Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier

Ingar

Recommended Posts

Alt skal prøves.

Ved frakobling av gul til forbruk + så faller spenningen på start og over B+ og - på dynamo faller ned til ca 1,5 V. Kobler jeg på igjen gul, alt mens motor går kontinuerlig, så stiger spenningen igjen.

Koblet tilbake de to røde til B+, som tidligere ble koblet fra og bare koblet med hverandre. Disse ser ut til å gå til startmotor og videre til hovedstrømbryter motor og videre til batteri samt startrele. Da falt spenning B+ og - med 0,1 V til 13,55. Spenningen på start gikk opp med 0,6 til 13,5 (som samsvarer med spenningstapet over skillediode). Spenning på forbruk falt med 0,1 V til 12,7. Ved frakobling av gul fra forbruk falt spenningen på B+ og - samt start, men bare med ca 0,1 V.

Jeg begynte å demontere dynamo og kom fram til den siste skruen som holder regulatoren m/børster og da ble torxhodet rundt. Dynamoen må derfor ut for å sjekke dette. Gjør det i morgen hvis ingen har en bedre ide.

Lampesjekk, turteller etc kom tilbake etter å ha koblet på den brune.

Bavaria 32 Sport finnes snart på FINN ;-(

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Brigg skrev 43 minutes ago:

Dersom D+ ikke er tilkoblet er dynamoen avhengig av forhøyet turtall før den starter ladingen (selvmagnetisering). Dersom dynamoen ikke ladet kan dette forklare at du ikke fikk opp spenningen når gul senseledning var frakoblet.

Prøv å koble til D+ slik at du er sikker på at dynamoen starter å lade, så kan du koble fra gul sense igjen og se om spenningen stiger til 15V. 

Brun var tilkoblet D+ under testingen i mitt forrige innlegg.

Tidligere har jeg fått lavere spenning ved høyere turtall.

Nå må jeg avslutte for dagen. 

Igjen tusen takk for all hjelp dere gir. Har ikke kommet i mål, men det er i hvert fall ikke pga manglende støtte og hjelp.

D5L

Du har vel prøvd før, men neste gang hadde jeg koblet SB motor som BB motor, altså originalt VP opplegg, helt uten skilledioden. Ikke bruk dioden som kontaktpunkt heller. Det blir jo ikke ordentlig hvis ikke dynamo gir det den skal samme hva som kobles til den, og det blir litt forvirrende med målinger overalt, og verre og lokalisere hvor feilen er når dioden brukes. Og pass på at ladekabel alltid er tilkoblet før oppstart, men det er du sikkert klar over. Lykke til i morgen.

hegra skrev for 6 timer siden:

Du har vel prøvd før, men neste gang hadde jeg koblet SB motor som BB motor, altså originalt VP opplegg, helt uten skilledioden. Ikke bruk dioden som kontaktpunkt heller. Det blir jo ikke ordentlig hvis ikke dynamo gir det den skal samme hva som kobles til den, og det blir litt forvirrende med målinger overalt, og verre og lokalisere hvor feilen er når dioden brukes. Og pass på at ladekabel alltid er tilkoblet før oppstart, men det er du sikkert klar over. Lykke til i morgen.

Takker Hegra.

Dette har jeg også grublet meg frem til at jeg skal gjøre før jeg demonterer dynamoen.

Nå må det ikke glemmes at selv BB heller ikke har den ønskede ladespenningen på over 14 V.

D5L

STB dynamo er nå koblet likt med BB med unntak av at STB har gul ledning på startbatteri + mens BB har på dynamo B+.

STB er nå altså ikke koblet til skillediode hverken til diode eller fra diode og til startbatteri. 

Alle målinger gjelder nå startbatteri. 

Før start 12,93 V

Etter start kryper spenningen oppover til 13,67 V etter ca 2 minutter gange på tomgang ca 600 rpm

Kobler gul kabel fra batteriet med voltmeter på. Spenningen faller umiddelbart 0,2 V og fortsetter deretter å falle med omtrent samme hastighet som når den stiger etter start.

D5L

Ser ikke lovende ut. Det virker som den blir latere og latere. Men jeg vet ikke hvordan den skal reagere når senseledning kobles til og fra under gange. Det har aldri jeg prøvd. Men det er jo tydelig at den slutter og lade straks du kobler sensekabel i fra. Multimeteret ditt er vel heller ikke så galt, da du måler en temmelig høy hvilespenning før start. Om det hadde vist 0,5 volt for lite ville du hatt en hvilespenning på 13,43 v og det er nesten umulig å ha så høy hvilespenning på et batteri over tid.

