Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Og en kollega spurte ordrett på Skype etter jeg fortalte om dette her:

"The rest of europe" ringer i så fall først til enten produsentene eller dems forhandlere.

Hvorfor henter seg da Norske og Svenske hjelp av en som vel riktignok er allerede kjent for ikke å like Sterling?

Og siden begge land er store og det finnes så mange havner, byer og kunder der,

hvordan er da han tilfeldigvis på akkurat den havn i Sverige?"

Det er ikke min erfaring når det gjelder båt for en båt er ofte sammensatt av flere fabrikate / komponenter og de færreste produsentene har et servicenettverk. Når det gjelder radiostøy så kan dette være litt tidkrevende å finne ut av, og det blir litt enklere å finne feilen om man har erfaring og en spektrumanalysator. Sterling satser jo på å selge billlige varer billig og bruke minst mulig penger på reklame og fortjeneste til et forhandlernettverk, og det ville forundre meg om det fantes en Sterling forhandler med kompetanse på feilsøking etter radiostøy med en spektrumanalysator.

Hvilke telefonnr. ville du at båteieren eller båtprodusenten skulle ringt i dette tilfelle?

 

Når det gjelder AB saken så er jo denne en switchet enhet, og det første jeg ville lett etter var om jeg kunne finne noen høyspentpiker eller en overlagret sinus på DC utgangen.

 

Heldigvis har jeg en spesialist å ringe til når jeg står fast, for som sagt er ikke radiostøy det enkleste å finne ut av. Det ville nok vært enklere om Sterling laget VHF, for da kunne det jo ikke oppstått feil.

Link to post
Share on other sites

Du mener du ikke tar ansvar utover de Mr.Sterling dekker i England? :lipseal:

Du skulle kanskje tar deg på egen nese siden du sier at du ikke kan selge utstyr

hvis ikke du får dekket alle kostnåder av leverandøren inkl. ommontering og reisekostnåder.

 

Jeg sier bare at jeg ikke trenger noe ekstragarantier fra produsenten i det hele tatt og at ikke jeg fremkaller

et market for kollegaer som bare soler seg i andres arbeid.

 

Hvis du prøver å bruke de små gråe litt mer da husker du kanskje at også jeg driver to firmaer

og at jeg serverer i fire land med salg til nå ni land.

 

Høres også viktig ut, ikke sant?

 

Disse få reklamasjoner som finnes kan jeg i verreste tilfelle dekke alene,

men det behøves ikke fordi Sterling dekker også det hvis jeg bare sier at det er rettferdig krav.

Og du glemmer en ting til:

Utstyr fra Sterling kan stortsett det samme men koster bare maks. 50% av det du selger.

Derfor kan dette betales uten at man først må sende kona til jobb.

 

I disse tider våger jeg også å tvile på om en får det han betaler.

Først er alle komponenter billige og det andre er at inntektene øker proporsjonalt til salgsprisen.

For materiellet blir det derfor ikke brukt mer penger i samme forhold siden produksjonskalkulasjonen begynner der.

Slike samlikninger er det samme som med bil, jo større desto mer gjeld følger.

Men kvaliteten og bruksverdien blir derfor ikke bedre.

Slutt om det her, men det gjelder alle produsenter.

 

Ang. feilen du snakker om forstår jeg nå ikke helt.

Det jeg skjønner er at du snakker om en båt, som er 2 uker gammel, anlegget ble feilmontert av båtprodusenten

og "boksen" du mener ble levert i Sverige?

 

Alle apparater på kloden er i form av en boks.

Men dette her kan vel ikke forveksles senest når man undersøker selv eller driver sånt yrkesmessig.

Du skulle altså bli enig med deg om du har undersøkt og frakoblet noe eller ikke.

 

AB-laderen har bare et så kalt "Dome Senses" og den kobles kun til sekundærbatteri så sant det finnes spenningsfall.

Er eksternt regulatoren koblet dit da er det feil, men øddelegger ikke noe siden regulatorer ikke sender men senser.

Det som kan skje er at din eksterne får et feil signal siden den da i så fall senser på sekundærspenningen.

Men hvis din regulator senser på noe som har økt spenning allerede da kan man senest der lure om båteieren er helt med.

Men så enkelt kan det noen ganger være.

 

Neste som finnes med betegnelsen "Sense" er PSR-relé.

"Sense" der er en tilkobling for nettopp eksterne regulatorer og dynamoer med ekstern sensledning.

