Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

Må nesten begynne med at dette virkelig er et lekkert arbeid! Og det er jo det som er skjarmen med trebåt, - nøye utført håntverk.

 

Men, en ting jeg tenker på. Du har forseglet med epoxy inni skroget, hvis jeg forstår riktig. Det vil si at hvis det blir et brudd på denne ett eller annet sted, så vil skroget trekke vann. Problemet blir da at det ikke får tørket igjen pga forseglingen, og fineren vil rett og slett til slutt råtne, noe som ikke veldig sundt for båten. Det er spesiellt viktig når en skal la den ligge ute hele sommeren, men du skal kanskje ta den opp etter hver endt tur?

 

Kan sikkert hende du har tenkt på slikt, men tenkte det var å nevne det nå som alt enda er "åpent"

 

Mvh Kim

 

(og nok en gang; et lekkert bygg!!!)

Redigert av KimSan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det, KimSan , alltid hyggelig med tilbakemeldinger. Trodde det bare var jeg som fulgte denne tråden etterhvert.. :lol:

 

Det er helt korrekt som du sier. Når man gjør det på denne måten med å legge epoxy på begge sider må man være påpasselig slik at ikke integriteten blir brutt ved skroggjennomføringer. Dette vil bli ivaretatt ved at alle hull forsegles med epoxy før beslag monteres osv. Det er derfor jeg har forseglet den nå før jeg begynner med dekksbjelker osv. Nettopp fordi en del steder blir vanskelige å komme til etterpå. En annen måte er å bore et litt større hull enn man trenger, fylle det med fortykket epoxy, og så bore på nytt med korrekt hulldiameter når epoxyfyllingen har herdet.

 

Det er kun når man bygger en båt fra grunnen av at man kan gjøre det på denne måten. Da har man mulighet til å sikre at ALLE flater blir epoxybelagt. Hvis man ikke får tettet konstruksjonen 100%, tror jeg faktisk det er bedre å la være. La oss si at man forsegler båten utvendig, men ikke innvendig.

Epoxy beveger seg ikke etter at det er herdet. Hvis man nå skulle få båten våt innvendig vil det oppstå kolossale spenninger i treverket ettersom det utvider seg. Til slutt kan man kanskje risikere at det utvendige epoxy-skiktet sprekker. Da har man lagt egget. En gammel trebåt mener jeg derfor bør lakkeres/oljes, da olje og lakk tar opp en viss bevegelse i treverket.

 

Når man kapsler inn treverket slik jeg gjør nå, vil det hverken komme til vann eller oksygen, og ingenting råtner.

 

Herren har i all sin vishet bestemt at alt organisk skal forgå. For at det skal skje må man ha tre ting tilgjengelig. Muggsopp, luft og vann. Muggsporer finnes overalt og i alt, så da står man igjen med to. Men man trenger bare stenge ute den ene. Mugg og vann uten luft går bra (bryggestolper som står i blåleire). Mugg og luft går også bra (alle tremøbler inne i huset).

 

Med kapsling i epoxy stenger man både luft og vann ute, så lenge man er nøye med å kapsle alt bart treverk.

Link to post
Share on other sites

Nei Honduras - du er ikke den eneste som følger tråden. Fant fram til glen-l takket være deg, og har allerede brukt alt for mange timer på nettstedet deres. Planlegger nå et "far-og-sønn"-prosjekt, nærmest som en elevøvelse, og har bestilt tegninger til Bullet. Når bare utvidelsen av loftet og rehabiliteringen av mc-ene er sluttført går vi i gang. Fint med tråden din - se hvordan glen-l s anvisninger kan overføres til norsk. Melder meg når vi er kommet i gang. :seeya:

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tid for en liten oppdatering, selv om det ikke har skjedd så veldig mye.

En repetisjon, i forrige innlegg hadde jeg snudd båten, slipet og fjernet diverse epoxyklin osv innvendig. Beiset ett strøk med rød mahognybeis og forseglet innvendig med epoxy.

Nå ser den slik ut:

 

img_5106.jpg

 

Torsdag før juleferien ble det en tur innom Oslo Finerfabrikk for å kjøpe Mahogny. Ble to plank med Kaya, som er det nærmeste jeg kommer Honduras-mahogny ser det ut til.

 

img_5104.jpg

 

1" (26mm) x 320cm. Den ene er rundt 40cm bred, den andre ca 20cm(kløyvet og kappet på bildet). Rundt 2 kubikkfot til sammen, dvs 1 båtpenge..

Etter at jeg kjøpte dem var jeg innom en lokal trappesnekker og fikk høvlet dem slette. Tok av ett par mm på hver side, og de er ca 21mm nå. Kostet meg en hundrelapp, og det er det verdt :cool:

 

Så var det til med tegningene for å legge opp en strategi for dekk og "innredning".

