Jump to content

Søgne dykkerklubb saksøker redningsselskapet


mons

Recommended Posts

Jeg tror at saken til Mons kom fullstendig skjevt ut for NSSR og at de kom til et "point of no return". Så oppdaget ny ledelse av en rettsak ikke ville være bra og de inngikk forlik. Han derre advokaten kan de hive på havet etter min mening. Hadde det vært min advokat hadde han ikke fått betalt etter en sånn blemme.

Sukk!

 

Den til enhver tid formelle ledelse i NSSR kunne ha gitt respons til Søgne Dykkerkubb fra episoden med slepingen av ÆGIR skjedde til forliket ble inngått. Man har hatt et år på seg.

 

Søgne Dykkerklubb valgte å fremme sin sak til retten fordi de ikke fikk respons fra NSSR på deres anmodning om å få skadene på dykkerbåten dekket.

 

Den nåværende president i NSSR har i ethvertfall kjent saken i minst fem uker. Hvorfor NSSR ikke gikk inn for en løsning hvor begge parter kommer ut som vinnere fatter jeg ikke. Det hadde NSSR vokst på.

 

"Han derre advokaten" som Bitteliten kaller ham, er like herlig, uansett, NSSR sin representant og talsmann - det han har sagt i saken og senere til pressen om forliket sier han på vegne av NSSR. Vil NSSR her be om unnskyldning? De burde det etter mitt skjønn, men som enkelte ellers på tråden her i dag antyder, er jeg redd for at NSSR enda ikke har beskikket sitt hus.

 

Etter min oppfatning skylder NSSR Søgne Dykkerklubb og Mons en uforbeholden unnskyldning.

Link to post
Share on other sites

hvordan kunne rettsaken gå som planlagt når de har inngått forlik før rettssaken?

Standard taktikk - skrem med rettsak og håp at den svake, andre part trekker seg, og viss ikke, inngå forlik før rettsaken.

 

Slik taktikk blir ofte referert til som "overkjøring"

Link to post
Share on other sites

På samme måte som advokaten skremmer med at Mons ikke (og hellere ikke har gjort) skal skrive så mye stygt om dem her på BP :rolleyes:

To viktige læringer som mange kan dra nytte av

1. Makta rår

2. En sak er å ha rett en helt annen sak er å få rett

 

Det som gjorde avslutningen på denne saken dum etter min mening var "han derre advokatens" klossete uttalelse.

Link to post
Share on other sites

Bilr på en måte litt forvirret her for jeg trodde at NSSR's argument i denne saken var at de ikke oppfattet hjelpen de fikk som berging men som assistanse, og at det derfor ikke var noe grunnlag for å kreve bergingslønn.

 

Slik saken fremstilles i Fevennen får man intrykk av at de har akseptert at det var berging, men at bergingen var for dårlig utført - altså en helt annen argumentasjon

Link to post
Share on other sites

Slik saken fremstilles i Fevennen får man intrykk av at de har akseptert at det var berging, men at bergingen var for dårlig utført - altså en helt annen argumentasjon

Nå har vi fram til uttalelsen i Fevennen kun fått presentert saken fra den ene part, og selv om den ene part forsøker å være så objektiv som mulig mangler fremdeles den andre part. I den sammenheng kan det hende at uttalelsen gir ny innsikt. Kan hende, hva vet nå jeg om slikt? :confused: Uansett, leser jeg uttalelsen og stiller spørsmålet om hva var det denne advokaten ville trukket fram i en rettssak så blir jeg med min svært begrensede juridiske forståelse sittende igjen med sjølovens § 446 bokstav b (og uten å bli så mye klokere av dét). :confused:
Link to post
Share on other sites

Hei

Mye engasjement her!

Vi har skrevet under på at vi ikke skal kommentere saken eller å oppgi forliksbeløpet, og det vil vi fortsatt prøve å forholde oss til.

 

Advokat Åsberg, som såvidt jeg vet er redningsselskapets egen advokat, har pr telefon til vår advokat beklaget uttalelsene som kom på trykk i Fedrelandsvennen på det sterkeste.