Selve sensen ligger paralellt på inntak, som er så klart også tilfelle ved bruk av alle andre relé/batterivelgere-vendebrytere etc. slik at sensen ikke mister kontakt til batteriet som er tilkoblet B+.

Og hvis det er vanskelig å forstå da skulle montøren bytte sin jobb.

 

 

Til det du sier, Ole Petter.

Du glemmer at jeg også bare er en nesten vanlig forhandler,

jeg har ikke noe aksjer i verken andre bedrifter eller Sterling.Ltd

 

Men jeg ville gjort det samme, bare at jeg kan måle for å finne det grøve selv.

Men det du prøver å henvise til er litt langt bort av realiteten.

Hvor mange telefonnumrer og forhandler vet du om som kan analysere sånt?

Skal du utale at andre produsenter har en servicenettverk som inkluderer mange forhandlere med denne kompetansen?

 

De som jeg vet om ligger fordelt over landene og ligger vel alltid på feil stedt når man får trouble underveis.

Bortsett det er det ikke noe daglig problemstilling,

faktisk i dette tilfelle (og i så fall) den første AB som jeg vet om.

 

En annen sake som stinker for meg siden det er så ofte uttalelsen som svever gjennom så mange av deres innlegg.

"Sterling satser på å selge billige varer billig".

 

"Billig" er litt noe annet for meg og ser man riktig på det som du kaller bedre

da er det nesten det samme innhold fordi det kommer fra en og det samme planeten.

 

Men er det ikke kundevennlig å selge slike varer til en forholdsvis "billig" pris

enn å produsere billig og å selge dyrt som jeg antyder litt lengre opp?

 

Og siden det er om og om det samme tenor fremkalles det også en liten motangrep

med spørsmål om kjære Dere i det hele tatt har noe idee om noe reklamasjonstall

at dere våger å påstår slik eller utalelser som dere skriver mellom liniene?

 

Bare for å stille dette klart:

Dere, du og Servicemannen, er faktisk de eneste to her som forteller i en råd om dårlige egenskaper og problemer.

Samtidig innrømmer Dere at Dere verken selger eller har dyper erfaring med disse komponenter,

som går så langt at ikke en gang en Servicemann som jobber på dyre båter nøyaktig vet hva han hanterte.

 

Videre tilatter jeg meg å hevde at Dere ikke vet det minste om salgstall fra Sterling,

ellers måtte Dere bare innrømme at produkter fra Sterling.Ltd er på vei å bli mest solgt på hele kloden.

Pga. priser? Vel ikke, som du vet finnes det alltid billigere eller andre løsninger for alt.

 

Omvent vet Dere sikkert ikke noe om reklamasjonstall i det hele tatt.

Men jeg vet og derfor selger jeg disse produkter helt avslappet.

=> Mange hundre BP-medlemer har også veldig gode erfaringer og bare noen veldig få hadde noe å reklamere på.

=> Flere tusen av allerede bare mine kunder sier ikke noe annet og anbefaler både Sterling og meg.

- Bevis: Egne fortsatt økende salgstall med reklamekostnåder av bare ca. 8000,- kroner => fordelt på 6 land.

=> Mange titusen people over hele verden er komplett tilfreds med det de bruker og det ser ikke ut som at reklamasjonslagret hos Sterling er større enn varelagret.

Tvert imot skjer det faktisk oftere at også varelagret blir utsolgt fordi produksjonen ikke klarer å etterfølge.

Result: Sterling bygger nå en egen fabrikkdel i England for å kunne reagere raskere på svinginger.

 

Tekniske grunn kan i hvert fall ikke jeg se, ellers ville man sikkert høre mer enn bare et paar stemmer her.

At prisene stemmer og Sterling ikke må opp for å kunne betale både

en hær med selgere som delvis ikke vet hva de gjør

og endløs dyre reklameaktiviteter på kundenes bekostning er vel heller ikke noe teknisk feil.

 

Hvordan kan altså Dere påstår at det er noe galt i det hele tatt? :smiley:

 

 

Welcome to my reality, it´s simple & working. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Welcome to my reality, it´s simple

 

Det er vel nærmest en selvmotsigelse, med såå lange innlegg? Mulig din reality er simple, men "view on reality" neppe særlig objektiv (?)

 

-Er det virkelig så enkelt at de som står bak de dyrere merkene er griske, og deres kunder dumme reklameslaver, og dermed "end of discussion"?

 

Neppe.

 

Beklager at jeg kommer med et lite konstruktivt innlegg, men nå tror jeg du undervurderer folk, Joerg.

