Jump to content

Søgne dykkerklubb saksøker redningsselskapet


mons

Recommended Posts

Reagerte litt på denne jeg da:

Etter noen innledende runder med enkelte misforståelser rundt termene «berging» og «assistanse» får dykkerklubben et vederlag for sin assistanse til redningsskøyta «Ægir» da denne fikk fremdriftsproblemer under bergingen av «Fjord Champion» 4. mars 2005.

Inntrykket ellers er jo at RS Ægir ble berget fra å havarere i fjæresteinene pga total mangel på fremdrift.

Antakelig dette som G. Orwell kalte for "Newspeak" :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Slo meg at jeg leste i en avis forrige uke at noe av det positive Castro hadde gjort var å avskaffe advokatene....

Gode gamle Fidel er jo en av vår tids store helter. Sammen med Saddam Hussein og Josef Stalin. Ingen av dem hadde synderlige vanskeligheter med å holde orden i eget hus. Ei heller var de redd for å ta vanskelige beslutninger og gjennomføre upopulære tiltak. :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I stedet for å spekulere frem og tilbake så sendte jeg en mail til journalisten i Fedrelandsvennen som følger:

 

Hei, har med interesse lest din artikkel om forliket som er inngått. Jeg har et spørsmål:

 

Vi mener redningsaksjonen fra dykkerklubbens side ble gjort på en klosset måte. De gjorde sitt absolutt beste, men ikke på en profesjonell måte - sett i lys av at de krever bergingslønn, sier Tor Aasberg.

 

Er dette det som ble sagt av Tor Aasberg eller er det en tolkning?

 

mvh

 

Og fikk til svar fra journalist Jarle Martinsen i "Fævennen":

 

sitat

Vel, svaret på ditt spørsmål er at det er omtrent ordrett det advokaten sa til meg. At han nå prøver å løpe fra sine ord, er ikke veldig overraskende.

sitat slutt

 

Sendte også mail/er til advokat Tor Asberg som skriver i sitt svar:

 

sitat

Takk for mailer.

Saken er nå avsluttet fra min side.

For ordens skyld må det til slutt nevnes at det var dykkerklubben som ønsket pressemeldingen,og som har brukt pressen og andra fora for å fremme sitt syn.En sak har alltid flere sider.

Jeg har ikke tidligere vært inne på båtplassen .no som du henviser til,jeg prøvde nettopp men siden var "nede".

 

Ha det godt.

 

Med vennlig hilsen / Kind regards

Tor Aasberg, Advokat/Partner

sitat

 

Neida, jeg har ikke latt advokaten "dø i synden", men sendt ham informasjon om at Baatplassen lever i beste velgående og sitert det innlegget som NSSSR informasjonssjef har bedt et medlem formidle til baatplassens medlemmer.

 

Jeg har også prøvd å få denne advokaten til å forstå at han faktisk også representerer de mange av oss som er medlemmer i NSSR/Kystpatruljen, men det tror jeg ikke helt har gått inn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vel - ikke helt identisk ordlyd da, ser ut som frasen om "misforståelser rundt termene «berging» og «assistanse»" ikke er tatt med på SDKs side.

Ja, fordi nettopp dette var et av de sentrale punkter i saken.

Meg bekjent vedkjenner ikke klubben seg noen misforståelser rundt disse termene.

 

Og for ordens skyld, den pressemeldingen som ligger på http://sognedk.no er den korrekte versjonen.

Link to post
Share on other sites

God dag

Jeg vil gjerne bekrefte Ingars innlegg i går.

Pressemeldingen som ligger på dykkerklubbens hjemmeside er den versjonen som står i forliket.

 

Da dykkerklubben har full tiltro til meg som person og min framstilling av saken ville vi ikke gått til forlik med den teksten som Aasberg har levert til Baatplassen.

Sett i forhold til min beskrivelse av hendelsesforløpet ville en slik pressemelding indikert at jeg ikke var klar over hva jeg holdt på med den aktuelle morgenen, og det ville derved støttet opp om den karakteristikken Aasberg har gitt av meg personlig til media etter forliket.

