Jump to content

Mest passende/originale/verste båtnavnet...


Batdilla

Recommended Posts

Et vennepar hadde en seilbåt som het Panikk. Kona er en bekymret sjel. Nå er de uten båt...

 

Slikt skal der ikke spøkes med. Undertegnede har selv en båt ved navn Huldra og hun er svært nær et navnebytte da Huldras egenskaper synliggjøres for ofte.

 

Men så er det vel det at skal man bytte navn så skal det kun gjøres når man er "friskmeldt" (den sorte skyen over hodet mitt er forsvunnet).

 

Petter-B

Link to post
Share on other sites

Vår første Snipe (tomanns jolle) het "Guri Malla" etter følelsen vi hadde når vi satte oss opp i den eller når den krenget.

Vi hadde akkurat begynt med seiling i voksen alder, og var ikke helt vant til at båten krenget så voldsomt eller i værste fall kullseilte !

 

Har også sett navnet "Friendship" på en snipe, selv om et ikke akkurat kan kalles et skip.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Og så var det han som var lei det evindelige maset til kona om at båten burde oppkalles etter henne,- men han gjorde som han fikk beskjed om: KJÆRRINGA sto det med store bokstaver på hekken!

 

Hadde forresten en bekjent med en tresnekke som ikke alltid var like vanntett ved sjøsetting. Dermed ble navnet endret fra SANTA MARIA til SANK DU MARIA.

 

En av båtene som ble premiert i Færdern for noen år siden het ODD ÆVEN. Husker at speaker ved premieutdelingen hadde litt vanskelig for å holde seg alvorlig..

Link to post
Share on other sites

Hva med navnet M.T Pockets???

 

Har nettopp kjøpt båt fra USA og når jeg så navnet kommer den aldri til å skifte navn!

 

Båten er forresten en Bayliner 2955 1990mod.

 

Mange her inne som kjenner godt til denne modellen da den jeg har kjøpt er å se på som et prosjekt?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Denne tråden er lærerik for de som leter etter nytt båtnavn.

Det er ikke alltid like lett å finne båtnavn som er passende.

Jeg har sans for de kollegaene her på BP som opprettholder det gamle navnet ved anskaffelse av ny (brukt) båt.

Samtidig har jeg sans for kollegaene her på BP som tenker på at båtnavnet skal forstås ("leses") av redningspersonell som er fra andre land enn Norge. I Norge har vi endel navn med bokstavene Æ, Ø, og Å.

Slike navn kan være vanskelig å formidle i akutte meldinger over VHF til andre land enn de skandinaviske.

Dernest har vi navn av typen "Vannskrekk" - som over VHF på engelsk ikke alltid er like lette å forstå av ikke-nordmenn.

Jeg har opp gjennom årene erfart at det er hensiktsmessig å velge enkle båtnavn, selv om disse ikke er så spesielle.

"Enkle" båtnavn innen et begrenset fysisk område fører relativt lett til identifisering, noe jeg personlig har erfart på Helgoland.

På vår siste båt har vi valgt navnet "Swan". Valgs-prosessen har vært lang med to voksne og to barn.

Imidlertid har vi erfart gjennom den første sesongen at navnet har blitt hurtig oppfattet av VHF-stasjoner i Sverige, Danmark og Tyskland, i tillegg til i Norge.

Navnet er nok kjedelig - men jeg er overrasket over hvor godt det fungerer.

Legger senere ut bilde som forklarer hvorfor vi valgte "Swan".

Jeg ønsker nå innspill til bokstavtype (font) og bokstavstørrelse (size) for å lage navn til front, sider og akterspeil.

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å finne et navn med litt svong i - men siden årets nyinnkjøpte 77-modell ligger der helt uten navn, blir den jo bare omtalt som Båten. Og det blir vel litt snaut :nonod: Foreløpig er det to alternativer som har festa seg - uten at skipshunnen har uttalt seg enda - og det er DenDerre, eller kanskje med litt mer edel tilsig.... Lady DenDerre. Men jeg heller kanskje mer og mer til - særlig på grunn av alder og modenhet - Grand Reserva, og en eventuell jolle -Reserva.

 

De som ikke ikke ser sammenhengen er vel kanskje avholds.. :cheers:

 

Vi får se. Er vel enda noen uker til sjøsetting :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...