Jeg tror jeg hadde etter hvert vurdert og fått den ut og på verksted for test, og kanskje tatt med dioden også bare for å konstatere om den er ok eller ikke. Mulig andre her har forslag, og det er som du sier ikke så veldig mye bedre med BB heller.

Et lite håp kan jo være å sjekke B-. Sjekk at alle de sorte kablene på venstre side på bildet sitter godt. En av de går til gods eller batteri minus og den er viktig for det er ikke sikkert at dine dynamoer er jordet gjennom festeboltene slik det vanligvis er gjort.

Men jeg nekter nesten å tro at det er feilen for da skulle du nesten hatt problem både med start og stopprele da disse får batteri minus fra samme kontakt.

Redigert av hegra (see edit history)

Hvis Seatronic lå på vei fra jobb, så er det noe som heter Høiden bil og båtelektro i Moss også, som tester og reparerer dynamoer. De gjorde hvertfall for noen år siden, så jeg regner med at det går fortsatt. En mulighet for å få sjekket dynamoene hvertfall.

Jeg ringte Høiden Bil og Båtelektro i dag morges og de kunne sjekke i løpet av dagen. De har gitt beskjed om at regulatoren på stb var defekt, men bb var ok. Den ga imidlertid kun 14,1 V mot påstemplet 14,2. Ny regulator kostet ca 750,- og det var gunstig å bytte begge da den nye lader med 14,5 V. De hentes i morgen tidlig. Skilledioden var ok.

Planen nå er montere dynamoene med denne koblingen:

BB med orignal kabling via starter etc.

STB med kabling til skillediode og derfra til start og det gjenværende forbruksbatteriet.

Kjører så med dette opplegget til jeg kommer fram til hva jeg ønsker og har råd til å gjøre med resten.

Først kommer å bytte ut skilledioden med noe som ikke stjeler 0,5 V, feks https://seatronic.no/quick-ladeseparator-160a

Jeg må også øke forbruk fra dagens ene AGM på 240 Ah. Ett nytt tilsvarende koster ca 5.000,-. Det er litt rimeligere å kjøpe to vanlig bly på ca samme kapasitet.Ved å gå for to vanlig bly kan jeg behodle dagens AGM, som jeg ikke kan være helt sikker på statusen til, og bruke det til feks ett dedikert kjøleskap.

Vurdere å koble over to ankervinsjer og baugpropell til forbruk.

Vurdere å koble begge start til en bank.

Montere forbruksmåler a vegnet type. Anbefalinger ønskes.

Men først få det på igjen og rapportere til alle dere som har vært så hjelpsomme så langt.

D5L

Fantino skrev On 5.6.2017 at 16.13:

Det er et eller annet i systemet her som ikke funker som det skal. Dynamo skal gi på som f når senseledning er frakoplet.

Med dine ønsker og oppsett så mener jeg det kreves kunnskap for å få ting til å vare. Eneste mann jeg vet kan dette er Jørg Becker. Mange som kan dette men jeg vet ingen andre en Jørg som kan dette med å få ting til å vare. Anbefaler deg sterkt å kontakte han. Han er her på BP også, men tror han har ganske mye å gjøre om dagene, men ring han. Kontakt info finner du på tbbecker.no 

Jeg har med stort hell brukt han og han har aldri "stengt". Selv ikke helligdager :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Ser ut til det ordner seg da. At du taper 0,5 volt ved bruk av dioden stemmer, men jeg har 14,4 på begge utgangene (batteriene) og da ligger det på rundt 14,8 på inngangen. Om det er gjort noe med min dynamo tviler jeg på, men det kan jo hende. Du får måle hva du får på din når du setter den inn.

Kjellg skrev 1 minute ago:

Med dine ønsker og oppsett så mener jeg det kreves kunnskap for å få ting til å vare. Eneste mann jeg vet kan dette er Jørg Becker. Anbefaler deg sterkt å kontakte han. Han er her på BP også, men tror han har ganske mye å gjøre om dagene, men ring han. Kontakt info finner du på tbbecker.no

jeg har med stort hell brukt han og han har aldri "stengt". Selv ikke helligdager :) 

Jeg har vært i kontakt med han ifb problemet med ladingen og har han ogås til vurdering. Spørsmålet er om man bare skal spørre en person og følge det rådet eller spørre flere og som "garantert" har forskjellige løsninger :-)

D5L

Bellil skrev 4 minutes ago:

Jeg har vært i kontakt med han ifb problemet med ladingen og har han ogås til vurdering. Spørsmålet er om man bare skal spørre en person og følge det rådet eller spørre flere og som "garantert" har forskjellige løsninger :-)

For meg som ikke er oppdatert på dette med lading og batterier så har han hjulpet meg utrolig mye. Svarer alltid innen et par timer på Mail. Mange som har kloke svar her i denne tråden, men ikke mange som har nevnt temperatur kompensasjon.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Sitat

Vurdere å koble over to ankervinsjer og baugpropell til forbruk.

