Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Skjønner ikke hvordan man skal kunne dokumentere hvor lang erfaring man har med fritidsbåt?

Nei, dette må jo være sakens dilemma. Hvilke krav skal stilles og hvordan skal erfaring dokumenteres? Båtfører kan selvsagt få krav om f.eks. 10 års eierskap av båt, men dette kan jo bli vanskelig for en del å dokumentere. Og er dette noen garanti for sjømannskap?

Jeg faller for fristelsen og nevner britiske RYA (som ikke er noen offentlig myndighet, men har et sertifikatsystem som nyter stor respekt rundt om i verden). De har krav om erfaring spesifisert i nautiske mil og dager i båt i stedet. Det er ikke noe absolutt krav, men et grovt anslag på hva som kreves for å bestå en eksamen.

 

Et båtsertifikat som gjelder alle? :crazy: Sykt. Jeg har ingen grunn til å lære meg om skipsleder og store blinkende fyrtårn, for jeg kommer rett og slett ikke så langt ut. Og om jeg en dag skulle finne på å skaffe meg en båt som går så langt, så skal jeg sikker av egen interesse klare å lese litt i en bok eller to.

Jeg liker opplegget til RYA ganske godt, for de skiller både på type båt (motor og seil) og hva slags farvann du skal ferdes i.

 

Likevel, det er nødvendig å komme ned på jorden med hensyn til et enkelt, obligatorisk båtførersertifikat og hva det skal omfatte. Det er relativt enkel kunnskap du skal dokumentere, men den er viktig. Og, du skal ikke langt ut for å møte skipsleder og blinkende fyrtårn. Bor du i Oslo eller andre steder med høy tetthet av både nyttetrafikk og fritidsbåter er dette relevant kunnskap uansett.

 

Det er helt riktig at et sertifikat ikke løser problemet med råkjørende idioter, men denne gruppen er ikke den eneste faren på sjøen.

Link to post
Share on other sites

......Men sertifikat? Joda, men da må man lage et arsenal av forskjellige klasser. Og ærlig talt, jeg kjører bil i Oslo, og kan da ikke si at sertifikat har ført til god takt og tone, venlig gemytt og ingen ulykker. Idioter er og forblir idioter, både med og uten sertifikat. Og det er veldig trist om disse idiotene skal bli årsaken til at man legger føringer for hele båtfolket, for 98% av dem man møter på sjøen er svært hyggelige mennesker som har akkurat samme mål som deg; finne sola og ha å ha det godt. Og jammen er det mye godt sjømanskap og gode kunnskaper der ute også, kanskje ikke om detaljer i sertifikatpensum - men om det man trenger for den båten man har.

Takke meg til overformynderiet!

Idiotene blir man ikke kvitt, selv med båtsertifikat, men man kan kanskje sikre seg at de har fått litt innblikk i noen felles styringsregler. De fleste idiotene på landeveien har stort sett samme oppfatning som meg om hvilken side av veien man (hovedsaklig) holder seg på, hvilken vei man skal svinge inn i en rundkjøring, og hva et trafikklys er. Selv om jeg av og til synes jeg omringet av premieduster i trafikken, fortoner det seg som reneste idyll sammenlignet med trafikk jeg har opplevd i land i Afrika og Latinamerika (trolig forholder også denne trafikken seg til noen regler og lover, jeg klarer bare ikke og forstå dem....). Om tilstandene på sjøen ble overført til "lands" ville man hele tiden kjørt i frykt for at den som kommer mot deg forsøker å passere deg på høyre side, at noen tror rødt lys betyr full gass, og at det bare er tegn på godt lynne å dunke litt borti støtfangeren til bilen som kjører forran. Vi blir ikke kvitt idiotene. Vi blir ikke kvitt ulykkene. Men med krav til båtsertifikat har vi en mulighet for at alle stort sett har de samme basiskunnskapene i på sjøen. Båtførerprøven er ikke noe mer enn basiskunnskap. Man er ikke nødvendigvis skikket til å håndtere en 40 fots princess i trangt farvann for det. Men man er i litt mindre grad uskikket. For meg er terskelen for overformynderi langt, langt høyere enn dette. Å ikke sette krav om dokumentering av kunnskap for å føre båt ser jeg imidlertid på som politisk unnvikenhet.
Link to post
Share on other sites

Her skal det kveruleres, Thor! :boxing::cryin::headbang::smash:

Nemlig. Kvervulering skal det bli ! :cool: Det må da være totalt bortkastet med et obligatorisk båt sertifikat hvis bestemmelsen ikke kanl håndheves :confused: Et slikt påbud kan ikke handheves med de bevillgninger og midler Politiet har til rådighet. Det har vært nordmenns "rett" i mange tiår å farte rundt på vannet i båten uten formelle krav og sånn bør det fremdeles være.

