VannTro Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Jeg antar at dette glasset også kan knuses og da har man ikke minst et problem med å få drivstoffet frem til motoren..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 ....Det ble kanskje litt bedre etter at jeg monterte inn sirkulasjonspumpe i sløyfa. Driftstemp på disse motorene virker litt lav ca. 780, kanskje det er problemet ? Det er ihvertfall ikke rare guffen på varmen, en lunken bris er alt........ Jeg har bare tatt med et par setninger fra innlegget til Mix. All den tid jeg hadde svært god effekt med samme varmeveksler, Ardic 10 kW (går også under betegnelsen EBER 1012 WA), lurer jeg på hva som kan være grunnen til at du har liten varmeeffekt. Varmeveksleren står lavere enn motoren, og dette er optimalt. Jeg monterte et manometer på kretsen, og jeg mener at jeg hadde 0.3 bar når jeg seilte med 2700 RPM. Yanmarmotorene har svært god kjøling hvor temperaturen nærmest aldri går over 78 grader C, men dette ga hos meg god varme. Jeg hadde også god varme når jeg seilte med 1600 RPM. Kanskje det hadde vært en ide å koble inn et manometer på ferskvanssiden og måle trykket. Det er noe som ikke stemmer hos deg. Jeg kjenner flere som har Yanmarmotor med Ardic 10 kW og de har alle svært god varme. Forutsetter at det er tilstrekkelig med kjølevæske og at denne holder temperatur iht manualen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Hva er da argumentet for ikke å benytte glasskolber på filtrene når slangene har et lavere smeltepunkt enn glass? Er du sikker på det? Jeg har sett "gummislanger" som man har brukt skjærebrenner på uten at man kan se spor av det etterpå. Så "gummi" er ikke alltid det man tror det er. Glasset smelter ikke - det sprekker ved hurtig temperaturforandring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 (redigert) Glasset smelter ikke - det sprekker ved hurtig temperaturforandring. Helt korrekt opp til en gitt temperatur - feil ordbruk fra min side. Slangene synes likevel å være standard gummi drivstoff slanger for diesel uten noe særlig armering og festet bl.a. til ledningene fra/til kontrollboksene med plasttrips, ref. festestripset midt på slangen fra babord filter som tilsynelatende har trykket dieselslangen oval. Etter mitt skjønn en dårlig løsning. Svenning bør kanskje ta en nærmere kikk på dette? Redigert 24.Januar.2008 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Jeg skal se om jeg finner noen rester av dieselslanger ombord i forbindelse med forsøk på å montere dieselforbruksmålere ombord og ta bilder av disse (prosjektet strandet grunnet for stor dieselgjennomføring i de to motorene i forhold til hva dieselforbruksmålerne kunne måle). Jeg kjøpte slangene fra Moss Slangeservice. Jeg fikk kjøpt CE godkjente dieselslanger. Disse var atskillig tykkere (og dyrere) enn de slangene Moss Slangeservice til vanlig selger i forbindelse med dieselsystemer ombord i fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 (redigert) Jeg har forstørret bildene mine (10,4MPix), og leser følgende på slangene: Boat Fuel Hose ISO 7840. Deretter fant jeg på nettet en .PDF fil med ISO 7840 standarden. Dokumentet er rimelig detaljert og beskriver kriterier og test spesifikasjoner for "Small craft - Fire resistant fuel hoses". Jeg leser bla. at disse skal kunne motstå omgivelsestemperatur på 100 grader Celsius i minimum 70 timer. Samt motstå direkte flamme i 2,5 minutter. Standarden angir også krav til trykkfasthet +++. Det finnes også en standard for "Non-fire-resistant fuel hoses"; ISO 8469:1994, Small craft - Non-fireresistant fuel hoses Vedrørende festestripset; ved stor forstørrelse av bildet ser jeg at det er ubetydelig til ingen kompresjon av slangen. Men takk for bemerkningen, skal sjekke opp for sikkerhets skyld neste gang jeg er ombord. Redigert 24.Januar.