Jump to content

Mest passende/originale/verste båtnavnet...


Batdilla

Recommended Posts

Har jo tatt den før men kan jo ta den her også , ettersom kapteinen på skuta er forholdsvis avholdsmann så heter skuta for Tine II . Første snekka med navn blei oppkalt etter eldste datter som heter Marianne , men blei kalt Maya . Så da blei det Maya på den , neste måtte få navn etter yngste datter som heter Christine , men blir kalt Tine . Så da blei det Tine II , og nå som det er ny båt igjen men ikke flere unger . Ja da beholder jeg Tine II , orker ikke III - IIII - osv .Passer greit også da jeg har både capser og jakker med Tine II , og folk kjenner meg og båtnavnet mitt . Så vis ikke noe plutselig skulle dukke opp av noe slag før dåpen , så blir det nok Tine II på nybåten også . Må jo ha dåp med dertil alkoholfritt drikke når våren kommer , hadde stor dåp og festivitas på siste TineII .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det med å sette navn på båten er kanskje ikke en vitenskap, men har en lang historie og tradisjon som en bør tenke litt over. Når valget er tatt og båten er navngitt, er det vel ingen eier som omdøper den igjen?

 

Det at det skal bety ulykke å ømdøpe en båt, lurer jeg på. Skipsfarten er jo kjent for å holde på tradisjonene, men t.o.m. store skip blir jo likevel omdøpt?

 

Her er en link til en redegjørelse ang. båtnavn og historie fra BoatUs.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

En venn av meg kjøpte en båt som het Gambler, Strand (Strand var navnet på båtforeningen). Etter at guttungen fjernet noen bokstaver, ble det Gamle And. Det het båten i mange år før den ble solgt.

 

Jeg så en liten trebåt for endel år siden som het "Lekk Walesa".

 

Så var det gamle kommunisten Reidar T Larsen som skrev boka "Styrt fra Moskva?". Han kjøpte en Mørebas for pengene han tjente på dette, den het "Bokami".

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

På grunn av en rimelig 50/50 fordeling av gleder og sorger med båtlivet, ble båten døpt Sweet n' Sour. Jolla, en 9 fot gummibåt, har fått navnet Humla Suse.

 

For noen år siden hadde vi en 22 for snekke med en 4 cyl BMC motor som hadde temmelig merkelig oppførsel, den kunne for eksempel plutselig øke turtallet med 500 omdr uten videre, og koblet seg også i gir uten at noen rørte spaken. Med slik utagerende oppførsel ble navnet - ja nettopp- Mette Marit

Link to post
Share on other sites

Hei her kan du gå inn og prøve deg litt frem http://www.profila.no/ masse forskjellige skrifter,

jeg vurderer selv å bestille navnskilt i fra Profila vist jeg ikke finner noen som lager navneskilt i tre?

 

På Sjøtorget i Drøbak er det en kar som lager treskilt.

Det henger mange prøver på veggen der ut imot sjøen.

 

Faxen (praktisk når man har hjemmekontor..står ved Faxen.. :cool::lol::lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

I Jåttåvågen ved Stavanger ligger det ein seilbåt med navn: Hei, serru, serru hatten! (Så er det bilde av en fisk med hatt)

 

I Stavaner Seilforening er det også en laser ved navnet: ? eieren har tydligvis aldri bestemt seg for hva den skal hete...

 

Min Europajolle heter Frekke Styrbord. Den het Frekke da jeg overtok den, og jeg kullseilte på styrbord halser første gang jeg seilte den, derfor fikk den sitt litt sære navn...

 

Junkeren min har jeg ikke funnet navn til enda. Noen gode forslag til en grønn liten seilbåt?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Satser du på å dra med litt blonde skjønnheter av det annet kjønn ombord,kan du jo kalle skuta;

 

Putting Green..

 

hehe, det blir nok med spøken, jeg har glad i Norge og norsk, og vil helst ha et norsk navn. :flag:

 

Men jeg syntes Grønn Misunnelse var et ekstremt godt forslag, det er registrert og notert blant aktuelle navn!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei!

i flg gammel tradisjon skal et båtnavn være et kvinnenavn.

Navnet skal ha 7 bokstaver hverken mer eller mindre.

Grunnen til 7 bokstaver er etter de 7 hav.

Grunnen til kvinnenavn husker jeg ikke men det kan ha noe med godt hell og gammel overtro som sa at en båt skal ha en kvinnes navn for å sikre mot ulykker og sikre godt hell..

 

 

Bare et lite innspill.

 

Ps! min egen båt har navnet PONDUS. Ikke helt i samsvar med gammel skikk og bruk :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde engang en First Class 8 seilbåt som het "Off Course" navnet hører så vidt jeg vet båten til idag også.

 

Jeg husker at i Kopervik var det en båt som het "Potifar" og slepejolla, en 8 fots pioneer het "Potifar's hustru"

 

Nå har vi nettopp kjøpt båt og det ble litt diskusjon rundt navnet her hjemme. Ettersom samboeren nettopp har fått diagnose MS, så var hun veldig pågående med navnet "MS Tove". Jeg syntes det ble litt for vulgært, så vi valgte å beholde navnet "KRISTINE" som var det navnet båten bar da den ble kjøpt.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Enig med deg der, navnet bør vel helst ikke forandres men det spørs jo om ikke noen lurer på hvorfor du har et ukjent kvinnenavn på båten, enda være blir det hvis du har hatt en eks med det navnet. Førøvrig sikert bare bra at fruen din har litt gangenhumor. Kjenner foresten 4 stk med ms og de fungerer og lever som normalt og har gjort det så lenge jeg har kjent de. Alle over 35 år

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...