Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Hvor mange saker har det vært på dette?

Jeg mener, hvor disse overoffiserene har fått problemer?

Nå kjenner ikke jeg til om de er "overoffiserer" men dette var jeg vitne til omtrent 2 ganger i døgnet sist sommer... omtrent hver gang Pride of Telemark skulle bakke ut fra sin havn i Langesund krydde det av småbåter overalt som presset seg frem både her og der.... Pride of Telemark tar omtrent hele sundet mellom Langesund og Lanøya når den vender etter avgang Langesund... Hadde mening mann hatt peiling, (bitte litt innsikt i reglene) på at han må vike for nyttetrafikk så hadde kanskje noen av disse episodene vært unngått..... dette er bare i mitt nærområde... men det står sikkert mye bedre til andre steder..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

A ha, der var det noe som gledet meg, nemlig uttrykket FRITIDSBÅTER! Endelig er det noen som har forstått at FRITIDSBÅTER er rette navnet! Som pensjonist etter mange år med dårlig lønn i staten, har jeg aldri følt meg som det det tidligere ble kalt: "eier av LYSTBÅT!"

 

Lars H.

(som har det lystelig i sin fritidsbåt)

Lystbåt er da et dekkende ord? Noe med glede liksom. Vi har f.eks lysthus der man gjør lystige ting, lystgass, lystløgner, lystmorder osv. Med andre ord alle disse lystige greiene vi driver med for å glede oss selv. Til forskjell fra fritidshus, fritidsklubb og andre fritidssysler. Båten er nok helt klart en lyst.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lystbåt er da et dekkende ord? Noe med glede liksom. Vi har f.eks lysthus der man gjør lystige ting, lystgass, lystløgner, lystmorder osv. Med andre ord alle disse lystige greiene vi driver med for å glede oss selv. Til forskjell fra fritidshus, fritidsklubb og andre fritidssysler. Båten er nok helt klart en lyst.

 

Lotus

Enig, men jeg må tilstå at jeg ved et par anledninger har vært fristet til klasse om fra lystbåt til båtjævel!

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt å huske at det på 1980-tallet på byråkrat-norsk hverken het fritidsbåt eller lystbåt men lystfartøy :yesnod:

 

Les det en gang til: lystfartøy....lystfartøy :drink:

 

Foreslår at vi ved neste anledning reserverer domenenavnet lystfartøyplassen.no

Link to post
Share on other sites

Lystbåt er da et dekkende ord? Noe med glede liksom. Båten er nok helt klart en lyst.

Lotus

Lotus er inne på det helt vesentligste her. Så vis vi trøkker litt på Y'en, så har vi fått med den ultimate uttalelsen.

Lust (fra engelsk). Løst (fra nord-norsk).

 

Lystbåt uttales dermed Løsstbåt

 

Har du løsst, har du lov. Har du løst............billett? :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Som profesjonell sjømann gjennom 35 år og eier/bruker av fritids(lyst)båt like lenge, har jeg noen synspunkter på dette med båtfører bevis etc. For en tid tilbake var registrering av båt obligatorisk. Da var bl.a KNBF på banen til stadighet ved (gjennom sin leder) å hevde at dette var bare byråkrati og tøys. Nå roper man om å få det gjeninnført. Hvorfor ?

Problemer med fritidsbåt for nyttetrafikk? Noen har moro av å kalle oss for "overoffiserer". Til det er det bare å si at mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves. Forskjellen mellom oss og frit.båtførere er som mellom en astronaut og en som sender opp nyttårsraketter. Vedkommende kan selv prøve å manøvrere et skip som er f.eks. 250-300 mtr. langt/50 mtr bredt/25 mtr dypgående med en enorm reaksjonstid, mellom diverse bolde antihekksjø- antifyll- antifart- antiflybridge- antiplastbåt- antiditt og antidattførere. De med rekeskipperlue er verst, sammen med seilbåtførere. Disse eier de til enhver tid omliggende 5 nm. regnet fra båtens sentrum. Grunnen til at man aldri hører mye om "nestenulykker" er at hendelsene er så vanlige at det blir rutine. Nevner også at vi har, ikke 20 timers kurs, men minimum 3 års heltids skolegang pluss flere års fartstid på hvert nivå for å løse våre sertifikater.

Sjølov og sjørett? Dette er et så komplisert område at bare et fåtall eksperter behersker det. Ekstremt kort fortalt, objektivt ansvar finnes ikke til sjøs. Videre gjelder loven for alle fartøy uansett størrelse. Mange vil få seg en overraskelse hvis de setter seg litt inn i denne.

Politi til sjøs ? Ofte er dette politifolk som trives godt med en attraktiv tjeneste, uten at de derfor har den fjerneste peiling på hva de driver med. Havnepoliti på heltid i større byer delvis unntatt.

Utallige eksempler foreligger på at de ikke kan den enkleste skikk og bruk til sjøs. Jeg har selv sett en 30 fots Targa i 30 knop gjennom et trangt sund, med plenty oppankrede båter, på jakt etter en mulig observert 15 åring i jolle. (Som i parentes bemerket hadde betydelig mer erfaring med båt enn sine forfølgere). Bording fra lovart side i sterk vind, synsing om lanterneføring etc,etc, er ganske vanlig.