Vær obs på at her går det store strømstyrker slik at du bruker grove nok kabler. Da jeg monterte baugpropell i våres 4m unna batteribanken, la jeg 95 kvadrat kabel for å få full spenning og max strøm til trusteren. 95 kvadrat kabel er tykk som en tommelfinger og ikke billig. Og kobler du dette til en forbruksbank, så må den ha mulighet til kortvarig stort strømtrekk. Selv har jeg 2 slike semitraction batterier i parallell som kan gi 1000A CCA hver..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 17 minutes ago:

Vær obs på at her går det store strømstyrker slik at du bruker grove nok kabler. Da jeg monterte baugpropell i våres 4m unna batteribanken, la jeg 95 kvadrat kabel for å få full spenning og max strøm til trusteren. 95 kvadrat kabel er tykk som en tommelfinger og ikke billig. Og kobler du dette til en forbruksbank, så må den ha mulighet til kortvarig stort strømtrekk. Selv har jeg 2 slike semitraction batterier i parallell som kan gi 1000A CCA hver..

Oops. Skrivefeil. Anker og baupropell står på forbruk i dag og vurderes å flyttes til start.

Slik det er i dag har jeg opplevd at ankeret går veldig tregt opp og at det er lite fart i baupropellen fordi forbruk har vært nesten tomt.

Først få det til å virke slik det skulle ha virket og så er det en telefon og e-post til J. Becker for løsningsforslag og evt handel.

D5L

Flott at det ser ut til å ordne seg nå, Bellil. 

Når du nå får skikk på ladingen igjen så er det sikkert fristende å oppgradere med nytt ekstra batteri igjen så snart som mulig, men tygg litt på det først.  Hvis jeg forstår rett så har stb dynamo servet nesten 500Ah med AGM batterier tidligere?  Det er for mye for en 60A dynamo.  Det er ikke umulig at dette har vært en medvirkende årsak til at dynamoen har sviktet, og at det ene batteriet deretter har paiet pga. manglende lading.  Er ikke sikkert at det gjenværende batteriet er helt på høyden lenger heller da.  Hvis du bare setter inn en ny stor batteribank så risikerer du å repetere hele problemstillingen, dvs. at du kanskje har batterier/dynamo i noen få år før problemene starter opp igjen.  Kanskje ennå kortere nå som du øker ladespenningen og dermed dynamobelastningen. 

Hvis det er senseledning på den nye regulatoren så får du inntil 14,5V fremme ved batteriene, og da vil 500Ah AGM belaste dynamoen til 100% av dynamokapasiteten inntil batteriene er 90% fulle.  Støtter rådet om å ta en prat med fagfolk, for det er sannsynligvis flere ting som kan og bør endres for å få ladingen av en sånn batteribank til å fungere bra.

edit: ser at du har tenkt til å snakke med fagfolk ja, det er bra :thumbsup:

Redigert av StorStas (see edit history)

Jeg støtter Ingar sitt forslag når det gjelder evt endring av opplegg. Felles startbatteri/bank, og slipp begge dynamoer løs på en sulten forbruksbank. 

Hvis du bruker skillerele, slipper du spenningsfall, og det er vel rimligere enn diode uten spenningsfall også.

• 1 måned senere...

En liten sit.rapp.

Kjøpte inn en Victron BMV-702 batterimonitor og det er vel det første jeg burde ha gjort.

Har satt inn to nye 235 Ah vanlige bly/syre-batterier til forbruk.

Har en Quick landstrømlader med tre utganger.

STB har ny dynamo, tilsvarende original 60 A, og denne lader bare eget startbatteri, som nå også går til baugpropell. Målte 13,4 V ubelastet i går etter noe ca 1 time gangtid.

BB har original dynamo og lader eget start og forbruksbank. Det går noe strøm til forbruksbank, men tilførselen er under drift lavere enn forbruket. Dvs at den aldri kommer opp i 10 A til forbruk. Victron viser nå 12,88 V på start.

Når landstrøm kobles til går det i overkant 30 A til forbruksbank og så synker denne til under 1 A etter en tid avhenging av hvor nedtappet forbruksbanken var.

Konklusjonen er at jeg kan være ute i to døgn før landstrøm er nødvendig og det klarer jeg meg greit på inntil videre.

Er i Strømstadområdet nå så jeg vurderer å bare kjøpe en https://www.seasea.se/skiljerelä-m-35cm-kabel og koble denne etter manualen og kutte ut dagens skillediode. Det blir uansett ikke mange gangtimer den kommende uken, men landstrøm finner jeg i hvert fall hver tredje dag.

