Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Uansett hva man måtte mene om obligatorisk båtførerbevis så er dette noe som kommer før eller siden. Dette er ikke noe særnorsk fenomen, men noe alle land kommer til å innføre. Hvorfor da tro at båtnasjonen Norge skulle være noe unntak?

 

Det jeg synes er trist med disse diskusjonene (som dukker opp med jevne mellomrom) er at ikke flere heller bruker tid og energi på å tenke gjennon hva som vil være fornuftig å ta med som pensum, og hva som ikke er fornuftig å ta med. På baatplassen finnes masse erfaring og kompetanse som sikkert kunne gitt verdifulle innspill til prosessen. Mange kunne sikkert også bidratt i som kursinstruktører e.l. hvis det ble behov for det.

 

Når det gjelder ulykker:

 

Enig i at en god del av ulykkene som skjer har sin bakgrunn i uansvarlig fyllekjøring, og disse vil vi fortsatt ha selv om det blir innført et bevis.

 

Hva med alle nestenulykkene?

 

Hvor mange ganger har man ikke opplevd å måtte svinge unna i siste sekund pga en båtfører som enten ikke kan eller ikke vil følge sjøveisreglene?

 

Når man leser mye av det som skrives om båtførerbevis, båtregister - må betale 100 kroner (hulk) osv så sitter jeg igjen med det intrykket at vi er noen skikkelige sytepaver. Vi syter og klager over det meste.

 

Neste gang dreggen løsner så tror jeg at jeg skal skylde på regjeringa :diving:

Link to post
Share on other sites

Uansett hva man måtte mene om obligatorisk båtførerbevis så er dette noe som kommer før eller siden. Dette er ikke noe særnorsk fenomen, men noe alle land kommer til å innføre. Hvorfor da tro at båtnasjonen Norge skulle være noe unntak?

Enig i at dette uansett vil komme, trolig som et EU- direktiv. Jeg vil tro / håpe at om Norge på forhånd innfører et eget, fornuftig opplegg for dette, istedenfor å sitte på gjerdet å vente til direktivet kommer, kan man kanskje unngå å bli pådyttet "full pakke" fra Brussel. Uten å skulle gjøre dette til en for eller imot EU- debatt: I lys av endel av direktivene fra EU, framstår norske bestemmelser som kardemommebyloven. (leter febrilsk etter et gammelt avisutklipp om eu-pålegg om at fiskebåter skulle ha med seg noen hundre kondomer til enhver tid.......- skal legge det ut om jeg finner det). Selv om Baatplassen ikke er høringsinstans, kan vi kanskje utifra "hypotesen" at krav til båtsertifikat kommer, diskutere fornuftig pensum, som lasse sier, men også hvor fornuftige grenser for sertifikatplikt bør trekkes, og hva slags overgangsbestemmelser som er fornuftige. Selvsagt er ikke målet å komme fram til en enighet, men som landes desidert største båtforum kan vi forvente at diskusjonen blir lest også av andre.

 

Personlig håper jeg at ordningen man lander på gjør det enkelt for eldre erfarne båtbrukere å dokumentere kunnskap, og er rimelig raus i forhold til unntakene, (båter som er undratt sertifikatplikt) både for å unngå unødig byråkratisering, og for å sikre et ubyråkratisk "inngangsnivå" til båtlivet.

Link to post
Share on other sites

leter febrilsk etter et gammelt avisutklipp om eu-pålegg om at fiskebåter skulle ha med seg noen hundre kondomer til enhver tid.......- skal legge det ut om jeg finner det

Gjør det. Samtidig kan jeg opplyse fra hukommelsen at Norsk Standard for agurkenes krumming allerede ble revidert i 1972. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Her er den:

BildeBilde

Det bør bemerkes at artikkelen nok er 20 år gammel. Synes også formuleringen "Fiskernes organ har reist seg i protest" er morsom i denne sammenhengen..... :wink: .

Redigert: Ser at jeg tidligere har påstått at dette var et direktiv. Det er jo feil, det var bare snakk om et forslag. (men dog......)

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kan vel være for eller i mot en obligatorisk båtføreropplæring her, men jeg tviler på at våre meninger blir hørt i noen stor grad. [...] Baatplassen.no er nok neppe en høringsinnstans i denne sammenhengen....

