Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

Hva venter du deg av hastighet?

 

Båten er jo flat som en 10" with eller tilsvarende i bunn, så jeg regner/håper på 24-25 knop kanskje... når vannet er nogenlunde flatt

 

På Glen-L webben har de en kolonne som heter "How fast" hvor folk legger inn sine egne erfaringer. Litt saksing derfra gir følgende "Fasit":

 

1.

Finally I have gotten my engine problems sorted out-- am running a 1957 Johnson electric start 18hp on a stock Squirt with seat, center and bow flooring, steering system and 6.5 gallon OB tank. Motor weight ~110. (Not your lightest boat.)

With 218 lb occupant-- boat planes at 1/2 throttle, tops out at about 30 mph. Boat runs bow level at full throttle, skids (but flat) through turns, and runs best in very smooth water-- was run successfully in 8" chop to get home. Assume recommended fin would cure skidding-- but sure is fun. With spouse in boat-- also planes flat, with somewhat less speed. Absolutely no porposing. Plenty of boyancy. Very sensitive to engine angle-- when run perpendicular to transom-- performance as above-- when run tilted up at all, performance suffers and harder to plane.

 

2

Squirt: Let me relay the experience we had when we first used the Squirt. My wife weights 110 and I'm 190. With both of us aboard, the Squirt easily hit 20 mph. When my wife drove it alone, it was clocked at 26 mph. Art

 

3

Squirt: I've had three different engines on her. The first one was a 10 hp Seahorse, second, an 18 hp Evinrude. I wasn't really happy with the older engines, although they looked good on the boat. Now I found a 1984 Johnson, runs like new (very few hours). With this motor, the boat runs around 27 mph and rides very flat and stable with smart tabs, smallest ones. The Squirt has no bow rise when accelerating. I used a small fin on the bottom, so it doesn't slip in turns. Mike LeCompte, Corona, CA

 

4

Squirt: Our Marine Mechnics program provided a rebuilt Johnson 35 with electric start. The motor was fitted with a dolphin which eliminated the porposing. Sassy will run out at 36 mph according to our GPS. She is a fun boat and we've had a good time building her. Chris Chadwick, Melbourne, FL

 

5

Squirt: My Squirt has 15 HP Long schaft Johnson and max speed 22 Knots (because of the long shaft). Hakan Zorlu, Istanbul Turkiye (9-07)

Link to post
Share on other sites

Se der ja, ZIP er en kjempefin båt :cool:

Er nok litt mer "fornuftig" enn Squirten i og med at det er plass til 4-5 personer. Jeg startet med en Squirt for å se om jeg fikk til dette med å bygge båt. Tenkte det var greit å starte med ett lite prosjekt, men ser jo i ettertid at merkostnaden ved å legge på 2-3 fot og ett spant eller to ekstra ikke blir den store utgiftsposten.

Kunne godt tenke meg å bygge en litt større båt neste gang.. :yesnod:

 

Jeg har funnet fram til en del steder som selger ruterammer osv, så hvis du trenger noe sånt må du si ifra.

Har du sjekket ut tråden til ClassicFiberglass "Fra skrot til Gatsby"? Masse fine bilder og løsninger.

Jeg har kjøpt samme type Brookland-ruter som han for å ha på Squirten. Men de blir nok for små til Zip'en, tipper jeg.

 

Du må lage en byggetråd her, og legge inn bilder osv :smash:

Bestandig inspirerende å se andre bygge båt.

 

Har du lagt merke til at de som bygger sin egen båt aldri henfaller til Bavaria-mobbing osv som forekommer her til tider. Tror det å bygge båt får fram det beste i menneskene... :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet den finnes i ett par fargevarianter, som sølv og svart. Jeg er ute etter 50-talls designet med de runde hjørnene og buede overflatene. OMC kom med nyere bokser på begynnelsen av 60-tallet som har ett firkantet design. Disse passer ikke så godt sammen med motoren jeg skal bruke som disse.

Har en -63 18hk stående og den har ett "firkantet" design som passer til de nyere boksene.

 

Så for å konkludere, jeg trenger ikke en identisk boks, men formen må være ganske lik.

