Jump to content

Søgne dykkerklubb saksøker redningsselskapet


mons

Recommended Posts

Det eneste han, etter min mening, behøver å skrive er:

 

NSSR beklager sin håndtering av saken ovenfor Søgne Dykkerklubb.

Søgne Dykkerklubb gjorde den aktuelle natten en utmerked jobb med å avhjelpe en vanskelig situasjon for RS Ægir.

Geir

En informasjonssjef må forholde seg strengt til egen administrasjon og styre. Går ha ut med det du skriver uten ryggdekning, regner jeg med han får en oppgave i forhold til gjennomgang av stillingsanonsene i nærmeste framtid. Jeg vil tro at Informasjonssjefen i NSSR har en av de tøffeste jobbene for tiden, om ikke styret virkelig velger å vise et annet ansikt utad.

Link to post
Share on other sites

Da har han motatt samme e-post som Invar

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg mailet med Ingvar i kveld og han sier at tiden rett og slett ikke strekker til nå til å være aktiv på forumet. Jeg forstår han godt - han har nok å pusle med kan jeg tenke meg. Jeg antar at "aktivt medlem på Baatplassen.no" ikke inngår i stillingsbeskrivelsen hans.

Dette betyr ikke annet enn at Informasjonsjefen i NSSR ikke bryr seg om å svare i denne saken. Selvfølgelig svarer han på alt han mener er riktig å svare på for NSSR.

 

På invit fra Informasjonsjefen ringte jeg ham ca. 30. januar. Jeg er ikke overrasket over at han ikke svarer her.

Link to post
Share on other sites

Kilde???

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Istedenfor direkte gjengivelse av en hastig mail fra NSSR har jeg blitt bedt om å poste dette på båtplassen:

 

Klipp:

 

Redningsselskapet har med beklagelse sett at Søgne Dykkerklubb er blitt fremstilt som klossete. Dette er ikke uttalelser som kommer fra Redningsselskapet, men likevel en uttalelse vi finner grunn til å beklage sterkt. Skipsfører Thor Hugo Johansen på »Ægir» har flere ganger nettopp gitt uttrykk for at Monsen gjorde en flott innsats da han var alene om bord i dykkerklubbens fartøy og tilbød assistanse da redningsskøyta ba om dette over VHF. Vi vil i nær fremtid komme med en beklagelse gjennom media på Sørlandet for å gi Monsen og Søgne Dykkerklubb den anerkjennelse de har krav på. Redningsselskapet ønsker ikke å fremstå som smålige og arrogante og vi kan godt forstå at vi er blitt oppfattet slik i denne saken. Selv om denne oppfatningen delvis skyldes forhold utenfor vår kontroll, ønsker vi å rette opp den skade som åpenbart har skjedd.

 

Ingar Sagedal Bie

Informasjonskonsulent

Redningsselskapet

Link to post
Share on other sites

:flag: APPLAUS :flag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Se der ja, ikke så mye mer som kan gjøres slik situasjonen er blitt.

 

Synd de ikke har frontet denne holdningen utad hele tiden, da kunne hele dette styret vært løst rimelig greit. Fortsatt sitter jeg og er missfornøyd med måten de har taklet hele denne saken på, men setter pris på ordene jeg leste fra Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet har med beklagelse sett at Søgne Dykkerklubb er blitt fremstilt som klossete.......

Som gamle Skipper Worse sa det: Vi kommer sent, hr. konsul, men vi kommer godt!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den 29. januar fikk jeg en mail fra Ingvar Johnsen hvor han sier: Hvis du har tid til å slå på tråden, skal jeg informere deg om utviklingen i saken.

 

Jeg ringte ham den 30. januar, men samtalen ble mye en enetale. Jeg ble stadig avbrutt da jeg prøvde å legge frem mine synspunkter.

 

Derfor sendte jeg en mail Ingvar Johnsen en mail samme dag, og jeg gjengir utdrag fra den her:

 

Det jeg vil formidle til NSSR er:

 

1) Les denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=0entry206403

 

2) Gå inn i saken og skap en "win-win" situasjon hvor både NSSR og Søgne dykkerklubb blir vinnere.

 

Kan det være en tanke å kontakte dykkerklubben for direkte dialog? Det har dere jo faktisk vært inne på uten å gjøre det om jeg forstår deg rett! Det ser ut som om dykkerklubben ville ha vært fornøyd med å få dekket sine tap/skader. Dykkerklubben sier de ikke har fått kontakt til tross for iherdige forsøk.

 

Den ene mannen ombord på dykkerbåten fortjener sannelig ros og heder! Det gjør et sterkt inntrykk å se bildet på nettet hvor dykkerbåten har Ægir på slep. Hva med å lage en artikkel i NSSR sitt blad? Bruke bildet som er nevnt - gir ros og heder?

 

Hvis NSSR her ikke gjør sitt på en fornuftig måte som folk flest synes om, er jeg redd denne historien vil få store konsekvenser for NSSR og menigmanns holdninger til å assistere når andre er i nød.

 

**********************

 

Mailen i sin helhet ble også videreformidlet til presidenten i NSSR samme dag.

