Jump to content

DAB radio

roaldbj

Recommended Posts

De som har kjøpt en slik DAB radio må selvfølgelig få hygge seg med den.

Jeg hverken vil eller kan hindre det.

Men fakta står.

Lydkvaliteten på musikkanalene er dårligere enn FM.

Lydkvaliteten på nyhetskanalene ligger på høyde med AM.

Og, det er ikke en ting man kan gjøre med DAB som ikke en god FM radio kan gjøre.

Sånn på siden, nettradio er framifrå greier. Bor mye på hotell, og de fleste hotell i Europa har Wi-Fi.

Kjøpte en DAB bilradio nylig da den var billig og DAB omtrent fulgte med på kjøpet. Er svært lite fornøyd fordi den kobler frem og tilbake mellom DAB og FM hele tiden med pauser som resultat. Får ikke inn MP3 soom jeg jo trodde skulle være i DAB nettet.

Tror faktisk jeg monterer den over i båten og tar radioen som står der i dag over i bilen. Håper dab forholdene kanskje er mer stabile på sjøen.

Nei...bare sorgen. Måtte jo demontere halve bilen for å få på plass dab antennen også.

Typisk NRK - Telenor lureri (ala isdn)

Dette med DAB har sikkert noe med hvor i landet man bor. Jeg er yrkessjåfør på Østlandet og har på DABen hele dage. Den svitsjer til FM i tunellene. Det er det eneste. Ellers så koser jeg meg med Østlandsendingen, Buskerudsendinga og nyheter fra Østfold. Det gjør at jeg kan følge nyhetene i de distriktene jeg har interesse for.

Det negative er at man må legge opp en ekstra DAB-antenne. Når jeg bytter bil tar jeg denne med meg og setter i en blindplugg der antennen satt.DAB-antennen er endel dyrere enn vanlig FM-antenne.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

DAB er død.

Uansett hva f.eks P4, NRK, NORKRING, du eller andre måtte mene. DAB er basert på en foreldet teknologi, som iløpet av svært kort tid er borte fra markedet.

Å tilby nyhetskanaler i monokvalitet i 2006 er reglrett iditoti. Å tro at markedet vil ha det, fordi de store aktørene i Norge sier at DAB har framtiden foran seg, er enda mer idioti.

Se hva som skjer i andre land. Å fortsette å bygge ut DAB er penger i potta, og i løpet av kort tid vil utbyggingen stoppes helt.

Etterhvert kommer da forklaringen; forbrukerne var dumme som ikke kjøpte enda mer DAB. Mens sannheten, at teknologien er foreldet og ubrukelig trolig skyves under teppet.

Som vanlig

Les forresten følgende sitat sakset fra artikkelen du selv linker til;

- Kombinerte FM- og DAB-mottakere er det folk bør kjøpe nå, de kommer også til å fungere i fremtiden, forsikrer teknisk direktør Hans Petter Danielsen i P4

Kombinerte FM mottagere ? Var det ikke FM som var spådd en snarlig død da ?

Eller sikres det mot at de DAB mottagerne folk løper i flokk for å sikre seg ikke skal bli HELT ubrukelige når det tas til vettet, og DAB skrus av ?

Suzuki

No boat needed..

En lokalradio som skal satse på DAB må bruke omlag 3.000.000 på senderutstyr.

Det er litt vanskelig hvis de knapt har til salt i grøten fra før av. Og de store som f.eks NRK? Tja, dekningskartet til DAB har jo flekktyfus. Flekktyfus er kanskje dødelig for DAB?

FM-Ekstra heter det nyeste som gjør at lokalradioen kan bli værende på sin gamle frekvens samtidig som de bare investerer 100.000 til ombygging av senderutstyret.

- DAB er 15 år gammel teknologi. FMeXtra er ny teknologi som bruker et sendernett som allerede eksisterer. Det er kort fortalt kostnadseffektiv digitalradio på eksisterende FM-sendere. Og det gir plass til mange kanaler, sier Aartun, som har bakgrunn fra lokalradiodrift.

