Jump to content

Styrekonsoll, dyrt?


Sinten

Recommended Posts

Flotters, då har eg jo arbeid ei god stund framover sjølv om eg ikkje skulle få tak i voksen med ein gong.

 

Håper berre polyesteren har overlevd vinteren. Går det forresten an å støype i sånn temperatur som et er no om dagen, må eg i så fall bruke ekstra herder?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
nei, den jeg så, var beregnet til å sitte overskrevs over, altsåen Jockeysal type.

 

Vet hva du mener. Skulle gjerne vist om en slik. Har selv den rørmodellen (rattstamme) og har vært i tenkeboksen. En ide som ikke er ferdigtenkt, var å koble rattstammen på en eller annen måte til f.eks. en lang baugstige som kanskje 2 personer kunne sitte påskrevs over. Med en påskrudd soft sitteplate. Så var det sidekreftene da. Bakre feste i aluminiumsdørken?? Har en 14 fots Zodiac.

 

Tenke.. tenke... :crazy:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Fikk du gjort noe?

Har komt i gong, men er langt i frå ferdig, men den byrjer å ta form i alle fall :yesnod:

Bilde005.jpg

Bilde004.jpg
Vart kanskje litt for "djup"?


Har oppdaga at det er så pass mykje arbeid i å lag form at når den er ferdig kan eg like godt byrje å masseprodusere, då kan eg jo tjene litt pengar på "galskapet" :lol:

Link to post
Share on other sites

Så ut som du hadde et fint verksted også.. :rolleyes:

Missuneleg? :wink:

 

Kjem nok til å bli enno meir forsika dette prosjektet, er eg redd :nonod:

Har fått "spybyo" og kaster opp kvart 4. tastetrykk :puke::cryin:

 

Men konsollen skal nok bli bra til slutt ja :yesnod:

 

 

Lagt til:

Her kunne eg spart meg for mykje tid og arbeid :headbang::cryin:

Redigert av Sinten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Missuneleg? :wink:

 

Kjem nok til å bli enno meir forsika dette prosjektet, er eg redd :nonod:

Har fått "spybyo" og kaster opp kvart 4. tastetrykk :puke::cryin:

 

Men konsollen skal nok bli bra til slutt ja :yesnod:

Lagt til:

Her kunne eg spart meg for mykje tid og arbeid :headbang::cryin:

 

Offdå! Der røyg den helgen og.. :nonod: Du får ha god bedring Sinten... :flag::flag:

 

 

Du må ikkje tenka på den konsollen på finn. Din blir sikkert bedre.. :lol:

 

Missunelege på verkstedet ja!

Det kan eg godt innrømma! Vårt "arbeidsrom" e blitt et rotehål uten like! (bruker det også som lager av alt som burde kastes, men ikke vill kaste :crazy: ) Har hatt plander om å bygge ut en verksted i lange tider, men det er ikke så lett på en bitteliten tomt i Stavanger :cryin::cryin:

Sko ha flytta te landet :smash:

Link to post
Share on other sites

Offdå! Der røyg den helgen og.. :nonod: Du får ha god bedring Sinten... :flag::flag:

Heldigvis ikkje heile helga :flag: .

Føler meg betre i dag, og tok med meg konsollen ned i båten for å sjå korleis den tok seg ut. Eg synst ikkje den såg så aller verst ut, men den stakk 15-20 cm over ripa på båten så det kan kanskje sjå litt snålt ut for dei som ikkje er like innhabil som meg :wink: . Lurer på om eg skal kutte av 10 cm i bunnen, men dette kan eg jo like godt kutte av når konsollen er ferdig støypt, i staden for å kutte av pluggen. På den måten får eg jo litt lenger tid å gruble på også.

 

Har ei flaske med sånn her ståande som eg tenkte kunne gjere nytten som formvoks når eg kjem så langt, men ser no at den er tynn som vatn. Er vel eigentleg denne "gamaldagse" sorten eg skal ha?