Tegningene er helt greie å finne ut av. Alle nødvendige mål står notert.

img_5105_2.jpg

 

Det skal monteres en ekstra dekksbjelke mellom Spant #2 og baugen, samt 2 dekksbjelker bak cockpit. I tillegg har jeg planer om å lage en luke i akterdekket (nå høres båten stor ut, men den er fantastisk liten.. :lol: ).

Alle disse bjelkene skal ha samme kurvatur som dekksbjelken i spant #2, men har ulike lengder. Jeg laget derfor en mal i 6mm kryssfiner. Mye enklere å bearbeide en 6mm plate til å bli helt jevn enn en 21mm bjelke. Og særlig når jeg skal lage 5 stk med samme kurvatur. Så da er det fram med tegningen og blåpapir...

 

img_5115.jpg

 

Klar for båndsaga..

img_5116.jpg

 

Øvre/Topp-kurvaturen er nå ferdig skåret, høvlet og pusset. Mahogny-emnet er grovskåret på toppen og klart for videre bearbeiding. Jeg la malen på benken, plasserte mahognyen oppå og spente det hele fast med ett par tvinger. I fresen satte jeg en fresebit med kulelager, som ligger ann mot malen i bunn. Jeg kunne nå frese en "perfekt" radius på bjelken.

img_5118.jpg

 

Deretter byttet jeg til en tynn pinnefres, stilte inn anlegget på 2,5" og freste innvendig radius med anlegg på den utvendige. Ble så fint så... :yesnod:

Byttet ut malen i bunn med noe skrap-finer så jeg slapp å få en fin radius frest ned i benkeplata.. :lol:

img_5120.jpg

 

Da må jeg lage 4 til..

 

Har fått låne en liten avretter/tykkelses-høvel (Nei, har ikke vært snill i år, og må fortsatt låne... :cryin: ) så resten av materialene til underdekket er også skåret ut, avrettet og høvlet. Rent morro for oss kontor-rottene å få høvlet litt en gang i mellom. Jeg mener tykkelses-høvel burde fås på blå resept, men min fastleger er fremdeles uenig.

 

Har juleferie ett par dager til, så vi får se om det kanskje blir ett bilde eller to til før vi runder 2009.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om det har blitt varme i garasjen :cheers: - du nevnte noe om trefase ovn og sovepose.

 

Har hatt noen dager julefri, så jeg har satt inn en 2kw varmevifte som surrer og går. Er nogenlunde mildt her i særp nå (ca 0 til -3).

Med vifteovnen + en terassevarmer over båten har jeg ca +10 i garasjen. Det er helt OK når en kler på seg litt. Dere som er vant til å jobbe ute humrer sikkert litt i skjegget nå, men jeg frøs fra meg i militæret, og er glad jeg har inne-jobb selv om det sikkert har gjort meg litt pinglete med åra :lol:

 

Over nyttår blir nok varmen skrudd av igjen, men noen dager til tar jeg meg råd til å fyre. Vi får se hvor langt jeg kommer...

Link to post
Share on other sites

Ett lite delmål til er nådd.. :wink:

 

Puslet litt på mandag og tirsdag, og fikk limt på fremre dekksbjelke. Terassevarmeren henger over festepunktene og holder det varmt slik at epoxyen kan herde.

Fikk felt inn midtfisken og to langsgående avstivere (strongback og deck battens på nynorsk)

 

Her er midtfisken felt inn, og avstiverne står for tur.

img_5128.jpg

 

Til innfellingen er japan-sagen fra CO til stor nytte. Har blitt en av mine favorittverktøy etterhvert. Bladet er ca 1mm tykt. For å lage innfellinger legger jeg bladet inntil listen og sager til jeg har retningen, ca 8-10mm dypt. Flytter listen ca 2mm slik at den dekker det første sagsporet, og sager ned på andre siden. Da har jeg nøyaktig bredde.

img_5127.jpg

 

Etter å ha merket ønket dybde skjærer jeg ned til streken samt ett par snitt til imellom. Med ett skarp stemjern er det lett å knerte av det som skal vekk og renske sporet. Siden epoxy helst skal ha en liten glippe slik at det blir litt epoxy mellom bitene, skal ikke disse innfellingene ha 100% "møbelkvalitet". Passer meg bra :wink:

img_5131.jpg

 

Alle innfelingene klare.

