Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Uten å kaste meg inn i debatten tillater jeg meg å komme med en saksopplysning: eksamensgebyret for Båtførerprøven er NOK 200 - og det har det vært i adskillige år :wink:

Dette fører vel neppe til økonomisk ruin for Ola Dunk, men man skal jo aldri si aldri siden noen mener det er dyrt å avlegge eksamen til bårførerprøven... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.......De stiller hos Onkel Politi og forklarer seg, men blir aldri utfordret til å godtgjøre at de har de nødvendige ferdigheter, hvilket mistanken om straffbart forhold i seg selv egentlig er et bevis på fraværet av. Ei heller får de slike spørsmål i retten. Og, endelig, aldri fradømmes noen retten til å føre båt for kortere eller lengre tid. Ikke så rart i grunnen, for både aktorer, forsvarere og dommere flest har jo heller ikke den nødvendige ferdighet. I å føre båt, altså.

Hr Worse mener altså at politifolk flest, aktorer, forsvarere og dommere bør tilegne seg maritim kompetanse, endog i den grad at de kan opptre som sensorer for båtfolk?. Slik at vi som båtfolk ikke trenger å nedverdige oss til å måtte på forhånd skaffe oss bevis på vår kompetanse? Tillat meg å spørre om det kan skyldes at deres kommandobro befinner seg oppe i de luftlag der luften er for tynn :lol: ?

Krav om båtsertifikat er ingen tungvint byråkratisk ordning. Båtførerprøven finnes, og med litt justeringer regner jeg med at dette vil være basis for et båtsertifikat. En billig prøve, som betales av brukerne. Motstand mot regulering, pleier ofte ogå å henge sammen med skepsis til bruk at skattebetalernes penger. Det Worse her krever er en svært tungvint og kostbar kompetansehevning blant flere yrkesgrupper, for at vi som faktisk er genuint interresert i båt, skal slippe å måtte ta en eksamen med basisstoff som vi uansett bør kunne til den lattelige prisen av kr 200,-. Kr 200,- utgjør ikke mye "cigar og kånjakk" det! Jeg har tidligere i denne tråden bedt om at noen forklarer hvordan man idag enkelt kan avgjøre om en båtfører har nødvendig kompetanse. Jeg har ennå ikke sett noe forsøk på å forklare dette. Om vår representant i Jussens verden: Baatadvokaten tilfeldigvis leser denne tråden, kunne det være fint å høre hans oppfatning om hvordan feks. men på en grei måte i dag kan avgjøre om en båtfører innehar de nødvendige ferdigheter. Både før og etter et uhell.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere i denne tråden bedt om at noen forklarer hvordan man idag enkelt kan avgjøre om en båtfører har nødvendig kompetanse. Jeg har ennå ikke sett noe forsøk på å forklare dette. Om vår representant i Jussens verden: Baatadvokaten tilfeldigvis leser denne tråden, kunne det være fint å høre hans oppfatning om hvordan feks. men på en grei måte i dag kan avgjøre om en båtfører innehar de nødvendige ferdigheter. Både før og etter et uhell.

Hva slags kompetanse er vi egentlig ute etter da. Fra myndighetenes side er det nok ønske om færre ulykker som ligger bak et eventuellt påbud om opplæring. For min del etterspør jeg kanskje mer "hensynsfull" kjøring, hekksjø, vike regler etc. Jeg bryr meg ikke så mye om Hansen i sin nye båt ikke vet forskjell grønn/rød stake eller kardinalmerker.

 

Og jeg vet nå ikke om ulykkene vil forsvinne med et påbudt sertifikat!

Link to post
Share on other sites

Mange nybakte kjøpere vet ikke engang at det er noe som heter sjøkart. Snakket med en i fjor som nettopp hadde kjøpt seg båt, og han hadde hørt at GPS var et "must". Han ante ikke hva det var for noe men ...

 

Har du kjøpt kart? spurte jeg. Nei det hadde han ikke tenkt på.

Link to post
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke så mye om Hansen i sin nye båt ikke vet forskjell grønn/rød stake eller kardinalmerker.

 

Og jeg vet nå ikke om ulykkene vil forsvinne med et påbudt sertifikat!

Jeg er veldig opptatt av at Hansen i sin nye båt vet forskjell på styrbord og babord samt at han også kjenner til hvilke vikepliktsregler som gjelder på sjøen... Har han bestått båtførerprøven så har han i allefall hørt om dette.....

