Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

For de som fremdeles gidder lese i denne tråden så vil jeg si at båtverdenen er så mye mer enn Oslofjorden og skipsleder. Skal man innføre sertifikat for en fisketur på Tinnsjøen? Skal man ikke lenger kunne sette biltaksjolla ut på et fjellvann uten å vise sertifikat?

Jeg skal love dere at øvre Telemark kontrolleres godt. Naboen som hadde flyttet hit fra Bærum ble sjekket for fiskekort på Tinnsjøen med politibåt, politi og oppsynsmann selv om det var kun to-tre båter ute på 30Km2 sjø. I Oslofjorden hadde han aldri vært nær en politibåt...

Snøskuterløyver blir jo sjekket ekstremt nidkjært. En helg ifjor ble det kontroll med 19 polititjenestemenn og ett helikopter!! (en snøskuter tatt, rettsaker pågår så vidt jeg vet ennå)

Skal det bli det samme sirkuset med sertifikat for båt? Snøskuterbegrensningene startet også opp pga. problemer rundt Oslo (Nordmarka).

Når det gjelder registrering kommer jeg ikke til å registrere hverken pram eller jolle. Det gjorde jeg ikke når det var krav om det tidligere heller. Ikke har jeg forsikring på dem heller. De er ikke verdt stort.

Spar oss for mer byråkrati.

Link to post
Share on other sites

Kan noen av de mange (?) som støtter regjeringen i dette utdype hvordan de mener at kontroll og sanksjon skal fungere, gjennomføres og finansieres?

Mer tilstedeværelse fra politiet på sjøen vil etter min oppfatning være ønskelig. Men mer kontroll på sjøen er ikke en forrutsetning for at et obligatorisk båtførerbevis vil ha effekt. Som andre har nevnt vil forsikringsselskapene selvfølgelig kreve at de som fører båten oppfyller gjeldende krav. Krav og regress fra forsikringsselskapet ved skade vil trolig være et vel så effektivt sanksjonsmiddel som å bli stoppet av en politibåt.

Hvilke sanksjoner skal gjelde f.eks hvilken straff/konsekvens skal det ha å kjøre en gummibåt med en liten påhengsmotor for et voksen menneske som ellers ikke har overtrått noen regler bortsett fra å ikke ha dette "papiret" :rolleyes: ?

Selvfølgelig må det finnes en minstegrense for hvilke båter som omfattes av et slikt krav. Hvor denne grensen bør trekkes er viktig å diskutere. Jeg mener at om båtfolket kjører samme sporet som i båtregistersaken for noen år siden, nemlig en opphausa protestlinje mot kontroll på sjøen, risikerer man at det samme skjer som i båtregistersaken. I ettertid ser man at det kanskje ikke hadde vært så dumt likevel. Når man fikk tenkt seg om. Da var det bare litt i seneste laget....

Om man unngår samme opphausinga som dengang, og i tillegg til bare for og imot diskuterer hvilke krav til overgangsbestemmelser og hvilke båter som burde være untatt fra bestemmelsene, vil vi kunne ha en mulighet til å påvirke.

Link to post
Share on other sites

Tvungen opplæring gir fred, ro, og for det meste bare fryd og gammen på fjorden. Akkurat som i dag. Mer skal det ikke til for å bli kvitt ett "ikke-problem".

Jeg vil påstå at dette er litt symtomatisk: Jo større båt, jo større oppfatning av at "det er da ikke så ille" på sjøen. Jeg er på sjøen i relativt små farkoster: 14, 17 og 27 fot, den minste og største mye i indre Oslofjord. Jeg opplever ikke "fryd og gammen" på fjorden. Har en bekjent som jobber i havnepolitiet som er oppgitt over manglende kunnskapsnivå hos båtførere.

Er det ikke på tide at vi ser at ting har forandret seg på fjorden? Eller skal vi bare gå opp i båtstørrelse til vi ikke føler problemene på kroppen lenger?

Link to post
Share on other sites

Krav og regress fra forsikringsselskapet ved skade vil trolig være et vel så effektivt sanksjonsmiddel som å bli stoppet av en politibåt.

Krav og regress fra forsikringsselskapet ved skade, der manglende nautisk kompetanse har vært medvirkende årsak, kan hjemles i allerede eksisterende lovgivning: Kvalifikasjonskrav - Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt.

 

Setningen etter komma blir alltid utelatt når propagandaapparatet roper om obligatorisk sertifikat. :rolleyes:

 

Mange mener sikkert at begrepet "nødvendig ferdighet" er for vagt. Når det gjelder den teoretiske del av "nødvendig ferdighet", kunne denne ved enkel forskriftsendring konkretiseres til f.eks. "teoretisk kompetanse skal som et minimum tilsvare pensum for den frivillige båtførerprøven".