 

Jeg er personlig blitt omtalt på en måte som jeg ikke liker flere ganger, men med bakrunn som yrkesdykker fra ungdommen, ca 2-300 motortimer i båt hvert år siste 20 år, ca 1200 dykk i Søgnes skjærgård med tilhørende fortøyning av båter fra 15-35 fot og som faglig ansvarlig i sakkyndig virksomhet for godkjenning av stropper, tauverk, winsjer, kraner mm, føler jeg at jeg har faglig tyngde nok til at jeg ikke tar meg nær av slike uttalelser.

 

Redningsselskapet har helt siden barndommen vært den store "helten" min, og jeg har fortsatt barnetroen på at der finnes mange flinke folk.

 

Jeg har i hele denne saken håpet at den ville skade selskapet minst mulig, og ber dere ha kaldt vann i blodet. Ikke meld dere ut av selskapet pga juridiske uenigheter, men la selskapet få den tiden det trenger for å "komme på rett kjøl igjen".

 

 

Til helgen skal vi dykke på Mosel utfor Lillesand samt på Cambodia utfor Fevik og bare tenke på dykking og båtliv

 

Ha en god kveld

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det bør vel ikke være tvil om at advokaten snakker for NSSR i media. Alt han sier er jo godkjent av NSSR, og informasjonsavdelingen der. Noe annet er jo uhørt.

 

Hva han sier er m.a.o. hva NSSR sier i denne saken.

 

Klossete og amatørmessig fremgangsmåte i en sak som burde vært opplagt med tanke på "forretningsområdet" til NSSR.

 

At det nye styret ikke har klart å rydde opp i dette etter 3 mnd. gjør bare at jeg heller ikke her har tiltro til det nye styret. De jobber sikkert under mye av de samme føringer som tidligere, men alibiet utad skal være at "styret er skiftet".

Hjelper jo ikke å skifte mannen, hvis jobben gjøres like dårlig....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom hele tråden på nytt fordi jeg syntes det var veldig mange som "hylte" mot redningsselskapet.

Hadde også inntrykk av at det var veldig mange som dro bastante konklusjoner utfra den enes part sin framstilling.

Men nei, ikke engang finlesning av tråden kan endre det inntrykket av at redningsselskapet har oppført seg arogant og klossete.

 

Helt uavhengig av hva som faktisk skjedde denne dramatiske natten og uavhengig av hvordan de ulike partene oppfattet det hadde det vært så lett for redningsselskapet å løst dette på en mye mer positiv måte.

Når ideelle organisasjoner blir så store at de mister bakkekontakten og bruker det meste av kreftene på "politikk" kan vi få slike tilfeller som dette.

Det er trist og leit.

Trist og leit for dykkerklubben som har måtte bruke så mye tid og energi for å få penger til reparasjon av båten - og som kanskje ikke har fått dekket alt.

Trist og leit for Mons som blir framstilt som en lite dugande sjømann - som har handlet overilt...

Trist og leit for redningsselskapet som får nok en skrape i lakken. For mange kan denne faktisk være verre enn Monica saken - fordi den går ut over en vanlig båteier i en vanskelig situasjon. En båteier som vi alle kan identifisere oss med i en situasjon som kunne hendt oss alle. Det blir vondt når vår organisasjon går mot sine egne medlemmer og dems likesinnede.

Trist og leit for alle medlemmene som har fått med seg denne saken fordi redningsselskapet for mange er forbundet med sterke følelser etter mange heltedåder gjennom lang tid - og så svikter de så totalt på en slik sak. Det er vondt å se sin "kjære" og sitt forbilde opptre på en slik måte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også i etter tid finlest tråden og har samme oppfatning som tj.

 

Jeg la inn et innlegg hvor jeg bastant stemplet ledelsen som arrogant og inkompetent men fikk som tilsvar at det var et nytt styre nå.

 

Det er mulig at det nåværende styret er blitt handlingslammet grunnet all tidligere fuzz, men de har hatt god tid til se nærmere på saken.

 

Jeg påstår dermed at det nye styret er like arrogant og enda mer inkompetent enn det forrige.

 

Utover denne triste lesingen, blir jo spørsmålet videre hva ville være rett prosedyre hvis man kom opp i samme problematikken om berging eller assistanse.

 

Ikke hyggelig å vite at man kan bli stevnet ved å være hjelpsom. Regner med at det kommer opp en tråd om dette.

