Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Jeg har ikke prøvd denne raspen ennå, men må jo sjekke den ut siden den anbefales. Er vel best til litt mer grovarbeid tenker jeg. Tror ikke denne er noe å sette igang å pusse båt med.

 

Har surfet litt rundt og lest om boracol nå. I prislista til West System selges 2,5 liter for 419,- Synes ikke dette var så avskrekkende. I mailen fra Nautica står det jo at det ikke er så veldig store mengder som skal til...

 

Jeg har også fått jobbet en del på båten i dag. Veksler mellom pussing og interiørbygging. Kjøpt portapotti og edelolje i dag også. Tenkte å bruke portapotti i år, så får vi se om jeg velger å sette inn båttoalett neste vinter. Uansett er den kjekk å ha liggende... Nå må jeg snart se å få tak i en motor. Det er forresten ikke det som er problemet. Jeg må få tak i et gear. Resten skal jeg alltids klare å fikse. På skroten har de plenty av B21 liggende i god stand. B20 er det derimot dårligere med... Blir nok 6-7 timer arbeid i morra og det samme på lørdag, og da regner jeg med at jeg kan ta noen nye bilder. Håper det er litt synlig framgang som kan dokumenteres da.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dospen: Jeg mener det er 125 hk i en b21 (vet ikke om dette varierer litt, men sånn ca). Skulle vel tro at dette ville gi en maxfart på i underkant av 20 knop. Som det går frem av bildene jeg har postet tidligere i tråden, er det to stål-"bjelker" som jeg skal feste motoren i. Jeg ser det ikke som noe problem å sveise fester som passer en slik motor. Jeg skal snart få en fagmann til å komme å se på festene, si hvilke gear som bør brukes o.l. Jeg kan jo komme tilbake med mere info når han har vært på besøk, hvsi det skulle være av interesse. Er du på utkikk etter motor selv?

Link to post
Share on other sites

Bilde

Dersom dere ikke er klar over det, har også Biltema forlengere til disse rondellene, for bruk der hvor det er vanskelig å komme til. Testa denne i dag, og fungerer aldeles glimrende. Husker ikke prisen, men vil anta rundt femtilappen.......

 

De nylonrondellene er meget holdbare er min erfaring, begynte på rondell nr. 2 i dag, forrige varte ca 5 timers effektiv bruk. Jeg mener og tror at jeg behandler den meget røfft også. Ergo, en meget god (og billig) investering......

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått tatt bilder slik jeg lovet av helgens arbeid. Har likevel holdt på i kulda, og fått gjort masse. Fotposer (militærets grønne fotposer, kjøpt på lagersalg) er et must. De fikk meg gjennom ett år i Indre Troms, og har fått meg gjennom denne vinteren på låven. Har du slike Bastard? Utrolig kjekke når man jobber utendørs. Fryser man ikke på beina, er mye gjort... Det er militært lagerutsalg en gang i måneden her i Halden. Kunne jo sendt deg et par hvis du er interessert...

:wink:

Perlen: Forlenger må jo kjøpes inn da. Rundt spanter o.l. har det noen ganger vært vanskelig å komme til. Har fortsatt en del igjen å pusse (det har blitt mest interiørtilpassing denne helga).

 

Bastard: Da går jeg for Boracol. Sprøyte det innvendig (selv om det står på deres hjemmesider at det kun er fagpersonell som har lov til dette) og etterbehandle med rå linolje etterpå. SIden jeg bor 5 minutter fra svneskegransa... Tror du det lønner seg å dra til Sverige å kjøpe dette? Eller bestille fra West System?

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen. Har søkt etter denne forlengeren til rondellen på biltema.no uten hell. Vet du varenummeret ? :confused:

Beklager, men har kasta omslaget, og den er ikke tatt inn på elektroniske varespekteret enda ser det ut som. Vil foreslå at du spør i disken på butikken.

 

Litt forklaring, det er en forlenger på rundt 10-15 cm, med umbragoskruer for å feste rondellen ordentlig. Tynn sak, men stabil.

 

Håper dette var til noe hjelp.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg forsøkt å frese et par litt større sprekker over vannlinja. Dette var ingen videre suksess, så jeg ga opp før jeg gjorde det skikkelig ille for meg selv... Har ikke fått tatt bilder, men skal prøve å forklare i håp om at noen kan fortelle meg hva jeg gjør galt. Jeg bruker en Dewalt overhåndsfres. Problemet er at jeg sliter med å få den "til å gå dit jeg vil". Det er også svært vanskelig å lage til et skikkelig anlegg fordi sprekkene går litt skrått i veden. Bruker jeg feil fres? Har ikke erfaring fra bruk av noen andre. Eventuelt hva slags kniv bør jeg bruke på fresen? Nå brukte jeg en sylindrisk ø10 mm. Skal legge i furulist etterpå...men det er jo sikkert opplagt... Vanskelig å forklare, men jeg håper at det kan forstås... :wink:

 

 

Jeg har forresten sendt en mail til Claesson angående Boracol. Venter i spenning på svar.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rettholt/anlegg til bruk under fresing er viktig. Fresen har tendens til å "ville sine egne veier", må derfor ha noe å "legge denne mot", for å få dette til ordentlig. Er det vanskelig, vil jeg anbefale sirkelsag istedet, som er lettere å styre der du skal skjære.