Les mer her og finn ut om DAB kanskje er enda dødere enn noensinne?

Neste spørsmål er om spådommene om FM-båndets snarlige død er en stor overdrivelse.

Lotus

Etterhvert kommer da forklaringen; forbrukerne var dumme som ikke kjøpte enda mer DAB. Mens sannheten, at teknologien er foreldet og ubrukelig trolig skyves under teppet.

Suzuki

Det er jo til syvende og sist forbrukerne som avgjør hva som har livets rett (uansett om de er misledet eller ikke). Husker du den gangen du kunne gå inn i ei videosjappe og velge mellom VHS, Betamax og Video 2000? Alle titlene var i tre formater. VHS vant fram selv om Betamax var klart bedre kvalitetsmessig.

At i teilfellet DAB at teknologien er foreldet kan så være, men derfra til å si at den er ubrukelig er vel en sannhet med visse modifikasjoner? De aller fleste gikk jo over fra seildrift til dampmaskiner når teknologien ble tilgjengelig. Når forbrenningsmotoren kom ble dampmaskinene i stor grad byttet ut. Meg bekjent selges det seilbåter den dag i dag. Dampmaskiner benyttes som motorer i eksempelvis en mengde større krigsskip.

FM båndet er sprengt som det er. Dersom det skal utnyttes bedre må det over på digitale sendinger, eller sendere og mottakere som tillater mindre kanalseparasjon. Det gjelder ikke bare den sivile delen av radiobåndet, men stort sett er hele spekteret sprengt.

Det viktigste for mange er kanskje ikke hva som skjer i fremtiden, men hva som fungerer nå.

FM båndet er sprengt som det er. Dersom det skal utnyttes bedre må det over på digitale sendinger, eller sendere og mottakere som tillater mindre kanalseparasjon. Det gjelder ikke bare den sivile delen av radiobåndet, men stort sett er hele spekteret sprengt.

Dette er helt riktig, og det er vel heller ingen her som har sådd tvil om at fremtidens radiokringkasting vil være digital. Jeg er imidlertid helt sikker på at den ikke vil foregå med dagens DAB-teknologi. Den holder nemlig ikke mål.

Det viktigste for mange er kanskje ikke hva som skjer i fremtiden, men hva som fungerer nå.

Og nå fungerer FM veldig bra. Og det kommer det til å gjøre i lang tid enda. Derfor er ikke jeg så veldig opptatt av det.

Jeg er mer opptatt av spillet rundt DAB og de vikarierende motivene som ligger bak mange av de utspillene som ses i media.

At en lokalradio ikke kommer på lufta via DAB betyr ingenting for folk flest. Lokalradioens tid er over. Til det har vi så mange riksdekkende kanaler her i landet at noen finner alltid en radiokanal som passer uansett.

DAB vil ha livets rett i mange år fremover.

Uansett hva Suzuki skriver av negativietet over for DAB. :lol:

Og nå fungerer FM veldig bra.

Tja, gjør det det? Det kommer an på hva du hører på. For P4 er gir DAB mye bedre lyd. Men det er vel på grunn av Valgjerd - effekten *).

For øvrig så er / var DAB's største problem at man ikke kunne gå i en butikk og se og prøve en DAB radio. Jeg lette i over 10 år før jeg kjøpte en på postordre.

Gerhard

*) Valgjerd - effekten: Den radioen som alle hører på får dårligst sendervilkår, mens den ingen hører på får de beste.

Redigert av Gerhard (see edit history)

Folk flest bor i Kina.

Fakta står fremdeles.

Lyden på DAB er dårligere enn FM.

Lyden på nyhetskanalene er på linje med AM radio.

Det er ingenting en DAB radio kan gjøre som ikke en god FM radio kan gjøre.

Det er ingen bruk for DAB.

Lokalradioens tid er ingenlunde over, selv om Norkring gjerne vil tro det.

