Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

10 hours ago, Camarque44 said:

Er det strøm ved tjuvholmen SAP?

 

Ja, men kontaktene er stort sett der utliggerene er på langsiden. På "hjørnet" er det ikke strøm, og i kanalen der vi lå er nærmeste (og eneste) kontakt mellom bruene.  Lang kabel anbefales.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette er en hyggelig tråd!

 

Men, jeg lurer litt på, og dette er bare av nysgjerrighet (etter noen år her på baatplassen uten andre baktanker): Hvorfor reises det så mye til Oscarsborg fra dere som har hjemmehavn lengre syd? Og attpåtil ligges det alltid på de samme plassene? Det finnes jo perler litt lengre ut også. Er det det å møte folk dere kjenner? For dere med båtplass i Oslo forstår jeg det bedre, men som sagt, bare et spørsmål fra meg i oppriktig nysgjerrighet:smiley:

 

Har vært på Borgen tre ganger med båten, fått full omvisning med guide, og jeg tenker at ironien med at kanonene, støpt i Tyskland, med jødiske navn, som var med i kampen mot Tyskland sin ankomst innover Oslofjorden er fullkommen. Men da har jeg vært der både med barn og foreldre, og på tide å utforske nye steder.

 

Hva med dere som reiser dit oftere? Hvorfor så ofte til Borgen?

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 11 timer siden:

... Hva med dere som reiser dit oftere? Hvorfor så ofte til Borgen?

 

Hvorfor er vi så mye på Borgen ....? Tja, det må vel være fordi vi trives så godt der. Vi drar ofte dit i helger når værmeldingen ikke er bare sol, 25 grader og vindstille. Da bruker vi vel båten som hytte. Er blitt veldig godt kjent med mange hyggelige mennesker og trives virkelig med det. Og, gjestehavna ligger jo veldig godt beskyttet mot vær og vind. Og, har vi lyst til å røre litt på oss, så tar vi fergen over til Drøbak. Så, du vil nok se oss mange ganger her i framtiden også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare si meg enig med Bonus. For egen del har det også med avstander fra hjemmehavnen Son litt syd for Borgen. Da er 1,5 time passelig avstand i en helg. Bolærne og Hvaler blir litt vel langt i snekkefart. Etter 30 år med båten i samme hjemmehavn, må det nødvendigvis bli slik at en ikke klarer å finne nye havner å dra til hele tiden. Tidligere dro vi mye til Kommersøya ved Holmestrand, men da kunne det bli ubehagelig å komme hjem over fjorden med snekke dersom det blåste opp. Vi er blant dem som gjerne legger oss på den samme plassen på Borgen. Den plassen synes vi er finest og lettest å komme inn og ut til. Naturhavner har vi stort sett sluttet å bruke, det er litt mer komfortabelt med brygge når en er kommet godt opp i årene som vi er, jeg er 73 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blir Eivindvik i helga. Hørte rykter om pubquiz på kroa, så da får vi prøve ut de lokale fasilitetene. Tanken er å få en god fjelltur i finvær ila helgen, satser på det er noen fine ruter til en top i nærheten.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 20 timer siden:

 

Da får vi "andre" passe på Borgen så lenge. Det er saluttkurs her denne helgen. Kanonene er stilt opp mot Vestfjorden. God tur til Holmsbu.

 

Takk for det!

Da stoler vi på dere!

Det blir nok en tur bort til Roger på Privaten for å få hans berømte karbonader i løpet av helgen tenker jeg....

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 12 timer siden:

Dette er en hyggelig tråd!

 

Men, jeg lurer litt på, og dette er bare av nysgjerrighet (etter noen år her på baatplassen uten andre baktanker): Hvorfor reises det så mye til Oscarsborg fra dere som har hjemmehavn lengre syd? Og attpåtil ligges det alltid på de samme plassene?

 

Hvorfor så ofte til Borgen?

 

Kan forklare dette enkelt:  Borgen er vårt andre hjem!

Kun noen minutter fra hjemmehavn.  Må av og til reise litt lenger da motoren trenger litt mer enn 40 grader innimellom......

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 12 timer siden:

 

Hva med dere som reiser dit oftere? Hvorfor så ofte til Borgen?

 

Jeg tilhører nok ikke den faste flokken, men er innom der ganske ofte. Det stemmer at det er veldig koselig der, og jeg har møtt flere folk fra forumet og fått både et navn og et ansikt å forholde meg til i tillegg til nicket. De har uten unntak vist seg å være svært hyggelige og koselige folk som både er hjelpsomme og kommer med mange gode tips til en som er ganske fersk.