 

Dersom forsikringsbransjen ble stimulert til-/pålagt å delta mer i samfunnsbyggingen, ved mer aktivt å anvende eksisterende lovgivning, vil dagens forskrift evt. med enkel revisjon, bidra til at båtførerne til enhver tid må holde sin nautiske kompetanse ajour.

 

Ansvaret plasseres der det hører hjemme, hos den enkelte og de som føler de mangler kunnskap vil måtte sørge for påfyll enten gjennom å lese seg opp eller hvis man ønsker å verifisere sine kunnskaper, gjennom å avlegge den frivillige båtførerprøven. Fordelen er at alle favnes av en tydeliggjøring av eksisterende forskrift, også de det er tale om å gi fritak fra et evt. obligatorisk sertifikat og alle som i mange år har hatt båtførerbevis eller høyere sertifikater, men som har latt kunnskapen gå i glemmeboka.

 

Joda, jeg er klar over at det er vanskelig for gode sosialdemokrater å "se" mekanismen i ovennevnte, i korthet det å plassere et ansvar. Men for en gangs skyld burde det kunne la seg gjøre å tydeligjøre allerede eksisterende forskrifter fram for å finne opp mer krutt.

 

Jeg minner om at ingen til dags dato har maktet å påvise en sammenheng mellom manglende nautisk kompetanse og ulykker/uhell/uønsket adferd med fritidsbåt og heller ikke sannsynliggjort at et evt. obligatorisk sertifikat vil bidra til å redusere antall, nevnte hendelser. Det var dette som var grunnlaget for at NHD under forrige politiske ledelse, tilbakeviste forslaget om et obligatorisk sertifikat fra Sakkyndig råd for fritidsbåter.

 

"Behovet" for obligatorisk sertifikat er skapt først og fremst fra en viss "stemme" - var det fra banjer'n? :rolleyes: og tilhørende "menighet". Fortellingene om de ville tilstandene på sjøen, om hodeløse nyrike, om eplekjekke 16-åringer, om pøblene synes å ha fått et godt feste.

 

Hvorfor behovet er blitt skapt forstår vel de fleste :wink:

Link to post
Share on other sites

Trur det baatsmann siktar til er desse artiklane:

 

Rød-grønn interesse på Stortinget for viktige båtsaker!

Nye utfordringer for KNBF!

 

Men det hadde jo vore kjekt med litt oppdatert informasjon frå den kanten. Er syvert på nettet for tida?

Takk for linkene.

Jeg skal avlegge båtførerprøven i år en gang, og håper denne vil gjelde hvis det blir innført obligatorisk båtførerbevis.

Får vel bare vente og se da, hva som skjer.

Håper ihvertfall for de som har/tar båtførerprøven at denne vil være god nok når/hvis det blir innført obligatorisk.

Link to post
Share on other sites

Noen kjøyrar fort, noen kjøyrar utan førarkort.

 

Hvis man bytter ut ordene "båt" og "sjø" og erstatter det med "automobil" og "vei",

kan man godt tenke seg at tilsvarende diskusjon også skjedde før inføringen av sertifikatplikt for motorkjøretøyer.

 

I dag synes vi at det er greit. Med førerkort.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at hvert eneste år har vi noen alvorlige ulykker med død og lemlestelse som resultat. Grunnen er ofte uvettig fyllekjøring om natta i raske båter!

 

Og hver gang dette skjer ropes det om tvungen opplæring, srtifikat etc. Et båtfører sertifikat vil nok ikke hjelpe i det hele tatt m.h.t. disse ulykkene.

 

Men hvis en innfører sertifikat plikt for å f.eks. forsikre båtene, og samtidig la det bli mulig for politi å frata oss disse ved grove overtramp, så vil kanskje noen tenke seg om to ganger før de setter seg bak spakene en tidlig søndag morgen med bøtter av promille!

 

En må samtidig definere hva slags båter som er sertifikatpliktige, størrelse, fart, etc. slik at reglene blir forståelige for folk flest.

 

Nå har vi hatt sertifikatplikt i bil i mange år, og ingen kan fortelle meg at det er opplæringen som gjør at vi prøver å holde 80 i 80, 50 i 50 soner, det er kun redselen for å miste retten til å bruke bilen!

Med det mener jeg at folk ikke blir bedre båtførere ved at de tar et båtfører bevis, noen ja, men ikke på langt nær alle!!