 

Jeg tror det fokus denne tråden har satt på saken etter forliket har vært nødvendig. Dette har bidratt til at NSSR omsider kommer seg i tøfflene. Positivt at de nå vil gi en form for oppreisning, men de *måtte se grunnbrottet for baugen før de la om kursen*.

 

MEN jeg synes ikke det holder at "Vi vil i nær fremtid komme med en beklagelse gjennom media på Sørlandet for å gi Monsen og Søgne Dykkerklubb den anerkjennelse de har krav på".

 

NSSR bør også la anerkjennelse komme til uttrykk både på NSSR's nettsted og i NSSR's blad.

 

PanPan

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MEN jeg synes ikke det holder at "Vi vil i nær fremtid komme med en beklagelse gjennom media på Sørlandet for å gi Monsen og Søgne Dykkerklubb den anerkjennelse de har krav på".

 

NSSR bør også la anerkjennelse komme til uttrykk både på NSSR's nettsted og i NSSR's blad.

 

PanPan

 

Enig, det hadde vært det aller beste. Men er vel redd at så ikke vil skje....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte denne e-posten til begge herrene

 

HVORFOR IKKE MEDLEM AV KYSTPATRULJEN

 

Har vurdert i løpet av vinteren om jeg skulle melde meg inn i kystpatruljen eller ikke. Dette hadde ......................................

Fik svar på min e-post til Lars Hellandsjoe der han sier at de ser på saken og kommer med tilbakemelding. Han fikk en + av meg der

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sendte mail til advokat Tor Åsberg med mine synspumkter, tillot meg oså å legge med sitat nedenfor hentet her på åtplassen (årets beste sitat....):

 

SITAT:

Interessant å se at advokaten til NSSR mener at Mons (alene i båten) har opptrått klønete, mens NSSRs egen redningsskøyte med profesjonelt/lønnet mannskap som har klart å få slepetrossa i begge propeller og satt skip og mannskap i fare har opptrått - ja, hva da, professjonelt og "forbilledlig"?

 

Her er svarte eg fikk fra Tor Åsberg:

Hei og takk for mail.

Det budskapet vi begge parter i tvisten ønsket å formidle i Fedrelandsvennen finner du nedenfor.

 

Isteden for å trykke pressemeldingen valgte journalisten en mer provoserende vinkling på sin artikkel i avisen.

 

Jeg synes det er fint om du vidrebringer denne mail til deres hjemmeside og andre som har interesse av saken.Saken er nå er avsluttet hos domstolen og de respektive advokater.

 

Med vennlig hilsen / Kind regards

Tor Aasberg, Advokat/Partner

 

Advokatfirma DLA Nordic DA

P.O. Box 1364, Olav Vs gate 4, NO-0114 Oslo, Norway

Tel: +47 24 13 15 00, +47 41 91 65 69 (mobile)

Fax: +47 24 13 15 01

Mailto:tor.aasberg@dlanordic.no

___________________________________________________________________

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Ingar Sagedal Bie [mailto:ingar.bie@nssr.no]

Sendt: 28. februar 2006 13:50

Til: Tor Aasberg

Emne: Forlik med Søgne Dykkerklubb og Redningsselskapet i bergelønnssak

 

Hallo Tor Aasberg og Stein Storlien

Kan denne pressemeldingen sendes ut?

 

Pressemelding

Forlik mellom dykkerklubb og Redningsselskapet

 

Saken mellom Redningsselskapet og Søgne Dykkerklubb er berammet til 7. – 9. mars i Kristiansand Tingrett, men partene er nå blitt enig om et forlik. Etter noen innledende runder med enkelte misforståelser rundt termene «berging» og «assistanse» får dykkerklubben et vederlag for sin assistanse til redningsskøyta «Ægir» da denne fikk fremdriftsproblemer under bergingen av «Fjord Champion» 4. mars 2005. Det er enighet om at dette er et vederlag for innsatsen og en erstatning for de skader som oppsto på dykkerklubbens fartøy under strabasene.

 

Redningsselskapet er glad for å kunne ha et godt forhold til dykkerklubben og miljøet og setter pris på at det finnes initiativ blant sjøfolk slik at ferdselen på sjøen trygges.

 

 

Ønsker redaksjonen mer opplysninger kan advokat Tor Aasberg (for Redningsselskapet) kontaktes på tlf 24 13 15 00/419 16 569 og advokat Bent Gill Johannessen (for Søgne Dykkerklubb) 38 05 86 00

 

Ingar Sagedal Bie

Informasjonskonsulent/journalist

67 57 77 57/913 82 148

www.redningsselskapet.no

 

 

Mvh ANDREA

Link to post
Share on other sites

Pressemeldingen ble lagt ut på dykkerklubbens hjemmeside for flere dager siden: http://sognedk.no/ Samme ordlyd der som i meldingen Andrea har lagt ut. (Rettelse: Beklager her var jeg for rask, Rolf fant et avvik, se innlegg #219 rett etter dette. 22:46)

 

Essensen av det Andrea formidler fra advokat Tor Aasberg er at han sier ingen ting nytt, ingen unnskyldning for negativ omtale av Mons. MEN Tor Aasberg påstår at journalisten "valgte en mer provoserende vinkling på sin artikkel". Hva er det du mener Hr. Tor Aasberg - er det ikke sannt det journalisten har skrevet? Vedstår du deg ikke hva du som advokat for NSSR har sagt til Fædrelandsvennen?

