Jump to content

Styrekonsoll, dyrt?


Sinten

Recommended Posts

Dette har jeg vel ikke så mye greie på men å kvitte seg med fineren høres lurt ut. Da må den vel settes inn med et slippmiddel noe som igjen kanskje gjør at det er lurere å lage den med inne "forskalingen hvis det er plass til å arbeide da. Mulig at den kan stives av med å plaste inn elektriker rør eller lignende på de rette plassene.

 

Vet ikke om jeg bidro med noe men det kan kanskje bidra til å starte diskusjon, lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei! Da eg laget styrekonsoll til akterdekket, lagde eg glassfiber plater. Brukte en glassplate som eg malte gelgoat utover, og deretter 3 lag med glassfiber. Når dette tørket, hadde eg en strøken glassfiberplate med topp finish. Så skar eg ut deler av plata, slik at disse dannet en styrekonsoll (samme som du nå har gjort med kryssfiner. Deretter tapet eg sammen alle delene slik at konsollen såg ut slik det skulle. Så la eg glassfibersparkel i alle hjørner/skjøter på baksiden og forsterket konsollen med et par nye lag glassfiberlag på baksiden...

 

Når dette tørket, fjernet eg tapen, sparklet hjørner og lakket hele konsollen.

 

Fikk da eg konsoll med bra finish utvendig uten for mye sliping.

 

Skal du plastre kryssfinere din, så må du sparkle/pusse mye mer for å få et bra resultat!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at det letteste er å lage innvendig form av f.eks. finér, respatex eller lignende. Formen må være slik at det går an å dele form/konsoll etterpå. Flatene må være glatte. Påfør slippmiddel slik at det skal være lett å dele forma fra glassfiberen. Påfør polyester og legg på duk. Ikke for store områder av gangen. Tilsett mere polyester hvis behov. Rull ut lufta etterhvert. Fortsett til alt er dekket og alt ser fint og flott ut. La herde og trekk ut forma.

Når du lager forma, hvis du velger denne metode, tenk på at du har mulighet for å plukke av del for del hvis hele sitter fast.

I forkant av konsollen kan det være fint å skjære ut et hull med stikksag og sette kantlist på kantene.

Da har du et greit stuerom til brødskiver og et par flasker Cola :smiley:

 

eysteind sin metode har jeg tenkt å bruke når jeg skal lage takluke på snekka mi.

Link to post
Share on other sites

Treng eg begge to, er den eine for sånn fin finish greie eller er begge for at det skal sleppe?

 

Har kanskje ikkje sakt det men viss eg skal bruke den finertingen eg har begynt på så vert det ei slags omvendt form. Altså eg må legge glassfiber på utsida og ikkje på innsida slånn som kanskje er vanleg, har det noko å seie?

 

Er dette same greiene? Her solgte dei litt mindre enn 5 liters kanner i allefall.

Redigert av Sinten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kanskje ikkje sakt det men viss eg skal bruke den finertingen eg har begynt på så vert det ei slags omvendt form. Altså eg må legge glassfiber på utsida og ikkje på innsida slånn som kanskje er vanleg, har det noko å seie?

Ja, vi mener det samme. Da blir finishen slik som innvendig i båter. Hvis du vil ha bedre finish må du gå for metoden som eysteind nevner. Eller lage plugg og form. Men det blir litt for omfattende, eller?

 

Er dette same greiene? Her solgte dei litt mindre enn 5 liters kanner i allefall.

Jeg tror det går helt fint. Forresten interessant det om pakketape.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Sitter her og lurer litt ang. innstøpning av kryssfinerplater... Noen som vet hvor lang tid det tar før disse platene er helt råtne? Tar det 10 år, så er det jo ikke noe sånn veldig stress, tenkte jeg... (Grunnen til at jeg spør, er fordi alle boksne jeg har støpt i båten min, er støpt rundt kryssfiner...)

Link to post
Share on other sites

det er ikkeno problem å støpe på "bøtteplast" det slipper lett uten bruk av voks eller slippmiddel , å støpe på noe som er kledd med byggeplast fungerer dårlig da den type plast vil strekke seg og danne pølser under laminatet. men du kan likegodt bare støpe utenpå finerpluggen din med 3-4 lag 450 gr matte og pusse og male den etterpå. om fineren skulle forsvinne etter 10 år gjør jo ikke noe det er ikke der styrken ligger. Jeg jobber på et båtbyggeri og nesten alle støper inn finer som avstivere i båtene de lager. fineren skal somregel bare være et distansematriale. legger ved et bilde av en konsoll jeg lagde i våres den ble støpt inni en finerkasse av 12 mm tykkelse men uten gelkoat da planen er å sprøyte hele jolla.

konsoll.JPG

Redigert av la plancha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den opprinelege planen var jo å støype inn fineren, men etter att ag fekk høyre kor lite lurt det var så har den opprinnelege finerkonsollen endra seg til ein halvt finer og halvt sponplate konsoll med fult av innvendige avstivarar, så no har eg ikkje lenger noko særleg val :headbang::headbang::cryin:

 

Kunne du ikkje sagt dette eit par dagar før? :wink: .

 

Lagt til: Kan eg eventuelt greie meg kunn med voks? Går det ann å improvisere og bruke grease eller liknande i staden for? Har lyst å komme i gong utan å kjøpe ein 5 liters dunk med slippmiddel som eg "aldri" kjem til å få bruk for igjen.

Redigert av Sinten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke en båtbyggar eller andre som bruker polyester som du kan få en skvett av?

 

Vet ikke hvor stor eller hvordan konsollen din skal sjå ut, men med glattpolert form, får du ut støpet likevel. Du skal vel lakkere den tilslutt likevel, så om du må sparkle litt, går vel det bra...

Link to post
Share on other sites

Supert :flag:

Bilvoks kan eg jo få tak i morgo den dag på bensinstajonen viss eg vil. Har forresten ei flaske med båtvoks ståande, men dette er den flytande varianten og ikkje den gode gamle sorten. Må det vere av den sorten som kjem i boks, eller trur du det kan funke med flaskevarianten også?

 

Er vel litt ute på viddene no som prøver å finne alternativ voks til den alternative voksen :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hmm... Sitter her og lurer litt ang. innstøpning av kryssfinerplater... Noen som vet hvor lang tid det tar før disse platene er helt råtne? Tar det 10 år, så er det jo ikke noe sånn veldig stress, tenkte jeg... (Grunnen til at jeg spør, er fordi alle boksne jeg har støpt i båten min, er støpt rundt kryssfiner...)

 

Jasså, du må lure inn noe treverk ja :lol:

 

Men ellers vil det råtne opp på sikt.

Det tar jo noen år, men treverket vil vel uansett fungere som en forskaling eller..?

Link to post
Share on other sites

ser ut som du vil støpe utenpå fineren din da bør du runde hjørnene godt, da polyesterfiberne ikke lar seg bøye rundt et skarpt jørne og smøre / male et jevnt lag med polyester uten matte og la dette tørke først. hvis du støper rett på et sugende underlag må du meisle det ut.. puss lett over for å ta de verste siga og bruk gjerne bilvoks, men da kan du ikke bruke gelcoat først (spiler ingen rolle siden det hadde havnet inni konsollen) pass på at forma kan demonteres innenifra for du vil neppe klare å trekke den ut uten en speilglatt overflate dvs uten bulker og groper.

 

ang innstøpt kryssfiner så hadde jeg for 3 år siden en viking 28 fra 1973 som gjennomgikk omfattende endringer, og den eneste råten i den var en takplate med trekk på dassen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...