Jump to content

Styrekonsoll, dyrt?


Sinten

Recommended Posts

Konsollet er festet med skruer rett gjennom skroget inn i den dobble bunnen. Det kommer noen dråper vann inn, men tømmer det ut bunnpluggen de gangene eg har båten på land i løpet av sessongen. (Det er ikkje mange desiliterne..)

nja skeptisk....

Du veit at viss det er skum mellom bunnane så kjem sansynlegvis aldri det vatnet ut att utan at du fjerner skummet. Dessutan ender du opp med ein båt full av hol den dagen konsollen ikkje er der lenger. det fungerer sikkert fint, men i lengda er det ikkje noko for meg å satse på, er derfor eg ikkje har denne løysinga som første val :nonod:

 

Hadde akkurat bror min her og han hadde eit forslag som gjekk ut på å støype fast to langsgåande glassfiberlister/beslag fast i bunnen og så feste konsollen til dei med gjennomgåande boltar som vist nedanfor.

 

Skisse_over_feste_forslag.jpg

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

nja skeptisk....

Du veit at viss det er skum mellom bunnane så kjem sansynlegvis aldri det vatnet ut att utan at du fjerner skummet. Dessutan ender du opp med ein båt full av hol den dagen konsollen ikkje er der lenger. det fungerer sikkert fint, men i lengda er det ikkje noko for meg å satse på, er derfor eg ikkje har denne løysinga som første val :nonod:

 

Den dagen det sjer har eg solgt båten dyrt til en sakkars tulling.. :flag:

Neida, tror ikke det er noe porblem. Båten er 85 model, og har styrekonsollet orginalt. Båten flyter meget pent og lett på den nøyaktige vannlinjen. Har bare de to pluggene åpne nå om vinteren. (Båten står innomhus)

 

Men det forslaget til "brur Sinten" såg ikkje domt ut, og eg tror eg hadde godt for det, hadde eg vert deg.. :cheers:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hva med å støpe fast 40X40 e.l. aluminiumsvinkler i bunnen av båten i stedet for glassfibervinkler med samme festesystem som vist? - Er i tillegg nysgjerrig på svaret ditt til Suzuki, tegninga var suverén....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

I staden for "glassfiberlist", tror eg du likegodt kan bruke ei lekte som du limer fast i bunnen av båten din. Med skikkelig avfetting og PL400, sitter dette som smurt!

Trur ikkje det vil ta så mange år før denne råtner vekk når den ligg i bunn på ein båt utan sjølvlensing.

 

Den dagen det sjer har eg solgt båten dyrt til en sakkars tulling.. :flag:

Det har du jo rett i :wink:

 

Har du laget den tegningen selv Sinten ? Åssen program brukte du ? Jeg er over-dårlig på tegninger...

 

Suzuki

Har faktisk laga den i paint som seilaren seier, ja :lol:

 

Men til dei meir avanserte teikningane brukar eg Qcad og Google SketchUp

 

:puke: Forresten... Enig i at motorene så fine ut, når de stod tørt... :wink: Se hvor lenge de kan svive når de står sånn. Sikkert lurt å teste!

Nei, du får finne deg ein anna "prøvekanin", :lol: tog du ann :wink:

 

Hva med å støpe fast 40X40 e.l. aluminiumsvinkler i bunnen av båten i stedet for glassfibervinkler med samme festesystem som vist?

Ja det vert jo både enklare og sterkare sannsynlegvis, trur eg går for den. Går jo ann å lime den til bunnen som eysteind seier og så støype den fast i tillegg. Har du noko formeining om kor tjukk aluminium eg treng til dette? Har metervis med vinduslister liggjande som eg kan bøye til. Har forresten fått tak i eit par bitar med 3 mm stålplate i dag som eg skal lage festebrakett for kontrollkabel til motor av.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Trur ikkje det vil ta så mange år før denne råtner vekk når den ligg i bunn på ein båt utan sjølvlensing.