 

Ulykkene forsvinner selvsagt ikke ved innførselen av lovpålagt båtførerbevis(det er det vel heller ingen andre en motstandere av dette som har påstått), men forhåpenligvis blir de noe redusert...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva slags kompetanse er vi egentlig ute etter da

 

Det er tidligere nevnt at båtsertifikat er unødvendig fordi det i "Forskrift om minstealder, § 2. Kvalifikasjonskrav," Står følgende: "Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt." Det hevdes av flere at problemet i dag er at siste del av setningen, om nødvendig ferdighet, ikke er aktivt i bruk. Mitt spørsmål dreier seg om hvordag det er mulig å bruke en såpass ullen formulering rent juridisk. Om om feks hvordan det er mulig å nogenlunde effektivt kontrollere at båtbrukere har dette. Jeg mener nemlig at denne delen av forskriftsteksten er sovende med god grunn. Den lar seg neppe anvende ved annet enn de ekstremt grove tilfellene. Man kan likeledes argumentere utfra dagens eksisterende forskrift, og si at båtsertifikat kun er en formalitet, for å dokumentere de krav, som forskriften krever.

Link to post
Share on other sites

Dette betyr vel at uansett kan du få skyld, i og med at de kan bruke dette "ha nødvendig ferdighet i bruk av båt" mot deg ved å si at ferdighetene ikke strakk til.

 

Det blir noe av det samme som regel 2 i sjøveisreglene, som sier noe slik som" Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi."

fritt oversatt en har plikt til å "bryte" alle andre regler for å unngå å havne i en farlig situasjon.

Denne regelen blir hyppig brukt av advokater i sjøretten for å få til skyld-deling.

Link to post
Share on other sites

Hr Worse mener altså at politifolk flest, aktorer, forsvarere og dommere bør tilegne seg maritim kompetanse, endog i den grad at de kan opptre som sensorer for båtfolk?.

Hvis de ikke har peiling, hvordan skal de da kunne avgjøre om noen annen person har eller ikke har "nødvendige ferdigheter" og/eller om fravær av slike ferdigheter har årsakssammenheng med et uhell eller annet? Jeg har sett dette selv, i en litt annen vinkling, og det var en aldeles forstemmende forestilling.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ganske enkelt hr Worse: Ved å ha krav om båtførerbevis. Selvfølgelig må havnepoliti ha grundig kompetanse som i dag. Mulig du ser for deg en "maritim" rettsinstans med egne aktorer, forsvarere og dommere med spesialkompetanse, men jeg tror ærlig talt hr. Worse at det ville ha vært noe søkt.

En annen ting er at det pleier å gå en viss tid før en eventuell sak kommer opp. Om jeg hadde vært årsak til et uhell på sjøen, kan du banne på at jeg ville ha lest meg opp før jeg ble stillt til veggs i en eventuell rettsak. Fint for meg, som får et ekstra spark i baken for å lære reglene på sjøen, men kanskje ikke helt vantett rent rettslig, i forhold til å fastslå om det var mangel på nødvendige ferdigheter og kompetanse som forutsaket uhellet.......

Link to post
Share on other sites

Mange nybakte kjøpere vet ikke engang at det er noe som heter sjøkart. Snakket med en i fjor som nettopp hadde kjøpt seg båt, og han hadde hørt at GPS var et "must". Han ante ikke hva det var for noe men ...

 

Har du kjøpt kart? spurte jeg. Nei det hadde han ikke tenkt på.

Ja en mann kjøpte ny båten noen år siden og fikk problem båten. Så sendt melding til redingselskap.

De spurte hvilken kart. Eier sa at han har NAF bok som bruker til sjø. pga han gikk ikke kurs båtførerprøve. :headbang:

At-le

Link to post
Share on other sites

Den som søker finner kanskje sjølovens § 476 :smash:

Der står det: "Sjøforklaring her i riket holdes for vedkommende tingrett, som settes med to sakkyndige rettsvitner." Jeg forstår dette som at det skjer i en normal ("almen") rettsinstans (Tingretten) med 2 eksterne eksperter tilstede (sakkyndige rettsvitner) . Har jeg forstått dette riktig, er det ingen bestemmelse om spesiell maritim kompetanse hos rettens faste medlemmer?
Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått dette riktig, er det ingen bestemmelse om spesiell maritim kompetanse hos rettens faste medlemmer?

Tja, du nevnte forsvarer og aktor (som vi kun har i straffesaker, men la gå) i tillegg til dommere i forrige innlegg. Er det disse du mener med rettens faste medlemmer? For å ikke snuble i ord og begreper her: Når loven krever sakkyndige rettsvitner så kan de vel ikke bli stort fastere? :wink:
Link to post
Share on other sites

Krav og regress fra forsikringsselskapet ved skade vil trolig være et vel så effektivt sanksjonsmiddel som å bli stoppet av en politibåt.

Regner med at du er enig i at det bør være en årsakssammenheng mellom det å ikke ha tatt båtførerprøven og skaden? F.eks. hvis giret på båten låser seg i forover og du kjører inn i en annen båt så vil du idag ikke bli holdt ansvarlig, men du mener at det skal man heretter hvis man ikke har tatt båtføreprøven?

Hvis man oppfører seg uaktsomt vil man også i dag bli holdt ansvarlig - selvfølgelig!

