Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

når jeg tenker meg om... kunne godt tenkt meg å gå på et slikt kurs

:lol: Det er krevende. Meeeget krevende! Med en særdeles vanskelig, hel dags praktisk eksamen. Men med bestått eksamen blir jo livsutfoldelsen dertil mere fornøielsesfull. :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har aldri forstått hvorfor mange er så negativt instilt ti å ta "båtlappen". Dersom man kan stoffet er det fort gjort å avlegge en eksamen, og man får samtidig kvalitetssikret sin egen kunnskap.

 

Dersom man ikke kan stoffet, er det på høy tid å lære det.

Selv tok jeg båtlappen før jeg kjøpte min første båt.

Link to post
Share on other sites

Ja, men det blir jo også ganske kostbart ... ikke bare mengdene med cigarrer og cognac, bolondinnene er svindyre, de også!! :lol:

Pytt pytt, tenk å sitte på CBC dekket med BLONDINER og Cognac....med sigarer :crazy::drink:

i den Bergenske solnedgang inn i de sene nattetimer til solen atter en gang vises på himmelen :eek::lol::lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Og siden det bare er en enkel eksamen, hva er da pointet med å kreve den?

Dagens båtførerprøve er en enkel eksamen så lenge du kan et minimum av sjøveisreglene og enkel navigasjon. Uten disse kunnskapene er det en nokså vanskelig eksamen. Dermed har det noe for seg å gjøre den obligatorisk, og enda bedre blir det dersom man krever en praktisk prøve i tillegg. Skal men håndtere en 40 fot cigar, ti tonn cognac og en blondine som holder 20 knop må man beherske noen praktiske knep.
Link to post
Share on other sites

Har aldri forstått hvorfor mange er så negativt instilt ti å ta "båtlappen". Dersom man kan stoffet er det fort gjort å avlegge en eksamen, og man får samtidig kvalitetssikret sin egen kunnskap.

 

Dersom man ikke kan stoffet, er det på høy tid å lære det.

Selv tok jeg båtlappen før jeg kjøpte min første båt.

 

Jo,det er enkelt Lasse. En ny "regel" som vanskelig kan håndheves med de midlene som bevilges til Politiet. Blir med dette som da Bondevik regjeringen innførte lovforbud mot mobbing. Det ble også veldig flott på papiret. Sertifikat bestemmelser på vannet er jeg sikker på lider samme skjebne. Jeg gleder meg jeg. :crazy:

Det kan bli lange diskusjoner med Politiet ved kontroll for de blant oss som har navigatør sertifikat. I sin tid var mitt forsikringsselskap litt lunken til å gi meg rabatt for båtførerbevis. Et "profft" navigatør sertifikat var i grenseland. :lol: Å som jeg gleder meg til timeslang kvervulering :puke:

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båtførersertifikat selv for over 20 år siden. Forundrer meg ikke mye om dette blir så gammelt at jeg må ta det på ny! Uansett, er det for så vidt greit nok for meg. Men på samme måten som på veiene, er det liten grunn til å tro det blir mindre råkjøring på sjøen om alle har sertifikat.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo,det er enkelt Lasse. En ny "regel" som vanskelig kan håndheves med de midlene som bevilges til Politiet. Blir med dette som da Bondevik regjeringen innførte lovforbud mot mobbing. Det ble også veldig flott på papiret. Sertifikat bestemmelser på vannet er jeg sikker på lider samme skjebne. Jeg gleder meg jeg. :crazy:

Det kan bli lange diskusjoner med Politiet ved kontroll for de blant oss som har navigatør sertifikat. I sin tid var mitt forsikringsselskap litt lunken til å gi meg rabatt for båtførerbevis. Et "profft" navigatør sertifikat var i grenseland. :lol: Å som jeg gleder meg til timeslang kvervulering :puke:

Her skal det kveruleres, Thor! :boxing::cryin::headbang::smash:

Jeg sa ingenting om obligatorisk eller håndheving, Thor. Jeg sa at:

 

1) Noen har behov for å lære, og de kan ha nytte av å ta båtlappen

2) Noen tror de kan det meste, og de kan ha nytte av å få verifisert at de virkelig kan det de tror de kan.

 

Derfor mener jeg at "båtlappen" har noe for seg både for liten og for stor :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er ikke radaren i Vadsø oppdatert i det siste?