 

 

Her er eit par bilete:

 

Bilde001.jpg

Beklager dårleg bilete. Det var veldig mørkt i naustet og mobilkameraet mitt er ikkje akkurat det beste i verda.

Ser dette for høgt ut?

 

 

Bilde021.jpg

Og eit lite bilete til rago og Boywonder :lol:

Link to post
Share on other sites

Ser dette for høgt ut?

 

Kansje det ser høyt ut, men det kommer litt ann på hvordan du vell ha det. Her er et bilde fra Withen min..

wirth.jpg

 

Her ser du konsollet ikke er stort høyere enn skottet på båten, og skottet på Withene er jo ganske lave.

Ser ser kansje finere ut når konsollet er laft, men jeg får vondt i ryggen av å kjøre lengre distanser (1-2 timer..)

Dersom du skal lang, kan det væren ein fordel av den er høy. Men hvis du vill at båten din skal være tøff, så kan du kansje beskære den litt..

 

PS. Ja eg veit at det står Yamaha motor på :cryin::cryin: Men eg fekk den billig å det er det som styrer i min alder :drink:

Redigert av Seilaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, Sinten! Motorene dine står blanke og pene oppstilt tørt og godt! - Slik skal det være :yesnod:

 

Jeg syns personlig at konsollen slik den er plassert nå blir for høy. Det er ikke særlig pent når den stikker langt over ripa på båten. Det du også må tenke på er kjørestilling når du styrer. Det ikke mye behagelig å ha rattet for langt nedenfor knærne heller :nonod: En annen ting du kan benytte for å bedre rattstillingen er en vinkelbrakett til styresnekka som endrer vinkelen på rattet med 20 grader. (Kjøpes, ca 250kr. )Jeg brukte det på min 45 graders konsoll og fikk en bedre kjørestilling. Her bør du prøve deg litt fram... Ellers ser pluggen grei ut den :flag: Med tanke på innfesting; hva gjør du der? - Lager falskant eller bruker Alu-vinkler?

Redigert av rago63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjå der var de ja :flag:

 

Høgden på konsollen din Seilaren såg jo fin ut, kor høg er den? Men det vert jo eit spørsmål om "komfort" framfor utsjåande, den høgde som var no verka i allefall veldig behagelg, men det er mogeleg at eg kan kutte av 5-10 cm utan at den vert noko ubehagelig.

 

Til feste har eg først og fremst tenkt på falskant som du kaller det for rago, men i og med at eg ikkje har bestemt meg for høgde enno så vert nok denne kanten støypt på etterpå og er ikkje tatt med i pluggen. Men korleis denne kanten skal festast i botn veit eg ikkje. Gjennomgåande boltar går jo ikkje, og sjølvgjengande skruer heng vel dårleg, samtidig som eg lager hol i dobbeltbunnen som nok ikkje vert 100% tett sjølv med ein god klatt sika rundt. Alternativet må jo vere å støype fast ein finer bit i bunnen som eg kan skru den fast i eller liknande. Korleis er konsollen din festa Seilaren?

Link to post
Share on other sites

Hei sinten!

 

Båten står i ein love på Sandnes nå, så jeg vet ikke helt hvor høy konsollen er, men den er ikke mer enn ein 50 cm på det høgaste trur eg..

 

Er noen bilder fra vårpussen i fjor.

Der_konsollet_skal_staa.jpg

Konsollet er festet med skruer rett gjennom skroget inn i den dobble bunnen. Det kommer noen dråper vann inn, men tømmer det ut bunnpluggen de gangene eg har båten på land i løpet av sessongen. (Det er ikkje mange desiliterne..)

 

Inni_konsollet.jpg

Her et bilde fra deler av den innvendige delen av konsollet. Du ser hvordan kanten, der skuene festes er er støpt.

Den planken satt jeg inn en sommer girspaken datt av når eg ga gass. Så går skuene fra giret gjonnom konsollen og inn i fjølen.

 

Konsollet.jpg

Her er heile konsollet.

Et heilt standard og orginalt konsoll trur eg..

 

Hvis denne siden virker er det flere bilder her..

 

:flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...