 

Om jeg melder meg ut eller ikke, vet jeg ikke helt enda. Mixed feelings. :confused::confused:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg la inn et innlegg hvor jeg bastant stemplet ledelsen som arrogant og inkompetent men fikk som tilsvar at det var et nytt styre nå.

 

Det er mulig at det nåværende styret er blitt handlingslammet grunnet all tidligere fuzz, men de har hatt god tid til se nærmere på saken.

 

Jeg påstår dermed at det nye styret er like arrogant og enda mer inkompetent enn det forrige.

Er dette en styresak? Har saken blitt behandlet av/i det nye styret? Jeg ville tro at dette typisk er en sak for administrasjonen å håndtere, men kanskje naturlig at styret blir informert? Kan ikke se at det er nevnt noe sted at saken er behandlet av det nye styret, men kanskje jeg ikke har lest godt nok!

 

Interessant å se at advokaten til NSSR mener at Mons (alene i båten) har opptrått klønete, mens NSSRs egen redningsskøyte med profesjonelt/lønnet mannskap som har klart å få slepetrossa i begge propeller og satt skip og mannskap i fare har opptrått - ja, hva da, professjonelt og "forbilledlig"?

 

Melde meg ut av NSSR/Kystpatruljen? Nei, kan ikke se at det gavner noen, men gi uttrykk for sine meninger overfor NSSR - definitivt ja, det er ikke nok bare å si det på denne tråden! Men har noen av dere mange der ute med sterke meninger og protestlyst og utmeldingstrang skrevet innlegg i aviser (lokale, regionale eller nasjonale), vært i kontakt med nærradioen osv osv??

 

Ble det stillle nå???? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Advokat Åsberg, som såvidt jeg vet er redningsselskapets egen advokat, har pr telefon til vår advokat beklaget uttalelsene som kom på trykk i Fedrelandsvennen på det sterkeste.

Er ikke dette standard taktikk da. Advokaten slipper katten ut av sekken og beklager etterpå. Han får seg en liten ripe i lakken, som er glemt etter 14 dager.... En beklagelse pr telefon advokater imellom får jo normalt folk flest ikke vite om en gang...

Interessant å se at advokaten til NSSR mener at Mons (alene i båten) har opptrått klønete, mens NSSRs egen redningsskøyte med profesjonelt/lønnet mannskap som har klart å få slepetrossa i begge propeller og satt skip og mannskap i fare har opptrått - ja, hva da, professjonelt og "forbilledlig"?

Akkurat dette tenkte jeg også, sitter du i glasshus....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ble det stillle nå????

Ble det det?

Nå har jeg observert, fra sidelinjen, all støyen rundt denne organisasjonen.

Ledere som snoker i post, styremedlemmer som sender digre regninger for å drive humanitært arbeid og nå denne advokaten som klandrer en kar som er alene i båten sin og gjør så godt han kan for å være klossete.

Jeg protesterer her, som er mitt forum. Resten av protesten min er at dette vil jeg ikke gi penger til. Ikke ei krone.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Melde meg ut av NSSR/Kystpatruljen? Nei, kan ikke se at det gavner noen, men gi uttrykk for sine meninger overfor NSSR - definitivt ja, det er ikke nok bare å si det på denne tråden! Men har noen av dere mange der ute med sterke meninger og protestlyst og utmeldingstrang skrevet innlegg i aviser (lokale, regionale eller nasjonale), vært i kontakt med nærradioen osv osv??

 

Ble det stillle nå???? :rolleyes:

 

Har ikke skrevet innlegg eller noe slik men har sendt en e-post til VG med link til denne saken, kanskje hvis flere sender en e-post med link at de lager en sak av det http://www.vg.no/nyheter/ Gå ned og klikk på Tips:drink:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En utmerket sak for VG`s førsteside: "REDNINGSSELSKAPET PÅ GRUNN IGJEN. Blir saksøkt av liten dykkerklubb" med krigstyper. De trenger nok noen gode informasjons/pr-rådgivere der i gården.... :headbang:

Det ble gjort allerede tidlig i denne saken :wink:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

.......

Redningsselskapet har helt siden barndommen vært den store "helten" min, og jeg har fortsatt barnetroen på at der finnes mange flinke folk.