Link to post
Share on other sites

har sjekka tråden til classic fiberglass ,utrolig inspirerende å se hva han holder på med :smiley: får lyst til å stå på litt da.er på utkikk etter vindskjerm og diverse classic deler så hvis du har noen linker tas de imot med STOR TAKK.ikke alltid lett å finne det man er på utkikk etter.skulle gjerne lagd en byggetråd her, men jeg får se hva jeg får til etterhvert.alltid moro å se på andres prosjekter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Står helt stille..... :nonod:

Holder på med en annen båt vi skal ha på vannet nå til sommeren, så bygginga av Squirt'en ligger helt rolig. Nå er det bare glassfiberstøv og epoxy-maling det går i om dagen. Men det er et annet prosjekt som jeg tenkte å lage en ny liten tråd på når den er ferdig.

Så det går nok noen måneder til før det blir noe mer jobbing på denne. Men det gjør egentlig ikke så mye. Squirten er litt rekreasjon når jeg har tid. Og det har jeg ikke nå.. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Dette blir jo helt nyderlig!

 

Men hvordan fikk du tak i finer som var langt nok til å dekke hele siden? Har bestilt tegninger til "Zip" nå, og finner ikke marine kryssfiner som er lenger enn 2.5 meter. Siden jeg da må kjøte fineren, noe som ikke blir særlig pent, vurderer jeg å planke den med 4mm kryssfinerplanker (skjært opp i plank) etter at det er lakt på det første 4mm kryssfinerskroget (om du kjønner hva jeg mener). Men det blir både tyngre og ekstra jobb om det finnes lange nok finerplater... Kjenner du til noe som er smart å gjøre/kjøpe!!??

 

Lykke til med vidre jobbing.

Looking forward to updates when you got the time!

Redigert av KimSan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 6mm 120x240 plater med Brunzeel okumé-finer fra West-system i Oslo. Ikke billige, men flott materiale.

 

Jeg har skjøtet platene. Skjøten er ca 60-70cm fra akterspeilet. Legg skjøten i det området skroget kurver minst pga at skjøten blir stivere enn den vanlige platen. Legger du skjøten i ett område hvor den skal bøyes mye slik som i baugen vil du få problemer.

Hvis du ser i innlegg #22 vil du kunne se skjøten.

 

Jeg laget skjøten med overfres. Skal se om jeg kan få rotet frem noen bilder av det.

Når jeg skjøtet platene var tanken at dersom jeg ble fornøyd med utseendet på skjøten skulle jeg bare beise og legge på epoxy, og skjøten ble synlig. Dersom jeg ble missførnøyd var tanken å lakkere ett felt på siden av båten som skulte skjøten. Nå ble resultatet såpass at jeg beholder den som den er.

Hvis jeg skulle planke skroget utenpå 4mm plater ville jeg ikke brukt kryssfiner, men fallende lengder med mahogny 3-4mm.

Med kryssfiner skåret av plater får du fremdeles problemet med at de bare er 240-250cm lange. Og med 4mm marin kryssfiner (5-lags) er det ikke mye å slipe på før du kommer på laget under hvor fiberretningen går i 90 grader. Og DET blir synlig når du får lakk/epoxy på.

Alternativet med å planke hele skroget med mahognyfiner er det greit å bestemme seg for før du begynner, for du kan da tillate deg å være MYE mindre forsiktig i håndteringen av platene når du skal støpe dem fast. Jeg måtte passe på som en smed slik at jeg ikke fikk epoxy på utsiden av platene da det ville bli synlig når jeg skulle beise. Jeg ville heller ikke ha noen synlige skruehull slik at det krevde endel tankevirksomhet rundt det å få klemt platene fast med bare tvinger osv.

Skal du planke etterpå skrur du fast platene når du limer. Når epoxyen har herdet kan du bare skru ut alle skruene og fylle hullene med fortykket epoxy. Men det koster jo litt da...