 

Om du allikevel skal bruke fres, og ikke kan legge anlegg, har jeg god erfaring med å ta å frese litt om gangen, dvs stille inn dybden litt etter litt. Kreftene blir ikke så store da. Jeg freste ut doradekasser for litt siden, og gjorde det på den måten. Var utrolig mye lettere å styre fresen på det viset, når den ikke bearbeidet så store dybder........ Kanskje det kan hjelpe ?

Link to post
Share on other sites

Enig med Perlen, jeg bruker og litt mindre fres til å begynne med og så går jeg opp på diameteren. Hvis jeg skal være veldig nøye kjører jeg ikke på maks hastighet lettere og kontrolere da. Ta deg god tid.

 

 

Ja, jeg er på utkikk etter motor, har ikke helt bestemt hva det blir. Det jeg vet er at det blir en motor med 100- 150hk, mest sansynelig Volvo bensin B23.

Link to post
Share on other sites

Nå i helgen tar jeg fatt på freseprosjektet mitt igjen etter nærmere instruksjoner fra Perlen og Dospen. Skal også prøve å få utbedret ferdig den sprekken mellom kjølbordet og kjølen.

 

Har ikke fått svar fra Claessons angående Boracol. Det er jo snart en uke siden jeg sendte mail til dem nå, så jeg håper de svarer snart.

 

Det var en liten oppdatering. Skal prøve å få tatt bilder denne helgen, av progresjonen. Mye som er gjort.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikke ikke helt tak i hva du skulle med denne Boracol-greia? Hva er det - kort fortalt?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått svar fra Claessons angående Boracol. Det er jo snart en uke siden jeg sendte mail til dem nå, så jeg håper de svarer snart.

Send en mail til eller kanskje det er best og ringe,lykke til!

Skal ha fatt i Boracol jeg også til bruk innvendig.

Utvendig bruker Black Varnish

Link to post
Share on other sites

Jeg fikke ikke helt tak i hva du skulle med denne Boracol-greia? Hva er det - kort fortalt?

Kort fortalt: impregnering. Sjekk www.lavtox.se

 

Bastard: Hvis ikke jeg får noe svar i løpet av helgen ringer jeg på mandag. Hvis prisen er lavere i Sverige enn i Norge, kunne vi jo ordnet det på en måte slik at ikke begge burde dra dit...

Link to post
Share on other sites

Kort fortalt: impregnering. Sjekk www.lavtox.se

 

Bastard: Hvis ikke jeg får noe svar i løpet av helgen ringer jeg på mandag. Hvis prisen er lavere i Sverige enn i Norge, kunne vi jo ordnet det på en måte slik at ikke begge burde dra dit...

Det kunne vi sikkert fått til, gi meg ett vink når du har fått kontakt med dem :smiley:

 

PS. Alternativet er og handle direkte av Lavtox dem ligger i Helsingborg, er litt usikker på hvordan det er i forhold til Gøteborg

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres supert ut. Jeg har ikke sett redigeringen din ang. Helsingborg før nå. Helsingborg ligger mellom 10 og 20 mil sør for Gøteborg (husker ikke presis avstanden...). Hvis jeg skal nedover svenskekysten i løpet av våren er nok dette det rimligste alternativet. Skal tenke litt på det. Veien er jo da kort til Danmark, hvor brunt drikke er svært billig :wink: Er jo ikke allverdens kjøretur fra Halden...

Link to post
Share on other sites

På grunn av at den j***a bilen har streiket, har jeg ikke fått gjort noen ting på båten denne uka. Må nemlig kjøre noen kilometer fra leiligheten min til gården min der den står. I dag har jeg derimot fått lånt meg bil og kjørt en tur over til Strømstad. Der fant jeg Boracol. Selges i Comfort-butikken på Oslovegen. De hadde bare Boracol 10 inne, og denne kostet nærmere 200 kroner literen. Jeg kjøpte en liter. Uansett kjekt å ha.... Siden gutta i Nautica nevnte Boracol 20, valgte jeg å klare meg med den ene literen. Er jo bare et kvarters kjøretur... Der solgte de også Black Varnish for 75 kroner literen. :flag: Jeg tok en kjapp beslutning og bestemte meg for å bruke dette som "bunnstoff" etter alle lovordene som har kommet om dette på forumet. Disse prisene er altså svenske kroner. Synes 75 kroner literen var billig (blir da under 70 i norske...)! Trenger jo ikke så fryktelig mange liter den 26 fots store båten min. Kjøpte en 5-liter (litt mindre pr. liter da...).

 

Jeg får lånt bilen over helga, og da tror jeg min ruller igjen, så nå kommer pussestøvet til å ligge lavt over Østfold igjen... :smash:

Link to post
Share on other sites

Dette høres supert ut, boracol og black varnish :cool:

 

Jeg betalte 89 for en liter black v. på den lokale byggshopen, har ikke tatt med rabatten for den husker jeg ikke hva er. Har nettopp bestilt en 5L med Black V.

 

Hvis du kjenner noen som har lyst til og komme på den tema kvelden er det ok, jo flere jo bedre sa Presidenten i Nautica :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...