Jeg hører ikke på P4, Gerhard. Jeg hverken gråt eller ønsket at Valgerd skulle "brenne i helvete" da P4 ikke fikk fornyet konsesjonen.

Hva DABs problemer angår, tror jeg det vil være et større problem at flere og flere land skroter denne teknologien. Dermed vil ikke salgstallene for apparatene stige slik de vanligvis gjør med ny teknologi, noe som bruker å resultere i prisnedgang på produktene. Norge utgjør ikke akkurat et stort marked i internasjonal målestokk.

Et interessant apropos: SVT anslår at de har brukt minst SEK 400 000 000 på DAB, frem til den endelige beslutningen om ikke å bygge ut DAB ble fattet for ikke så lenge siden. Det er grunn til å tro at NRK har brukt minst tilsvarende, da de var enda tidligere ute.

Det er klart det sitter langt inne å erkjenne at satsningen ikke vil føre frem.

Lyden på DAB er dårligere enn FM.

Lyden på nyhetskanalene er på linje med AM radio.

Det er ingenting en DAB radio kan gjøre som ikke en god FM radio kan gjøre.

Tja, ikke helt enig med deg der. God DAB er bedre enn FM, bedre dynamikk, bedre singnal/støyforhold.

Dårlig FM er dårlig, mens dårlig DAB er ubrukelig. Synes at DAB-tjenester som å se hvilken sang som kommer etter denne er ferdig og stikkordsnyheter som kommer i DAB-displayet er kjekt. God DAB tar jo også mye mindre kanalbåndbredde.

Kanskje synd at dette dør, men forhåpentligvis får vi om en stund noe som er mye bedre og som andre enn 4,5 millioner nordmenn bruker.

Lotus

sistnevte dreier seg om politikk.

Alle sier HALLELUJA hver gang DAB nevnes. Selv om teknologien altså er foreldet, og ikke overlegen på noe punkt.

Jeg ser STORE paralleller til ISDN kontra analog på fasttelefon - for eksempel kom "se hvem som ringer" først til ISDN, så til analog her i landet, selv om tjenesten hadde eksistert i Sverige i alle fall i 10 år på analogt system før vi fikk den.

Alt for å tvinge frem sin egen (foreldete) teknologi.

Og klart folk som har ISDN er fornøyd. Men de betaler en hel masse penger for noe som ikke er godt nok. DAB-kunder er visst også fornøyd, men betaler en hel masse for noe som ikke er godt nok...

(Hmm, er visst Telenor som står bak både ISDN og DAB...)

Kjøpte meg en DAB radio i England for et par år siden,den har virket OK hjemme i Asker ,men tok den med i båten på en vestlandstur i sommer. Totalt ubrukelig, hadde dekning første og siste dagen av ferien,trodde det var noe galt med batteriene av C typen for den spiste 6 stk om dagen. Visste ikke før nå når jeg leser disse innleggene at det er "normalt"

Har jeg muligheter for å høre denne på ordinær FM-radio, og hva er i så fall frekvensen?

Værmeldingen for ytre Oslofjord sendes på FM 98,1, (senderen står i Fredrikstadområdet ett sted tror jeg), og på 103,2 for vestsiden av fjorden. (Kjerringvik. Kjerringfjell)

Se forøvrig met.no:Småbåtvarsel :smiley:

Synes at oppdateringen på den automatiske senderen til tider har vært dårlig i år. Regner med at det gjelder DAB-sendingene også, eller?

(Der røpet vel jeg at jeg ikke har slik radio, og det kan tyde på at jeg ikke gidder å anstrenge meg så veldig for å få tak i en heller.... :lol: .)

Redigert av GeirFrode (see edit history)

Det er samme sending på DAB og FM på Småbåtradioen. Men mottaket er klokkerent med DAB.

Ikke bare klokkerent, men vi som har DAB slipper å tenke på hvor senderen står. Selv i San Polè kommer værmeldingen inn. Med kun FM må man ut i fjorden får å få inn værmeldinga.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...