Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Spekulasjoner spekulasjoner ....

 

Kan det tenkes at hele greia bare har løsnet og at båten ikke har vært på grunn?

Ja, det kan tenkes, men inntil vi har alle fakta på bordet, den fulle og hele uomtvistelige sannhet, så er vel dette også en spekulasjon? Og som bekjent driver vi ikke med sånt på Båtplassen! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Spekulasjoner spekulasjoner ....

 

Kan det tenkes at hele greia bare har løsnet og at båten ikke har vært på grunn?

Det vil jeg tro er meget lite sannsynlig..... om så er tilfelle så er det en alvorlig kontruksjonsfeil....

 

Når en kjører framover så er det jo skyvkrefter som virker her.... men selvsagt om en slår full bakk på maskinen så vil det jo bli strekkkrefter som virker..... men disse er pålangt nær i den størrelsen som skal til å rive ut "halve " bunnen av båten...

 

Tror nok de har stiftet bkejntskap med moder jord her ja.... hvorfor har jeg ingen mening om... men det er vel nærliggende å tro at bitteliten har vært innom de to mulighetene som er...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan det tenkes at hele greia bare har løsnet og at båten ikke har vært på grunn?

Har demontert aksling og pakkboks på Fairline for bytte av cutlesslager, pakkboksen er så godt festet at det må større krefter enn en aksling som løsner for å dra denne gjennom skroget som har solide dimensjoner i dette området.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Viser til innlegge #146.

For meg er dette fullstendig uforståelig hvordan man kalibrerer sin GPS motager.

 

Jeg har benyttet GPS noen år og aldri vært innom prosedyrer for kalibrering av GPSen.

 

Jeg kan ikke se at 'The Scrutinizer' gir noen konkret informasjon om kalibrering av GPSen.

 

Vennligst ikke kompliser det hele ved snakk om ruter, veipunkter og annet, men hold deg til saken om kalibrering av GPSen.

 

Mener du at NMEA setningene som leses fra GPSen må kalibreres?

Igjen: vennligst hold deg til saken og ikke infør mange andre momenter.

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke "kalibrere" en GPS. Man kan forsåvidt kalibrere en GPS antenne til et referansepunkt på båten, men for de fleste lystbåter vil dette være av akademisk interesse. OK 58 fot er stort, men ikke sååå stort.

 

Man kan derimot velge forskjellige kardatum, i Norge er forskjellen mellom WGS84 og ED50 variererende etter hvor man er i landet. Typisk størrelsesorden 100-200 meter.

 

I feilbudsjettet tidligere i tråden er SA tatt med med feil til 0-70 meter. SA er støy som ble lagt på av amerikanske myndigheter. Denne er nå slått av.

 

Nøyaktighet på en GPS er i praksis i dag bedre enn 10-15 meter.

DGPS vil gi nøyaktighet mellom 0.2-4 meter avhengig av hvor mye man gidder å betale, og hvor man er i verden. Kartgrunnlaget i Norge er sannsynligvis dårligere enn 10 meter, slik at bedre nøyaktighet enn vanlig GPS er delvis overflødig i denne sammenhengen.

 

Unøyaktighet i GPS vil jeg anse som en usannsynlig kilde. En rekke andre teorier som er fremsatt her er nok mere sannsynlige.

 

Har selv ikke veldig avansert elektronikk, men har lekt meg med waypoints og ruter. En tastefeil i et waypoint, gjorde at GPS ville jeg skulle styre en helt annen retning enn jeg ville. Om noe sånt hadde vært programmert i en autopilot, og farten var stor...ja...bare for å komme med enda en spekulasjon... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

OK...

 

Regner med at du mener at du må fortelle sånn ca hvor den er, hvis den har blitt flyttet veldig langt fra forrige gang du hadde den på. Ellers kan den bruke lang tid på å finne ut hvor den er.

 

Det ville jeg kalt en initiering, ikke en kalibrering.

 

Hvis du må gjøre noe mer enn det, er jeg iallefall nå sikker på hva jeg IKKE skal ha...

Link to post
Share on other sites

Kaliberering av kartplottere er bare tull. I så tilfelle er det noe den gjør selv ved å orientere seg frem i oppstartprosedyren. Det skulle vært mye surr om kartplotterne måtte kalibreres hver gang de ble sått på. Har selv en Interphase Chartmaster. Det står ikke nevnt kalibrerng med et ord i brukermanualen. Derimot korrekt kartdatum er et must. Beklager avsporingen av tråden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

iQuen kan ikke tas i bruk etter kaldstart uten grunnkalibrering - basta!