God båtsommer.

D5L

• 4 måneder senere...
Sitat

Ser ut til at du har samme koblingsfeil som enkelte andre har hatt. Jeg skrev at det på B+ kontakten bare skal være en kabel og det er ladekabelen som går til inngang på skilledioden. Du har vel minst to ut i fra bildet. Det er riktig i forhold til VP sitt koblingskjema, men når skillediode settes inn skal dette bygges om og det er trolig ikke gjort riktig.

En annen ting bare så det ikke blir misforståelser når skilledioden er tilkoblet : Den gule senseledningen skal ikke innom noe sted. Den skal gå direkte fra dynamo til forbruksbatteri(ikke innom B+ på dynamo).

Finn ut hvor mange kabler som er tilkoblet på dynamoens B+ kontakt.

Redigert 4.Juni av hegra

Jeg har også en Bavaria 32 Sport fra 2005 med samme problemer som Bellil har oplevet. Og ved at læse denne tråd (flere gange) er jeg kommet til samme konklusion som Hegra. Kablerne ved dynamoen skal frakobles, så det kun er kablet til skilledioden, der sidder tilbage på B+ 

Mit spørgsmål er nu: hvordan virker skilledioden i praksis? Sender den en ladestrøm ud til begge batterier på en gang, eller er det fordelt efter behov (udgang 1 får først strøm og dernæst udgang 2) 

Og hvorfor skal det gule sensekabel sidde på forbrugsbanken? 

Håber mit " danske sprog" giver mening :-)

Skilledioden(e) er dumme og kan ikke fordele noe som helst. De fungerer som enveisventiler for strømmen slik at den ikke kan flyte motsatt vei og feks tappe ned startbatteri fra forbruk ol. De vil gi litt ulikt spenningsfall avhengig av hvor mye strøm som går gjennom. Senseledning bør står rett på forbruk, da forbruksbank typisk trenger mest lading. Når senseledning koples direkte vil den kompensere for spenningsfall en får i skilledioder.  Husk bare å ha begge hovedbrytere på ved oppstart. Hvis ikke kan ladespenning bli veldig høy.

• 1 år senere...

Ingar startet denne utmerkede tråden i 2006.... 

Jeg har tatt en båt på land og har tenkt å gi deler av det elktriske opplegget litt pleie.

Jeg har en dieselmotor m 70A dynamo og skal ha 2 batterier. Ikke kjøleskap eller noe stæsj som tar mye strøm. rett og slett 2 batterier for sikkerhetens skyld.

Er det fortsatt denne uttalelsen fra 2006 som gjelder?  (ref tråd #1, eller utsnitt av tråd #1 nederst i dette innlegget)

Er VSR og DVSR i braksis det samme ?

Ønsker å bruke 2x 105A startbatterier, BEP DVSR'n jeg vurderer klarer 140 A trenger jeg en større en ?  

Dette er utenfor min komfortsone så jeg blir glad for alle råd, tips og utstyrserfaringer

image.png.da99cbe8b6f07377dc27f40091455d37.png

Redigert av dieselfan (see edit history)

DVSR er en "versjon 2" av VSR som kan slippe strøm igjennom i begge retninger, sammenlignet med den eldre VSR som (så vidt jeg vet) bare åpnet en vei. Det åpner for at man kan koble solcelleregulatorer direkte til forbruksbanken og få toppet forbruksbanken i samme slengen.

Hvor stor er dynamoen? Det er utslagsgivende for om (D)VSR holder til ditt bruk.

En annen detalj med DVSR er at den kan skrus helt av slik at den ikke bruker noe strøm.

Hei Komodo,  ...du viste kanskje ikke at jeg også har en Draco :-)  den er sliten, har hatt det tøffft og trenger nytt el-opplegg.

Båten skal ikke ha noe luxus alså ingen store forbrukere. Men jeg skal kunne klare å komme meg hjem fra Hvaler eller Skagen on dynamoen klikker eller jeg har glemt strømbryteren en natt eller to...  

Ønsker derfor to startbatterier a  105A. Det ene skal fungere bortimot som nødbatteri. 

Har fått tips om denne BEP VSR eller DVSR.

Jeg skal i tillegg ha lader på landstrøm, bør jeg ha en eller to kanaler i laderen?

Når det gjelder strøm så er jeg så ukomfertabel at jeg blir løs i magen og i natt sov jeg dårlig fordi jeg brøvde å tenke ut hva som er beste løsningen... uten å ha peiling på hva jeg trenger....

Jeg ønsker noe bombesikkeret- så enkelt som mulig....   hva bør jeg velge ???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...