 

Du kan jo bruke impregnert material. Fuger du rundt konsollen i tilleg vil det komme lite vann til her. Husk dreneringshull for det som eventuell måtte komme inn ved lekasje, kondens etc.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jo er jo alltids ein mogeligheit å bruke impregnert material, men eg skal nok ha opning anten framme eller bak til å ha batterikassa inni, så det kjem til å vere heilt open så vatn kjem lett både inn og ut.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ja ja da får du fuge rundt trevirket slik ay vann ledes bort fra det. Eller kanskje enda bedre, behandel trelekten med epoksy (lim flere tynne lekter på hverandre) Lim den til skroget med epoksy lim. Lag hulkil mot alle sider der konsollen ikke ligger inntil. Forbor for skruene som skal brkes til innfesting av styrekonsollen til trelekten. La disse hullene være 3-4mm større diameter på en skrunen som skal settes inn. Når "pluggen" har tørket forbor i senter av tidligere hull med en bor som har samme diameter som stammen på skruen. ( dette kan sikkert med fordel gjøres før epoksyen herder skikkelig)

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her kunne eg spart meg for mykje tid og arbeid :headbang::cryin:

:yesnod:

Men når denne var lagt ut var eg alt komt langt i gong med pluggen så då var det for seint å snu :wink:

Dessutan kjem eg nok til å spae ein del pengar på å lage den sjølv. Om eg så må kjøpe eit nytt 5 liters spann med polyester så skal eg likevell greie til halve prisen av den der. :smash:

 

Angåande ideen til Jon-Kåre så før eg sjå kva som vert enklast, raskast og billigast når alt kjem til alt. Veit at du vil eg skal bruke så mykje tre som mogeleg, men no har eg ein heil båt til som er av det :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

 

Veit at du vil eg skal bruke så mykje tre som mogeleg, men no har eg ein heil båt til som er av det :wink:

 

Tenkte ikke på bruken av tre her, tenkte kun en måte som gjør at du slipper å borre gjenom bunnen. Men litt mahogny/teak er vel ikke å forakte.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Men litt mahogny/teak er vel ikke å forakte.

Å neida, på ingen måte. Liker mykje betre å arbeide med tre enn glasfiber og polyester, men må ein så må ein. Og eg skal nok få lurt inn litt tre i denne båten også, i form av ein koppholdar eller flaggstang tenkjer eg :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

3 mm aluminium i hele lengden av konsollen, knekt i 60x40 hvis du har mulighet. Bredeste flanke ned i mot bunn. Limes eller støpes fast. Tilsvarende 40 mm flat aluminium støpes/limes fast på innsiden nede på konsoll. (Når tilpasset kapteinens høyde og godstilling på tofte :wink: ) 4 gjennomgående bolter på hver side i M6 med skiver og låsmutter til innfesting av konsoll. Husk å gjøre godt rent med Aceton før støping eller liming. Er aluminiumen ikke av oksidert type, altså blank, ville jeg mattet denne grundig ned først. OBS - bruk nye, skarpe bor når du skal i gjennom aluminiumen.

 

3mm stålplate til motorbrakett; -Er denne rustfri eller syrefast?

 

"... lurt litt tre inn i båten....." - Hva med en treskalle som liker mariner-motorer :lol: (sorry, kunne ikke dy meg :wink: Takk for bildet, forresten :lol: )

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

3 mm aluminium i hele lengden av konsollen, knekt i 60x40 hvis du har mulighet.

...

3 mm stålplate til motorbrakett; -Er denne rustfri eller syrefast?

3mm aluminium kan verte verre å få tak i, i alle fall gratis :wink:

Utan at eg har målt tipper eg at dei listene eg snakka om er 1,5-2 mm tjukk.

 

Den 3 mm stålplata til motorbrakett, er ubehandla "standar" stål :eek: . Så den må smørjast med eit eller anna.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Og eg skal nok få lurt inn litt tre i denne båten også, i form av ein koppholdar eller flaggstang tenkjer eg :wink:

Eller 5 kubber med ved, slik at du har noe du kan lage bål av... Det med mariner treskalle, var det ikke jeg som sa... Men om jeg mente det...? :wink:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Sitter å lurer på om eg skal bort å smøre "primerlaget" med polyester på pluggen no, men vil dette funke med ein temperatur på -6°? Treng jo ikkje vere topp herding styrkemessig men vil det herde i det heiletatt? Er litt ivrig etter å komme i gong nemlig...:yesnod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Polyester må ha 15+ grader for å herde. Elles blir det bare seigt. Men går jo fint å varme konsollen opp! en rekke "soler" (lyskastere) i passe avstand og kanskje en varmeovn.

 

Har selv støypt inne i båten i 8 kuldegrader. Klarte fint 20 grader på innsiden, men det var uten utlufting og maske. Var bare såvidt eg traff stigen da eg skulle gå ut av båten!

 

Prøvde også å støype i kjelleren, men dette anbefales ikke. Alt luktet og smaket poylester i flere uker etterpå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...