 

At advokat Aasberg legger ut en pressemelding her som vi ikke kunne enes om, og som igjen bringer den ene partens versjon, blir ikke bedre av at den riktige pressemeldingen, såvidt jeg finner ut, ikke er sendt til andre enn den ene av lokalavisene her i distriktet.

 

Steinar Monsen

Mons

Link to post
Share on other sites

t advokat Aasberg legger ut en pressemelding her som vi ikke kunne enes om, og som igjen bringer den ene partens versjon, blir ikke bedre av at den riktige pressemeldingen, såvidt jeg finner ut, ikke er sendt til andre enn den ene av lokalavisene her i distriktet.

 

Steinar Monsen

Det ante meg at forslaget som ble presentert ikke var den endelige pressemeldingen. Skønner godt at dere ikke kunne akseptere formuleringen om "misforståelsene"...

 

Men det ser jo dessverre ikke ut til at NSSR er villige til å gi dere en skikkelig oppreising i form av at den omforente pressemeldingen sendes til alle media, ikke bare til lokalavisen og ikke minst at de tar den inn på sin egen webside.

Og med en advokat som kommuniserer noe underlig blir det jo ikke mindre ullent.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg skjønner, er det avtalt mellom partene at denne saken ikke skal omtales annet enn i form av den offisielle pressemeldingen. Så viser det seg at denne advokaten og NSSR sender ut egne pressemeldinger og uttaler seg til pressen i lite diplomatiske vendinger. Kan man bare gjøre slikt, og når man blir konfrontert med det, bare si "æ bæ, jeg bare lurte deg, jeg vil ikke holde meg til avtalen om å ikke uttale meg mer"? Uten å se på etikken i dette, dette er jo avtalebrudd, burde kunne tolkes som injurier osv. Mons kunne jo på sin side begynt å slenge med leppa om manglende sjømannskap på Ægir som klarte å få sleper i BEGGE propellene. Men det har han holdt seg for god til. Noen har heldigvis litt ære i behold.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg skjønner,

Og så vidt jeg skjønner, opererer man med to pressemeldinger.

En for å hisse ned SDK, i håp om at ikke for mange leser SDK's hjemmeside og BP, og en ovenfor publikum i sin alminnelighet.

 

Min beslutning om ikke å støtte den gjengen med en krone til står bare fastere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Og så vidt jeg skjønner, opererer man med to pressemeldinger.

En for å hisse ned SDK, i håp om at ikke for mange leser SDK's hjemmeside og BP, og en ovenfor publikum i sin alminnelighet.

 

Min beslutning om ikke å støtte den gjengen med en krone til står bare fastere.

Og derfor har jeg tillat meg å sende en mail til denne advokaten hvor jeg siterer de "pressemeldinger" som foreligger og bedt om en avklaring på hvilke/n pressemelding som "gjelder". Man må jo forvente at det skal være kun en pressemelding og da en som begge parter kan akseptere/stå inne for? Dette er jo ellers vanlig praksis.

Jeg har også tillat meg å påpeke for advokaten at siden jeg er medlem i NSSR/Kystpatruljen så anser jeg ham for også å være min advokat i saker som berører NSSR/Kystpatruljen!

 

Får jeg et svar? Den som lever får se, men jeg skal i allefall la dere se kopi av svaret!

 

Til infor var følgende det siste jeg hørte fra ham igår:

 

sitat

Takk for mail.

Fint at du viser slikt engasjement, det har vært spennende å lese dine mailer.

Jeg har dessverre ikke tid til å svare på flere mailer fra deg,men takk i alle fall.

Ha en fortsatt god aften.

Tor

sitat slutt

 

Her synes jeg det passer med :puke:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Med det som her skjer så bør det vel ikke være så vanskelig å doble disse 125 000,- ?