 

Mitt prosjekt står forøvrig helt stille nå. Holder på med en annen båt jeg skal ha på vannet i sommer, så den har 1.pri. Deretter har fruen noen prosjekter jeg klokelig flytter opp på 2. og 3. plass... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Som jeg skrev i mai, har jeg holdt på med en annen båt i vinter og vår, så det har ikke blitt gjort noe på denne tassen. Har slipt epoxyen slett nå i august og skal legge på ett par tynne strøk til med sliping imellom for å få den helt slett. Derretter må den lakkes for å få UV-beskyttelse og glans. Håper å få gjort skroget helt ferdig i bunnen nå i høst. Hvis jeg får den ferdig i bunnen kan jeg snu og begynne med dekksbjelker osv. Vi får se, har ikke noen tidspress og nok annet å bruke tiden på :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tid for en liten oppdatering igjen.... Det er en annen kar på sørlandet som skal igang å bygge en Squirt. Jeg har spurt om ikke han kan lage en prosjekttråd på BP også. Men for å beholde forspranget noen uker til... må jeg legge ut noen flere bilder... :lol:

 

I høst har jeg slipet skroget slett utvendig etter operasjonen med å legge på duk, og lagt på ytterligere ett strøk med epoxy, som også er slipet slett. Anser nå skroget ferdig for klarlakk utvendig.

I forbindelse med legging av dekk skal listene mellom dekk og skrogside høvles til (de er det ikke gjort noe med på bildene). Siden denne båten er så liten og lett har jeg derfor bestemt meg for å snu den rundt og tilpasse dekksplatene og legge dekket før jeg lakkere skroget med sluttfinish.

 

Dermed ble den ble snudd rundt, og arbeidet med å slipe bort diverse epoxy-flekker osv etter jobben med å legge på skrogplatene kunne begynne.

Etter noen kvelder med forsiktig bruk av varmepistol og malingskrape samt deltasliperen så det slik ut...

 

img_3870.jpg

 

Okume-platene får en lysebrun farge hvis de bare strykes med epoxy, så både mahognyen og platene fikk ett strøk med beis.

Som tidligere nevnt bruker jeg W.D.Lockwood vannbasert beis. Beiset med #34 Colonial Red, dark Mahogany

Da ble det slik:

 

img_3880.jpg

 

Tilslutt la jeg på ett strøk med epoxy for å forsegle det hele. Her ser man (delvis, er ingen eminent fotograf) hvor flott tegningene i treverket kommer fram etter ett strøk med beis. Årringene tar opp mer beis enn resten av treverket, og gir mer kontrast og spill.

 

cimg3513.jpg

 

Neste nå er å matte ned epoxyen, legge ett par hulkiler med epoxy og brun filler langs med kjøl osv for ytterligere å forsterke overgangene. Deretter står en Oslo-tur for døren med innhandling av Sipo Mahogny til dekksbjelker. Har også fått tilbud om noe 2"x 6" Kaya Mahogny (penere enn sipo) jeg kan klyve til beplanking av dekket.

Når jeg har fått klar dekksbjelkene vil skroget bli lakkert innvendig ett par strøk med 2K klarlakk for UV-beskyttelse, før dekksplatene legges på.

 

Skulle gjerne hatt noe skikkelig Honduras-Mahogny til dekket, men det er ikke å få tak i lenger her i landet. Hadde det vært til en større båt kunne man vurdert å kjøpe ett parti på ebay, men er ikke aktuelt når man kun trenger ett par kubikk-fot :cryin:

 

Det var det jeg hadde så langt. Lykke til med byggingen i vinter dere som har prosjekter på gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ute etter Teak, jeg skal ha Mahogny. Helst Honduras, altså sør-amerikansk "ekte" mahogny. Om det er restriksjoner vet jeg ikke, vet bare at norske og svenske trelast-importører ikke har det av de jeg har sjekket. Og jeg har sjekket en del.

 

Derfor har jeg brukt Sipo, som er en afrikansk mahogny. Den er fin nok, men ekte Honduras er sneppet flottere i tegningene. Jeg kan som nevnt kjøpe bl.a. på ebay, men fraktkostanden er overhode ikke forsvarlig ift det volumet jeg skal ha, so slik sett kun er ett par tomme-bord.

Har kommet over noe Kaya, som også er en sør-amerikansk mahogny-variant. Skal se på hvordan de er skjært før jeg eventuelt kjøper dem.

Vil ha stående ved i dekksplankene. Delvis pga at veden er sterkere ift kompresjon osv, men mest fordi tegningene i veden er penere når dekket er lagt med stående ved.

Vi får se hva som byr seg :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...