 

Vi kan vel være for eller i mot en obligatorisk båtføreropplæring her, men jeg tviler på at våre meninger blir hørt i noen stor grad. Det er vel bare å erkjenne at dette vil bli innført i løpet av de nærmeste årene... å tro noe annet vil være utopi etter min mening. Om ikke regjering og storting i Norge innfører dette på eget initiativ så vli det nok komme krav om dette fra Brussel...

For ordens skyld; Stortinget er fortsatt den lovgivende forsamling i Norge og dette vil ikke endre seg hverken ved vedtak fra Brussel eller eventuelt norsk medlemskap i EU! Saksopplysning og ikke politisk innlegg.

 

Antall drukningsulykker på sjøen er færre idag enn for 30/40 år siden og hvis man også tar hensyn til økning i antall båter/personer på sjøen så er faktisk utviklingen meget positiv! Det forandrer ikke det faktum at det er en tragedi når noen omkommer, det være seg på sjøen, landeveien eller hvor som helst.

 

Ingen båtførerprøve i denne verden vil hindre fulle mannfolk fra å ramle overbord fra andres båt mens de urinerer! :nonod:

 

Nullvisjon er positivt, men per definisjon er en visjon noe man skal strebe mot (å oppnå) men relaistisk sett aldri nå!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld; Stortinget er fortsatt den lovgivende forsamling i Norge og dette vil ikke endre seg hverken ved vedtak fra Brussel eller eventuelt norsk medlemskap i EU! Saksopplysning og ikke politisk innlegg.

Og etter valet i fjor haust har regjeringa fleirtal i Stortinget. Det er ein situasjon me ikkje har hatt på mange år her i landet. I tillegg består regjeringa av parti som har tradisjon for å bruka partipisk når dei finn det naudsynt. Regjeringa kan altså få vedteke kva dei vil, bortsett frå grunnlovsendringar.

 

Saksopplysning og ikkje politisk innlegg.

Link to post
Share on other sites

Og etter valet i fjor haust har regjeringa fleirtal i Stortinget. Det er ein situasjon me ikkje har hatt på mange år her i landet. I tillegg består regjeringa av parti som har tradisjon for å bruka partipisk når dei finn det naudsynt. Regjeringa kan altså få vedteke kva dei vil, bortsett frå grunnlovsendringar.

 

Saksopplysning og ikkje politisk innlegg.

Jeg har fått med meg valget og resultatet! Vel, hvis regjeringen blir sittende også etter neste stortingsvalg så kan de vel få gjennomført grunnlovsendringer? :yesnod:

 

Partipisk? Ja, hvilket parti benytter ikke den? At den enkelte storingsrepresentant stilles fritt skjer meget sjeldent!

 

For ordens skyld; Mitt innlegg var svar på "påstanden" om at EU eller brussel kan vedta lover om båtførerprøve osv i Norge og det kan de ikke, hverken i dag gjennom vår EØS-avtale eller ved et eventuelt senere medlemskap.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mener de at det kun er førere av fritidsbåter under 15 meter som skal ha sertifikat. Førere av fiskebåter, små ferger osv, hva med dem? Og hva er forresten definisjonen på en fritidsbåt?

 

Jeg er ikke imot et slikt sertifikat, men det bør da gjelde førere av alle båter!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sitat fra uttalelsen:

"Landsmøtet konstaterer at det i de senere år har skjedd stadig flere ulykker hvor fritidsbåter har vært involvert og hvor man har fastslått alvorlige mangler med kompetansen til fører av slike fartøy."

Der rører de det vel litt til vel!? Det er vel et fåtall, hvis i det hele tatt noen, fritidsbåtulykker som kan tilskrives manglende kompetanse hos føreren. I hvert fall kompetanse som eventuelt kunne vært oppnådd gjennom bestått eksamen til båtførerbeviset.

 

Den virkelige begrunnelsen kommer litt lenger ned:

"Medlemmer, som tjenestegjør om bord på skip i dette området, blir ofte forstyrret i sin navigering av førere av fritidsbåter som ikke tar hensyn til sjøveisreglene."

Det tror jeg vel litt mere på, men om dette er grunn god nok til å innføre sertifikatplikt er jeg fremdeles usikker på.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Sitat :

"Dette medfører ofte en stor belastning for de offiserer som har ansvar for passasjerer og last i kystnære områder".

Sitat slutt.

 

Hvor mange saker har det vært på dette?

Jeg mener, hvor disse overoffiserene har fått problemer?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Mener de at det kun er førere av fritidsbåter

A ha, der var det noe som gledet meg, nemlig uttrykket FRITIDSBÅTER! Endelig er det noen som har forstått at FRITIDSBÅTER er rette navnet! Som pensjonist etter mange år med dårlig lønn i staten, har jeg aldri følt meg som det det tidligere ble kalt: "eier av LYSTBÅT!"

 

Lars H.

(som har det lystelig i sin fritidsbåt)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...