring. Ja, men nå har jo @index avkreftet at denne motoren har slik gløding. På min Yanmar er det ettergløding i innsuget, denne har jeg koblet ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 J-Å skrev 12 minutter siden: Det med gløding eller innsugvarme kan absolutt være en forklaring. Som sagt, et tangamperemeter er et godt redskap for å finne strømforbrukere. Komodo skrev for 2 timer siden: Ja, det er jo litt rart. Det jeg tenker da er at det nye batteriet har en større lademottagelighet enn det gamle, slik at når du starter og bruker litt strøm på det, så må dynamoen gi litt "mat" før polspenningen løftes. Mulig jeg husker feil nå, men var det ikke også slik at motoren trekker litt tungt rundt etter at den har startet, men før du registrerer lading? Det var akkurat likt med det gamle batteriet da, så det har neppe noe med det å gjøre. Den går helt greit etter start , men det er en ørliten forskjell i lyden når turteller og lading slår inn. Rare greier. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 Ingen gløding verken før eller etter start. Og ingen elektronikk på motoren. Enkle greier. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.