 

Men med mitt  båtbruksmønster er det stort sett uaktuelt å dra fast til Borgen og ligge der en helg. Jeg setter fortsatt mest pris på å være underveis og oppdage nye steder. Etter bare en overnatting begynner det å klø etter å komme avgårde igjen!

 

Men jeg gleder meg til å få hilse på folk igjen, noe som nok ikke skjer før jeg er ferdig med å friske opp treverket ute i båten og har montert de nye stolene... Da kan de jo med selvsyn se at jeg faktisk er i gang med å pusse opp den gamle balja... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Interessant å lese deres betraktningene om Borgen, og jeg forstår godt de synspunktene som kommer frem. Vi varierer kanskje havn noe mer, men har jo helt klart også noen favoritter der vi er oftere enn andre steder ift å treffe de man etterhvert har blitt kjent med ute på sjøen.

 

Det er jo ingen tvil om at det er et fantastisk sted. Faktisk så valgte vi Oscarsborg som sted for feiring da bedriften jeg jobber i feiret 120 års jubileum i 2015 (juni).

 

God båthelg til alle:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vi ankom Rossøysundet (Fogn i Ryfylke for de som ikke er kjent) idet det ble mørkt. Full dag på jobb og 11 åringen som skulle i bursdagsselskap frem til kl 19 gjorde at vi kom sent avgårde. Gutten på 10 ville så gjerne overnatte i telt, så den fine sletta her gjorte plassen til et enkelt valg. Så mens han og jeg slo opp 6manns teltet så tok kona og 11 åringen og mekket taco ?.

3 åringen sovnet undervegs, og sover søtt nå sammen med 11 åringen i forpiggen. Vi var heldige å fikk ligge ved brygga, lettvindt når man ankommer sent.

deilig å være på tur, og værmeldingen er strålende ☀️

Link to post
Share on other sites

Eivindvik i helga. Fikk til og med åpnet grillsesongen. Strålende fint selv om kulda kom litt når solen gikk ned og dunet måtte frem. :)

 

IMG_6484.PNG.ab9ed2065c7d40db8b682f2620101526.PNGIMG_6462.JPG.162e1a37406542d5dc4b025c2d45367c.JPG

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Vi lå i Fantebukta på Kommersøya som vanlig denne helgen. Her ble været bedre og bedre og søndag kveld fikk vi besøk av et vennepar hvor gubben driver i dykkerbransjen. Han skal gjøre en jobb med bryggene til Spa hotellet på Rødtangen i dag så de tok like gjerne dykkerbåten ut på Søndag. Det ser unektelig litt skummelt ut å ha 30 tonn aluminium på utsiden av seg, men det går fint med nok kulefendre i mellom :yesnod: De hadde i hvert fall den høyeste båten og det største akterdekket langs brygga !

20170430_182632.jpg.1ef22dcfbde2bf2fe25e910230256d60.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da Vestlandet er badet i sol og varmtvær denne helgen ble det tur til Bergen for å treffe venner. Hyggelig å kunne ligge helt i byens sentrum med båt. Skulle gjerne lastet opp et solskinnsbilde fra Norges vakreste by når solen skinner også, men dette virker ikke å være mulig fra Ipad lengre.

Spoiler

 

 

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 7 timer siden:

Ble storsamling i Dragsund på Håøya i knallværet denne helgen :smiley:

 

 

IMG_4195.JPG

IMG_4197.JPG

 

Ja vi så dere når vi kjørte forbi på vei Nordover i går kveld. ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Første skikkelige sommerdag i Fantebukta på Kommersøya ??20170506_113250.jpg.d3e6e312c9cedf11b0a45a4a7dcf097d.jpg20170506_113204.jpg.91a9c56075ac5bb80e215ffc81541578.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg ble litt overrasket, guttungen skulle fiske strandkrabbe og kom tilbake med denne ?FB_IMG_1494071757547.jpg.94c11453bf1ebe27c14368c6cf61371b.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

IMG_3178.JPG.4565480e1897a1514631d9d448a93a6d.JPG

 

Litt sent ute i dag, ting som må gjøres på landjorda også...men drar straks utpå i finværet. Blir nok ikke så veldig langt siden det er såpass sent. I går var jeg utpå i nærmere fire timer og fikk eldstedattera med på hennes første tur i år. Veldig koselig!

 

I morgen bare MÅ jeg komme meg litt tidligere ned i havna, fortsatt mye treverk som skal pusses ned. Bildene er derfor fra i går.

 

IMG_3194.JPG.5ef39dfde81eac0856aad1b7c8907e85.JPG

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...