Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

Om je gikke tar helt feil må lånene betjenes løpende - uansett hva man har stilt som sikkerhet.

Nei! :smiley: Verden går videre. Nå heter det "boligkreditt", d.v.s. kreditt med sikkerhet i bolig. Renter må betales hver måned som for lån, trekkes som fast oppdrag. Nedbetaling av kreditten er opp til meg. Kan arrangeres som månedlig avdrag som for lån, eller jeg betaler inn det som passer meg når det passer meg. Trenger jeg mer penger, forutsatt at hele kreditten ikke er tatt ut, er det bare en telefon til banken. Ingen refinansiering eller tinglysning da. Løpetid på kreditten er 10 år. Hva som skjer om kreditten ikke er nedbetalt når kontrakt utløper har jeg ikke satt meg inn. :blush:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klart at det må betjenes - renter er en del av betjeningen av et lån. Strengt tatt - om man ser dette i et økonomisk perspektiv - så er rentene en utgift og nedbetaling av lån kan anses som sparing, dvs reduksjon av gjeld.

 

Uansett går det penger ut hver måned, om man ikke går på ballonglån da der alt betaltes etter en fastsatt tid.

 

Hva som skjer om 10 år er opp til deg antakelig - banken tjener jo ikke penger på at du nedbetaler - de tjener på rentene. Så de er nok ikke så vanskelige å be

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er en heftelse på båten, pant, så er båten gjeldfri! Om man eier et eller to hus, fire hytter, aksjer i banken og gjeld helt eller delvis på et eller flere av disse husene og hyttene så er fortsatt båten gjeldfri og ikke belånt. Sånn er det.

 

At man kan belåne et hus og derved skaffe seg likvider til å kjøpe en båt er faktisk noe annet!

 

I praksis spiller vel ikke dette noen rolle hører jeg? Nei, enig i det, men man må holde fast på noen økonomiske begreper!

Ja, man må absolutt holde fast på noen økonomiske begreper.

 

Jeg trengte nylig ny bil. Siden mine midler er investert rundt omkring i ting og tang, betyr det at jeg ikke har godt over 300.000 på bankkonto. Jeg tok derfor opp et lån for å betale bilen. Denne gangen fikk banken pant i huset. Jeg betalte bilen kontant - med lånte penger. Bilen er gjeldfri, men den er fortsatt lånefinansiert all den tid jeg måtte låne penger for å finansiere den. Lånefinansiert betyr at noe er finansiert ved hjelp av lån. Begrepet belånt er noe annet. Neste uke kan jeg kjøpe en ny båt. Banken kan få ta pant i bilen. Fra før var bilen lånefinansiert. Nå blir den også belånt.

 

Lånefinansiert og belånt er med andre ord to vidt forskjellige begreper.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette er nesten litt trist - jeg visste ikke at bankene var så utlånskåte.

Trist og trist. Bankene skal selvfølgelig ha sin sikkerhet, så slik boligkreditt gis kun til dem som ikke allerede har belånt huset til over pipa. Man får med andre ord låne til kreditten sin, men man er totalt sett godt på pluss i gjeldsregnskapet. Tross alt mye bedre enn usikrede forbrukslån av ymse slag.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Nei, det kan de ikke. Bankene kan kun ta salgspant i bilen, dvs at pantet må etableres samtidig som salgstransaksjonen.

OK, det visste jeg ikke. Har aldri vært aktuell problemstilling å låne med pant i bil. Bytt ut "bil" i eksemplet med "båt registert i skipsregisteret". Da kan jeg ta opp lån med pant i båten.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det ble i snitt 68.000 kroner i tillegg over 2 år. 34.000 pr. år var nok til å avslutte streiken. Det var ikke så veldig bra. Ansatte i 3 andre serviceyrker utenom vaskingen i oljeservicebedriftene gjorde det enda bedre, med et lønnsbyks på 33 prosent på to år til 736.000 kroner. Lage middag for 3/4 million i året er jo ikke ille det heller.

Dette har du ikke greie på, Lotus. Her blander du alt sammen til en suppe. Ansatte i oljeservicenæringen har ingenting med servicearbeidere i forpleining å gjøre, eller vaskehjelper som du velger å kalle det.