Jeg skal mattslipe skroget innvendig, så jeg fester ikke disse dekkslistene enda, da de bare vil være i veien. Men det er greit med alt som er klart til å limes.

img_5132.jpg

 

Det som mangler i bakkant av disse listene er dashbordet. For å få på plass dette må jeg først ha på plass "Coamings". Disse skal gå på hver side fra akterspeil og fram til spant#2, og danner innerkant av dekket og innramming av cockpit bakover fra dashbordet. Dashbordet skal altså festes mellom de to coamingsene, og dekkslistene skal festes til bakkant av dashbordet.

Har i utgangspunktet høvlet ferdig materialene til coamings, men de skal ha en relativt kraftig bøy. Har forsøkt å "tørr-bøye" plankene nå, men det er ikke helt enkelt. De er veldig stive. 16mm tykk Mahogny. Så jeg vurderer ett par tre alternativer:

1. Klyve bordene på langs og laminere dem på plass

Pluss: De blir veldig enkle å håndtere. Blir veldig sterkt konstruksjon Minus: En del klin, og jeg må/bør vente på varmere vær.

 

2. Høvle materialene tynnere, men beholder dem i ett stykke

Pluss: Blir enklere å bøye, slipper alt klin med laminering Minus: Usikker på hvor tynne de kan være uten å forsvake konstruksjonen

 

3. Varme/Steame for å bøye

Pluss: Full styrke i materialene Minus: Mahogny egner seg egentlig ikke til steaming, kan etter steaming ikke bøyes så mye mer enn utgangspunktet, Har ikke steamboks, og må lage boks samt finne en eller annen varmekilde for å få steam. Mest hensiktsmessig i varmere vær.

 

Alternativ 2 er mest sannsynlig, men jeg må sjekke litt med Glen-L forumet om noen har innspill rundt dette.

 

Eller har noen her en fjerde metode jeg ikke har tenkt på. Mye kunnskap tilgjengelig på BP... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du gjør fint arbeid Honduras! Jeg lagde min egen steamekasse av et spirorør, du har rett i at mahogny ikke egner seg særlig til steaming .

Men jeg gjorde det på det stykket som står mellom bakkene på 1964 Miss Daisy, jeg måtte helt ned i 15 mm for å greie å bøye stykket så jeg laminerte sammen 2 stykker.

lykke til videre!

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

I tillegg til masse å gjøre på jobben, konfirmasjon til mellomste guttungen og diverse annet,

har jeg solgt en speedbåt vi pusset opp forrige vinter fra dette:

 

img_1951.jpg

 

til dette:

 

202.jpg

 

...og så har jeg brukt mesteparten av pengene fra salget til å kjøpe en 1970-modell Polar 22 "classic" med en Marna 12Hk bensinmotor.

 

img_5457.jpg

 

Den har i sin tur tatt mesteparten av tiden som har vært til overs i våres, for å si det sånn.

Squirten blir nok stående nokså urørt i sommer, og til høsten har jeg lovet fruen å innrede siste rommet i kjelleren.

Men en dag... :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Ref. ditt innlegg nr. 50:

 

Jeg er ikke ute etter Teak, jeg skal ha Mahogny. Helst Honduras, altså sør-amerikansk "ekte" mahogny. Om det er restriksjoner vet jeg ikke, vet bare at norske og svenske trelast-importører ikke har det av de jeg har sjekket. Og jeg har sjekket en del.

 

Har du sjekket denne: http://www.calexico.se/wood.php

 

CALEXICO

Tel: 070 735 22 80

 

Mahogny

Planhyvlad mm kr per lpm

Kaya 8x45 25.00

Kaya 15x45 36.00

Kaya 21x45 47.00

Kaya 21x170 207.00

Kaya 45x45 117.00

Kaya 45x95 198.00

Honduras 8x45 50.00

Honduras 15x45 72.00

Honduras 21x45 84.00

Honduras 21x70 150.00

Honduras 45x45 206.00

Honduras 45x95 420.00

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Sjøfjordingen. Har sendt dem en mail og spurt om priser på treverk i fallende lengder. Prisen på finer som var listet opp var vel ikke spesielt rimelig, men det er for justerte og høvlede materialer. Regner med at de er rimeligere for 2" eller 4" plank i fallende lengder. Vi får se hva de svarer.

 

Har snublet over en "ny" motor som jeg også vurderer i kjøpe. 1957 Evinrude 18hk. Årsmodellen før den jeg har. Eneste forskjell er fargekombinasjonen på dekselet. Motoren er helt i stand og fungerer bra. Får den for 1300,-. Ikke umulig jeg slår til :cool:

 

Når det gjelder selve Squirt-prosjektet er jeg nå i helgen igang med å bygge skillevegg i garasjen slik at jeg får ett mindre rom det er enklere og ikke minst mye rimeligere å fyre opp. Så da er det mulig å få jobbet litt med den i løpet av vinteren også. :yesnod:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...