 

Grums - Hr. Aasberg!

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pressemeldingen ble lagt ut på dykkerklubbens hjemmeside for flere dager siden: http://sognedk.no/ Samme ordlyd der som i meldingen Andrea har lagt ut.

 

Vel - ikke helt identisk ordlyd da, ser ut som frasen om "misforståelser rundt termene «berging» og «assistanse»" ikke er tatt med på SDKs side.

Nå var jo teksten i mailen fra NSSRs informasjonskonsulent et forslag til pressemelding, er jo mulig at man ble enige om å endre teksten....

 

Men det kritikkverdige er jo at advokaten som NSSRs talsmann etter inngått forlik har kommentert motparten i lite fordelaktige vendinger. Er partene blitt enige om at pressemeldingen og intet annet er det som skal ut til offentlighet, ja så er det nettopp det. Da blir det absolutt "grumsete" at advokaten ikke klarer å avstå fra en beskrivende kommentar om sin klients motpart.

Om det er den aggresive journalisten som har klart å få advokaten ut på dypt vann, er det jo nærmest morsomt....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å forstå noe annet utifra dette enn at det vanlige har skjedd: Advokaten har plapret ivei til journalisten og trodd det var "off the record", og journalisten allikevel har trykket det. Det er lite tenkelig at dette ikke i en eller annen form har kommet fra advokatens munn.

Link to post
Share on other sites

Her sitter vi og spekulerer i hvem som sa hva osv grunnet klønete mediehåntering.

 

En godt formulert pressemelding ville løst saken. Dersom avisene ikke vil trykke en ny pressemelding, kan NSSR legge den ut på sin hjemmeside, men der finner man ingenting om dette.

Link to post
Share on other sites

Her sitter vi og spekulerer i hvem som sa hva osv grunnet klønete mediehåntering.

Mener du journalisten i Fædrelandsvenne har "diktet opp" utsagnet fra advokaten? Mener du at journalisten står for "klønete mediehåndtering"?

 

Vi vet ikke presist hva som er sagt og hva som er oppfattet av journalisten, det er så, men det bør ikke avfeies slik jeg har inntrykk av at du gjør her, Lasse. Ingen røk uten ild!

 

Kilden for dette journalisten har skrevet er advokat Aasberg. Mener han at han er feil sitert så får han jammen meg komme med en beriktigelse, ikke *grums i klartekst* som: "valgte en mer provoserende vinkling på sin artikkel"!

 

Det står i skriften: "Din tale skal være ja - ja og nei - nei". Formoder Hr. Aasberg er kjent med dette, selvom det neppe inngår i pensum for juridikum (desverre).

 

PanPan

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sendte mail til advokat Tor Åsberg med mine synspumkter, tillot meg oså å legge med sitat nedenfor hentet her på åtplassen (årets beste sitat....):

 

SITAT:

Interessant å se at advokaten til NSSR mener at Mons (alene i båten) har opptrått klønete, mens NSSRs egen redningsskøyte med profesjonelt/lønnet mannskap som har klart å få slepetrossa i begge propeller og satt skip og mannskap i fare har opptrått - ja, hva da, professjonelt og "forbilledlig"?

:blush::blush::blush:

 

Det var visst meg det!

 

ps

Jeg fikk samme svar fra advokat Tor Åsberg - kanskje fordi jeg sendte samme mail som deg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mener du journalisten i Fædrelandsvenne har "diktet opp" utsagnet fra advokaten?

Nei jeg tror ikke journalisten har diktet opp noe. Tror han siterer advokaten, men vet det jo ikke

Mener du at journalisten står for "klønete mediehåndtering"?

Nei jeg mener at advokaten og de han representerer (NSSR) har utvist en klønete mediehåndtering.

Vi vet ikke presist hva som er sagt og hva som er oppfattet av journalisten, det er så, men det bør ikke avfeies slik jeg har inntrykk av at du gjør her, Lasse.

Nettopp derfor burde en klargjørende pressemling fra advokaten eller NSSR bringe klarhet. Jeg avfeier ingenting, men sier at vi sitter her og spekulerer ... Nettopp fordi den avklarende pressemeldingen ikke finnes.
Link to post
Share on other sites

Hva som er helt klart kritikkverdig, og utrolig amatørmessig, er at advokaten faktisk sender ut et tidlig forslag(?) til pressemelding som svar på de kritiske mailer han nå får.

 

Er dette en advokat som kommer rett ut av skolen, eller er han gammel og skal pensjoneres i mai?

 

Samtidig er det NSSR som har denne advokaten i jobb, og betaler penger for dette, så ansvaret for hva denne mannen sier - både til media og andre - er hos NSSR.

 

Fryktelig amatørmessige greier.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...