 

Live and let die live! :seeya::cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvilket folk mener du, Farco?

Det er ikke jeg som undervurderer folk,

men det finnes noen folk som overvurderer enkle ting og seg selv bare pga. at de mener at "Mercedes" er best pga. navnet sitt.

Bortsett men kanskje akkurat pga. det mangler noen i tillegg kraftig toleranse.

Og det er liksom det samme som å trykke på min røde knappen.

 

Mener du at det jeg sier ikke stemmer?

Be my guest, vis gjerne det motsatte også ang. det jeg sier om Sterling.

 

:smiley:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å klage på dyslektikere eller folk med utenlandsk opprinnelse, men det er enkelte ganger vanskelig å skjønne poenget til enkelte her inne.

 

Tror det ville ha hjulpet om skribenten hadde lest igjennom sitt eget innlegg noen ganger før man postet, for å luke ut feilstavinger og ufullstendige setninger.

 

En kompis av meg med dysleksi har god hjelp i å skrive innlegget i f.eks. MS Word først, for deretter å lime det inn i innlegget. Får da hjelp av programmet til å luke ut de fleste feil.

 

Poster dette her, for det er her det er meget "høyaktuellt"

 

Ta dette som et velmenende råd, og ikke kritikk...

Link to post
Share on other sites

Tror det ville ha hjulpet om skribenten hadde lest igjennom sitt eget innlegg noen ganger før man postet, for å luke ut feilstavinger og ufullstendige setninger.

Synes heller vi skal la den oppfordringen gå til ALLE! :smiley:

Minner om at det finnes gratis stavekontroll til nettlesere, f eks skrives "høyaktuelt" med én l... :wink:

Er vel bare IE som ikke har dette i dag. Fungerer iallfall svært bra i Firefox.

Link to post
Share on other sites

Synes heller vi skal la den oppfordringen gå til ALLE! :smiley:

f eks skrives "høyaktuelt" med én l... :wink:

Shit... Høyaktuell-høyaktuelt... :blush:

Mener ikke at alt skal være feilfritt, men blir litt tungt å lese når man må tolke hver setning... (Ro ro til fiskeskjær....)

 

Jeg trykket på google translate og da kom det opp: Monter Beep voltsensitivt rele så er problemet løst. Vennlig hilsen Maritim.

Google løser det meste :giggle:

Link to post
Share on other sites

Du skulle kanskje tar deg på egen nese siden du sier at du ikke kan selge utstyr

hvis ikke du får dekket alle kostnåder av leverandøren inkl. ommontering og reisekostnåder.

 

Når du henviser til den saken var de på grunn at du nekter mer en 2 år i garanti. Mitt firma kan ikke viderefakturere produkter til kunde uten fortjeneste og stå for 3 års tilleggs garantier. Derfor anbefalte jeg kunden å kjøpe direkte fra deg og de skjønte han godt. I ettertid har kunden kjøpt varer fra oss med full norsk garanti.

 

Jeg sier bare at jeg ikke trenger noe ekstragarantier fra produsenten i det hele tatt og at ikke jeg fremkaller

et market for kollegaer som bare soler seg i andres arbeid.

 

Men kanskje trenger kunden disse EKSTRA garantier? Dette med solen skjønner jeg ikke helt.

 

Hvis du prøver å bruke de små gråe litt mer da husker du kanskje at også jeg driver to firmaer

og at jeg serverer i fire land med salg til nå ni land.

 

Høres også viktig ut, ikke sant?

 

Jeg mener du har gått litt langt her. Jeg gav deg svar om hvorfor jeg var "tilfeldigvis" i Sverige!

 

Videre tilatter jeg meg å hevde at Dere ikke vet det minste om salgstall fra Sterling,

ellers måtte Dere bare innrømme at produkter fra Sterling.Ltd er på vei å bli mest solgt på hele kloden.

Pga. priser? Vel ikke, som du vet finnes det alltid billigere eller andre løsninger for alt.

 

Derfor mener vi ikke noe negativt når vi nevner dem verdensmesteren.

:giggle:

Link to post
Share on other sites

For min skyld står det fritt for moderatoren å rense den tråden igjen,

jeg synes også at det er ikke riktig.

 

Men beklager, larshans1, jeg har ikke begynnt å provosere og krever bare toleranse.

Men ellers enig med deg fordi å dikte opp problemer som ellers ingen har

minner også meg litt om bestemor.

Bare at hun var 92 den gangen.

 

------------------------

Skjønner ikke hvorfor du opphisser deg så mye, Pille.