Det er mange som følger med eller deltar på båtplassen, og du finner med stor sannsynlighet både byråkrater og politikere i denne gruppen (sikkert lennsmann og fut også, for den saksk skyld). Som høringsinnstans kan nok ikke baatplassen.no bidra som en samlet gruppe, men husk på at når lovforslag kommer på høring så har alle rett til å sende en høringsuttalelse til det aktuelle departement, selv om du ikke tilhører den gruppen som blir tilskrevet med formell invitasjon til å uttale seg. Baatplassen.no kan for den saks skyld brukes for å få flere mennesker eller organisasjoner til å stille seg bak en høringssuttalelse.
Link to post
Share on other sites

Jeg kan, personlig, ikke se at det skal være noe stort problem å ta båtførerprøven. Poseidon's eminente kurs på Baatplassen, og med eksamen og avsluttning med tur på fjorden var et minne for livet.

 

På toppen av det hele lærte jeg en god del, samt fikk frisket opp gammel lærdom.

Det var vel ingen hekskunst å bestå eksamen..... :cool:

 

Faxen

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

I dag synes vi at det er greit. Med førerkort.

Førarkort har et stort problem: Det koster 25.000 å skaffe seg det!

 

I tillegg må jo det innføres en "vegtrafikklov" som inbefatter fartsgrenser etc - og bøter i 10.000 kr klassen. Og veiavgift. Og nybåtavgift. Og registreringsskilt. Og EU-godkjenning. Og ...

 

Jo mindre vi involverer politikere og statsapparat i båtlivet, jo mer mulighet har vi til å faktisk bruke båten. Politikere (noen mer ann andre) klarer visst KUN å regulere ting via avgifter!!! Sann mine ord! :sad:

 

OG siden vi siterer sanger - hva med "min båt er så liten, og havet så stort..." :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Politikere (noen mer ann andre) klarer visst KUN å regulere ting via avgifter!!! Sann mine ord!

Riktig. Når t.o.m. en samling båtfolk som her på BP, ikke klarer å innse fakta med fremtidig sertifikat, så sitter vi her da med et åpent mål.

 

Som Lasse sier så burde vi heller bidra positivt til dette. Et talerørene vi har er KNBF.

 

Jeg er enig med sydvesten som etterlyser grunnen til motviljen. Argumentene skjønner jeg jo.

 

Jeg også enig med Sjøtummel at BP er en liten, med dog likevel en indirekte innspiller i en fremtidig debatt.

 

Så hvorfor stå på hver vår tue, når en tue kan velte et stort lass :rolleyes:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Mangelen på kunnskap om at vi faktisk har et lovverk for ferdsel på sjøen som er eldre enn vegtrafikkloven er vel også et argument for å innføre en obligatorisk båtførerprøve. :rolleyes:

Med dette mente jeg at i denne loven må det stå om fartsgrenser, enveiskjøringer, lyskryss osv slik at det kan startes med store bøter som faktisk ikke har preventiv effekt, bare fungerer som en ekstraskatt (slik som det nå er med bil).

 

At man mener at det trengs førerkort på sjøen, viser nettopp at man også mener at lovverket til sjøs ikke virker, siden dette er basert på "uten sertifikat".

 

OG siden det ble sammenlignet med alle fordelene et sertifikat på land gir, tror jeg også at ulempene følger med...

Link to post
Share on other sites

Med dette mente jeg at i denne loven må det stå om fartsgrenser, [...]

Vi har flere titalls forskrifter med fartsgrenser på sjøen. :crazy:

 

At man mener at det trengs førerkort på sjøen, viser nettopp at man også mener at lovverket til sjøs ikke virker, siden dette er basert på "uten sertifikat".

:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

 

OG siden det ble sammenlignet med alle fordelene et sertifikat på land gir, tror jeg også at ulempene følger med...

Det er ingen som har påstått at det ikke er noen ulemper ved å innføre en obligatorisk båtførerprøve. Det ville vært utopi, og i det virkelige liv får vi satse på at fordelene er større enn ulempene. :wink:
Link to post
Share on other sites

Vi har flere titalls forskrifter med fartsgrenser på sjøen. :crazy:

Og fotobokser? Og laserkontroller? Og forenklede forelegg opptil 7.800,- kr?

 

:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Det må da være måte på forvirring? Fakta er at dagens regelverk sier at Kvalifikasjonskrav - Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt.. Hvis dette ikke er godt nok, er heller ikke gjeldende regelverk godt nok

 

og i det virkelige liv får vi satse på at fordelene er større enn ulempene.

Finnes fordeler, men ned en gang noe skal være obligatorisk fra statlig hold blir ALT så forbanna dyrt!

