Jump to content

Kjøpe ny båt med flybridge


Trophy

Recommended Posts

Over helgen blir det bestilling av kalesje. Valgt farge er mørk blå, men hvilket stoff jeg skal velge er jeg usikker på. Noen anbefalinger?? Lurer litt på Hellytech for det ser flott ut og virker veldig lett. Er det dyrere enn de andre ?? Andre tips om hva som er viktig ved kjøp av kalesje ?

 

tillegg :

brukte søkefunksjonen i går uten å finne det jeg var ute etter, men i dag gikk jeg inn på emneoversikten og da gikk det litt bedre :cheers: mest sannsynlig går jeg for captain's blue med sorte bånd og glidelås. Hva er det beste kalesjestoffet og hvorfor :confused:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

kalesjemaker som vi har bestilt med ser ikke ut til å kunne levere :eek: , så han som vi bestilte sammen med (samme båt) har kontaktet Måløy industrisøm og fått avtalt 1 kalesje i midten av Mai og kanskje 1 litt senere så der er håp. Legger ved noen bilder av det som er gjort i vinter

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/b_3.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/el_sentr._m...rdfeibryter.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/landstroem__lensepumpe.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/manuell_lensepumpe.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/nye_doerkplater.jpg

 

Skjøtene på dørkplatene ble ikke så bra, men er ikke ferdig så jeg funderer på hva slags list jeg skal bruke. Det blir også et par mindre mørkeblå tepper på dørken som dekker skjøtene . . .

Har også laget skroggjennomføring for tømming av septiktank etter ejektor prinsippet.

Og skroggjennomføring for ekstra sjøvannsinntak til motor.

Stengeventil til dieseltilførsel. Forløbig uten fjernstyring.

Montert automatisk/manuellt brannslukkingingsapparat i motorrom. Fjernstyring/alarm ikke montert ennå.

Er funkjonen med bilde innlegging endret ??? noen som kan hjelpe. . .

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

B 3 undervannshuset er montert. Vises på bilde nr 1, ikke så godt å se når propellen ikke er på. B 3 med 24 pitch/stigning. Kom akkurat hjem fra en liten test tur. Såvidt over 34 kn på fullt med full dieseltank og 2 pers + bord og stoler osv. Klarer 30 kn på 3600 omdr. og 23 kn på 3000 omdr. Synes også at det var bedre å manøvrere akterover :cool:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Såvidt over 34 kn på fullt med full dieseltank og 2 pers + bord og stoler osv. Klarer 30 kn på 3600 omdr. og 23 kn på 3000 omdr. Synes også at det var bedre å manøvrere akterover :cool:

 

Regner med at toppfarten vil øke når motor er skikkelig innkjørt . . . .

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Liker ikke helt koblingen på hovedbryter da det er strøm til lys osv selv om denne er av. Skrudde av bryter og sjekket på baksiden. Der var det koblet som følger: Batteri på batt 1, batteri på batt 2 og starter på feeder. Det var også noen mindre stømledninger på både batt 1 og batt 2. Noe stjeler strøm :headbang: Tips til kobling ?? Selv tenkte jeg at strømledningene burde kobles på feeder untatt strøm til lensepumpe :confused:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Selv tenkte jeg at strømledningene burde kobles på feeder untatt strøm til lensepumpe :confused:

Deler den oppfatningen ja, noen mener at vhf bør kobles direkte også da det er nødutstyr, da må man også huske å slå den av :rolleyes:

Du får bruke elimineringsmetoden, koble inn amperemeter (ikke tang) på plusskabelen og fjerne en og en ledning...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det i orden med kalesje. Båten ligger hos Flatanger ind for montering. Det ble ikke den kalesjen vi hadde vært med og "konstuert", for da hadde vi måttet vente til etter ferien(august) :eek: Den er ganske lik den vi ville ha, men mer avrundet i taket og det er ganske praktisk at det ikke samler seg vann på taket. Den har også 4 vinduer bak mens vi gjerne skulle hatt bare 3, men det kan vi jo endre siden. Det var helt tilfeldig at vi kom over denne kalesjen som lå ferdigsydd :cheers: Kan hende vi modifiserer den litt etter hvert :confused:

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/000_0007.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/000_0009.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

000_0009.jpg

 

Jeg må nå finne meg en ny plass til flagget etter at jeg fikk meg ny kalesje og det blir vanskelig. Jeg har tenkt på targa'n, men det blir litt tungvindt siden jeg må på fly'n og åpne kalesjen for å nå frem. Har testet i dag med å holde flagget i posisjon ytterst på styrbord side akter og da blafrer flagget flott i fartsvinden, men det vil være i veien når vi ligger longside. Kanskje jeg skulle valgt et flaggfeste på hver side så jeg kan bytte alt etter som.... Midt på er uaktuellt siden det henger rettt ned under fart :nonod: Noen forslag???

 

PS. dette er ikke min båt, men en med helt lik kalsje

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg så en båt lik din i Haugesund med flagget montert på targaen, etter min mening var dette lite pent. Jeg ville valgt babord side helt bak på hekken. Har lest flere som mener at det skal stå på "hjerte" siden av båten om det ikke er midt på. Du har sikkert badetrappen din på denne siden også og skal du en gang sette opp en jolle i daviter vil den da kunne ha baugen mot flagget/badestigen og dermed ikke stå i veien av noen av de.

Som du sier vil det stå noe i veien når du ligger til kai, skal folk gå via badeplattformen ut til båten utenpå er det bare å fjerne flagget...

:flag:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har vel ikke så mange andre realistiske plasseringer enn på akterspeilet. Men fester du stangfestet høyt på akterspeilet og vinkler det godt oppover trenger ikke flagget å gi så mye besvær når man beveger seg på badeplattformen. Jeg ville prøvd meg frem med provisoriske fester av flaggstangen. Da får du svar på om flagget bare blir hengende flatt ned når det festes midt på akterspeilet. Jeg tror det blir penest. Du kommer kanskje til å bruke 100 cm flagg?

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert hvor stort flagg du vil ha. I sommer har jeg lagt merke til at flaggene på omtrent like store båter varierer fra 50 cm til 200 cm. Det er mulig at de største flaggene er enda større. Særlig i Sverige finner man endel båter med store flagg, men har også registrert endel norske seilbåter med STORE flagg.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke størrelsen på mitt, men er kjøpt ut fra størrelsen på båten. Synes å huske at det stod noe på esken til flagget. Der jeg har tenkt å feste flaggholderen kan jeg bruke gjennomgående skruer til festet. Kan ha ganske stort flagg da, men jeg synes ikke om flagg som ligger ned på skroget eller andre steder

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Er nå begynnt på en del oppgraderinger siden båten står innendørs. Skifter blant annet noen gjennomgående skruer på støttene under badeplattformen. Der var dårlig med tettningsstoff , så det var kommet noen rustrender på innsiden av skrogen. Vil helst at motorrommet skal være tørt. Jeg skal nå montere en temperaturføler i motorrommet som gir alarm ved begge styreposisjoner når det blir for varmt. Jeg kan da også utløse brannslokningsapparatet manuelt fra styreposisjonen. Jeg vil helst ikke montere den alt for nærme varme deler av motoren. Hvor er motoren varmest ? Er det turboen ? Hvor langt fra motoren må jeg montere føleren for å få omgivelsestemperaturen ? Noen som har gjort det samme eller har fabrikkmontert som husker avstanden ??

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har også mulighet for å montere føleren fremme på høyre side av motor, ca 40 cm avstand. Hvor langt unna motoren er føleren montert hos deg ? Når det gjelder dieselfilteret skal det monteres på venstre side like ved finfilter på motor. Hvor mye diesel må filteret ta unna i timen på en 4,2 liter Mercruiser 320hk ??

2 å velge mellom, men lite opplysninger. Noen erfaringer...

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=4463...upkey=006003132

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=4460...upkey=006003132

 

Jeg tror det dyreste er det beste valget, men jeg vet det ikke... noen som har mer peiling ?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...