Du mener vel Vardø... det er der radaren er..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En båt er ikke lik en annen. På veien har man en haug med forskjellige sertifikater: motorsykkel, lett og tung, bil, bil med henger, tung bil, veldig tung bil, minibuss, stor buss, stor buss med henger.. Og så videre.

 

Det er da ikke noe bedre med båter? Det er ganske store forskjeller på å føre en 40 fots sigar med fler hesten enn en boeng 747, en coling archer på 65 tonn, en skjermsnekke som gjør 6 knop om været er godt og motoren er villig, eller en god gammel færing.

 

Et båtsertifikat som gjelder alle? :crazy: Sykt. Jeg har ingen grunn til å lære meg om skipsleder og store blinkende fyrtårn, for jeg kommer rett og slett ikke så langt ut. Og om jeg en dag skulle finne på å skaffe meg en båt som går så langt, så skal jeg sikker av egen interesse klare å lese litt i en bok eller to.

 

Men sertifikat? Joda, men da må man lage et arsenal av forskjellige klasser. Og ærlig talt, jeg kjører bil i Oslo, og kan da ikke si at sertifikat har ført til god takt og tone, venlig gemytt og ingen ulykker.

 

Idioter er og forblir idioter, både med og uten sertifikat. Og det er veldig trist om disse idiotene skal bli årsaken til at man legger føringer for hele båtfolket, for 98% av dem man møter på sjøen er svært hyggelige mennesker som har akkurat samme mål som deg; finne sola og ha å ha det godt. Og jammen er det mye godt sjømanskap og gode kunnskaper der ute også, kanskje ikke om detaljer i sertifikatpensum - men om det man trenger for den båten man har.

 

Takke meg til overformynderiet!

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan man skal kunne dokumentere hvor lang erfaring man har med fritidsbåt?

Nei, dette må jo være sakens dilemma. Hvilke krav skal stilles og hvordan skal erfaring dokumenteres? Båtfører kan selvsagt få krav om f.eks. 10 års eierskap av båt, men dette kan jo bli vanskelig for en del å dokumentere. Og er dette noen garanti for sjømannskap? Noen som kjenner bedre til hva som er tenkt om unntakene?

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor det skjærer noen i beinmargen at det skal kreves opplæring i å ferdes på skjøen. I "gamle" dager, når antallet båter på fjorden var vesentlig lavere en idag, og ikke minst når farten var "snekkefart", ja da var nok ikke behovet så stort. Men i dag, med en mye større båt-tetthet, og igjen når disse gjør mye mer en snakkefart, (snakkefart er så fort at det ikke går å føre en samtale), er nok behovet et annet. I dag har vi en helt anne kjøpekraft en før, og mange er ikke vokst opp i vannkanten, og lært av bestefar hvordan man kjører båt. Ofte er det denne kombinasjonen som går hen og kjøper 35 fot og like mange knop. Jeg er ute etter holdninger. Dersom jeg som båtfører skal bli tatt seriøst, må jeg være en seriøs båtfører. HVis man skal bruke litt ev den argumentasjonen som for tiden er gangbar, kan en jo tenke slik:

Båter over åtte meter, med ti hk. eller mer, og som går fortere en ti knop, må være registrert i et forsikringsselskap. (jfr. registrering av motorkjøretøy). For å registrere en båt, må den være forsikret.

For å få den forsikret må en ha godkjent båtføreropplæring.

Link to post
Share on other sites

Men gutter da! Hva er det dere er redd for?

 

At det kanskje blir litt sikrere og dermed triveligere på sjøen?

 

At vi må betale mer penger?

 

Det blir vel ett fett om vi fremtiden skal betale til Staten eller til Securmark, eller til forsikringselskapene. Noen vil ha våre penger, og det får de.

 

Fra å være en fredelig skjærgård som det luktet lite penger fra, har det blitt ett nytt marked hvor kapitalistene kan fiske i urørt vann.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Blir dette gjennomført får vi et båtførerregister. Hvorfor ikke gjøre det på samme måten som da jegeregisteret kom, med småviltprøven. De som er gamle nok og fører båt registrerer seg innen en frist, resten må ta båtførerprøven. ..Like urettferdig som noe annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...