Link to post
Share on other sites

Tok båtførerprøven igår kveld. Jeg hadde i alle fall stor nytte av kurset. Bestandig noe å lære. Må da være en fordel at flest mulig tar dette.

Selvfølgelig, men er det ikke kjedelig om man må ta ny opplæring hvis dagens båtførerbevis ikke er godt nok?

Det er det spørsmålet jeg stiller men aldri får svar på :wink:

Link to post
Share on other sites

Ett hvert lite drypp av sjømannskap og sjøvett i en ellers så tom balje av en hjerne, hjelper hvertfall litt.

 

For noen er båtførerprøven det eneste innblikket inn det sjølivet som de fleste av oss elsker og respekterer.

 

Selve prøven og pensumet er sllik at den som mestrere sjøen, ihverfall teoretisk, er lett. Og hvis den faller for tung, ja så bør man være på land. For andres skyld.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Ukvalifisert gjetting

Akkurat denne påstanden gjenspeiles nok i de aller fleste innleggene her i denne tråden... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, men er det ikke kjedelig om man må ta ny opplæring hvis dagens båtførerbevis ikke er godt nok?

Det er vanskelig å spå noe som helst om hva politikere vil vedta, særlig før det foreligger et forslag som skal opp til votering. :wink: Likevel, det ville ikke forbause meg om kravene til et obligatorisk båtførerbevis vil bli basert på det de fleste kaller for ICC (International certificate of competence) og som egentlig heter The United Nations Economic Commission for Europe Inland Water Committee Resolution 40.

 

Dette dekkes stort av dagens båtførerprøve, men ICC har et krav om en praktisk prøve i tillegg til teorien. Verre er det ikke.

 

Hvorfor er jeg overbevist om at det vil ha en positiv effekt å gjøre dette sertifikatet obligatorisk? Om jeg skal trekke fram én enkel ting så er det kravet om å vite hvordan man skal håndtere en MOB.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det er det uproblematisk å anse som allerede dekket av det gjeldende kvalifikasjonskravet. Å håndtere en MOB situasjon er åpenbart en del av "nødvendig ferdighet" slik forskriften bestemmer.

 

Hylekoret som vil innføre obligatoriske sertifikater er tydeligvis ukjent med hva som allerede er gjeldende regel. I den grad det overhodet er noe problem i fritidsflåten, så har det kun sammenheng med fravær av kontroll med at kvalifikasjonskravet overholdes.

 

Vi kan jo snu litt på det. Innfør offentlig pisking som straff for båtkøring med promille. Og så kan vi gi oss til å piske alle båtførere når EN siglar i fylla.

 

Innføring av obligatorisk båtførerbevis er ikke noe annet enn det, på et grunnlag av mangelfull kunnskap (ignorans) og dårlig retorikk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Om jeg skal trekke fram én enkel ting så er det kravet om å vite hvordan man skal håndtere en MOB.

Jeg er MOB-sertifisert. Det er et rimelig meningsløst forlangende at båtfolk flest skal kunne håndtere en slik farkost. Moderne MOB-båter har som regel vannjet. Man kan stort sett glemme alt man har lært ved hjelp av propell og ror ved manøvrering av en slik farkost...
Link to post
Share on other sites

Jeg er MOB-sertifisert. Det er et rimelig meningsløst forlangende at båtfolk flest skal kunne håndtere en slik farkost. Moderne MOB-båter har som regel vannjet. Man kan stort sett glemme alt man har lært ved hjelp av propell og ror ved manøvrering av en slik farkost...

Det var vel ikke som det ble siktet til, men hvordan håndtere en MOB situasjon ombord i egen farkost..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ansvaret plasseres der det hører hjemme, hos den enkelte og de som føler de mangler kunnskap vil måtte sørge for påfyll enten gjennom å lese seg opp eller hvis man ønsker å verifisere sine kunnskaper, gjennom å avlegge den frivillige båtførerprøven. Fordelen er at alle favnes av en tydeliggjøring av eksisterende forskrift, også de det er tale om å gi fritak fra et evt. obligatorisk sertifikat og alle som i mange år har hatt båtførerbevis eller høyere sertifikater, men som har latt kunnskapen gå i glemmeboka.

