Jump to content

Kjøpe ny båt med flybridge


Trophy

Recommended Posts

Har nettopp vært i båten og sjekket. Der var samme filter som i min og den var godkjent i fjor. Sjekket også CE merket ved styreposisjon og styrbord akter ved gammel HIN kode. Noen som kan linke til hvor det står svart på hvitt at det ikke er lov med filter med glass i motor rom. Jeg skal ha besiktningsmann fra Norske sjø til våren for å godkjenne båten før utsetting. Sparer da kr 1000,- pr år i forsikring....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ingenting om lovverket i denne sammenhengen. Men jeg vet at ihvertfall alle fabrikknye importerte Sea-Ray med dieselmotorer har dette glasset på filteret. Og det står i motorrommet. Båtene er selvfølgelig også CE-merket. Er det ulovlig, så er det mange som bryter loven, det er sikkert.

Link to post
Share on other sites

Håper at du kan forklare hva de forskjellige enhetene på bildet gjør?

Det burde vel kunne gå roaldbj:

 

hva_er.jpg

 

PCUene er Computerbokser på EVC systemet (Electronic Vessel Control). Disse står nær motorene og kommuniserer på bus'en. Til disse knyttes alle sensorer, ex. dybde, fart, vanntemperatur, og andre sensorer. PCUene kommuniserer med HCUen (Helm station Control Unit) som står ved båtens styreplass. Denne knytter motor og all instrumentering til dashbord instrumentering og betjeningsorganer.

 

Gearaktuatorene overfører det elektronisk overførte gearsignalet til mekanisk bevegelse. Som dere ser står disse også fornuftig plassert ved evt. behov for "tvangsgearing".

 

De andre enhetene taler vel for seg selv.

 

(Skjøteledningen til montørens drill skal antagelig ut før overlevering :lol:

 

Men nå bør vi vel vende tilbake til trådens opprinnelse; "Kjøpe båt med flybridge"

Link to post
Share on other sites

Det var et vakkert opplegg i motorrommet.

Kankje du også (i likhet med meg) kommer til å oppholde deg mer i motorrommet enn i cabinen?

Hadde vært fint om du fikk Windy til å uttale seg litt om landstrømsproblematikken.

Jeg ser at du får en avansert skilletrafo ombord.

Hvilket navigasjonsutstyr velger du? Antar at du har fått med deg at Navionics nå gir tre mulige kartbrikker: Vanlig Navionics - Navionics Platinum og Navionics Platium Pluss.

Link to post
Share on other sites

Det var et vakkert opplegg i motorrommet.

Kankje du også (i likhet med meg) kommer til å oppholde deg mer i motorrommet enn i cabinen?

Roaldb, nå ber du om det :lol:

 

Kan jo ikke dy meg for å legge ut dette bildet da ..... :

 

i_motorrom.jpg

 

Har ikke kjøpt kart enda, beslutter det litt senere (for Raymarine E120)

Link to post
Share on other sites

Det tok litt lid å få overtalt Svenning til å få seg båt med skikkelig motorrom :wink: - men nå blir han nok mest der nede. Akkurat som meg og som Roald. Jeg venter spent på navnet på de to elskerinnene under dekk Svenning :lol: Mine heter Vera og Petra - de synes det var lenge siden de var vist frem

motorromsluke_w37.jpg

 

Landstrømoppleget til Windy er ganske interessant. Skilletrafo tror jeg ikke jeg har funnet - men de har en bryter på hovedstrømanlegget der man kan velg mellom 220V shore, Off og 220 V fra generator. Det tok et par dager før jeg fant ut at denne bryteren må vippes ned for å få strøm inn i båten (husk det Svenning - det står ikke i instruksjonsboka)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå går jeg og venter på Ardic defrosteren jeg bestilte fra Maritim for over 14 dager side...treiginger. Funderer litt på hvor jeg skal montere den, så jeg lurer på hvor lange luftslanger jeg kan bruke uten at varmetapet blir for stort. Jeg har god plass i motorrommet, men da blir den lengste luftslangen 5 m. :crazy: Den 2. 3m, den 3. litt over 2m og den siste lurer jeg på å dele på toalett og akterdekket. Den andre muligheten er å montere den bak pentryet, men da blir vannslangene litt over 2 m. Da må jeg vel også ha en luftslange som henter luft fra et annet rom. Det er en 10 kw defroster og den skal gå via varmtvannstanken. Tips mottas med takk...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Når kjølevann til defroster går via varmtvannstanken, må du sjekke om du får tilstrekkelig sirkulajson eller om du må inn med en ekstra el.pumpe her. De fleste motorer har begrensning på samlet slangelengde. Min Yanmar har grense på 3m total, hvilket betyr at både varmtvann og defroster leverer dårlig uten ekstra sirkulajsonspumpe.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det er en stund siden jeg jobbet med defrostere koblet til motor. Jeg mener eksempelvis å huske at Yanmar motorene har et overtrykk på ca 0.2 bar på kjølesystemet. Jeg husker ikke hvor høyt motoren kan løfte varmtvann til varmeveksler, men det er lurt å undersøke om motoren er i stand til å drive frem varme fra motoren til varmeveksleren.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen bend på slangene, de ligger faktisk ganske plant og rett, både tur og retur.

Ingen buktninger, og i høyde lavere enn varmeveksleren på motoren.

Det ble kanskje litt bedre etter at jeg monterte inn sirkulasjonspumpe i sløyfa.

Driftstemp på disse motorene virker litt lav ca. 780, kanskje det er problemet ?

Det er ihvertfall ikke rare guffen på varmen, en lunken bris er alt.

Det er heller ikke noen bereder i sløyfa som stjeler varme.

Skal jeg tippe, gir den ca. 1,5-2 kW, ihverfall langt fra noe 10 kW.

Jeg har også ganske korte luftrør på 2 av utgangene til salongen, så her er tapet minimalt.

De 2 andre varmluft utgangene går til frontvinduene, heldigvis har jeg dobble isolerglass så dugg er ikke et problem.

 

 

Link to post
Share on other sites

Som den som har tatt bildet i innlegg #203; Ja, dieselslangene er av gummi (eller et eller annet gummilignende stoff). Jeg kjenner dog ikke slangenes tekniske spesifikasjoner. Når det er sagt har vel alle de motorrom jeg kan huske å ha sett ned i, nettop gummislanger for dieseltilførsel.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har akkurat vært i båten og fundert på plassering av defrosteren og det blir 99% sikker i motorrommet. Da blir vannslangene under 2 meter totalt, men luftslangene blir lange :eek: For å sage minst mulig hull lurte jeg på om jeg skulle koble sammen 4 slanger til 2 og så sprede de når de kommer inn i cabin. Noen erfaringer med dette ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det er jo mest vanlig, og tilstrekkelig med gummislanger (vel og merke slanger som er beregnet for diesel) i motorrommet. Det er først etter dieselpumpa at trykket kommer, og da er jo dieselen ført i rør.

 

Hva er da argumentet for ikke å benytte glasskolber på filtrene når slangene har et lavere smeltepunkt enn glass?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...