 

Her er det jo klart premissene for forliket er brutt, Dykkerklubben og "mons" blir omtalt på en negativ måte av NSSR sin representant i saken - stikk i strid med den avtale som ble inngått. Alt dette finnes på sort/hvitt, så et nytt advokatsalær til Dykkerklubbens advokat hadde i alle fall jeg spandert.

 

Dette er jo direkte avtalebrudd, noe som bør betales og gis oppreisning for.

 

Amatørenes aften fortsetter... :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det å "overta" egenhendig, der hvor andre (forliket mellom SDK / NSSR) slapp, synes jeg er litt "på kanten". Vi har vel ikke hele saksgangen, og derfor heller ikke riktig innsyn, heller? Dessuten er det vel mulig at MONS / SDK vil ha ro og fred omkring dette nå? Jeg bare spør.

 

Men NSSR's advokats forskjellige uttalelser er under pari!

 

Hva med å "måle styrken" på NSSR sine medlemmer (hvor mange er vi?) - her på baatplassen.no - og hvordan denne ulykksalige saken har bidratt til at medlemmer vurderer eventuelle utmeldelse i NSSR, kunne være veien å gå. Hvor stor prosentandel har REVURDERT NSSR?

 

En ideell organisasjon er avhengig av sine medlemmer - det være seg NAF, Samvirkelaget (COOP) eller NSSR. Er det uro i rekken, med alvorlige konsekvenser for oppslutning om medlemsskapet, vil nok administrasjonen ha betenkligheter.

 

En poll? Viser det seg at det er tilstrekkelig mange som vurderer å si opp / ikke fornye medlemsskapet, kan man ta kontakt med NSSR og vise til FAKTA!

 

Bare et forslag, for ikke å "lage mere krig". All respekt for MONS og hans håndtering av denne saken. All disrespekt (?) for måten NSSR har håndtert denne saken på.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Husk at dette er en organisasjon som har penger som bare det. Om noen (titalls eller hundre) medlemmer melder seg ut biter ikke det på den gjengen som styrer der. Det som medlemsmassen betaler i kontigent er blåst på et lite råd eller to. De har store bidragsytere i ryggen, men det er vel kansje de som burde varsles.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se er det nå enighet om hvordan pressemeldingen skal se ut. Ordlyden er nøyaktig slik det fremgår på dykkerklubbens hjemmesider og ihht Monsen slik det fremgår av forliket. Hvem som hadde mest feil og hvem som hadde mest rett er en saga blott. Det er nå en felles enighet som gjelder.

 

Har et par råtips:

- Pressemeldingen, den uten tilføyelser, vil i nær fremtid dukke opp på NSSR sin hjemmeside blandt de andre pressemeldingen der.

 

- NSSR synes nok advokaten er like klønete som det jeg og dere og dykkerklubben synes.

 

Og skulle pressemeldingen ikke dukke opp blandt de andre pressemeldingene hos NSSR, betyr det bare at den ikke er verdt papiret den er skrevet på og at støyen rundt dette vil forsette en god stund til. Det er nok ingen tjent med. Aller minst NSSR.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

...

- NSSR synes nok advokaten er like klønete som det jeg og dere og dykkerklubben synes.

 

...

Lotus

 

Akkurat det hjelper jo ikke NSSR - advokaten tilhører dem, og snakker på vegne av dem.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Noen har pratet sammen og noen har tatt til fornuft

:flag:

 

Da er det kanskje på tide å runde av diskusjonen her, egentlig. :yesnod:

 

Det er sikkert mange som har meninger om saken eller hvordan den burde vært håndtert, men når mons, dykkerklubben og redningsselskapet legger den bak så er det vel greit om vi lar den ligge. :smiley:

Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Da er det kanskje på tide å runde av diskusjonen her, egentlig. :yesnod:

 

Det er sikkert mange som har meninger om saken eller hvordan den burde vært håndtert, men når mons, dykkerklubben og redningsselskapet legger den bak så er det vel greit om vi lar den ligge. :smiley:

 

Enig!!!! :

yesnod: :yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...