Jump to content

Kjøpe ny båt med flybridge


Trophy

Recommended Posts

Hei

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden. :blush:

Men, skal du ha en båt med rommelig flybridge uten at du må entre en "hønsestige"

Sikker_adkomst1.jpg

for å komme dit, er det bare en classic trawler som kan gi dette.

Når jeg ser noen må stå på knærne oppe på fly, da går jeg meg en tur for og sjekke "skute"sidene.

(Kvalmt :crazy: , men moro.) :wink:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tråden startet nok før båtkjøp ble til og Trophy endte opp med en Bayliner 2858 som bildet over viser. Denne har en meget flott flybridge til størrelsen å være. Usalong + fører er det ikke mange som kan stille med i denne prisklassen og størrelsen. Pene linjer har de og. Kallesjen din ble bra også, er flagget flyttet eller er det der hvor det opprinnelig stod?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tråden startet nok før båtkjøp ble til og Trophy endte opp med en Bayliner 2858 som bildet over viser. Denne har en meget flott flybridge til størrelsen å være.

 

Har lagt en 2858 tilsalgs på finn.no fra American Marine Yachts en stund nå. Uten motor.

 

Med fare for å bli saksøkt (ref. denne tråden :wink: ); hva synes dere om denne når det gjelder stand (ut i fra annonse) og pris?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden. :blush:

Men, skal du ha en båt med rommelig flybridge uten at du må entre en "hønsestige"

Sikker_adkomst1.jpg

for å komme dit, er det bare en classic trawler som kan gi dette.

Når jeg ser noen må stå på knærne oppe på fly, da går jeg meg en tur for og sjekke "skute"sidene.

(Kvalmt :crazy: , men moro.) :wink:

mvh

giver

Koslig bilde med en flott båt. Vi gleder oss til sol og sommer.

De argumentene du kommer med her "giver", er noe av de jeg også la til grunn ved kjøp av neste båt.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli saksøkt (ref. denne tråden :wink: ); hva synes dere om denne når det gjelder stand (ut i fra annonse) og pris?

 

Har sett det værre, men veldig dårlige og uklare bilder. Disse årsmodellene har helt annen innredningsløsning enn i min og har mindre uteplass. Når det gjelder pris så er den vel ok hvis det er levert Norge inkl CE papirer. Jeg ville nok satset på en nyere modell nå som dollarprisen er lav :santcheer1: En kompis av meg kjøpte en samme sort 86 mod som han pusset opp og endret en god del på. Den ble etter hvert helt strøken og han støpte blant annet ny stor badeplattform og forlengen skroget ca 30 cm på begge sider blant annet for å gi god støtte til den store plattformen. Det førte blant annet til at den går mye finere i plan. Han satte inn en D4 210 hk og båten gjorde 27 kn på max . Det skal sies at den motoren har fått elektronikk problemer og har ligget hos VP forhandler siden september...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Bayliner har i mange år hatt veldig dårlig rykte i USA, da dette er (var) masseproduserte båter med dårlig kvalitetskontroll på selve støpen.

 

Om du ser på E-bay vil du se at salgsobjektene ofte står omtalt med "no soft spots", med det mener selger at det ikke er delaminering i båten. Dette har jeg forstått er et stort problem på eldre Bayliner. Kvaliteten skal vistnok ha blitt bedre etter at de ble en del av Brunswick i 1986, men det skjedde nok ikke over natten. Er derfor enig med Trophy at en noe nyere modell er å foretrekke.

 

Jeg ville forsøkt å finne et bra objekt fra 1995 eller nyere.

 

http://www.brunswick.com/brands/marine-boats/index.php

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Om du ser på E-bay vil du se at salgsobjektene ofte står omtalt med "no soft spots", med det mener selger at det ikke er delaminering i båten. Dette har jeg forstått er et stort problem på eldre Bayliner. Kvaliteten skal vistnok ha blitt bedre etter at de ble en del av Brunswick i 1986, men det skjedde nok ikke over natten. Er derfor enig med Trophy at en noe nyere modell er å foretrekke.

 

Jeg ville forsøkt å finne et bra objekt fra 1995 eller nyere.

 

http://www.brunswick.com/brands/marine-boats/index.php

 

Det er importert mange av disse båtene til Norge etter 2000 og jeg har ikke hørt om delaminering problemer. Jeg importerte en 88 mod i 01 og det største problemet var lekkasjer i vindu og skjøt mellom skrog og overbygg. En kompis kjøpte en 2 år nyere model og der var ikke lekkasje overhode. Allt utstyret i min båt virket, men måtte skifte impeller i toalettpumpen :puke:

Min 2000 model hadde også lekkasje i vindu... Min teori er at Florida båter har større problemer med lekkasjer siden den stekende solen der tørker ut pakningstoffet :crazy:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I går ankom Garmin 520 som jeg monterte i ettermiddag. Enkel og grei montering. Skal også montere feste på Fly, men det er 4 mnd til utsetting.....

 

000_0008.jpg

 

 

Her er et bilde av monteringen av Racor FG 500 dieselfilter. Det er montert litt lavt for at det ikke skal komme i veien når jeg bøyer meg ned på siden av motoren for å skifte impeller. Her vises også veggen som jeg har "montert" for å få batteriene i eget rom. Avløp fra toalett tank til ejektor vises også. Den fungerer ok, men jeg bruker tømmestasjon i byen innimellom for å være sikker på at det blir helt tomt som for eksempel når båten settes på land for vinteren.

000_0011.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Njaa? Gjelder ikke det kravet kun for kommersielle fartøyer da? For fritidsbåter mener jeg at glasskolbe er greit. Det ble ihvertall ikke kommentert da besiktelsesmannen fra forsikringsselskapet saumfarte båten min for noen år siden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg leste nettopp raskt gjennom fritidsbåtforskriften, se: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html. I forbindelse med drivstoffsystemet kan jeg ikke huske å finne noe generelt forbud mot glassfilter i motorrom i båter med dieselmotor. Det kan være at jeg leste gjennom dem for raskt. Disse forskriftene har etter hvert blitt så omfattende at det ikke lenger er greit å hvite hva man kan og hva man ikke kan. Særlig er vedleggene til forskriften blitt veldig omfattende.

Link to post
Share on other sites

Der er CE merke på mitt hvis jeg ikke husker feil. IMCI godkjente båten som ligger ved siden av min i lagerhallen og den har Racor med glass. Jeg skal i båten og sjekke i helgen. Dessuten er det ikke lov å selge noe som ikke er CE merket...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg uttrykte meg feil over.

 

Produktet i seg skal jo være CE merket - men det bryter med CE merkingen på båten om man setter det i motorrommet. Dette fordi glasset i filteret ikke har tilstrekkelig motstand mot varme over tid ved brann. Det er derfor alle CE merkede båter med dieselfilter i motorrommet har den versjonen av metall. Racor med glass kan godt plasseres utenfor motorrommet - i følge Racor i fjor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...