Kvitt deg med den. Hadde ikke villet hatt et slikt bakstrebersk og farlig apparat i min båt i allefall.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg skjønner? Det er kartet som må kalibreres?

Er det skannede kart?

Det var da forferdelig tungvint om du må gjøre det hver gang? blir ikke den informasjonen lagret med kartet?

 

Mulig IQuen må gjennom en sånn prosess, men GPS gir en Absolutt posisjon i WGS84 uansett. Dermed basta. Gitt at den selve mottakeren virker og ser nok satelitter. Og at ikke amerikanerne finner på noe tøys :lol:

Link to post
Share on other sites

???????? er bare en vanlig (for)bruker jeg og om jeg skulle gjort noe annet enn å slå på plotteren for at den skulle være klar for bruk hadde jeg sendt den tilbake.

Er ikke teknisk interessert, er ikke praktisk anlagt - men får da plotteren til å funke ved bruk av "på" knappen. Skjønner ikke dette, skal jeg gjøre noe for at plotteren skal bli mer nøyaktig???

Link to post
Share on other sites

Det The Scrutinizer antagelig (forgjeves) prøver å fortelle her er at man kan innenfor enkelte kartområder kan ha behov for å legge inn korreksjon i kartet (fix) der hvor kart og terreng ikke helt stemmer. En funksjon ALLE mine tidl. kartplottere har innehatt. (C-map 95 NT)

Dette gjøres ved at man legger seg ved et fast punkt, eksempelvis ved en kai som tydelig er avmerket i kartet og fører kursoren til denne kaien og "setter" dette av som det riktige stedet i forhold til oppgitt posisjon. Dette er lokale korreksjoner som ikke nødvendigvis vil gjelde i en lengre distanse fra der korreksjonen ble satt. Der hvor avviket er minimalt er det ikke behov for denne funksjonen. Kalibreringen bør sjekkes fra tid til annen.

 

Dette burde da i det minste være kjent for de som velger stole på plotteren i 20 knop eller mer også i urent farvann ?????

 

Kart plotteren er ett kjempemessig hjelpemiddel, men man må vite og forstå at den også har sine klare begrensninger.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg starte opp plotteren for første gang hadde jeg valget mellom å vente på at plotteren fant min possisjon eller å "hjelpe" den litt ved å markere hvor jeg var. Er det dette du mener??

Forstod det slik at det bare hadde med tidsaspektet for å finne riktig possisjon å gjøre, ikke med nøyaktighet. Men ser ikke bort i fra at jeg har missforstått.....

Link to post
Share on other sites

Da jeg starte opp plotteren for første gang hadde jeg valget mellom å vente på at plotteren fant min possisjon eller å "hjelpe" den litt ved å markere hvor jeg var. Er det dette du mener??

----------------

Det er nok samme funksjonen vil jeg tro, uten at jeg kjenner plotteren din.

Ved første gangs oppstart tar det gjerne noen minutter før den finner oppgitt posisjon

i kartet.

Link to post
Share on other sites

litt "besserwissing" ang den sunkne båten:

 

litt merkelig at den ikke har 2 separate vanntette motorrom/skott - regner med at den har minst 2 eller har den 3 motorer som Titanic hadde?

 

ville ikke det vært naturlig for en båt som kan gå litt utaskjærs, det er jo flere muligheter enn denne til å få vann i motorrom.

 

litt på siden men dog relevant:

i forbindelse med CE samsvarerklæringen til båten min - som det sitter en mercruiser v8 i kreves det at alle skroggjennomføringer mindre enn 20 cm over vannlinjen har doble slangeklemmer.

alle som har mekket disse motor/drev vet at det er umulig til meningløst å sette på 2 klemmer på vannintakstussen i transomen.

de leveres uansett med 1.

teknisk sett - på spissen - skal ingen båter med merc motorer godkjennes!

 

har ikke sett nyere volvo løsninger så har ingen referanser der men,

 

skulle man være riktig uheldig og at en slik slange løsner er i hverfall mengden vann i motorrommet formidabel og da er det et spørsmål om det sitter en autopumpe av riktig kaliber dernede - og om den virker samt varsling.