Å trekke ut bruttolønn for enkelte innen oljeservicenæringen blir feil. Lønnen er riktig nok, men de har jaggu jobbet for den i antall timer. Da kan ikke du i samme slengen trekke inn "netto" timer på 1350 timer i året. Tullprat. Begrepsforvirringen din blir jo total når du i samme åndedrag drar inn middagslaging. Det er ingen innen oljeservicenæringen som lager middag i Nordsjøen.

Link to post
Share on other sites

Jaså, sier du det.

Da burde du lese undersøkelsen fra Oljeindusriens landsforening.

Nå er forhandlingsresultatet også klart. Det ble i snitt 68.000 kroner i tillegg over 2 år. 34.000 pr. år var nok til å avslutte streiken. Det var ikke så veldig bra. Ansatte i 3 andre serviceyrker utenom vaskingen i oljeservicebedriftene gjorde det enda bedre, med et lønnsbyks på 33 prosent på to år til 736.000 kroner. Lage middag for 3/4 million i året er jo ikke ille det heller.

Ja, det er ikke så mye feil dette, selv om innledningen til Lotus referer seg til oppgjøret innen Oljeservice. Forpleining har eget oppgjør sammen med Operatør og Boring.

 

Siden OLF representerer arbeidsgiversiden, kan dere selv bedømme lønnsoppgjøret fra arbeidstakersiden representert ved NOPEF. Det å lese lønnstabellene separat gir ikke hele bildet. I tillegg kommer flere såkalte tekniske justeringer, som utgjør atskillige kroner på årsverket.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Oi, tråkket jeg noen i lønnsadelen på lilletåa? Slikt gjør vondt.

 

Godt å få bekreftet at lønnen er riktig nok.

At man har jobbet for den i antallet timer er jo også riktig nok, det er bare det at antallet timer ikke blir spesielt høyt når man har 4 uker ferie hver 14. dag. :smiley: Man opererer med brutto timer pr. år på 1460 hos NOPEF. Så er det dette med hvem som betaler maten og hvem som betaler pausene. Vet man ikke hvor mange timer som er standard for et årsverk når man har beina godt plantet på landjorda? Der er for øvrig 5 uker standard ferie.

 

Renholderen i Nordsjøen vasker altså et betydelig antall færre timer og tjener omlag det dobbelte av sine kolleger i land. Det er flere enn Knut Arild Larsen i Econ Analyse som synes at det å jobbe i Nordsjøen er som å vinne i Lotto.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Noen tanker om temaet:

 

Et spørsmål når det gjelder båtmarkedet er når en evt. begynner å avhende båter. "Båtopphugning" finnes i veldig liten målestokk i dag - heldigvis vil noen si. Noen seiler rundt i gamle sprukne holker - som de etterhvert vil ha problemer med å få omsatt på et marked der båtparken fornyes.

 

Mange som kjøper ny båt i dag er folk som har en litt eldre båt. De som evt. kjøper denne - litt eldre båten - har kanskje en enda eldre - og litt mindre båt. Til slutt i denne næringskjeden vil det finnes båter som ingen er villige til å kjøpe lenger.

 

En slik utvikling vil kanskje også påvirke prisfallet på bruktbåter. Til nå har båter holdt seg overraskende bra i pris. Det er mulig at vi vil nærme oss bilmarkedet når det gjelder verditap på båt. Om ikke helt i samme grad. Det er iallefall merkelig at vi til nå har kunnet selge en brukt båt til samme pris som vi ga når vi kjøpte den.

 

Hvis vi får denne utviklingen kan "treet" fortsette å vokse - om ikke inn i himmelen. Det hugges iallefall ikke av med roten, slik tilfellet var på slutten av åttitallet. Da må en i så tilfelle ha hjelp av en kraftig renteøkning....................

 

 

 

:smiley:

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at mann skal legge så stor vekt på prisene på Finn.no, har vært på båtjakt i et år og det er drøssevis med båter som har ligget der eller blitt lagt ut igjen flere ganger så det er tydelig at de ikke for det de krever. Jeg vil påstå at prutningsrommet på båtene er 10-20% sånn markedet er idag. De aller fleste har urealistiske forventninger til verdien av det de selv har....

Link to post
Share on other sites

Oi, tråkket jeg noen i lønnsadelen på lilletåa? Slikt gjør vondt.

 

Godt å få bekreftet at lønnen er riktig nok.