At det trengs opplæring og kunnskaper i de 1000 småbåter er jeg enig i men jeg er ikke enig i angrepsvinkelen på problemet. Men det er ikke politisk korrekt å mene det.

Link to post
Share on other sites

Endelig blir det orden på fjorden.

Vi kan jo i hvert fall håpe. :smiley:

 

På den annen side, når lærebøker som Føre var, sjøveisreglene med kommentarer omtaler båter med rød styrbord lanterne (kommentarene til regel 15, slurv eller trykkfeil) og På rett kurs blander forut og akter (illustrasjon på side 128) så er det fremdeles håp om at vi også i framtiden får noen gode diskusjoner både på båtplassen og på sjøen. :lol:

Link to post
Share on other sites

....Det må da være totalt bortkastet med et obligatorisk båt sertifikat hvis bestemmelsen ikke kanl håndheves :confused: Et slikt påbud kan ikke handheves med de bevillgninger og midler Politiet har til rådighet.

Jeg debuterte i båt 2 uker gammel. Som 17 åring og etter maaange netter i båt med de voksne sa jeg takk for meg, "aldri mer båt!!". 15 år senere var jeg på vei inn fjorden, kaptein på egen skute. Og, langt fra nybegynner :cool: . Jeg husket da godt huskeregelen til Far; "Sør og øst om rød stake, Nord og vest om svart". Hm, hvor var de svarte stakene, var det disse som var blitt malt grønne? :rolleyes: God hukommelse kompenserte for min manglende innsikt i ledmerker. Dermed ble det påmelding til Båtfører-kurs og påfyll av ny og relevant kompetanse.

 

Med dette som utgangspunkt blir bevilgninger til Politiet irrelevant. For mange kan Sertifikatet gi den kunskap som trengs for å styre unna de unødvendige blundere, kunskap som mange av bruker helt ubevisst.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Dette har like stor verdi for sikkerheten til sjøs som det er vits i å ha askebeger på en motorsykkel eller "pupper" på en okse.

Å innføre regler som det ikke er noen interesse i å håndheve (les bevilge penger til sjøgående politi) er totalt meningsløst! :headbang:

 

Å innføre et obligatorisk båtregister (gjerne NOR/NIS i tillegg) er jeg for. Det skal drives profesjonelt og gi sikkerhet i forhold til å være dokumentasjon for eierskap og forsikring. Om det drives av privat, offentlig eller ideelle organisasjon har jeg et helt avslappet forhold til. Til de som ser rødt når de hører "privat" så husk at over halvparten av alle aldersintitusjoner i Norge drives av idelle stiftelser/organisasjoner!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Med dette som utgangspunkt blir bevilgninger til Politiet irrelevant.

Hvorfor er bevillgningene til Politiet irrelevant iht eksempelet ditt BEG ?

For mange kan Sertifikatet gi den kunskap som trengs for å styre unna de unødvendige blundere, kunskap som mange av bruker helt ubevisst.

Et sertifikat gir deg ingenting hvis du ikke er interessert. Hvis meningen med serifikat er å bedre sikkerheten så vil vi ikke se mindre hekkbølger,mindre uvettig kjøring eller mindre ulykker tror jeg.

Skal innføring av sertifikat gi slike virkninger er jeg redd for at vi får en veldig kostbar og dyr utdannelse. Men det jeg er aller mest spent på angående sertifikat på fritidsbåt er hvordan våre styrende myndigheter har tenkt å gjennomføre det og håndheve det uten å øke bevilgningene til Politiet betraktelig eller feks bygge ut NSSR med statelige midler. Dette blir et nytt svinedyrt Supperåd som vil lide samme skjebne som Småbåtregisteret i Tollvesents regi.

Link to post
Share on other sites

Ein kan lika det eller ikkje: Den sittande regjeringa har fleirtal i Stortinget og kan gjennomføra det den vil. Dermed er det all grunn til å tru at sertifikatet kjem.

 

Frå båtfolket si side er det meir interessant å ta del i debatten om "overgangsordningar" for dei som alt har båførarbevis og/eller lang erfaring frå båt. Vil dagens båtførarbevis bli godkjent eller må ein opp til ny opplæring og prøve? Er det framleis snakk om "amnesti" for folk som har disponert båt over ein viss storleik i eit bestemt antal år? Kor skal i så fall grensene gå?

 

Det bør vera eit poeng å unngå store utgifter til opplæring for dei som alt har tilstrekkeleg kunnskap. Sjølv har eg vanleg båtførarbevis og brukt og eigd båtar i over 25 år. Eg fryktar ikkje for nokon ny eksamen, men eg har lite lite lyst å betala store beløp for å få gjera det.

 

Kva gjer båtorganisasjonar som KNBF med dette?

Link to post
Share on other sites

Endelig skal det bli litt orden på sjøen også.