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Her er bilde av en dieselslangene ombord med spesifikasjon (Hutchinson CM6 ISO 7840 A1 SAEJ 1527 R1 Class2 2005 Made in France), samt bilde av ett av forfiltrene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Jeg monterte et manometer på kretsen, og jeg mener at jeg hadde 0.3 bar når jeg seilte med 2700 RPM. Jeg ser sirkulasjonspumpa mi fra Johnsonpump gir 12L/m og 0,2 bar. Det er jo ikke rare greiene 12 liter i minuttet med vann v 78 grader. Noe varme forsvinner vel også på veien til defrosteren. Kanskje det er mulig å regne ut hvor mye det egentlig er mulig å få ut av kW varme av slike system ? 10 kW som disse defrosterne reklamerer med kan umulig stemme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 (redigert) Vedrørende dieselslangene igjen. I vår båt er det montert Trelleborg dieselslanger. Klipper fra et produktblad: Ser av dine bilder Roald at dieselslangene dine tilfredstiller den samme ISO norm som mine. A1 i betegnelsen er "Fuel permeation rate of 100 g/m2 or less per 24 h" (permeation = gjennomtrenging) Redigert 24.Januar.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Flott Svenning. Imponerende at du setter deg inn i så mange detaljer om båten din før den er overlevert. Anbefaler deg at du ber om å få tegning av det elektriske anlegget på digital form. Dermed kan du i etterkant få tegnet inn modifiseringer. Jeg har fått tegningene til mitt elektriske opplegg i elektronisk form, men jeg kan ikke justere dem. Noen her på BP har tilbudt seg å hjelpe til med digitaliseringen. Desverre har jeg allerede begynt å glemme alle tilleggskablene som er trukket rundt omkring til ekstra kontakter, varmesystem, fjernkontroll av vinsjer mv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Joda roaldbj, jeg liker jo å følge med litt. Er vel en vesentlig del av "hobbyen" det God ide å be om skjemaet elektronisk; det skal jeg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) I dag har jeg montert defrosteren i motorrom(har ikke bilder. Kamera tok kvelden). Har fått strekt luft slanger og vannslanger til defroster. Forferdelig trangt og vanskelig å strekke luftslangene men utrolig tilfredsstillende når jobben er gjort . De går fremover i styrbord side. Det blir 2 dyser i dashbord, 1 nede ved dørken foran kjøleskap, 1 på toalettet og 1 på dekk under kalesjen. Alle dyser untatt 1 har stenge mulighet. Nå gjenstår kosejobben med å motere 4 dyser, elbryter og sikulasjonspumpe. Vannet er heller ikke koblet til. Har brukt ca 8 timer i helgen, så det tok litt mer tid enn jeg regnet med. Når det gjelder varmtvannsbereder og defroster lurer jeg på om det er det samme hvilken retning vannet går ? En annen ting jeg lurer på er om hullsageren fliser opp glassfiberen ? (på toalettet) Redigert 27.Januar.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) Jeg ville lagt vannet innom berederen først, ulempen er at det tar noe lengre tid før du får varm luft, fordelen er at du får varmere vann. Kan kansje vurdere å borre opp hullet ved hjelp av små borrer i ring, skal vel dekkes av en ventil... Redigert 27.Januar.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Vannet går via berederen først. Dette også for å prøve å holde lunk i systemet ved å slå på berederen via landstrøm når jeg ligger i havn. Hvor er det best å montere sirkulasjonspumpen ? Jeg hadde tenkt å ha den mellom bereder og defroster. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Trophy, jeg har sikkert ikke fått med meg alle detaljene om instalasjonen din. Jeg hadde i en tidligere båt både varmtvannsbereder og varmeveksler plassert noe lavere enn uttaket og inntaket av kjølevæske på motoren. Jeg brukte ikke sirkulasjonspumpe. Det er ikke sikkert at du trenger å la denne gå for å god sirkulasjon. Sirkulasjonspumper er gjerne utformet slik at væsken kan gå gjennom skovelhjulet uten at dette skaqper mye motstand. Jeg har brukt hullsag mye på glassfiberplater. Den pleier aldri å flise opp glassfiberen. Uansett om du lar kjølevæska gå først til varmtvannsbereder eller varmeveksler, vil du svært fort få varmeeffekt på varmlufta. Det tar alltid noe lengre tid før vanntanken varmes. Pass på at du ikke har 90 grader bend på luftslangene. Dette reduserer fremdriften av varmluft til dysene dine. Du vil nå få en ny komfort i båten din etter at du har varme omkring i forskjellige rom. Ubehageligheter med mye fuktighet når det regner vil forsvinne. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Ja ubehageligheter med mye fuktighet hadde vi nok av i fjor roaldbj....håper sommeren kommer raskt og med litt pusling i båten i helgene får man litt å glede seg over til sommeren dukker opp Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Kan det være en lomme med luft som hindrer full gjennomstrømning og gjør at varmern virker dårlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Trophy, du har nå muligheten for å montere en dieselvarmer i systemet ditt, eksempelvis denne: Webasto Termo 90S, 9kW. Dermed vil du ha topp varme i båt og varmtvann når du ligger stille i havn/uthavn. Enheten ser slik ut: Jeg starter denne når jeg går ombord i båten. Etter ca 15 minutter er varmen i båten helt topp. Den er kanskje noe kostbar i anskjaffelse - men den gir mye behag i ettertid. Skal se om jeg finner noen bilder fra systemet ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Trophy, du har nå muligheten for å montere en dieselvarmer i systemet ditt, eksempelvis denne: Webasto Termo 90S, 9kW. Dermed vil du ha topp varme i båt og varmtvann når du ligger stille i havn/uthavn. Enheten ser slik ut: Jeg starter denne når jeg går ombord i båten. Etter ca 15 minutter er varmen i båten helt topp. Den er kanskje noe kostbar i anskjaffelse - men den gir mye behag i ettertid. Skal se om jeg finner noen bilder fra systemet ombord. Det blir nok ikke før jeg har tilfredsstillet 3-fot syken Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Kan det være en lomme med luft som hindrer full gjennomstrømning og gjør at varmern virker dårlig. Sikter du til Mix sitt innlegg ? Kanskje mulig, men jeg trodde at når defrosteren er montert lavere enn varmeveksleren så er ikke luft noe problem ?! Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Jeg glemte det - jeg ble bare fasinert av opplegget ditt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Kan det være en lomme med luft som hindrer full gjennomstrømning og gjør at varmern virker dårlig. Jeg tror ikke det er luftlomme som er mitt problem, da jeg har jevnt fall fra uttaket på motoren til defrosteren. Det ble litt bedre etter at jeg monterte sirkulasjonspumpe. Mulig jeg har for store krav til installasjonen. Har ikke peil på hva en kan forvente av varme egentlig. Det jeg reagerer på er 12L/minutt og 0,2 bar trykk på Sirkulasjonspumpa Hvor mye varme kan jeg egentlig forventes av dette ved 780 vann ? På meg virker det som en selvmotsigelse at en kan forvente så mange kW av dette ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Ja det var mix jeg tenkte på. Litt luft kan lage mye trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Dermed vil du ha topp varme i båt og varmtvann når du ligger stille i havn/uthavn. Enheten ser slik ut: men da må du vel ha sirkulasjonspumpe i tillegg, eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 .Det jeg reagerer på er 12L/minutt og 0,2 bar trykk på Sirkulasjonspumpa Papirene på defrosteren ligger i båten, men mener å huske at maks trykk lå på 2,5 bar... så da har du kanskje noe å hente med kraftigere pumpe, eller ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.