At man har jobbet for den i antallet timer er jo også riktig nok, det er bare det at antallet timer ikke blir spesielt høyt når man har 4 uker ferie hver 14. dag. :smiley: Man opererer med brutto timer pr. år på 1460 hos NOPEF. Så er det dette med hvem som betaler maten og hvem som betaler pausene. Vet man ikke hvor mange timer som er standard for et årsverk når man har beina godt plantet på landjorda? Der er for øvrig 5 uker standard ferie.

 

Renholderen i Nordsjøen vasker altså et betydelig antall færre timer og tjener omlag det dobbelte av sine kolleger i land. Det er flere enn Knut Arild Larsen i Econ Analyse som synes at det å jobbe i Nordsjøen er som å vinne i Lotto.

 

Lotus

Her er oppdatert lønnstabell.

 

A Kjøkkensjef

 

B1 Kokk, Baker og Konditor m/fagbrev

 

B Renholdsleder

 

C Servicearbeider med fagbrev som renholder

 

E Kokk, Baker og Konditor u/fagbrev, Servicearbeider

 

Bilde

 

Som du ser er det langt fra noe 600 000+ lønninger en snakker om her. for en renholdsarbeider med 8 års ansenitet har han/hun 440 000,- inkl ferie penger.

Men om det blir en masse overtid vil jo selvsagt lønna stige, men slik er det jo i alle bransjer?

 

Om en jobber 47 uker i land, med 37,5 timers uke bir det 1762,5 timer, det er vel langt fra det dobbelte av 1460 eller hva? (hva med pinse, 1 mai, 17 mai etc. dette er dager som ikke er fri i nordsjøen)

 

Så en lønn på 440 000 for å vaske i Nordsjøen, være borte fra familie og venner synes jeg ikke er overbetalt.

Link to post
Share on other sites

Ja, man må absolutt holde fast på noen økonomiske begreper.

 

Jeg trengte nylig ny bil. Siden mine midler er investert rundt omkring i ting og tang, betyr det at jeg ikke har godt over 300.000 på bankkonto. Jeg tok derfor opp et lån for å betale bilen. Denne gangen fikk banken pant i huset. Jeg betalte bilen kontant - med lånte penger. Bilen er gjeldfri, men den er fortsatt lånefinansiert all den tid jeg måtte låne penger for å finansiere den. Lånefinansiert betyr at noe er finansiert ved hjelp av lån. Begrepet belånt er noe annet. Neste uke kan jeg kjøpe en ny båt. Banken kan få ta pant i bilen. Fra før var bilen lånefinansiert. Nå blir den også belånt.

 

Lånefinansiert og belånt er med andre ord to vidt forskjellige begreper.

 

Lotus

Vi er nok ikke så uenige som det "høres ut til", men jeg oppfatter det som at du tar opp et lån på huset for å kjøpe en bil kontant? Det betyr at du belåner huset, eller tar opp et tillegslån på huset, for å kjøpe en bil. og uten å stille bilen som pant (salgspant) . Bilen er med andre ord fri for heftelser? Kan omsettes fritt uten å løse inn et pant osv. Ja, da er den vel gjeldrfri?

Det blir litt ordkløveri/flisespikking kanskje, ja vel, men det tåler vi! :yesnod:

 

Forøvrig synes jeg det er meget fornuftig å stille sikkerhet i huset for å kjøpe båt,bil osv FORUTSATT at man har god egenkapital i huset (lite gjeld i forhold til markedsverdi), god betalingsevne og tåler en renteoppgang på si 3/4 prosent!

 

Det finnes vel ikke noe annet land i verden hvor folk har bundet opp så mye penger i bolig som i Norge - hvorfor?

De fleste av oss (dagens voksne generasjon) ble født fattige og dør rike, kanskje vi skal unne oss selv litt mere og ikke "bare" tenke på de som kommer etter oss? Eller?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

(hva med pinse, 1 mai, 17 mai etc. dette er dager som ikke er fri i nordsjøen)

Disse dagene er heller ikke fri på: trikk,buss, rutebåt, sykehus, aldershjem, Taxi, brannvesenet, politiet, tollere osv osv og så regner jeg med at de får et aldri så lite tillegg på disse dagene? Selv får jeg 133 prosent tillegg(!) og dette fremkommer vel ikke på den listen du viser?

 

Nå kjenner ikke jeg hvordan de jobber, men ville tro at de er borte (helt) noen uker og så er de hjemme (helt) noen uker. Sikkert mange meninger om dette, men noen fordeler er det vel også? Selv jobber jeg skift/turnus og har fri hver sjette uke og synes det er helt topp! Denne helgen jobber jeg og det er ikke "like topp"

 

Livet er et "gi og ta".