.......

Jeg har i hele denne saken håpet at den ville skade selskapet minst mulig, og ber dere ha kaldt vann i blodet. Ikke meld dere ut av selskapet pga juridiske uenigheter, men la selskapet få den tiden det trenger for å "komme på rett kjøl igjen".......

Har først nå lest denne tråden, og må si jeg er rystet. Noe av det mest rystende er nettop at "helten vår" redningsselskapet får seg til å gjøre noe slikt. Jeg forstår din engstelse for at våre signaler om utmeldelse skal skade selskapet, men jeg er redd for at intill de legger seg flate i denne saken har de skadet seg selv. Det trengs tydelige signaler til ledelsen her, og utmeldelse er et slikt tydelig signal. Så snart de gjør noe konkret for å bøte på skaden, vil jeg vurdere medlemskapet mitt på nytt.

 

I mine øyne står du fjellstøtt i denne saken. Du gjennomfører først en dramatisk bergingsoppgave, og klarer etterpå å beholde en nøktern saklighet i forhold til Redningsselskapets utspill. Ikke tvil i mine øyne hvem som framstår som helten her :flag: . På den annen side: Det nye styret i redningsselskapet har jo fått en gavepakke her: Ved å gjøre helomvending og beklage, samt gi Mons den anerkjennelsen han fortjener vil de nettopp vise handlingsstyrke og vilje til å rydde opp i tidligere ukultur. Håper de benytter sjansen!

Link to post
Share on other sites

Registrerer at det er mange som pga NSSRs klønete håndtering av denne og andre saker bestemmer seg for å melde seg ut av NSSR og/eller Kystpatruljen. Forsåvidt greit nok det, men signal effekten blir jo mye større dersom man klart og tydelig sier fra til ledelsen i NSSR om hva som fikk det til å flyte over. Regner med at flere har gjort det og vil oppfordre alle andre til å la evt. utmeldelse ledsages av en epost til feks:

 

Informasjons sjef Ingvar Johnsen, epost: ingvar.johnsen@nssr.no

Sjefen sjøl, Lars Hellandsjø kan nås på flg: lars@wergeland-halsvik.no

 

 

Korrigert epost addresse....

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg skal tipse Ingvar i NSSR om tråden. De skal i det minste få mulighet til å svare for seg.

 

Jeg fikk raskt svar også. Ingvar svart at han legger all sin tid på å hjelpe NSSR med å bygge opp et godt omdømme igjen og at han er smertelig klar over at omdømmet er svekket som følge av flere saker de siste månedene

 

Jeg mailet med Ingvar i kveld og han sier at tiden rett og slett ikke strekker til nå til å være aktiv på forumet. Jeg forstår han godt - han har nok å pusle med kan jeg tenke meg.

Finner det unektelig litt underlig at ikke Ingvar J. ikke tar seg tid til å svare her, når vi vet at her kan han potensielt nå flere tusen båtmennesker.

 

 

Det eneste han, etter min mening, behøver å skrive er:

 

NSSR beklager sin håndtering av saken ovenfor Søgne Dykkerklubb.

Søgne Dykkerklubb gjorde den aktuelle natten en utmerked jobb med å avhjelpe en vanskelig situasjon for RS Ægir.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte denne e-posten til begge herrene

 

HVORFOR IKKE MEDLEM AV KYSTPATRULJEN

 

Har vurdert i løpet av vinteren om jeg skulle melde meg inn i kystpatruljen eller ikke. Dette hadde jeg vel egentlig bestemt meg for å gjøre men ved å følge saken deres mot Søgne dykkerklubb som diskuteres i en egen tråd som dere helt sikkert vet om på baatplassen må jeg si at jeg tror det blir med den vurderingen for maken til den blåsten som er rundt dere skal man lete lenge etter. Hadde i hvert fall trodd at dere kunnet beklaget den sleivete uttalelsen til han advokat fyren deres men det er dere tydeligvis for store til. Kommer det til nye momenter angående dere og deres opptreden skal jeg på ny vurdere innmeldelse

 

Jon-Kåre Olufsen, jonkare på baatplassen

 

Den som var til Lars Hellandsjø kom i retur med melding om feil adresse

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...