Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

Har tenkt på muligheten for å lage bimini av solcellepaneler, faktisk...

 

Er 3dB en dobling av opplevd lydnivå, eller er det en dobling av lydens effekt?

Det er nok en dobling av opplevd lydnivå. Mener å huske at det trengs en 4-dobling av effekten, for å få til dette ( logaritmisk skala ) Det kan sikkert andre bedre enn meg. Uansett + 3 db( A) = dobbelt så vondt i øra..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Et litt hypotetisk spørsmål

Tenkt at jeg ligger i en uthavn i dårlig vær en hel helg.

Bruker det meste av strøm, varme, tv etc.

Behovet for lading melder seg og vurderingen er som så.

Et mindre strømagregat ...

La motoren gå på tomgang.

 

Hvor lenge må jeg ligge med motoren igang kontra et agrat tilkoblet ladac laderen.

Er ikke sikker på hvormye laderen gir kontra dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Normalt gir dynamoen gjerne 40 - 70 ah.  En lader ofte ikke mer enn 20 - 25 ah.

Altså er dynamoen oftest langt mer effektiv forutsatt at begge gir rett spenning.

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

I praksis viser det seg ofte(st) at om generatoren er merket med 40 eller 70 amp, så er det kun korte øyeblikk at den lader så kraftig. Den skal ikke ha store motspenningen fra batteriene før ladestrømmen synker til det halve av maksimalen.

 

Det samme kan delvis gjelde for et ladeapparat - avhengig av hvor "smart" det er.

 

I tillegg kommer poenget med generatorens ladestrøm på tomgang, kontra ved høyere omdreining. Alt i alt tør jeg påstå at konklusjonen du Ellen Marie kommer med, den er langt ifra almengyldig - det kan like gjerne bli nøyaktig motsatt.... :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg målte bare 13,6 V på batteriet da motoren gikk på tomgang - jeg har helt ny dynamo som gir 70 A max.  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Dynamoen lader lite på tomgang, så det kan være årsaken. Prøv en ny måling med litt turtall på motoren. Hvis batteriene er noenlunde oppladet bør spenningen da være omlag 14.4V.

 

Har du skillediode mellom batteriene? Eller bryter, rele, batterivelger?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Dynamoen lader lite på tomgang, så det kan være årsaken. Prøv en ny måling med litt turtall på motoren. Hvis batteriene er noenlunde oppladet bør spenningen da være omlag 14.4V.

 

Har du skillediode mellom batteriene? Eller bryter, rele, batterivelger?

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

I manualen til VP står det at spenningen skal måles når turtallet er 2000 eller 2500 omdr.

Jeg har ikke skillediode - men jeg hadde koblet via batterivelger når jeg målte - har nå koblet om, fra dynamo direkte til forbruksbatteri med rele til startbatteri. Har ikke sjekket spenning etter dette, venter til sjøsetting i slutten av måneden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jada, det er nok mulig å legge inn forutsetninger som gjør at min konklusjon blir feil. Ikkeno' problem, men....

 

Nå er det jo mange typer ladere og minst like mange dynamoer, men om en tar utgangspunkt i en 50ah dynamo (som vel ikke er særlig uvanlig eller stort) og en 20 ah landstrømslader (som iallefall ikke er noen liten lader, for å si det slik) så vil altså fortsatt dynamoen, om den leverer halvparten av maks kapasitet på tomgang, levere mer enn hva maks ladestrøm er på landstrømsladeren.

...så kan man jo leke med tall og turtall og allverdens forutsetninger som f.eks kabeltverrsnitt, temperaturer osv. i nærmes det uendelige, for derved å lande på den " ...nøyaktig motsatte konklusjon"

 

 

...og hva "motspenning" angår vil effekten av en evt. høy motspenning redusere landsrømsladerens ladekapasitet på akkurat samme måte som dynamoens. :wink:

Om man faktisk slenger et øye på spørsmålet så indikerte dette uansett lav "motspenning".

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Jeg målte bare 13,6 V på batteriet da motoren gikk på tomgang - jeg har helt ny dynamo som gir 70 A max.  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, med 13,6 V levert på polene vil jeg tro at det går strøm inn. Hvilespenningen er vel 12,7V på "fult" batteri, så her er det altså en spenningsforskjell på 0,9V som "dytter" på. Dersom batteriet er "tomt" vil skal spenningen være 14,4V/20degC (eller etpar tidelere over vil nok noen hevde) målt på polene.