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det forbauser meg at det kan være slik at største delen av nybåtsalget ikke er basert på penger kundene låner. Selv vurderer jeg rammene ved kjøp av neste båt etter hvor mye jeg kan låne samlet innunder 60% av huslånet..... Kan båtbransjen registrere / fange opp om kjøp av nybåt er basert på lån eller ikke, når lån til båt for de fleste er basert på feks refinansiering av huslån?

Er det i dag mulighet for å låne med pant i båten, selv om båten ikke er registrert i skipsregisteret?

Link to post
Share on other sites

Nei riktig det, men hjemme er dere jo knapt nok kommet på "jobb" før dere skal hjem igjen!

Å ??? Er sjelden på jobb i mindre enn seks uker i slengen, og har alltid jobba sånn. Om man synes det blir lenge med 14 dager og det er skralt betalt er det vel bare å finne seg noe annet å gjøre? Det hadde jeg gjort. Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det forbauser meg at det kan være slik at største delen av nybåtsalget ikke er basert på penger kundene låner.

Hadde det vært riktig, hadde du hatt grunn til å være forbauset, men i følge Norges Bank er det langt fra riktig. Statistikken sier at lånegjelden til norske husholdninger stiger i et formidabelt tempo. Den stiger mye mer enn prisstigningen.

 

Fra 4. kvartal 2002 til 4. kvartal 2003 økte norske husstanders låneopptak med 110 milliarder kroner. Samtidig var netto økning i husholdningenes finansformue 80 milliarder. Man lånte altså 30 milliarder mer enn man tjente og pengene kanaliseres i større grad enn noensinne til rent forbruk.

 

Lån med pant i bolig utgjør 70% av låneopptaket til norske husholdninger. Folk låner som aldri før og bruker i stor grad boligen som sikkerhet til å kjøpe bil, båt, ferier og annet rent konsum. Kreditt til husholdninger har hatt en vekst på mellom 9 og 13,4 prosent årlig de siste 6 årene.

 

Med andre ord: Mer og mer av det vi kjøper er lånefinansiert og det vi låner til er i størrre og større grad rent forbruk. Å si at den nye båten eller bilen ikke er belånt blir å snu tingene fullstendig på hodet. Den siste tiden har vi imidlertid i større og større grad hatt en økning i andre typer lån enn lån med pant i bolig:

 

Normalt har veksten i lån med pant i bolig vært en del høyere enn veksten i andre lån, men i 2005 tok veksten i andre lån seg markert opp. Forbrukslån uten sikkerhet og nedbetalingslån med pant i andre formuesobjekter, som for eksempel bil, båt eller finansielle instrumenter, bidrar mest til veksten i andre lån.

En årlig undersøkelse fra Kredittilsynet viser at lån med pant i finansielle instrumenter økte betydelig i 2005. Totale utlån med pant i finansielle instrumenter økte fra 31,3 til 46,8 milliarder kroner fra tredje kvartal 2004 til tredje kvartal 2005. En god del av lånene er til husholdninger.

 

 

Konklusjon:

  • Vi låner som aldri før.
  • Vi låner med pant i boligen til over pipa.
  • Vi fortsetter deretter å låne med pant i de forbruksvarene vi kjøper.
  • Er ikke dette nok, tar vi opp rene forbrukslån.
Alle disse låneformer har hatt en formidabel vekst. De siste årene gjelder dette spesielt forbrukslån og lån med pant i bil, båt osv. Med andre ord låner vi så mye at boligen ikke lenger har kapasitet til å være den eneste sikkerheten for din og min gjeld.

 

 

Hvis du lurer på hvordan eierne av alle de nye båtene du så i sommer har råd til dette, så er svaret ofte - og mye oftere enn før - at de låner til krampa eller banken kommer og tar dem.

 

Lotus

 

Kilde:

Norges Bank rapport 2004

Norges Bank rapport 2005

Norges Bank rapport 2006

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og som konklusjon; til Lotus`konklusjon;

 

For stadig fler er ikke prisoppgangen på bolig bare en hyggelig bivirkning av å eie boligen.

 

Det er faktisk en helt nødvendig og essensiell faktor for at regnskapet over forbruket skal kunne matches på plussiden.

 

Kanskje var ikke den derre 30 år gamle, nedbetalte båten så dum alikevel ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...