Hos meg som hos alle andre finnes det r e k l a m a s j o n s-rett som loven krever,

betydningen er ikke noe annet andre steder, forskjell finnes bare i små detalj.

 

Sterling tilbyr offisiell ikke mer enn 2 år, men hva angår det deg?

Også 5 års rett er ikke 5 års absolutt garanti, eller tilbyr du det?

Selg du dine varer til 3 ganger nødvendig pris med direkte 5 års reklamasjonsrett

og jeg gjør det omvent mens jeg likevel ingen svikter og også klarer å fikse enda senere noe hvis jeg synes det er o.k.

 

Har du forresten spurt mine kunder, eller synser du bare igjen?

 

Hvis du derimot vet mer enn jeg,

dvs. om tilfelle som urettferdig eller urimelig ikke fikk oppgjort noe av meg,

da er du velkommen til å fortelle øffentlig om det.

 

Jeg vet bare om en som verken fikk eller får, men det med 6 gode grunn.

Og så finnes det en til som jeg mangler adressen av, men det ordner seg senere og kommer ikke bort hos meg.

 

Så da.

I grunnen kan vi slutte med dette tullet her, ingen fare for deg.

Etter det siste som jeg leste i kveld finnes det vel kanskje 7 til 800.000 båter i Norge.

Bl. dem finnes det vel også noe folk som ikke kjøper produkter fra Sterling.

Og hvis ikke, vel, da kan du jo i tillegg åpne et konto hos Sterling i England.

 

Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da må man også finne feilen, men ikke bare koble fra.

VHF-støyen skjer ikke pga. AB men pga. enten feilkobling av VHFen eller dårlig VHF.

:seeya:

Jørg

Jeg synes dette er litt hard kost Jørg. Du mener her at man bør finne feilen samtidig som man bare kan utelukke at feilen ligger i Sterling komponenten?

 

Og en kollega spurte ordrett på Skype etter jeg fortalte om dette her:

"The rest of europe" ringer i så fall først til enten produsentene eller dems forhandlere.

Hvorfor henter seg da Norske og Svenske hjelp av en som vel riktignok er allerede kjent for ikke å like Sterling?

Og siden begge land er store og det finnes så mange havner, byer og kunder der,

hvordan er da han tilfeldigvis på akkurat den havn i Sverige?"

:seeya:

Jørg

Jeg tillater meg å sitere denne en gang til. Det finnes ikke mange reisereparatører i Europa og ingen vet på forhånd hva som er galt.

Tekniske feil blir ofte utbedret ved å skifte til det utstyret serviceteknikeren kjenner, for man vil bli ferdig i en fart, reise til neste jobb og forhåpentligvis nå flyet hjem. Serviceteknikere klarer dessuten ikke å forholde seg til alle leverandører og velger derfor ofte en leverandør som er representert bredt i markedet og som har deler på lager både lokalt og sentralt.

Jeg har selv fått god hjelp av et slikt nettverk flere ganger, og jeg har dog hentet reservedeler hos båtprodusenter som har hatt delen på lager.

 

Laderen jobber forresten normalt på 35kHz.

Det holder som du vet normalt ikke for å komme i nærheten av VHF-frekvenser eller å påvirke andre mottakere utenbords.

:seeya:

Jørg

Du har fått med deg at man forsøker å legge frekvensen på et område som reduserer faren for støy, men problemet er ikke alltid det.

Vi snakker jo her om en feil i enheten, og en slik feil er som regel høyspentpiker eller at det kommer en råtten sinus ut på DC utgangen.

En reisereparatør har normalt ikke med seg en spektrumanalysator.

 

Til det du sier, Ole Petter.

Men det du prøver å henvise til er litt langt bort av realiteten.

Hvor mange telefonnumrer og forhandler vet du om som kan analysere sånt?

Skal du utale at andre produsenter har en servicenettverk som inkluderer mange forhandlere med denne kompetansen?

 

Videre tilatter jeg meg å hevde at Dere ikke vet det minste om salgstall fra Sterling,

ellers måtte Dere bare innrømme at produkter fra Sterling.Ltd er på vei å bli mest solgt på hele kloden.

 

Tvert imot skjer det faktisk oftere at også varelagret blir utsolgt fordi produksjonen ikke klarer å etterfølge.