 

At dynamoen er på 70ah (som heller ikke er helt uvanlig størrelse for en dynamo) angir dens max regulerte ladekapasitet.

 

Landstrømsladere på kapasiteter oppi 70Ah tror jeg er nokså uvanlig blandt småbåteiere.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Et litt hypotetisk spørsmål

Tenkt at jeg ligger i en uthavn i dårlig vær en hel helg.

Bruker det meste av strøm, varme, tv etc.

Behovet for lading melder seg og vurderingen er som så.

Et mindre strømagregat ...

La motoren gå på tomgang.

 

Hvor lenge må jeg ligge med motoren igang kontra et agrat tilkoblet ladac laderen.

Er ikke sikker på hvormye laderen gir kontra dynamoen.

<{POST_SNAPBACK}>

Prioritet nr. 1 når du kommer i en sånn klemme, er vel å få opp guffen i startbatteriet,

slik at du får start og derved lading fra dynamoen.

 

Det er da aggregatet kommer til sin rett.

Du kan bruke dette til å forsyne en lader tilkoplet statbatteriet med spenning.

La den lade noen timer, til du får nok kapasitet til å dra igang "malmhaugen" !

 

For unngå at du tapper ned batteriene for mye, kan du også benytte aggregat til å drifte

f.eks. TV og 2-3 lamper direkte fra 230VAC.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  Dersom batteriet er "tomt" vil skal spenningen være 14,4V/20degC (eller etpar tidelere over vil nok noen hevde) målt på polene.

 

<{POST_SNAPBACK}>

er ikke helt enig med deg der Ellen Marie.

Når batteriet er tomt, er vel ladespenningen lavere, men det går mye mer strøm Amp. inn.

Når så batteriet begynner å bli fullt, stiger spenningen, og strømmen som man får dyttet inn synker.

 

Er ikke dette riktig da..

Link to post
Share on other sites

er ikke helt enig med deg der Ellen Marie.

Når batteriet er tomt, er vel ladespenningen lavere, men det går mye mer strøm Amp. inn.

Når så batteriet begynner å bli fullt, stiger spenningen, og strømmen som man får dyttet inn synker.

 

Er ikke dette riktig da..

<{POST_SNAPBACK}>

hmmm. Nei, ikke etter mine kunnskaper. Det med 14,4 volt målt på polene er hva det bør være når batteriet er "ikke fullt" for å si det på en litt annen måte. Da lades det med hele laderens kapasitet ift. spenning, men strømmen som tilføres synker hele tiden etterhvert som spenningen på batteriene øker. Ladespenningen stiger IKKE.

På ett eller annet tidspunkt vil det gå så "lite" strøm at laderen oppfatter at nå er batteriene "fulle nok" til at laderen kan gå over på vedlikeholdslading (bruker nå en to-trinns lader i eksempelet. Det finnes "smartere" ladere som har andre ladeforløp) og mater inn 13,7 volt som er såkalt vedlikeholdslading.

 

 

M/Y Ellen Marie

 

PS Det kan tenkes at om batteriet var flatt, eller evt. kortsluttet at laderen ville få problemer med å etablere 14,4 V målt på polene, men da ville jeg tro at sikringen ville gå.

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

M/Y Ellen Marie og Flem340!

 

Jeg referer til min gamle "dumme garasjelader", og nå også de nye aut. vedlikeholdsladerne.

 

Jeg har fulgt med og målt aktivt under div. ladeprossesser og sykluser på flere typer / størrelser batterier (legger til "friske" batterier), og det oppfører seg slik på det utstyret jeg har:

Amperemeter viser høy ladestrøm og en lavere volt- verdi enn 14.4 under lading.

 

Etter som de begynner å bli fulle, så indikerer måleinstrumentene, stadig mindre ladestrøm i Amere - og høyere spenning.

(Og fordelen med de Aut. vedlikeholdsladerne er at de kutter ut eksakt ved oppnådd spenning på 14.4 volt!

 

Men dette er på mitt 12v-utstyr altså - og jeg vil ikke hevde at dette er 100%riktig - MEN hos meg funker det så bare det, og da er jeg fornøyd!

 

:sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

M/Y Ellen Marie og Flem 340!

 

Jeg referer til min gamle "dumme garasjelader", og nå også de nye aut. vedlikeholdsladerne.

