Jump to content

Kjøpe ny båt med flybridge


Trophy

Recommended Posts

Jeg antar at dette glasset også kan knuses og da har man ikke minst et problem med å få drivstoffet frem til motoren.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

....Det ble kanskje litt bedre etter at jeg monterte inn sirkulasjonspumpe i sløyfa. Driftstemp på disse motorene virker litt lav ca. 780, kanskje det er problemet ? Det er ihvertfall ikke rare guffen på varmen, en lunken bris er alt........
Jeg har bare tatt med et par setninger fra innlegget til Mix. All den tid jeg hadde svært god effekt med samme varmeveksler, Ardic 10 kW (går også under betegnelsen EBER 1012 WA), lurer jeg på hva som kan være grunnen til at du har liten varmeeffekt. Varmeveksleren står lavere enn motoren, og dette er optimalt. Jeg monterte et manometer på kretsen, og jeg mener at jeg hadde 0.3 bar når jeg seilte med 2700 RPM. Yanmarmotorene har svært god kjøling hvor temperaturen nærmest aldri går over 78 grader C, men dette ga hos meg god varme. Jeg hadde også god varme når jeg seilte med 1600 RPM. Kanskje det hadde vært en ide å koble inn et manometer på ferskvanssiden og måle trykket. Det er noe som ikke stemmer hos deg. Jeg kjenner flere som har Yanmarmotor med Ardic 10 kW og de har alle svært god varme. Forutsetter at det er tilstrekkelig med kjølevæske og at denne holder temperatur iht manualen.
Link to post
Share on other sites

Hva er da argumentet for ikke å benytte glasskolber på filtrene når slangene har et lavere smeltepunkt enn glass?

Er du sikker på det? Jeg har sett "gummislanger" som man har brukt skjærebrenner på uten at man kan se spor av det etterpå. Så "gummi" er ikke alltid det man tror det er. Glasset smelter ikke - det sprekker ved hurtig temperaturforandring.

Link to post
Share on other sites

Glasset smelter ikke - det sprekker ved hurtig temperaturforandring.

 

Helt korrekt opp til en gitt temperatur - feil ordbruk fra min side. Slangene synes likevel å være standard gummi drivstoff slanger for diesel uten noe særlig armering og festet bl.a. til ledningene fra/til kontrollboksene med plasttrips, ref. festestripset midt på slangen fra babord filter som tilsynelatende har trykket dieselslangen oval. Etter mitt skjønn en dårlig løsning. Svenning bør kanskje ta en nærmere kikk på dette?

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal se om jeg finner noen rester av dieselslanger ombord i forbindelse med forsøk på å montere dieselforbruksmålere ombord og ta bilder av disse (prosjektet strandet grunnet for stor dieselgjennomføring i de to motorene i forhold til hva dieselforbruksmålerne kunne måle). Jeg kjøpte slangene fra Moss Slangeservice. Jeg fikk kjøpt CE godkjente dieselslanger. Disse var atskillig tykkere (og dyrere) enn de slangene Moss Slangeservice til vanlig selger i forbindelse med dieselsystemer ombord i fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstørret bildene mine (10,4MPix), og leser følgende på slangene:

Boat Fuel Hose ISO 7840.

Deretter fant jeg på nettet en .PDF fil med ISO 7840 standarden. Dokumentet er rimelig detaljert og beskriver kriterier og test spesifikasjoner for "Small craft - Fire resistant fuel hoses".

 

Jeg leser bla. at disse skal kunne motstå omgivelsestemperatur på 100 grader Celsius i minimum 70 timer. Samt motstå direkte flamme i 2,5 minutter.

 

Standarden angir også krav til trykkfasthet +++.

 

Det finnes også en standard for "Non-fire-resistant fuel hoses"; ISO 8469:1994, Small craft - Non-fireresistant fuel hoses

 

Vedrørende festestripset; ved stor forstørrelse av bildet ser jeg at det er ubetydelig til ingen kompresjon av slangen. Men takk for bemerkningen, skal sjekke opp for sikkerhets skyld neste gang jeg er ombord.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg monterte et manometer på kretsen, og jeg mener at jeg hadde 0.3 bar når jeg seilte med 2700 RPM.

Jeg ser sirkulasjonspumpa mi fra Johnsonpump gir 12L/m og 0,2 bar.

Det er jo ikke rare greiene 12 liter i minuttet med vann v 78 grader.

Noe varme forsvinner vel også på veien til defrosteren.

Kanskje det er mulig å regne ut hvor mye det egentlig er mulig å få ut av kW varme av slike system ?

10 kW som disse defrosterne reklamerer med kan umulig stemme.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vedrørende dieselslangene igjen.

 

I vår båt er det montert Trelleborg dieselslanger. Klipper fra et produktblad:

 

img_0001.jpg

 

Ser av dine bilder Roald at dieselslangene dine tilfredstiller den samme ISO norm som mine.