 

:seeya:

Jørg

 

Her bekrefter du vel det jeg skriver Jørg, -at det generelt ikke er et godt servicenettverk som hjelper fritidsbåteiere ute i felten. Ikke for å være ufin, men jeg tror Mastervolt og for eks. Viktron har langt flere folk ute i felten enn Sterling. En del av årsaken er jo at disse to produsentene håndterer proffmarkedet gjennom blant annet installasjonsbedrifter som server skipsindustrien.

 

Vi vet nok lite om salgstallene til Sterling, men vi vet noe om hvor ofte vi ser Sterling produkter i yrkesbåt og fritidsbåt. Jeg tror man først må vinne 100 meter sprint før man påberoper seg tittelen som verdensmester Jørg, og slik jeg ser det har Sterling et godt stykke igjen for i det hele tatt tenke tanken om å bli verdensmester i noe som helst.

 

Jeg vet ikke hvor du vil hen når du sier at lageret til Sterling ofte blir tomt for komponenter, men jeg definerer ikke dette som noe positivt.

 

 

Det er ikke jeg som undervurderer folk, men det finnes noen folk som overvurderer enkle ting og seg selv bare pga. at de mener at "Mercedes" er best pga. navnet sitt.

:smiley:

Jørg

Her tror jeg vi må se på forskjellene i sin helhet, for produktene har forskjellige egenskaper og bedriftene som produserer dem har forskjellige satsingsområder. Det er etter min mening helt legalt å selge over internett og på postordre, men det er også tillatt å satse på forhandlere som har installasjonskompetanse for å kunne yte det lille ekstra som er viktig for mange.

 

Dessuten føler jeg Sterling selger en del "gadgets" som vi egentlig ikke har bruk for og som bare vil komplisere en ellers ideell installasjon.

 

 

Men beklager, larshans1, jeg har ikke begynnt å provosere og krever bare toleranse.

 

-------------

Hos meg som hos alle andre finnes det r e k l a m a s j o n s-rett som loven krever,

betydningen er ikke noe annet andre steder, forskjell finnes bare i små detalj.

 

Sterling tilbyr offisiell ikke mer enn 2 år, men hva angår det deg?

Også 5 års rett er ikke 5 års absolutt garanti, eller tilbyr du det?

Selg du dine varer til 3 ganger nødvendig pris med direkte 5 års reklamasjonsrett

og jeg gjør det omvent mens jeg likevel ingen svikter og også klarer å fikse enda senere noe hvis jeg synes det er o.k.

------------

 

Etter det siste som jeg leste i kveld finnes det vel kanskje 7 til 800.000 båter i Norge.

Bl. dem finnes det vel også noe folk som ikke kjøper produkter fra Sterling.

Og hvis ikke, vel, da kan du jo i tillegg åpne et konto hos Sterling i England.

 

Hilsen

Jørg

 

Vedrørende provosering så vil jeg bare si at like barn leker best, og at det ville være en fordel å forholde seg til sakene på en enklere måte.

--------

Det er vanskelig å forstå hva du mener når du snakker om reklamasjon Jørg, og jeg minnes dette har vært et tema før på Båtplassen.

 

Betyr det at du leverer komponenter i Norge med to år garanti og at alle komponentene som er ment å vare lenger enn fem år er dekket av forbrukerkjøpsloven?

--------

Jo det er mange båter i Norge som enten er produsert i Norge eller importert til Norge.

Jeg føler teksten "Etter det siste som jeg leste i kveld finnes det vel kanskje 7 til 800.000 båter i Norge.

Bl. dem finnes det vel også noe folk som ikke kjøper produkter fra Sterling"er noe provoserende, for jeg føler du vil frem til at et fåtall ikke kjøper Sterling, mens jeg opplever at Sterling har en veldig beskjeden markedsandel.

Link to post
Share on other sites

God dagen.

Beklager forsinkelsen , men jeg må skrive i enkle etapper.

 

Så sakte begynner det å bli litt kjedelig med deg og Servicemannen

og, beklager, noen ganger kunne man tenke at dere ikke har noe å gjøre.

 

Det er fint at du føler, Ole Petter, det gjør jeg også.

Jeg beklager hvis jeg berørte din følelser så at du oppfatter alt negativ.

Det mener jeg også ang. dine siste tre setningene siden jeg bare mente det litt sarkastisk.

 

Men i min positiv verden ante jeg ikke at det finnes folk som

kan anse dette tema som negativ i det hele tatt.

Beklager så mye, men jeg er bare så bortskjemt med både positive mennesker,

tilfredstillende suksess og å ha ikke noe problemer med verken produktene jeg selger eller

annet i alle land untatt med ”dere tre” her.