 

formidable lekkasjer i sjøvanssystemet kan også forekomme under kjøring og motorrommet kan bli temmelig fullt før motoren stopper.

regner med at båter av dette kaliber har overvåking men har sett mange nok nye båter leverte med fundamentale feil (manglende kvalitetssikring) til at de kan synke om ikke eierene hadde vært observante.

 

 

en annen sak jeg personelig er beinhard på og som kanskje kunne ha hindret den nevnte hendelsen merk - kunne - er at jeg konsekvens bruker alupropeller.

dette har sammenheng med at stålpropeller på drev og store outboardere i nesten alle tilfeller ødelegger drefene når man tar i.

i mange tilfelle ville en alupropell tatt hele støyten.

 

alupropeller er ikke så fancy men hva er fancy med en 12 mill moring?

 

alupropeller kunne kanskje redde denne skøyta fra å synke men jaggu stiller jeg spørsmål ved en del designfaktorer.

 

det er vel kanskje bare i norge at det finnes en tilstrekkelig mengde harde grunner og undervannsskjær til at dette er en faktor?

Link to post
Share on other sites

litt "besserwissing" ang den sunkne båten:

 

litt merkelig at den ikke har 2 separate vanntette motorrom/skott - regner med at den har minst 2 eller har den 3 motorer som Titanic hadde?

 

ville ikke det vært naturlig for en båt som kan gå litt utaskjærs, det er jo flere muligheter enn denne til å få vann i motorrom.

 

alupropeller er ikke så fancy men hva er fancy med en 12 mill moring?

 

det er vel kanskje bare i norge at det finnes en tilstrekkelig mengde harde grunner og undervannsskjær til at dette er en faktor?

With all due respect ...... "bollox" ...

 

F58 SQ er noe av det bedre som finnes i design, og overgaar det meste som produseres i gamlelandet. , men et 3" hull 1M under vannlinjen skal det mye lensekapasitet til for aa holde unna.... "Vanntette" skott er det, men de fleste baater vil synke naar nok vann kommer ombord.... mer sansynlig her er at en har stoppet for aa inspisere, reagert "ooooh sh*t", satt lensepumper paa fult, kalt for hjelp, men lensekapasitet er begresent til "kun" 3 - 4000 GPH, med pumper i alle skott (det har jeg sett selv).... etter en liten stund saa vil batteriene vaere under vann, og deretter har en kun manuell pumpe.... muligens...

 

Alupropeller vil ikke fungere her da da de ikke ville fungert, ville brukket av, eller blitt korketrekker pga dreiemomentet til maskinene, og vil vaere for svake...

 

Og det med undervasskjaer skriver jeg av som en "Ola Dunk" kommentar basert paa uvitenhet ... eller som provokasjon...

 

Hvert aar saa leser jeg slike kommentarer paa BP, sammen med haugevis av "synsing", noe som har holdt meg vekke fra dette forumet en stund ... og mest sansynlig vil holde meg til aa "lese" litt annen hver uke naar jeg ikke har noe bedre aa gjoere ... sloik som akkurat naa mens jeg summerer opp min tur offshore...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

tenker at aluminium designet for marint bruk egner seg bra til propeller jeg.

 

minner om 2 legeringer som har litt å fare med:

 

duraluminum som benyttes/et i fly og de spesielle aluminumslegeringene som benyttes i båtdrevene.

 

grunnen til at ikke hq alu legeringer benyttes er vel pga pris.

de ville vel fort nærme seg stålpropeller i pris og stål er jo mye finere å se på.

Link to post
Share on other sites

tenker at aluminium designet for marint bruk egner seg bra til propeller jeg.

Har du metall kunnskap eller later du bare som om du kan noe her?

 

Aluminium er et relativt skjørt materiale. Selv på så små moterer med dreimoment under 1000Nm som VP D6 motorene bruker ikke VP alu propeller på DPH drevene. Man får rett og slett ikke tak i alu propeller til disse motorene. Legeringen er en blanding av nikkel-aluminium-bronse.

 

Bilde

 

Til DPR drevene brukes rustfritt stål

 

VP's D motorer er "relativt små" om vi sammenligner med motorer som brukes i Fariline 58. Der står det D12 715 motorer - de leverer 3000 Nm - HVER! MAN motorene som er de største vet jeg ikke dreimomentet til - men jeg vil tro det er minst like stort som på D12 motorene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...