 

I love to learn, but not to be teached!

Pådyttet lærdom er ikke nødvendigvis av det gode...
Link to post
Share on other sites

Neste gang dreggen løsner så tror jeg at jeg skal skylde på regjeringa

Logisk det, for det er jo Staten som eier sjøbunnen,og derigjennom åpenbart er ansvarlig for dens holdfasthet for derpå anlagte skarpe gjenstander ment til midlertidig fastgjørelse av fritidsfartøy. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det blir vel på sjøen som på veiene våre. De aller fleste følger stort sett de regler og foreskrifter som til en hver tid gjelder, mens en liten andel gir fullstendig f.... her også. :headbang:

"Fordelen" er jo at staten ved politiet her kan dra igang hele apparatet å bøtelegge snekka i 6 knop med bøter høyere enn polpriser.

De som virkelig skulle vært luket ut og satt på land for alltid blåser jo i regelverket alikevel og gjør som de vil.

Som om de vektla en båtførerprøve liksom...?!

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Kvalifikasjonskrav - Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt.[/i]. Hvis dette ikke er godt nok, er heller ikke gjeldende regelverk godt nok

Finnes fordeler, men ned en gang noe skal være obligatorisk fra statlig hold blir ALT så forbanna dyrt!

Hvordan skal en kunne dokumentere at en har den nødvendige ferdigheten da???... slik som jeg ser det så dokumenterer man ferdigheter med eksamener blant annet... Det er ikke uvanlig hverken i Norge eller andre land å avlegge eksamner for å dokumenterte ferdigheter til å ha den jobben en har... Personlig så ser jeg ikke noen andre egnede måter å dokumenter ferdigheter på.., men jeg er åpne for å lære andre måter også...

 

Nå vet ikke jeg hvor du har det fra at det kommer til å bli så forbanna dyrt å avlegge bårførerprøven.... Det koster vel 500 kroner i eksamensgebyr... De som er motstandere av dette kan jo selvsagt pensumet så kurs er ikke nok ikke nødvendig, ei heller å kjøpe læreboken siden man alt kan dette... Det er bare å melde seg opp, enkelt og greit.

 

De fleste her ivrer jo etter at vi alle må ha VHF sertifikat... hvorfor i alle verden må vi det...? Det rekker jo at vi kan reglene.... slik at denne statlige lovpålagte opplæringen burde være unødvendig... i samme grad som båtførerprøven...

 

Jeg gjentar mitt lille paradoks, hvorfor er det nødvendig med sertifikat for å snakke med andre båter og store skip via en VHF radio, når det ikke er nødvendig med sertifikat for å manøvere mellom disse skipene... Slik som jeg ser det så kan man forvolde større skade med båten en med VHF... men det er nå min mening da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Peonget er muligens i en litt annen gate: Det får sjelden eller aldri de "riktige" og mest følbare konsekvenser, når båtførere demonstrerer at de IKKE har de nødvendige ferdigheter. De stiller hos Onkel Politi og forklarer seg, men blir aldri utfordret til å godtgjøre at de har de nødvendige ferdigheter, hvilket mistanken om straffbart forhold i seg selv egentlig er et bevis på fraværet av. Ei heller får de slike spørsmål i retten. Og, endelig, aldri fradømmes noen retten til å føre båt for kortere eller lengre tid. Ikke så rart i grunnen, for både aktorer, forsvarere og dommere flest har jo heller ikke den nødvendige ferdighet. I å føre båt, altså.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

....Nå vet ikke jeg hvor du har det fra at det kommer til å bli så forbanna dyrt å avlegge bårførerprøven.... Det koster vel 500 kroner i eksamensgebyr...

Uten å kaste meg inn i debatten tillater jeg meg å komme med en saksopplysning: eksamensgebyret for Båtførerprøven er NOK 200 - og det har det vært i adskillige år :wink:

 

Går vi imidlertid ca 15 år tilbake var gebyret for båtførerprøven og VHF-sertifikatet omkring NOK 150. Da ble det uttalt og skrevet at man ville holde disse to på samme nivå. Til orientering er Telenors VHF-gebyr nå oppe på NOK 590 - mens båtførerprøven altså fortsatt ikke er kommet over NOK 200.

 

Sånn sett er Båtførerbeviset "rasende rimelig" - og kan man stoffet er det bare å møte opp hos nærmeste sensor medbringende et passfoto, så ordnes Båtførerbeviset enkelt og greit :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...