 

I slike tilfelle anbefaler jeg vanligvis at en skulle la være å drikke bl.a. for mye kaffee,

men det kan jeg ikke akkurat nå fordi jeg vet ikke om du og Servicemannen drikker Kaffee i det hele tatt.

..litt spøk, men dog.

 

Men nå begynner du igjen å leke dømmer, Ole Petter.

Det er flest mye riktig i det du sier.

Men du er ikke en gang neutral fordi du forteller også bare alltid det samme i en råd.

 

Så til Sterling og det dere uttaler.

Det du/dere sier speiler ikke noe annet enn deres permanent negativ innstilling

vanligvis ikke direkte mot meg men mot produkter fra Sterling.

Det samme bekreftes også med innspill som "Yrkesbåter" og "vi trenger ikke” osv.

 

Unnskyld, hvem er ”Vi”, Ole Petter?

Det er "bare" deg,

som gjelder mildt sagt bare som subjektiv siden du jo påstår at du ikke selger slik utstyr (?),

- og noe folk som selger noe annet enn produkter fra Sterling.

- og noe folk som synes at andre produkter egner seg bedre for dems krav

- og noen få mennesker mellom mange tusen som hadde negative opplevelser,

uten å gå inn i hvorfor.

 

Men dette er alt, Ole Petter, og er ikke noe målestav som gjelder allminnelig.

Omvent sier nemlig også flere enn du og nevnete andre –at- alt virker som det skal og at de er fornøyde.

Hvem har rett, du og to kollegaer som gjerne vil selge sitt,

eller de andre X-tusen som har valgt sitt?

 

Du ser hvor jeg vil hen og du selv peker på det samme når det passer deg.

Her dreier det seg om deres subjektiv negativ innstilling av persønlige grunn.

 

Objektivt kunne nemlig alt det som jeg sier anses som positiv, og så er det også ment.

Forresten inkl. henvisning at Sterling i det siste oftere ble utsolgt for noe

og at de bygger en produksjon i tillegg.

 

Du med negativ innstilling tolker det selvfølgelig som "klarer ikke å følge opp".

Jeg med positiv innstilling tolker slik som

"Obs, så mye etterspørsel at det lønner seg også i disse tider?"

Det betyr vel at Sterling må ha utvidet suksess, ellers trenger man ikke å produsere i det dyre England.

 

 

Og så går det dessuten gjennom hver diskusjon hvis Servicemannen eller du dykker opp.

 

Hvis du tar deg tid til å lese det du skrev en gang til lit senere

da ser du selv hvilken vei du styrer.

 

Du mener, men du vet ikke.

Dette blir også bekreftet igjen med sammenlikninger som ”Jeg tror at Mastervolt og Victron har flere...”

Fint at du inkluderer Farco sine produkter, men objektiv er det vel ikke.

Ser man nemlig på det som teller, kostnåder, da er dette alt tull, spesiell i Norge.

Dette blir da bare interessant når noe haster.

For den prisen som du trenger for å kjøre til båten, undersøke det og å få undersøkt delen

kan man like greit be vedkommende å framontere enheten og sende det med ekspress til produsenten.

Så kommer det umiddelbart tilbake, som sagt forutsatt det lønner seg.

Servicenettverket du snakker om ligger så langt fra hverandre at det kommer ut på det samme.

 

Du motsier deg også selv.

Hvordan kan ”Vi” se andre produkter oftere på yrkesbåter,

sa ikke du at du ikke har så mye å gjøre med båt?

Men uansett er dette riktig, i hvert fall i Norge siden Sterling er jo ikke så populær hos deg.

Unnskyld, ville si ”hos Dere”.

 

Men så hadde vi igjen selve ”stemplen” som bare kan komme utgående i fra

enten usannsynlig misunnelse pga. produktkonkurranse eller subjektiv innstilling.

Eller vil du si at dere tre har innsyn på alle andre båter utenfor Norge også?

 

Igjen subjektiv:

”Dessuten føler jeg Sterling selger en del "gadgets" som vi egentlig ikke har bruk for og som bare vil komplisere en ellers ideell installasjon”.

Ja, Ole Petter, men ”vi” er først og fremst ”klubben din” og du.

Hvorfor mener du da at det også må være feil for andre?

 

...............

..............

 

Touchdown...

 

Ja ja, jeg liker jo også å bite meg fast i saker og ting. :rolleyes:

Men nå fikk jeg en klapp med velkommen henvisning at jeg godt kan bruke min tid

for noe bedre enn å diskutere gjentakelser og subjektive innstillinger

med folk som likevel ikke ønsker verken å forandre seg, eller å forholde seg neutralt.