A1 i betegnelsen er "Fuel permeation rate of 100 g/m2 or less per 24 h"

(permeation = gjennomtrenging)

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott Svenning. Imponerende at du setter deg inn i så mange detaljer om båten din før den er overlevert. Anbefaler deg at du ber om å få tegning av det elektriske anlegget på digital form. Dermed kan du i etterkant få tegnet inn modifiseringer. Jeg har fått tegningene til mitt elektriske opplegg i elektronisk form, men jeg kan ikke justere dem. Noen her på BP har tilbudt seg å hjelpe til med digitaliseringen. Desverre har jeg allerede begynt å glemme alle tilleggskablene som er trukket rundt omkring til ekstra kontakter, varmesystem, fjernkontroll av vinsjer mv.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg montert defrosteren i motorrom(har ikke bilder. Kamera tok kvelden). Har fått strekt luft slanger og vannslanger til defroster. Forferdelig trangt og vanskelig å strekke luftslangene :headbang: men utrolig tilfredsstillende når jobben er gjort :cheers: . De går fremover i styrbord side. Det blir 2 dyser i dashbord, 1 nede ved dørken foran kjøleskap, 1 på toalettet og 1 på dekk under kalesjen. Alle dyser untatt 1 har stenge mulighet. Nå gjenstår kosejobben med å motere 4 dyser, elbryter og sikulasjonspumpe. Vannet er heller ikke koblet til. Har brukt ca 8 timer i helgen, så det tok litt mer tid enn jeg regnet med. Når det gjelder varmtvannsbereder og defroster lurer jeg på om det er det samme hvilken retning vannet går ? En annen ting jeg lurer på er om hullsageren fliser opp glassfiberen ? :eek: (på toalettet)

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Vannet går via berederen først. Dette også for å prøve å holde lunk i systemet ved å slå på berederen via landstrøm når jeg ligger i havn. Hvor er det best å montere sirkulasjonspumpen ? Jeg hadde tenkt å ha den mellom bereder og defroster.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Trophy, jeg har sikkert ikke fått med meg alle detaljene om instalasjonen din. Jeg hadde i en tidligere båt både varmtvannsbereder og varmeveksler plassert noe lavere enn uttaket og inntaket av kjølevæske på motoren. Jeg brukte ikke sirkulasjonspumpe. Det er ikke sikkert at du trenger å la denne gå for å god sirkulasjon. Sirkulasjonspumper er gjerne utformet slik at væsken kan gå gjennom skovelhjulet uten at dette skaqper mye motstand. Jeg har brukt hullsag mye på glassfiberplater. Den pleier aldri å flise opp glassfiberen. Uansett om du lar kjølevæska gå først til varmtvannsbereder eller varmeveksler, vil du svært fort få varmeeffekt på varmlufta. Det tar alltid noe lengre tid før vanntanken varmes. Pass på at du ikke har 90 grader bend på luftslangene. Dette reduserer fremdriften av varmluft til dysene dine. Du vil nå få en ny komfort i båten din etter at du har varme omkring i forskjellige rom. Ubehageligheter med mye fuktighet når det regner vil forsvinne. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Trophy, du har nå muligheten for å montere en dieselvarmer i systemet ditt, eksempelvis denne: Webasto Termo 90S, 9kW. Dermed vil du ha topp varme i båt og varmtvann når du ligger stille i havn/uthavn. Enheten ser slik ut:

webasto90s.jpg

 

 

Jeg starter denne når jeg går ombord i båten. Etter ca 15 minutter er varmen i båten helt topp. Den er kanskje noe kostbar i anskjaffelse - men den gir mye behag i ettertid. Skal se om jeg finner noen bilder fra systemet ombord.

Link to post
Share on other sites

Trophy, du har nå muligheten for å montere en dieselvarmer i systemet ditt, eksempelvis denne: Webasto Termo 90S, 9kW. Dermed vil du ha topp varme i båt og varmtvann når du ligger stille i havn/uthavn. Enheten ser slik ut:

webasto90s.jpg

 

 

Jeg starter denne når jeg går ombord i båten. Etter ca 15 minutter er varmen i båten helt topp. Den er kanskje noe kostbar i anskjaffelse - men den gir mye behag i ettertid. Skal se om jeg finner noen bilder fra systemet ombord.

 

Det blir nok ikke før jeg har tilfredsstillet 3-fot syken :wink::cool:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Kan det være en lomme med luft som hindrer full gjennomstrømning og gjør at varmern virker dårlig.

 

Sikter du til Mix sitt innlegg ? Kanskje mulig, men jeg trodde at når defrosteren er montert lavere enn varmeveksleren så er ikke luft noe problem ?!

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Kan det være en lomme med luft som hindrer full gjennomstrømning og gjør at varmern virker dårlig.

Jeg tror ikke det er luftlomme som er mitt problem, da jeg har jevnt fall fra uttaket på motoren til defrosteren.

Det ble litt bedre etter at jeg monterte sirkulasjonspumpe.

Mulig jeg har for store krav til installasjonen.

Har ikke peil på hva en kan forvente av varme egentlig.

Det jeg reagerer på er 12L/minutt og 0,2 bar trykk på Sirkulasjonspumpa

Hvor mye varme kan jeg egentlig forventes av dette ved 780 vann ?

På meg virker det som en selvmotsigelse at en kan forvente så mange kW av dette ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...