Kjempeide!!!! :flag: La oss inføre det samme på veien også: Droppe sertifikatet og erstatte det med et krav om å at alle er ansvarlig for å ha tilegnet seg nødvendig kunnskap! Envær skade eller uhell som måtte oppstå, vil dermed være etterfulgt av en dertil nødvendig teori / båtførerprøve for å teste om nødvendig kunskap er tilstede!!!!! Hvilken forenkling!!!! :flag:

 

Ærlig talt Røylen: Krav til båtførerprøve er svært mye enklere enn dette. Jo mindre man har en svært dogmatisk holdning fil at sjøen skal være "et siste fristed". Personlig foretrekker jeg en viss grad av regulering framfor den "sterkestes rett" kulturen som jeg mener er økende. Jeg tar til etterettning av vi har ulikt syn på tilstanden på sjøen. Men det bør være like legitimt å hevde at å framstille det som idyll er en krampaktig fornektelse av virkligheten, utfra en manisk redsel for alt som lukter av regulering, som å påstå at oppfatningen av tilstandene på sjøen er mere "ville" nå enn tidligere, plantes utfra politiske motiver.

Link to post
Share on other sites

Hylekoret som vil innføre obligatoriske sertifikater er tydeligvis ukjent med hva som allerede er gjeldende regel. I den grad det overhodet er noe problem i fritidsflåten, så har det kun sammenheng med fravær av kontroll med at kvalifikasjonskravet overholdes.

Jeg tillater meg å be hr. Worse om å forsøke å konkretisere. Hvordan skal man kontrollere at kvalifikasjonskravet overholdes på en grei og effektiv måte? Skal havnepolitiet ha kontroller hvor de deler ut prøvemateriell- eller kjører små muntlige prøver? For dem hr. Worse ville det være meget enklere å heise ned et sertifikatet ,festet i en snor, til de som i embedts medfør måtte ønske å borde slagskipet for å forsikre seg om kapteinens ferdigheter og kunnskapsnivå, enn å måtte forsere alle leiderne fra kommandørbroen ned til akterdekk for å avlegge en muntlig prøve. De bør ta til etteretning at vi i hylekoret tross alt har deres komfort og helse i tankene hr. Worse! :lol:
Link to post
Share on other sites

Vi kan vel være for eller i mot en obligatorisk båtføreropplæring her, men jeg tviler på at våre meninger blir hørt i noen stor grad. Det er vel bare å erkjenne at dette vil bli innført i løpet av de nærmeste årene... å tro noe annet vil være utopi etter min mening. Om ikke regjering og storting i Norge innfører dette på eget initiativ så vli det nok komme krav om dette fra Brussel...

 

Hvordan dette i praksis skal gjennomføres er vel en annen sak, der kan nok vi båteiere ha en mening, men det blir nok gjennom foreninger som KNBF eller andre... Baatplassen.no er nok neppe en høringsinnstans i denne sammenhengen.... Så de som aktivt motarbeider dette bør nok engasjere i båtpoltisik arbeide gjennom foreninger som vil bli høringssinnstans...

 

fordelene med et obligatorisk bårførerbevis er at kan dokumentere at en har gjennomført en obligatorisk opplæring. Dette vil jo være en fordel for alle og enhver vil jeg påstå.. Det handler jo om elementær teoretisk opplæring av grunnleggende regler som vi alle bør kjenne til. Personlig så ser jeg på det som en ekstra sikkerhet og jeg vet at bårføreren som jeg trffer på min ferd har samm oppfatniong som meg av hvilke regler som gjelder på sjøen.... Jeg vil abslutt føle meg tryggere om jeg vet(med rimelig stor sannsynlighet) at han har gjennomgått en obligatorisk opplæring... Det samme mener jeg når jeg kjører bil på veien, jeg føler meg tryggere når jeg vet (med rimelig stor sannsynlighet) at møtende bilfører hat gjennomgått en obligatorisk opplæring.

 

Jeg er ikke så opptatt av at dette skal kontrolleres opp og i mente, det burde ikke være nødvendig med økende antall kontroller selv om det blir obligatorisk med båtførerbevis. Jeg tror vel heller ikke at vi blir kvitt alle de som oppfører mindre bra på sjøen med en obligatorisk båtføreropplæring, men klarer vi å redde et menneskliv fra drukning med en slik opplæring så er det verdt det...

 

Nå er ikke jeg på langt nær så flink på sjøen som de aller fleste her på baatplassen, men jeg lærer da stadig(daglig) noe nytt.... Den dagen jeg slutter å lære noe nytt da ligger jeg 6 fot under torva...

 

Jeg hilser obligatorisk båtføreropplæring velkommen, sammen med annet obligatosisk opplæring til sjøs som VHF blant annet...

 

Det er vel et lite paradoks at vi kan ferdes blant store skip og små båter i åpent hav eller trang havn uten noen form for opplæring..... men skal vi snakke litt med dem via radioen... ja da må vi ha obligatorisk opplæring... Jeg personlig ser ikke logikken her..... men de som er imot opplæring til sjøs kan sikkert forklare en som ikke klarer å se dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...