 

Riktig oppsummert og ser man bort i fra at jeg forsvarer vedkommende produsenten

går det hele egentlig hver gang verken mot meg eller enkle produkter,

men utelokket destruktivt mot bare produsenten i sin helhet.

 

Men med det er det faktisk verken konstruktiv eller noe verdt og jeg slutter her.

 

Med beste hilsen og gode ønsker for fremtidige forretninger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du oppfatter det jeg skriver feil Jørg, og jeg skal forsøke å skrive et enkelt avsnitt. Forretningsstrategien kan være forskjellig og prisen på varer og tjenester varierer. Man må se det positive i det andre driver med for å finne sin plass i markedet, -og sammen sørge for at marineindustrien blir en positiv opplevelse for båteierne.

 

Nå har du imidlertid muligheten for å betale for markedsføringen din på Båtplassen etter hva jeg forstår. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk, jeg vet og fikk informasjon allerede.

Men bannerreklame er ikke noe for meg, det blir for mange oppdrag for en one-man-show.

Ellers leverte jeg en annen foreslag som man kanskje kan diskutere litt senere.

 

:cheers_wine:

Jørg

 

ps.:

Jeg verken har eller hadde noe strategi.

Det jeg gjør er å tilby det som jeg kan anbefale og forsvare.

Resten gjør hele markedet helt alene.

Kundene mine fant og finner meg automatisk, fordi det er akkurat det de vil.

 

Håper du kan akseptere det den gangen bare så, fordi jeg gjør det på presis den måten siden 1983/1986.

Alle inkl. meg er tilfreds og derfor ville jeg aldri forandre noe med det.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen!

Henger meg på denne debatten med et problem jeg har,kanskje noe på "siden" av det dere diskuterer,men ser ut som mange av dere er veldig oppegående på elektriske problemer.

Jeg har en Volvo Penta AQAD40 med starte- og gløde-rele plassert i forkant av motoren.

Plutselig ble det umulig å starte via tenningsnøkkel... Fant omsider ut at det ikke

var innslag av starte releet. Veldig lav spenning målt over spole !! Derimot slo glødereleet

inn både ved gløding pos. og ved startpos. på tenningslås!!?? Prøvde da å paralell koble

spole på starte- og glødereleet,,, og den startet...

Tenkte at det var noe feil med tenningslås og fikk tak i ett nytt,men ingen forbedring.

Har siden sjekket og remontert det gamle,da jeg tror det er/var ok,iallefall ved vanlig motstandsmåling.

Øverst på spolen til startereleet kommer det en hvit ledning fra 50 på tenningslås, og

nede går det en sort ledning til 61 på dynamo (er dette pluss eller minus?)Jeg trodde

det var - , men etter å ha lest litt og sett tegninger fra dere begynner jeg å lure...

Jeg prøvde imidlertid å (tyvkoble denne direkte til jord,og da virket startereleet...

Men nå tror jeg kanskje at jeg har ødelagt likeretterene på dyn. da jeg ikke registrer

spenningsøkning ved oppstart.(Ligger stødig på batt.spenning)

Mye på en gang visst,men håper noen har noen gode forslag....

Frank

Link to post
Share on other sites

Er det mulig at dynamoet ikke virkte allerede før?

 

Hvis jeg husker riktig da ligger selve reléet på andre siden mot D+.

Dvs. at reléet henter minus via 61 så lenge dynamoet ikke produserer spenning.

Omvent blir start forhindret så snart motoren går.

 

Et skade på enten kullbørste, rotor og/eller regulator eller D- kan holde at det blir verken lading eller jording.

 

Med direkte "jordingen" av D+ blir det ikke noe feltspenning, = dynamoet starter ikke.

Men med det er det heller ikke 100% utenkelig at du har kortsluttet/skadet D+diodene i tillegg,

selv om jeg tror at det er lite sannsynlig i akkurat dette tilfelle.

 

Jeg ville framontere dynamoen for å kjøre den i benken.

Det koster ikke veldig mye og så ekskluderer du senere problemer som kan dykke opp

så snart dynamoet blir belastet hart.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

Takk for raskt svar. Slik du beskriver det høres det logisk ut,

jeg hadde problemer med å forstå hvordan at det var + på begge

sider av starte rele' , men som du forklarer er det altså - på

D+ helt til dynamo "starter".