Har noen av dere prøvd å anslå farten på et mot- eller medgående fartøy ? Utrolig vanskelig, men tydeligvis enkelt for dem med speilte solbriller og snodde barter. Etterlys dem ofte nok, og fotoboksene, kontrollene, bøtene (pga. bagateller) etc. blir et faktum. De fleste redningsaksjonene skjer pga. motorstopp. Lær dere litt om denne, utvis vanlig høflighet og hensyn, ta ingen sjanser, vær romslig og gi hverandre litt slakk. Ingen blir fullbefaren hv. hjelp av et 20 timers kurs. Det er det bare fartstid som gjør deg. Det er greit å kunne finne veien dit du skal, men dersom man strikt skal følge samtlige regler som yrkessjøfarten må overholde, vil lystbåtlivet bli slitsomt.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at man aldri hører mye om "nestenulykker" er at hendelsene er så vanlige at det blir rutine.

 

Sjølov og sjørett? Dette er et så komplisert område at bare et fåtall eksperter behersker det.

Godt sagt, Neptim. Jeg synes du skal bli irritert :wink: oftere slik vi får flere innlegg fra deg. :flag::flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Vedkommende kan selv prøve å manøvrere et skip som er f.eks. 250-300 mtr. langt/50 mtr bredt/25 mtr dypgående med en enorm reaksjonstid, mellom diverse bolde antihekksjø- antifyll- antifart- antiflybridge- antiplastbåt- antiditt og antidattførere. etc,etc, er ganske vanlig.

Flott med engasjement! Om du er irritert eller ikke vet jeg ikke, men det er du uansett i din fulle rett til å være - intet forbud mot det i det norske samfunnet.

 

Dog må det være meg tillatt å være litt skeptisk til om du noen gang har ført et skip som du beskriver (antar at det er en VLCC/ULCC fullastet med 250/300.000 tonn crudeoil?) mellom fritidsbåter. Eller var poenget ditt at nettop det er umulig? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I denne vide og fantasifulle drøftingen tillater jeg meg å komme med enda et forslag til lystbåtbegrepet, fordi vi bør vel ta hensyn til den nynorskskrivende del av befolkningen. Jeg innrømmer begrensede kunnskaper på dette området, men ordet åtgaum = tilfredshet tror jeg, som skulle gi betegnelsen åtgaumfartøy eller åtgaumbåt. :smiley:

 

Det skulle bli Åtgaumbåtsertifikat. Jeg synes det sviger av dette, og kan godt tenke meg et slikt sertifikat.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........Forskjellen mellom oss og frit.båtførere er som mellom en astronaut og en som sender opp nyttårsraketter. Vedkommende kan selv prøve å manøvrere et skip som er f.eks. 250-300 mtr. langt/50 mtr bredt/25 mtr dypgående med en enorm reaksjonstid, mellom diverse bolde antihekksjø- antifyll- antifart- antiflybridge- antiplastbåt- antiditt og antidattførere.

Jeg opplever du bruker din bakgrunn for alt det er verdt for å komme med sleivspark til oss "antiditt og antidattførere" (regner meg som en av dem). Det som "heldigvis" tar litt brodden av utspillet ditt er vel en del eksempler på "liberale holdninger" fra enkelte "astronauter" der oppe på brua, som feks ufrivillig møter med moder jord pga. animerte styrmenn, kuriøs praksis av utkikk på åpent hav osv..... Holdninger som gjelder en mindre gruppe av dere proffesjonelle, men ditt utspill gjør det svært fristende for meg å plassere deg i denne kategorien :lol: . De sjøfolk jeg kjenner og har snakket med har ofte et belastet forhold til fritidsbåter (indre oslofjord på sommerstid oppleves som et helvete for mange av dem) og seilere og snekkefolk går heller ikke fri fra kritikken jeg har hørt. En styrmann som daglig ferdes i indre Oslofjord følte han banet seg vei mellom idioter, men at det var en viss forskjell på deffensiv og offensiv idioti. Den første gruppen er båtfolk som ikke følger med, ikke skjønner hvor leia går osv, den andre er de som yppe seg, skal se hvor tett på de kan passere osv. I de påfølgene tiradene den frustrerte styrrmannen lirte av seg, kan jeg skrive opp att førere av hurtiggående fritidsbåter ("snøggåtgaumbåtur" Petter?) var rikelig representert.

 

Jeg kan ærlig talt ikke forstå logikken i din motstand mot et fritidsbåtssertifikat. I tillegg til et obligatorisk minstekrav om kunnskap blant fritidsbåtførere, kan man jo leke med tanken om det hadde vært sunnt med at alle som feks. skulle ferdes med småbåt i indre oslofjord måtte være med på brua på et større skip, på vei inn fjorden en varm lørdag i juni. (i tillegg er jeg fristet til å foreslå at enkelte "astronauter" ble beordret noen dekk ned, og måtte en for dem obligatorisk seilas i feks. en gammel treseiler. Alkoholinntak først utpå kvelden, etter oppankring :wink: .)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg, mener bestemt at åtgaum betyr skrik og skrål pga. stor oppstandelse.

Om man har visse tråder i dette fora i minnet, burde jo betegnelsen "åtgaumbåt" være midt i blinken!! :lol: Da gjenstår det bare å finne bokmålsvarianten!!!! :wink:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...