 

Jeg har fulgt med og målt aktivt under div. ladeprossesser og sykluser på flere typer / størrelser batterier (legger til "friske" batterier), og det oppfører seg slik på det utstyret jeg har:

Amperemeter viser høy ladestrøm og en lavere volt- verdi enn 14.4 under lading.

 

Etter som de begynner å bli fulle, så indikerer måleinstrumentene, stadig mindre ladestrøm i Amere - og høyere spenning.

(Og fordelen med de Aut. vedlikeholdsladerne er at de kutter ut eksakt ved oppnådd spenning på 14.4 volt!

 

Men dette er på mitt utstyr altså - og vil ikke hevde at dette r riktig - MEN hos meg funker det så bare det, og da er jeg fornøyd!

 

:sailing:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

At LADEspenningen øker under lading får jeg ikke til å stemme. :rolleyes: Jeg tviler ikke på dine målinger, men forstår det ikke.

 

At batterispenningen stiger er jo innlysende, men hvorfor stiger LADE-spenningen?

 

 

M/Y Ellen Marie

 

PS Hva viser spenningen på lade-klemmene FØR du kopler laderen til batteriet?

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som den amatøren jeg er - så har jeg sikkert brukt litt feile ord/ begreper - men når jeg måler volten som jeg snakker om og er interessert i, så måler jeg den spenningen jeg får på batteriPOLENE.

 

Og med litt godvilje.......! :cryin:

 

:sailing: Ship'O'Hoi - og la oss komme oss ut på fjorden, M/Y Ellen Marie, mens det ennå virker! :wink::yesnod::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er ikke helt enig med deg der Ellen Marie.

Når batteriet er tomt, er vel ladespenningen lavere, men det går mye mer strøm Amp. inn.

Når så batteriet begynner å bli fullt, stiger spenningen, og strømmen som man får dyttet inn synker.

 

Er ikke dette riktig da..

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, ja godvilje er jo ofte en positiv ting, men det er dette utsagnet fra Flem340, og som du sa deg enig i, jeg ikke fikk til å stemme.

Les det en gang til;

Når batteriet er tomt, er vel ladespenningen lavere, ....

Når så batteriet begynner å bli fullt, stiger spenningen,.....

<{POST_SNAPBACK}>

Som du ser av innlegget er det neppe mulig å lese her at det er snakk om batterispenningn som stiger. At DEN stiger er jo faktisk hele poenget med å lade, så det trodde jeg neppe var nødvendig å påpeke.

 

Ja, la oss glede oss over alt som virker, sålenge det virker, men det er nå greit å vite hvorfor det virker også da. Blir liksom lettere å fikse det da, dersom det går i stykker :smiley:

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Beklager Ellen Marie,

 

Med all mulig respekt må det være tillatt å antyde at du er ute på litt tynn is - men det er tross alt vår....

 

Det er slett ikke uvanlig at batterispenningen er lav i den første delen av ladeperioden. Det skyldes ganske enkelt at laderens (eller generatorens) strømbegrensning vil slå inn. Ladeapparat/generator gir så mange ampere som de er beregnet for å kunne gi. Hvis dette ikke er nok til å få batterispenningen opp til 12 eller 13,8 eller 14,4 Volt - så ligger kanskje batterispenningen bare på 8-9-10 Volt en stund.

 

Litt etter litt lades batteriet, dermed stiger batteriets egen spenning (den såkalte motspenningen) og etter en stund klarer lader/generator å holde ønsket spenning (12 eller 13,8 eller 14,4 Volt) på batteripolene.

 

Ladingen fortsetter og når batteriet er kommet opp på et visst nivå begynner laderen/generatoren å begrense strømmen, mens spenningen ligger stort sett jevnt.

 

Dette er et helt normalt ladeforløp, og så lenge man ikke har lader/generator som gir "ubegrenset" strøm, så vil det foregå på denne måten. "Vedlikeholdslading" er en litt annen sak, som ikke vedrører det som diskuteres her.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Poseidon

 

Akkurat DET er allerede forsøkt omtalt her;

 

PS  Det kan tenkes at om batteriet var flatt, eller evt. kortsluttet at laderen ville få problemer med å etablere 14,4 V målt på polene, men da ville jeg tro at sikringen ville gå.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke se problemet, men det er det nok andre som er flinkere til. :wink:

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...