Jeg er usikker på om det var lading til å begynne med når jeg

oppdaget starteproblemet,da jeg har bare Voltmeter og ikke lade-

lampe...

Jeg fikk testet dynamo i dag,og de sier diodebroen er defekt, så

er kanskje feilen der!!?? Er det mulig å få tak i ny diodebro,og

eventuelt hvor og pris? Eller kan det være noen av de andre

tingene du nevnte fortsatt? Hva kan være feil med D- forresten?

Er litt nervøs for at jeg kan ødelegge den eventuelle nye dynamoen

også.

Frank

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Frank.

Klart det, hvis broen er skadet da er det mulig at det ikke blir noe spenning på felt.

Hvis du i tillegg ikke har ladelampen på 61/D+ da kan dynamoen verken "tenne" eller produsere strøm.

Hvis D+ også ligger direkte til gods da blir det uansett ikke noe feltspenning siden strømmen velger den korteste vei.

I så fall direkte mot minus.

 

Hvis -regulatoren- er o.k. (dvs. ikke kortsluttet) da er selve faren over så snart du fjerner din hjemmelagte minus igjen.

 

Altså:

- Det minste du må gjøre er å fjerne omtalt minuskoblingen. (Selvfølgelig ikke B- som er "lade-minus")

- Du skulle koble ladelampen til D+/61.

- Enten kobler du minus fra startreléet som det var til D+/61, eller du kobler dette direkte til minus.

Ulempen ville da være at du også kan starte startmotoren når motoren går allerede.

 

Deler:

Det finnes reparaturdeler for ganske mange dynamoer.

Hvis du fortsatt har en Valeo (flest brukt på VVP) da finnes det deler for nesten hver type.

 

Det finnes f.eks. kullbørster, lager, deler for dynamohus, kontakter, rotor & stator, komplette diodebroer som bare må loddes ut og inn, separate dioder, remskiver, vifteplater, osv. osv.

En leverandør er f.eks. Cargo, en av de mest brukte leverandører i Europa.

 

Prisen for en sån komplett diodebro er avhengig type noe mellom ca. kr. 400,- og 700,-.

Hvis det er altså virkelig bare broen som er skadet da lønner det seg ofte

siden det blir noe mellom 4500,- og 7000,- for en ny dynamo.

For en som har peil, verktøy, tid og lust lønner det kanskje også med løse dioder.

Da blir det kanskje bare noen 50 kroner for selve reparaturen.

 

Men verksteder bytter bare hele broen, allerede fordi man må være sikker

at det ikke finnes nye feil som dykker opp etter hvert.

Timepriser og garanti tilatter ikke annet og det er jo ikke feil heller å fornye en slitedel komplett.

 

Kan ikke de som har testet dynamoen din bestille delene?

Hvis ikke da kan du spørre hos sikkert de fleste som selger bildeler i Norge.

Kjøper du hos en fohandler i nærheten hos deg da sparer du også frakt.

 

Hvis det ikke kommer an på ca. 125,- i frakt (forsikret pakke) da kan du bestille hos flere steder.

Også jeg har vanlige deler til Valeo på lager, det er jo en av de mest brukte dynamoer.

Og det man ikke har på lager kan man bestille hos grossister.

Det går også rask og prisen blir det samme for slutbrukeren

 

Viktig: Husk å levere korrekt dynamobetegnelsen / nummeret hvis du bestiller per postordre.

Det finnes flere deler som avviker fra hverandre i bare små detalj.

Det går galt hvis man bare roper "Ja, så, eller nesten" men noen ganger finnes det også

originalnumrer direkte på delene som skal utskiftes. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke det samme.

 

Voltmeteren måler og viser bare spenningen.

 

Strømtilførseln via ladelampe derimot belaster D+ kretsen og påvirker feltstrømmen og feltstyrken.

Gjør man det riktig (vanligvis med en pære med 3 til 4 Watt, se tilkobling på tegningen her)

da blir det positiv for dynamoets effektivitet.

 

OBS: Det finnes få unntak på kloden.

For bruk av en kraftig ladelampe det må dynamoet være utstyrt med et "riktig" kontakt D+/61.-

Noen få dynamoer har noe eget induksjonskrets.

I så fall finnes det (stortsett) ikke noe virkning pga. ladelampen,

tvert i mot ville noe for stor ladelampe være skadelig.

 

Dynamoer (hvilken som helst) som har selvinduksjon, men likevel tilkobling for "L",

skal -ikke- belastes med så mye strøm på "L".

Dobbelsjekk dette med produktbeskrivelsen først, i så fall.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...