 

På høy tid. :flag:

Har ikke noe spesielt i mot en eller annen form for opplæring. Vi er 4 stykker i båten som alle har mer enn 100% dekning når det gjelder krav for kvalifikasjoner i framtida. Men at det ikke er rimelig bra orden på sjøen i dag skjønner jeg veldig lite av. Ett minimum av uhell/ulykker blir hausa opp både i media og her. Jeg syns det er bra orden på fjorden, både trivelig og trygt. Bruk kronene på å få litt orden på land i stedet. Å bruke delvis lovløse tilstander, som mange gjør, som argument for å inføre tvungen opplæring er tatt rett ut av lufta bare for å finne på noe er min mening. Den ene av hundre man elsker å irritere seg over vil fortsatt være der. Akkurat som i trafikken, men bare så mye sikrere og bedre, og i minimal skala. Jeg må i hvertfall ha bedre argumenter før jeg er enig i begrunnelsen for innføring av tvungen opplæring.
Link to post
Share on other sites

Du kan lese hva KNBF gjør på deres hjemmesider. De ønsker ett strengere opptaks-krav en

båtfører-prøven.

 

Fortsatt mener jeg følgende: Når prøven innføres obligatorisk: La det gjelde for de som fyller 16 som fyller det året det blir innført. Enkelt å gjennomføre(ref mopedførerlappen).

 

Men det er ingen grunn for andre og ikke ta det. Det eneste som kan skje er att flere lærer om

navigasjon, sjøvett og det som kan komme ut av det er færre grunnstøttinger. Mindre farer for

personskader. Men holdnings-kampanjer må til på lik linje med fjellvett-reglene

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan noen av de mange (?) som støtter regjeringen i dette utdype hvordan de mener at kontroll og sanksjon skal fungere, gjennomføres og finansieres? Hvilke sanksjoner skal gjelde f.eks hvilken straff/konsekvens skal det ha å kjøre en gummibåt med en liten påhengsmotor for et voksen menneske som ellers ikke har overtrått noen regler bortsett fra å ikke ha dette "papiret" :rolleyes: ?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette sier seg selv, i Fredrikstad/Hvaler er det vel 2 båter uniformert. Men med meget knappe

ressurser er de sjelden ute. Hvis dette hadde vært int, hadde de fått bevilget mer før. Derfor

er det meget rart att de plutselig skal bevilges mer penger. Men det er vel heller att dette er

første skritt for å innføre mer avgifter på båtfolket.

 

Tror heller på holdningskampanjer som går på "båtkjøring og alkoholinntak". Og da tenker jeg

ikke på den ene, men de 9 andre.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

.......Hvilke sanksjoner....?

Tror ikke det blir nødvendig med noen sanksjoner om flertallet får det som de ønsker( tror det er flertallet?) De får helt sikkert rett. Tvungen opplæring gir fred, ro, og for det meste bare fryd og gammen på fjorden. Akkurat som i dag. Mer skal det ikke til for å bli kvitt ett "ikke-problem". Hvis man derimot streber etter den perfekt løsningen for å bli kvitt noen svært få utskudd, henger i hverfall ikke jeg med i argumentasjonen om at tvungen opplæring er det saliggjørende.
Link to post
Share on other sites

Du kan lese hva KNBF gjør på deres hjemmesider.

Har du en direkte link til hva KNBF ønsker? Jeg fant ikke det du nevner.

 

Ellers er jeg enig med det du nevner.

Holdningskampanjer burde kjøres like aktivt som fjellvett reglene som er på skjermen i påska.

Har det vært slike kampanjer ang. båtliv noen gang?

 

Eller kommer det først når man kan ta inn avgifter mon tro :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har du en direkte link til hva KNBF ønsker? Jeg fant ikke det du nevner.

Trur det baatsmann siktar til er desse artiklane:

 

Rød-grønn interesse på Stortinget for viktige båtsaker!

Nye utfordringer for KNBF!

 

Men det hadde jo vore kjekt med litt oppdatert informasjon frå den kanten. Er syvert på nettet for tida?

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det bør vera eit poeng å unngå store utgifter til opplæring for dei som alt har tilstrekkeleg kunnskap.

Jeg tror ikke dette blir noe problem med det kompetansenivået det er meningen at dette sertifikatet skal dokumentere hvis du kan de viktigste delene av sjøveisreglene, enkel navigasjon og litt grunnleggende kunnskap om båt.

 

Sanksjoner mot de som likevel kjører uten et obligatorisk båtførerbevis? Havet er stort, og jeg tror ikke det er særlig meningsfullt for politiet å gjøre nevneverdig mye kontroller utenfor områder med stor trafikk. For en del båteiere vil det antagelig være et langt mer effektivt virkemiddel at manglende båtførerbevis vil gi problemer med forsikring av båten. Enkelte marinaer og båtforeninger krever allerede i dag at båten er forsikret, og vil kanskje følge opp med krav om båtførerbevis dersom dette blir obligatorisk (for å forsikre seg om at vilkårene for båtforsikringene de krever overholdes).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...